Формування комунікативної компетентності молодших школярів

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Актуальність дослідження визначається тим, що сучасна система шкільної освіти зорієнтована на гуманістичний підхід до дитини як особистості, що потребує розуміння та поваги її інтересів і прав. Головною умовою особистісного розвитку і виховання дітей висуває саме спілкування. Молодший шкільний вік надзвичайно сприятливий для оволодіння комунікативними навичками завдяки особливій чуйності до мовних явищ, інтересу до осмислення мовного досвіду та спілкування. Розвиток комунікативної компетентності учня – актуальне завдання освітнього процесу початкової школи. В якості обов'язкових умінь, що забезпечують комунікативність індивіда, у Державному стандарті початкової освіти ставляться завдання щодо формування у випускника початкової школи вміння слухати і чути співрозмовника, а також обґрунтовувати власну позицію. Випускна кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел і додатків. У першому розділі розглянуто теоретичні засади формування комунікативної компетентності у початковій школі: проаналізовано особливості організації навчального процесу в початковій школі на засадах компетентнісного підходу, визначено сутність, зміст і компоненти комунікативної компетентності, розроблено структурно-функціональну модель формування комунікативної компетентності у молодших школярів. У другому розділі розглянуто методичні аспекти формування комунікативної компетентності у молодших школярів: проаналізовано практичний досвід учителів початкових класів щодо формування комунікативної компетентності молодших школярів, наведено методику формування та розвитку комунікативної компетентності молодших школярів. У висновках доведено, що комунікативний підхід передбачає створення такого простору взаємодії суб'єктів діяльності, в якому кожен активно включається в колективний пошук істини, висловлює, аргументує свої думки, шанобливо відстоює свої позиції в діалозі, формує взаємоприйнятну точку зору. Комунікативні технології припускають таку організацію навчально-виховного процесу, коли внаслідок активного включення учнів в процесі пошуку істини підвищуються інтенсивність і ефективність навчального процесу. Розвиток комунікативних здібностей максимально реалізується через технологію співпраці. Актуальность исследования определяется тем, что современная система школьного образования ориентирована на гуманистический подход к ребенку как личности, что требует понимания и уважения его интересов и прав. Главным условием личностного развития и воспитания детей выдвигает само общение. Младший школьный возраст чрезвычайно благоприятен для овладения коммуникативными навыками благодаря особой отзывчивости к языковым явлениям, интересу к осмыслению языкового опыта и общению. Развитие коммуникативной компетентности учащегося – актуальная задача образовательного процесса начальной школы. В качестве обязательных умений, обеспечивающих коммуникативность индивида, в Государственном стандарте начального образования ставятся задачи по формированию у выпускника начальной школы умения слушать и слышать собеседника, а также обосновывать свою позицию. Выпускная квалификационная работа состоит из введения, двух глав, заключения, списка использованных источников и приложений. В первой главе рассмотрены теоретические основы формирования коммуникативной компетентности в начальной школе: проанализированы особенности организации учебного процесса в начальной школе на основе компетентностного подхода, определены сущность, содержание и компоненты коммуникативной компетентности, разработана структурно-функциональная модель формирования коммуникативной компетентности у младших школьников. Во втором разделе рассмотрены методические аспекты формирования коммуникативной компетентности у младших школьников: проанализирован практический опыт учителей начальных классов по формированию коммуникативной компетентности младших школьников, приведена методика формирования и развития коммуникативной компетентности младших школьников. В заключении доказано, что коммуникативный подход предполагает создание такого пространства взаимодействия субъектов деятельности, в котором каждый активно включается в коллективный поиск истины, выражает, аргументирует свои мысли, уважительно отстаивает свои позиции в диалоге, формирует взаимоприемлемую точку зрения. Коммуникативные технологии предполагают такую ​​организацию учебно-воспитательного процесса, когда вследствие активного включения учащихся в процессе поиска истины повышаются интенсивность и эффективность учебного процесса. Развитие коммуникативных возможностей очень реализуется через технологию сотрудничества. The relevance of the study is determined by the fact that the modern school education system is focused on a humanistic approach to the child as a person who needs understanding and respect for his interests and rights. The main condition for personal development and upbringing of children is communication. Younger school age is extremely favorable for mastering communication skills due to a special sensitivity to language phenomena, interest in understanding the language experience and communication. The development of communicative competence of the student is an urgent task of the educational process of primary school. As obligatory skills that ensure the communicativeness of the individual, the State Standard of Primary Education sets tasks to form the ability of a primary school graduate to listen and hear the interlocutor, as well as to justify their own position. The final qualifying work consists of an introduction, two sections, conclusions, a list of used sources and appendices. The first section considers the theoretical foundations of the formation of communicative competence in primary school: analyzes the organization of the educational process in primary school on the basis of the competence approach, identifies the essence, content and components of communicative competence, developed a structural and functional model of communicative competence in primary school. The second section considers the methodological aspects of the formation of communicative competence in primary school students: analyzes the practical experience of primary school teachers in the formation of communicative competence of primary school students, methods of formation and development of communicative competence of primary school students. The conclusions prove that the communicative approach involves the creation of such a space of interaction of actors, in which everyone is actively involved in the collective search for truth, expresses, argues their views, respectfully defends their positions in dialogue, forms a mutually acceptable point of view. Communicative technologies presuppose such an organization of the educational process, when as a result of the active involvement of students in the process of searching for the truth, the intensity and efficiency of the educational process increase. The development of communication skills is maximally realized through the technology of cooperation.
Опис
Ключові слова
молодші школярі, компететність, компетентнісний підхід, комунікація, комунікативна компетність, младшие школьники, компетенция, компетентностный подход, коммуникация, коммуникативная компетность., junior high school students, competence, competence approach, communication, communicative competence
Цитування
Задорожна С. І. Формування комунікативної компетентності молодших школярів : випускна кваліфікац. робота на здобуття освіт. ступеня магістра : спец. 013 Початкова освіта / С. І. Задорожна ; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, каф. почат. і проф. освіти. – Харків, 2021. – 79 с. + дод.
Колекції