ПОСТМОДЕРНІСТСЬКИЙ ІНВАРІАНТ ЖАНРУ УТОПІЇ В РОМАНІ "РАДІО НІЧ" Ю. АНДРУХОВИЧА

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Гельветика
Анотація
У статті розглянуто проблему утопічного мислення у добу техно-трансформаційної цивілізації. З’ясовано, що визначальними рисами жанру утопії є зображення ідеального стану суспільства, масштабність, всеохопність, описовість, наявність вимислу, збереження романної форми, наявність двосвіття, особлива наративна і просторово-часова структура тексту, втеча від дійсності, компенсація недосконалості сучасного суспільства, застереження проти можливого негативного перебігу історії, передбачення образу майбутнього світу тощо. Обґрунтовано, що жанрова природа роману «Радіо Ніч» Ю. Андруховича є складною і містить риси утопії, параісторичного, пригодницького, шпигунського роману тощо. Визначено здатність жанру утопії до трансформації відповідно до епохи, коли він актуалізується, набуваючи характерних світоглядних особливостей. Наведено основні модифікації жанру в епоху постмодернізму, такі як дистопія, антиутопія, ентопія, контратопія, практопія. Простежено, що жанровою домінантою аналізованого роману є програмова амбівалентність: жанр утопії вступає у протиріччя з епохою тотального заперечення гранднаративу, водночас вираженою є потреба у віднайденні способу розв'язання ситуації із гібридною війною на території України. У статті зроблено спробу визначити основні маркери жанру утопії в аналізованому романі: неприйняття окремих аспектів дійсності, пов'язаних із захопленням частин України, продовженням війни на Сході, виражене у нереалістичних твердженнях, що стосуються припинення існування Росії. Висувається гіпотеза, що основним програмовим завданням Ю. Андруховича в романі є позбавлення статусу підкореного народу і зміна колективної та індивідуальної самоідентифікації. З’ясовується, що у романі відображено суспільний ідеал письменника, який полягає у визначенні інклюзивності людини на основі її самовизначення. Диференційовано різновид утопії у романі як практопію. В статье рассмотрена проблема утопического мышления в эпоху техно-трансформационной цивилизации. Выяснено, что отличительными чертами жанра утопии являются изображения идеального состояния общества, масштабность, всеохватность, описательность, наличие вымысла, сохранение романной формы, наличие двусвета, особая нарративная и пространственно-временная структура текста, бегство от действительности, компенсация несовершенства современного общества, предостережение против возможного негативного течения истории, предсказание образа будущего мира и т.д. Обосновано, что жанровая природа романа «Радио Ночь» Ю. Андруховича сложна и содержит черты утопии, параисторического, приключенческого, шпионского романа и т.д. Определена способность жанра утопии к трансформации в соответствии с эпохой, когда он актуализируется, приобретая характерные мировоззренческие особенности. Представлены основные модификации жанра в эпоху постмодернизма, такие как дистопия, антиутопия, энтопия, контратопия, практопия. Прослежено, что жанровой доминантой анализируемого романа является программная амбивалентность: жанр утопии вступает в противоречие с эпохой тотального отрицания гранднаратива, одновременно выражена потребность в отыскании способа разрешения ситуации с гибридной войной на территории Украины. В статье сделана попытка определить основные маркеры жанра утопии в рассматриваемом романе: неприятие отдельных аспектов действительности, связанных с захватом частей Украины, продолжением войны на Востоке, выраженное в нереалистических утверждениях, касающихся прекращения существования России. Выдвигается гипотеза, что основной программной задачей Ю. Андруховича в романе является лишение статуса покоренного народа и изменение коллективной и индивидуальной самоидентификации. Выясняется, что в романе отражен общественный идеал писателя, заключающийся в определении инклюзивности человека на основе его самоопределения. Дифференцирована разновидность утопии в романе как практопия. The article considers the problem of utopian thinking in the age of techno-transformational civilization. It was found that the defining features of the genre of utopia are the image of the ideal state of society, scale, comprehensiveness, descriptiveness, fiction, preservation of novel form, the presence of two worlds, special narrative and spatio-temporal structure of the text, escape from reality, compensation for imperfections of modern society, warning against the possible negative course of history, the prediction of the image of the future world, etc. It is substantiated that the genre nature of the novel "Radio Night" by Yu. Andrukhovych is complex and contains features of utopia, parahistorical, adventure, spy novel, etc. The ability of the genre of utopia to transform according to the epoch when it is actualized, acquiring characteristic worldview features is determined. The main modifications of the genre in the era of postmodernism include dystopia, anti-utopia, entopia, countertopia, practopia. It is observed that the genre dominant of the analyzed novel is programmatic ambivalence: the genre of utopia contradicts the era of total denial of the grand narrative, at the same time there is a need to find a way to solve the situation with hybrid war in Ukraine. The article attempts to identify the main markers of the utopia genre in the analyzed novel: rejection of certain aspects of reality related to the capture of parts of Ukraine, the continuation of the war in the East, expressed in unrealistic statements about the termination of Russia. It is hypothesized that the main program task of Yu. Andrukhovych in the novel is the deprivation of the status of the conquered people and the change of collective and individual self-identification. It turns out that the novel reflects the social ideal of the writer, which is to determine the inclusiveness of person on the basis of his or her self-determination. The type of utopia in the novel is differentiated as practopia.
Опис
Ключові слова
роман, жанр, утопія, постмодернізм, інваріант, утопия, постмодернизм, инвариант, novel, genre, utopia, postmodernism, invariant
Цитування
Печерських Л. Постмодерністський інваріант жанру утопії в романі "Радіо Ніч" Ю. Андруховича / Л. Печерських // Актуальнi питання гуманiтарних наук : міжвуз. зб. наук пр. молодих вчених / Дрогоб. держ. пед. ун-т ім. І. Франка. – Дрогобич : Гельветика, 2021. – Вип. 40, т. 3. – С. 80–83.