Кафедра початкової і професійної освіти

Постійний URI для цієї колекції

Перегляд

Останні подання

Зараз показано 1 - 5 з 596
  • Документ
    ПЕДАГОГІКА ПАРТНЕРСТВА ЯК ОСНОВА ВЗАЄМОДІЇ ТА СПІВПРАЦІ УЧИТЕЛЯ, УЧНЯ І БАТЬКІВ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-12) Абайдуліна, І.
    У тезах розглянуто практичну реалізацію педагогічної взаємодії з батьками учнів початкових класів в умовах НУШ. Вона спрямована на підвищення рівня педагогічної культури батьків (лекції, конференції, семінари, консультації); активне залучення батьків до реалізації освітнього процесу (батьківські збори, спільні позакласні заходи); безпосередню участь батьків в управлінні закладом освіти (батьківські ради). Зауважено що, саме така педагогічна взаємодія буде сприяти підвищенню рівня педагогічної культури батьків. The theses consider the practical implementation of pedagogical interaction with parents of elementary school students in the conditions of NUS. It is aimed at: raising the level of pedagogical culture of parents (lectures, conferences, seminars, consultations); active involvement of parents in the implementation of the educational process (parent meetings, joint extracurricular activities); direct participation of parents in the management of the educational institution (parental councils). It was noted that this kind of pedagogical interaction will contribute to raising the level of the pedagogical culture of parents.
  • Документ
    Шляхи формування творчих здібностей молодших школярів засобами арт-терапії
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-12) Яценко, К.
    У публікації розглянуто розвиток творчих здібностей молодших школярів засобами арт-терапії. Зазначено, що педагогічний напрямок арт-терапії передбачає використання спонтанної образотворчої діяльності молодших школярів для активізації їхнього творчого потенціалу, розвитку творчих здібностей. В основі арт-терапії лежить саме мобілізація творчого потенціалу особистості, надання їй додаткових можливостей для вираження експресії та розкриття змісту художніх образів. The publication examines the development of creative abilities of younger schoolchildren by means of art therapy. It is noted that the pedagogical direction of art therapy involves the use of spontaneous artistic activity of younger schoolchildren to activate their creative potential, development of creative abilities. The basis of art therapy is precisely the mobilization of the creative potential of an individual, providing it with additional opportunities for expression and revealing the content of artistic images.
  • Документ
    Педагогічні умови успішної адаптації молодших школярів з особливими освітніми потребами до навчання в інклюзивному класі
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-12) Якименко, В.
    У публікації розглянуто адаптацію молодших школярів з особливими освітніми потребами до навчання в інклюзивному класі. Зазначено, що у процесі адаптації формуються прийнятні комунікативні та поведінкові навички, що дають змогу особистості самоствердитися, втілювати свої потреби та інтереси в життя. Для соціальної адаптації дітей з особливими освітніми потребами та ефективної і результативної роботи команди психолого-педагогічного супроводу в інклюзивному класі, важливо створити стратегію співпраці. The publication examines the adaptation of younger schoolchildren with special educational needs to study in an inclusive class. It is noted that acceptable ones are formed in the process of adaptation communication and behavioral skills that enable the individual to assert himself, realize his needs and interests in life. For the social adaptation of children with special educational needs and the effective and efficient work of the team of psychological and pedagogical support in the inclusive class, it is important to create a strategy of cooperation.
  • Документ
    СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ АКСІОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-04-21) Рудічєва, Н. К.
    У публікації досліджено синергетичний підхід у формуванні аксіологічної компетентності учнів молодшого шкільного віку. Синергетичний підхід розглядають розвиток теорії складних систем різної природи, які постійно знаходяться у станах переходу від порядку до хаосу і навпаки, можуть самоорганізовуються. Зазначено, що завданням сучасної школи, особливо початкової школи, де закладаються основи аксіологічних знань, підґрунтя подальшого успішного навчання, має бути формування в учнів нелінійного, синергійного типу мислення. The publication examines a synergistic approach in the formation of axiological competence of primary school students. The synergistic approach considers the development of the theory of complex systems of various natures, which are constantly in a state of transition from order to chaos and vice versa, can self-organize. It is noted that the task of a modern school, especially an elementary school, where the foundations of axiological knowledge are laid, the foundation of further successful learning, should be the formation of non-linear, synergistic thinking in students.
  • Документ
    ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ГОТОВНОСТІ ДО РОБОТИ В КЛАСАХ З ІНКЛЮЗИЧНИМ НАВЧАННЯМ
    (Видавнича група "Наукові перспективи", 2024) Коновальчук, І. М.; Новгородський, Р. Г.; Мкртічян, О. А.; Вишнівська, Н. В.; Прошкуратова, Т. С.
    У статті досліджується актуальна на сьогоднішній день проблематика формування у майбутніх учителів початкової школи готовності до роботи в класах з інклюзивним навчанням. Визначено, що інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дитини на освіту та права навчатися за місцем проживання в умовах загальноосвітнього закладу.Інклюзивна освіта є сучасною, гуманною та ефективною формою реорганізації освітньої системи в напрямку реалізації прав дітей з особливими освітніми потребами на отримання якісної освіти, яка відповідає їх пізнавальним можливостями. З’ясовано, що в Україні інклюзивна освіта – це педагогічна інновація, яка перебуває на стадії впровадження. У статті досліджується актуальна на сьогоднішній день проблематика формування у майбутніх учителів початкової школи готовності до роботи в класах з інклюзивним навчанням. Визначено, що інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що базується на принципі забезпечення основного права дитини на освіту та права навчатися за місцем проживання в умовах загальноосвітнього закладу.Інклюзивна освіта є сучасною, гуманною та ефективною формою реорганізації освітньої системи в напрямку реалізації прав дітей з особливими освітніми потребами на отримання якісної освіти, яка відповідає їх пізнавальним можливостями. З’ясовано, що в Україні інклюзивна освіта – це педагогічна інновація, яка перебуває на стадії впровадження. The article examines the current problem of forming future primary school teachers' readiness to work in inclusive classrooms. It is determined that inclusive education is a system of educational services based on the principle of ensuring the fundamental right of a child to education and the right to study at the place of residence in a general education institution. Inclusive education is a modern, humane and effective form of reorganization of the educational system towards the realization of the rights of children with special educational needs to receive quality education which meets their cognitive capabilities. It has been found that in Ukraine, inclusive education is a pedagogical innovation that is at the stage of implementation. The readiness of future primary school teachers to work in inclusive classrooms is a set of knowledge and ideas about the characteristics of children with special educational needs, mastery of methods and techniques of working with these students in inclusive education, as well as the formation of certain personal qualities that provide sustainable motivation for this activity. The study substantiates the structure and components of future teachers' readiness to work in inclusive classrooms. It is determined that it includes: cognitive, communicative, motivational and emotional-reflective components. The cognitive component of inclusive competence includes knowledge and understanding of the inclusiveness of the individual, the peculiarities of mental and physical development of persons with special educational needs and the peculiarities of organizing the pedagogical process with such students. The communicative component involves the readiness and ability to communicate effectively with children with special educational needs, parents, colleagues, and the management of the educational institution. The motivational component is a set of stable motives to work in inclusive classrooms, a focus on effective learning, recognition of each student as a subject of learning activities, and the formation of internal readiness for positive perception of students with special educational needs. The emotional and reflexive component is the teacher's ability to control his/her emotional state, as well as the ability to self-reflection and self-management. The criteria for assessing the level of its formation are characterized; three levels of future primary school teachers' readiness to work in inclusive classrooms are modeled. The article theoretically substantiates and develops a model for the formation of future primary school teachers' readiness to work in inclusive classrooms.