Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6101
Title: Стан валеологічного виховання в сучасній Україні: правовий аспект
Other Titles: Состояние валеологического воспитания в современной Украине: правовой аспект
The State of Valeological Education in Contemporary Ukraine: Legal Aspects
Authors: Радченя, І. В.
Радченя, И. В.
Radchenya, І.
Keywords: здоров’я
спосіб
життя
валеологія
виховання
здоровье
образ
жизнь
валеология
воспитание
health
lifestyle
valeology
education
Issue Date: 24-Sep-2014
Publisher: Класичний приватний університет
Citation: Радченя І. В. Стан валеологічного виховання в сучасній Україні: правовий аспект / І. В. Радченя // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / Клас. приват. ун-т ; [редкол.: Т. І. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. – Запоріжжя, 2014. – Вип. 38 (91). – С. 274–278.
Abstract: У статті проаналізовано нормативно-правову базу щодо організації валеологічного виховання в Україні. Розкрито сутність суперечностей, що виникають у сучасному світі в процесі розв’язання означених проблем. Зокрема, проаналізовано підходи щодо організації освіти здоров’язбереження в українських навчальних закладах, ролі суспільства та громадських організацій у справі формування здорового способу життя. В статье проанализирована нормативно-правовая база организации валеологического воспитания в Украине. Раскрыта суть противоречий, возникающих в современном мире в процессе решения обозначенных проблем. В частности, проанализированы подходы, касающиеся организации здоровьесохраняющего образования в украинских образовательных учреждениях, роли общества и общественных организаций в формировании здорового образа жизни. The paper analyzes the legal framework for the organization of valeological education in Ukraine. The essence of the contradictions that arise in the modern world in the process of solving these problems is detected. In particular, the approaches to the education of health care in Ukrainian educational institutions, the role of society and public organizations in the formation of a healthy lifestyle are analyzed. The article analyzes the experience of many countries on the issues of healthy lifestyle. For instance, there are such school disciplines as “Learning healthy lifestyle”, “Learning healthy lifestyle”(the United States and Japan), “Forming the skills of a healthy lifestyle” (Finland), and “Learning the rational use of leisure” (Australia). Also it was found out that rational regulations and requirements of these programs are taken into account in the development of the Concept of health. It is an integral part of the overall state program of national education in Ukraine, it takes into account the experience of advanced countries on this issue, creates prerequisites for correspondence with valeological international standards. The article also analyses the current insight of valeological education and a healthy lifestyle in Ukraine. It was found that the basic legal and government documents define the tasks, aimed at improving the children’s young people’s health, developing of socially active, physically healthy and spiritually wealthy personality. The article considers the educational branch of “Health and physical culture”, which objective is formation of health protective competence. Health protective competence as a key competence is being formed on interdisciplinary level with the help of disciplinary competencies with specific disciplines and educational opportunities of students in primary classes taken into account. Health protective competence is formed by studying the “Health and physical culture” branch of education and involves relevant skills mastering.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/6101
ISSN: 1992-5786
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Запоріжжя_2014_38_39.pdf312.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.