Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6356
Title: Морфологічно акцентовані повтори як стилістичний прийом у поетиці
Other Titles: Морфологически акцентированные повторы как стилистический прием в поэтике
Morphologically Accentuated Repetition as Stylistic Device in Poetics
Authors: Калашник, О. В
Олексенко, О. А.
Олексенко, Е. А.
Kalashnik, О.
Oleksenko, O.
Keywords: морфологічні одиниці
повтор
стилістичні фігури
анафора
епіфора
рефрен
антитетичний повтор
анадиплозис
полісиндетон
стилістичні фігури
морфологические единицы
стилистические фигуры
эпифора
рефрен
антитетический повтор
анадиплозис
полисиндетон
morphological units
repetition
stylistic figure
anaphora
epiphora
refrain
antithetic repetition
anadiplosis,
polysyndeton
Issue Date: 7-Nov-2021
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Калашник О. В. Морфологічно акцентовані повтори як стилістичний прийом у поетиці / О. В. Калашник, О. А. Олексенко // Лінгвістичні дослідження : зб. наук. праць / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – 2020. – Вип. 53. – 230–241.
Abstract: У статті проаналізовано прагматичний потенціал повторів окремих морфологічних класів слів як стилістичного прийому у вираженні експресивно-емотивних інтенцій сучасних українських поетів-ліриків. Найбільш поширеними виявилися дейктичні повтори, зокрема займенників 1, 2 особи, як самодостатні чи як складники різноманітних стилістичних фігур, що зумовлено специфікою «безіменності» ліричних творів. Повторювані граматично основні частини мови — іменник та дієслово — також стилістично акцентовані. Повтор службових слів, зокрема сполучників і часток, нюансує модальність, сприяє художній виразності твору. В статье проанализирован прагматический потенциал повторов отдельных морфологических классов слов как стилистического приема в выражении экспрессивно эмотивных интенций современных украинских поэтов-лириков. Наиболее распространенными оказались дейктические повторы, в частности местоимений 1, 2 лица, как самодостаточные или как составляющие различных стилистических фигур, что обусловлено спецификой «безымянности» лирических произведений. Повторяющиеся грамматически основные части речи — существительное и глагол — также стилистически акцентированы. Повтор служебных слов, в том числе союзов и частиц, нюансирует модальность, способствует художественной выразительности произведения. The topicality of this research is presupposed by the need of overall analysis of repetition as stylistic device and necessary condition of the text cohesion because the redundancy of similar language units in the text implies a certain sense or the author’s communicative intention. The article aims at revealing the pragmatic potential of repetition of particular morphological classes of words as stylistic device of actualizing expressive-emotional intentions of modern Ukrainian lyrical poets, in particular, love poetry authors. Deictic repetition turned out to be the most widespread, these are mainly 1 and 2 person pronouns; they may be self-sufficient or building elements of various stylistic syntactic patterns, which is explained by the specificity of the “namelessness” of lyrical poems. Special attention is paid to the pronoun ТИ, which serves the semantic centre of love poetry; it is accumulated in anaphoric or epiphoric repetition and in antithetic repetition together with pronominal Я and correlating МІЙ, ТВІЙ, and in antithetic parallelism. Repetition of the pronoun ВИ acquires specific colouring because of its use as the marker of respect or estrangement with some object of feelings. Grammatical repetition of the main parts of speech — noun and verb — is also stylistically accentuated and rather active in anaphora, epiphora, antithesis and anadiplosis in the highest degree. Repetition of function words, modal particles, in particular, has powerful stylistic influence because it facilitates the focus of empathy in the verse. When accumulated, the same conjunctions, namely coordinating conjunction І, form a stylistic figure polysyndeton, which supports the rhythm in the verse and expresses either gradual relations in the run of events or their calm development. The perspective of the research is contrastivecomparative analysis of using.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6356
ISSN: 2312-0665 (print)
2312-7546 (online)
Appears in Collections:Кафедра української мови



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.