Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6390
Title: Семантико-граматичне наповнення повторів в ідіостилі Івана Багряного (на матеріалі роману «Людина біжить над прірвою»)
Other Titles: The Semantic and Grammatical Filling of Repetitions in Ivan Bagryany’s Idiostyle (on the Material of the Novel «A Person is Running over the Abyss»)
Authors: Олексенко, О. А.
Гусенко, К. В
Keywords: ідіостиль
Іван Багряний
експресивний синтаксис
стилістичні фігури
повтори
контекст
идиостиль
Иван Багряный
экспрессивный синтаксис
стилистические фигуры
повторы
контекст
idiosyncrasy
.Ivan Bagryany
expressive syntax
stylistic figures
repetitions, context
Issue Date: 2021
Publisher: Харківський національний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Олексенко О. А. Семантико-граматичне наповнення повторів в ідіостилі Івана Багряного (на матеріалі роману «Людина біжить над прірвою») / О. А. Олексенко, К. В. Гусенко // Лінгвістичні дослідження : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди. – Харків : ХНПУ, 2021.– Вип. 54, Ч. 1. – С. 165–175.
Abstract: Стаття присвячена аналізу синтаксичних повторів, їхньої ролі в структурно-смисловій організації художніх творів Івана Багряного, зокрема роману «Людина біжить над прірвою». У науковому дослідженні виокремлено основні засоби експресивного синтаксису, що ґрунтуються на повторі тих чи тих мовних одиниць; визначено особливості граматичного вира- ження різних стилістичних фігур повтору, простежено їхнє стилістичне й смислове навантаження в художньому тексті. Різноманітні за структурою, граматичним та лексико-семантичним наповненням, повторювані конструкції сприяють художньому моделюванню внутрішнього світу героїв роману, увиразнюють авторську оповідь та слугують потужним засобом емоційного впливу на читача. Статья посвящена анализу синтаксических повторов, их роли в структурно-смысловой организации художественных произведений Ивана Багряного, в частности романа «Человек бежит над пропастью». В научном исследовании выделены основные средства экспрессивного синтаксиса, основывающиеся на повторе тех или иных языковых единиц; определены особенности грамматического выражения различных стилистических фигур повтора, прослежена их стилистическая и смысловая нагрузка в художественном тексте. Разнообразны по структуре, грамматическому и лексико-семантическому наполнению, повторяющиеся конструкции способствуют художественному моделированию внутреннего мира героев романа, выражают авторский рассказ и служат мощным средством эмоционального воздействия на читателя. iostyle (on the Material of the Novel «A Person is Running over the Abyss»). The article concentrates on the analysis of syntactic repetitions, their role in the structural and semantic organization of Ivan Bagryany’s literary works, in particular, the novel «A person is running over the abyss», published after the author’s death. The problem of grammatical expression of repetitive constructions in the idiosyncrasy of the writer needs a thorough study. This fact determines the demand in a generalized analysis of grammatical means that are used in repetitive constructions. The aim of this scientific exploration is to identify the dominant figures of stylistic syntax, based on the principle of repetition, the specifics of their functioning and grammatical content in the artistic context of the novel «A person running over the abyss». The intended purpose includes the following tasks: to identify the main means of expressive syntax based on the repetition of certain language units; to trace their stylistic and semantic load in the literary text; to find out the role of stylistic figures of repetition in the formation of individual-authorial linguistic map of the world. Describing deeply psychological pictures from the life of a Ukrainian who balanced between the Soviet military tribunal and the German occupation, equally dangerous for him during the war, Ivan Bagryany uses the expressive properties of syntactic repetition: anadiplosis, anaphora, epiphora, simplock, polysyndeton, chiasm antithesis, «ring» and tautology. Some of the stylistic figures (especially anadiplosis, anaphora and polysyndeton) appear in the text more regularly and, therefore, play a more important role in the structural and semantic organization of the literary context, while others are less common (among them are epiphora, simplok, chiasm), but they are all important because they form the specifics of the writer’s idiosyncrasy. The analyzed material shows that the repetitive constructions are various in the structure, grammatical and lexical-semantic content of the novel. They contribute to the artistic modeling of the inner world of the novel’s characters, tell the author’s story and serve as a powerful means of emotional impact on the reader
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6390
Appears in Collections:Кафедра української мови



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.