Формування м’яких навичок майбутніх учителів під час навчання англійської вимови

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Анотація
У статті розглянуто питання розвитку м’яких навичок здобувачів вищої освіти педагогічних ЗВО у процесі формування іншомовної фонетичної компетентності. На основі аналізу сучасних підходів до класифікації м’яких навичок і вимог Освітньої програми з підготовки майбутніх учителів англійської мови виокремлено чотири групи м’яких навичок, необхідних для здійснення ефективної педагогічної діяльності щодо формування іншомовної комунікативної компетентності інших. Наголошено на тому, що найбільший потенціал для розвитку м’яких навичок під час навчання англійської вимови майбутніх учителів мають вправи для формування професійних умінь, серед яких виділено вправи на аналіз фонетичних одиниць англійської й рідної мов для визначення їхніх спільних і відмінних рис; вправи на локалізацію, ідентифікацію, аналіз й виправлення вимовних помилок у вимові інших мовців, що спричинені внутрішньомовною інтерференцією або негативним перенесенням з рідної мови. Наведено приклади вправ для одночасного формування означених умінь і м’яких навичок майбутніх учителів англійської мови. В статье рассмотрены вопросы развития мягких навыков соискателей высшего образования педагогических ЗВО в процессе формирование иноязычной фонетической компетентности. На основе анализа современных подходов к классификации мягких навыков и требований Образовательной программы по подготовке будущих учителей английского языка выделены четыре группы мягких навыков, необходимых для осуществления эффективной педагогической деятельности по формированию иноязычной коммуникативной компетентности других. Отмечено, что наибольший потенциал для развития мягких навыков во время обучения английскому произношению будущих учителей имеют упражнения для формирования профессиональных умений, среди которых выделены упражнения на анализ фонетических единиц английского и родного языков для определения их общих и отличительных черт; упражнения на локализацию, идентификацию, анализ и исправление произносительных ошибок в произношении других говорящих, вызванных внутриязыковой интерференцией или отрицательным переносом из родного языка. Приведены примеры упражнений для одновременного формирования указанных умений и навыков будущих учителей английского языка. The study considers the development of soft skills in students of pedagogical higher educational institutions while teaching English pronunciation. Taking into account the analysis of modern approaches to soft skills classification and the requirements of Educational Program for professional training of future teachers of English the author divides the soft skills vital for effective development of other people’s foreign language communicative competence into four groups: 1) interactive and communicative soft skills; 2) cognitive soft skills; 3) self-management soft skills; 4) the skills of using modern information and communication technology. The first group is presented by effective teamwork and an excellent command of the English and the Ukrainian languages for effective communication in scientific, pedagogical and social spheres following the principles of tolerance, dialogue and cooperation. The second group includes identification and analysis of problems, finding reasonable solutions, generating innovative ideas, critical evaluation and analysis of information from different sources. Self-management skills are presented by self-improvement, autonomous learning, self-organization, time-management, lifelong learning. The fourth group consists of the ability to effectively use modern technology in order to search for information, acquire new knowledge and teach others. It is emphasized that the highest potential for increasing trainee teachers’ soft skills is offered by the activities for developing professional skills such as analyzing English and Ukrainian phonetic units for defining their common and different characteristics; locating, identifying, analyzing and correcting other people’s pronunciation mistakes caused by intralanguage interference or negative transfer from the Ukrainian language; locating, identifying, analyzing and correcting one’s own pronunciation mistakes caused by intralanguage interference or negative transfer from the Ukrainian language. Examples of activities are provided for simultaneous development of the above mentioned professional and soft skills.
Опис
Ключові слова
англійська вимова, іншомовна комунікативна компетентність, майбутні вчителі, м’які навички, професійні вміння, фонетична компетентність, английское произношение, иноязычная коммуникативная компетентность, будущие учителя, мягкие навыки, профессиональные умения, фонетическая компетентность, English pronunciation, foreign language communicative competence, trainee teachers, soft skills, professional skills, phonetic competence
Цитування
Чухно О. А. Формування м’яких навичок майбутніх учителів під час навчання англійської вимови / О. А. Чухно // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Сер.: Педагогіка і психологія : зб. наук. пр. / редкол.: А. М. Коломієць (голов. ред.) та ін. – Вінниця : Твори, 2021. – Вип. 66. – С. 93–99.