Предметно-методична компетентність вчителя через призму менторингу в закладі освіти

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2021
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради, Гельветика
Анотація
Мета роботи – конкретизувати специфіку формування предметно-методичної компетентності вчителя на прикладі розробленого проєкту менторського супроводу індивідуальної траєкторії особистісного та професійного розвитку здобувача першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Дослідження здійснено відповідно до особистісного і компетентнісного підходів. Використано групу теоретичних методів: аналіз нормативного забезпечення освітнього процесу у закладах вищої педагогічної освіти – для визначення актуальності теми, практичні методи: спостереження, вивчення освітньої документації, розроблення педагогічного сценарію, SWOT-аналізу – для конкретизації дефініцій, карти проєкту і програми формування предметно-методичної компетентності вчителя. Подано визначення менторингу у закладі освіти як особливого виду педагогічного партнерства. Це партнерство поєднує досвідченого фахівця – ментора і здобувача певного рівня вищої педагогічної освіти (менті), коли останній прагне набути відповідного досвіду професійної діяльності. Менторинг – це практична співпраця, спрямована на успіх менті. Передбачає чіткі хронологічні межі, обов’язковий зворотній зв’язок, добір актуальних для менті способів конструктивних моделей дій для досягнення поставленої мети. Предметно-методична компетентність вчителя – комплексна здатність знати і використовувати у професійній діяльності систему наукових і методичних знань, умінь із конкретної предметної галузі, уміння проводити навчальні заняття ефективно. Результатом проєкту передбачено створення платформ онлайн-презентування авторських, колективних напрацювань, живий підручник «Рівний рівному, або Навчаючись вчити», хендбуки для роботи інформаційно-консультаційного хабу «Ментор – менті». Цель работы – конкретизировать специфику формирования предметно-методической компетентности учителя на примере разработанного проекта менторского сопровождения индивидуальной траектории личного и профессионального развития соискателя первого (бакалаврского) уровня высшего образования. Исследование осуществлено в соответствии с личностным и компетентностным подходами. Использована группа теоретических методов: анализ нормативного обеспечения образовательного процесса в учреждениях высшего педагогического образования – для определения актуальности темы, практические методы: наблюдение, изучение образовательной документации, разработка педагогического сценария, SWOT-анализа – для конкретизации дефиниций, карты проекта и программы формирования предметно -методической компетентности учителя. Представлено определение менторинга в учебном заведении как особого вида педагогического партнерства. Это партнерство объединяет опытного специалиста – ментора и соискателя определенного уровня высшего педагогического образования (менте), когда последний стремится приобрести соответствующий опыт профессиональной деятельности. Менторинг – это практическое сотрудничество, направленное на успех мента. Предусматривает четкие хронологические границы, обязательную обратную связь, подбор актуальных для менте способов конструктивных моделей действий для достижения поставленных целей. Предметно-методическая компетентность учителя – комплексная способность знать и использовать в профессиональной деятельности систему научных и методических знаний, умений по конкретной предметной отрасли, умение проводить учебные занятия эффективно.Результатом проекта предусмотрено создание платформ онлайн-презентования авторских, коллективных наработок, живой учебник «Равный равному, или Учась учить», хендбуки для работы информационно-консультационного хаба «Ментор – менти». Purpose – to specify the specifics of the formation of subject-methodological competence of the teacher on the example of the developed project of mentoring the individual trajectory of personal and professional development of the applicant of the first (bachelor’s) level of higher education. The study was conducted in accordance with personal and competence approaches. A group of theoretical methods was used: analysis of normative support of educational process in institutions of higher pedagogical education – to determine the relevance of the topic, practical methods: observation, study of educational documentation, development of pedagogical scenario, SWOT-analysis – to specify key definitions, project map development and subject formation program. The definition of mentoring in an educational institution as a special type of pedagogical partnership is given. This partnership combines an experienced mentor and a candidate of a certain level of higher pedagogical education (menti), when the latter seeks to gain relevant professional experience. Mentoring is a practical collaboration aimed at the success of mentoring. Provides clear chronological boundaries, mandatory feedback, selection of relevant methods for constructive models of action to achieve the goal. Subject-methodical competence of the teacher – a comprehensive ability of the teacher to know and use in professional activities a system of scientific and methodological knowledge, skills in a particular subject area, the ability to conduct classes effectively. The result of the project is the creation of online platforms for the presentation of authorial, collective work, a live textbook “Peer or Learning to teach”, handbooks for the information and consulting hub “Mentor – menti”.
Опис
Ключові слова
компетентність, ментор, менті, менторинг, наставництво, успіх, учитель, компетентность, ментор, менти, менторинг, наставничество, успех, учитель, competence, mentor, mentee, mentoring, mentoring, success, teacher
Цитування
Ворожбіт-Горбатюк В. В. Предметно-методична компетентність вчителя через призму менторингу в закладі освіти / В. В. Ворожбіт-Горбатюк, А. В. Боярська-Хоменко, С. О. Доценко // Академічні студії. Сер. : Педагогіка / Комун. закл. вищ. освіти "Луц. пед. коледж" ; [редкол.: П. М. Бойчук (голов. ред.) та ін.]. – Одеса : Гельветика, 2021. – Вип. 3, ч. 2. – С. 133–139.