НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ УЧНІВ СЕРЕДНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УКРАЇНИ

Немає доступних мініатюр
Дата
2016
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, видавець Рожко С. Г.
Анотація
У статті розкрита сутність нормативних документів, на основі яких здійснювався поступовий розвиток ідеї індивідуалізації навчання у середній школі за часів незалежної Української Держави: закони України, постанови, розпорядження Кабінету Міністрів України, Укази Президента України, постанови колегії, рішення колегії, накази, положення, інструкції, директивні листи МНО України, МО України, МОН України. Підкреслено, що після створення незалежної України індивідуалізація навчання постає пріоритетним напрямом державної політики в галузі освіти. В статье раскрыта сущность нормативных документов, на основе которых осуществлялось поступательное развитие идеи индивидуализации обучения в средней школе во времена независимого Украинского Государства: законы Украины, постановления, распоряжения Кабинета Министров Украины, Указы Президента Украины, постановления коллегии, решения коллегии, приказы, положения, инструкции, директивные письма МНО Украины, МО Украины, МОН Украины. Подчеркнуто, что после создания независимой Украины индивидуализация обучения становится приоритетным направлением государственной политики в области образования. The article reveals the essence of normative documents which the individualization of teaching in middle school has been implemented on progressively since the moment of independent Ukrainian State establishment. A clarification is made that individualization: is a process aimed at the development of individuality; provides for the eduction of the learner in the learning process to account for the inherent individual characteristics; requires a certain organization of this process (the system of individualized methods and techniques of interrelated actions of the teacher and learners at all stages of learning activities). It is emphasized that after the establishment of independent Ukraine in connection with the declaration of departing from the principles of authoritarian pedagogy, which had established in a totalitarian state, the individualization of teaching becomes a priority direction of state policy in the field of education. Since this time, the development of theory and practice of teaching individualization at middle school was contributed by the creation of solid legal and regulatory framework. The article analyzes laws of Ukraine, decrees, orders of the Cabinet of Ministers of Ukraine, Decrees of the President of Ukraine, resolutions of the board, board's decision, orders, regulations, instructions, policy letters from MND of Ukraine, MD of Ukraine, MES of Ukraine from the perspective of legal support of individualization of teaching in the researched period.
Опис
Ключові слова
індивідуалізація навчання, диференціація навчання, середня школа, нормативна база, кінець ХХ – початок ХХІ століття, индивидуализация обучения, дифференциация обучения, средняя школа, нормативная база, конец ХХ – начало ХХІ века, individualized instruction, differentiated instruction, secondary school, normative base, the end of the XX – the beginning of the XXI centuries
Цитування
Пісоцька М. Е. Нормативно-правове забезпечення індивідуалізації навчання учнів середніх навчальних закладів України / М. Е. Пісоцька // Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. акад. І. Ф. Прокопенка, проф. С. Т. Золотухіної. – Харків : Рожко С. Г., 2016. – Вип. 53. – С.19–28. – 1,23 умов. друк. арк.