Розвиток обдарованості особистості в процесі професійної підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
Анотація
Актуальність проблеми розвитку обдарованості особистості майбутніх учителів музичного мистецтва обумовлена тим, що на спеціальність Середня освіта «Музичне мистецтво» вступають абітурієнти, які вже мають певні задатки обдарованості у музичному виконавстві (гра на музичному інструменті, спів, диригування тощо). Однак професія, яку вони здобувають носить комплексних характер. Тому завдання викладачів ускладнюється тим, що вони мають сприяти не тільки подальшому розвитку цих здібностей, але й сформувати та розвинути всі спеціальні фахові компетентності, які стануть основою їхньої професійної діяльності, саморозвитку та самовдосконалення. У статті схарактеризовано сутність понять «обдарованість», «талант». З’ясовано, що науковці розглядають проблему обдарованості у соціогенному, біогенному та аксіологічному напрямах та виокремлюють такі види обдарованості як : інтелектуальні, психомоторну, лідерську та творчу. Визначено, що спираючись на погляди науковців з проблеми обдарованості, викладачі факультету мистецтв вбачають у кожному студенті обдаровану особистість. Першочергово, вони спрямовують свою роботу на визначення домінуючої складової обдарованості студента у різноманітних видах музично-виконавської, методичної й наукової діяльності. В подальшому, розвиток обдарованості спирається на індивідуальну траєкторію, яку студент обирає для власного професійного становлення. Розкрито напрями навчально-виховної діяльності освітнього процесу, які скеровують розвиток обдарованості майбутніх учителів музичного мистецтва. Серед них: навчальна, виховна, науково-дослідна, художньо-творча, концертно-конкурсна, у діяльності. Даний процес ґрунтується на таких педагогічних умовах: створення цілеспрямованого творчого освітнього середовища з гуманістичною спрямованістю взаємодії викладачів і студентів на основі діалогізації, варіативність організаційних форм і методів діяльності, забезпечення готовності викладача до самовдосконалення професійної майстерності, стимулювання саморозвитку та творчого самовтілення студентів. Актуальность проблемы развития одаренности личности будущих учителей музыкального искусства обусловлена ​​тем, что на специальность «Музыкальное искусство» поступают абитуриенты, уже имеющие определенные задатки одаренности в музыкальном исполнительстве (игра на музыкальном инструменты, пение, дирижирование и т.д.). Однако профессия, которую они приобретают носит комплексный характер. Поэтому задача преподавателей осложняется тем, что они должны способствовать не только дальнейшему развитию этих способностей, но и сформировать и развить все специальные профессиональные компетентности основой их профессиональной деятельности, саморазвития и самосовершенствования. В статье охарактеризованы сущность понятий «одаренность», «талант». Выяснено, что ученые рассматривают проблему одаренности в социогенном, биогенном и аксиологическом направлениях и выделяют такие виды одаренности как: интеллектуальные, психомоторные, лидерские и творческие. Определено, что, опираясь на взгляды ученых по проблеме одаренности, преподаватели факультета искусств видят в каждом студенте одаренную личность. В первую очередь, они направляют свою работу на определение доминирующей составляющей одаренности студента в различных видах музыкально-исполнительской, методической и научной деятельности. В дальнейшем, развитие одаренности опирается на индивидуальную траекторию, которую студент выбирает для собственного профессионального становления. Раскрыты направления учебно-воспитательной деятельности образовательного процесса, которые направляют развитие одаренности будущих учителей музыкального искусства. Среди них: учебная, воспитательная, научно-исследовательская, художественно-творческая, концертно-конкурсная деятельность. Данный процесс основывается на таких педагогических условиях: создание целенаправленного творческого образовательного среды с гуманистической направленностью взаимодействия преподавателей и студентов на основе диалогизации, вариативность организационных форм и методов деятельности, обеспечение готовности преподавателя к самосовершенствованию профессиональной мастерства, стимулирования саморазвития и творческого самовоплощения студентов. The urgency of the problem of developing the gifted personality of future teachers of music art is due to the fact that the specialty «Secondary Education» Music Art enters entrants who already have certain talents in musical performance (playing music instruments, singing, conducting, etc.). However, the profession they acquire is complex. Therefore, the task of teachers is complicated by the fact that they must promote not only the further development of these abilities, but also to form and develop all the special professional competencies that will become the basis of their professional activity, self-development and self-improvement. The article characterizes the essence of the concepts of «talent», «talent». It was found that scientists consider the problem of talent in the sociogenic, biogenic and axiological areas and identify the following types of giftedness as: intellectual, psychomotor, leadership and creative. It is determined that based on the views of scientists on the problem of giftedness, teachers of the Faculty of Arts see in each student a gifted personality. First of all, they focus their work on determining the dominant component of the student's talent in various types of musical performance, methodological and scientific activities. In the future, the development of talent is based on the individual trajectory that the student chooses for their own professional development. The directions of educational activity of the educational process are revealed, which direct the development of talent of future teachers of music art. Among them: educational, upbringing, research, artistic and creative, concert-competitive, in activity. This process is based on the following pedagogical conditions: the creation of purposeful creative education environment with humanistic orientation of interaction of teachers and students on the basis of dialogue, variability of organizational forms and methods of activity, ensuring the readiness of the teacher to self-improvement of professional skills, stimulating self-development and creative self-realization of students.
Опис
Ключові слова
обдарованість, розвиток, професійна підготовка, майбутній вчитель, музичне мистецтво, педагогічні умови, напрями, одаренность, развитие, профессиональная подготовка, будущий учитель, музыкальное искусство, педагогические условия, направления, giftedness, development, professional training, future teacher, musical art, pedagogical conditions, directions
Цитування
Cоколова А. В. Розвиток обдарованості особистості в процесі професійної підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва / А. В. Соколова // Актуальні питання гуманітарних наук : зб. наук. пр. молод. вчених Дрогоб. держ. пед. ун-ту ім. І. Франка. – Дрогобич, 2021. – Вип. 41. – С. 217–223.