Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4763
Title: Образ тишины в поэзии Булата Окуджавы
Other Titles: Образ тиші в поезії Булата Окуджави
The image of silence in the poetry of Bulat Okudzhava
Authors: Козлова, А. Г.
Keywords: Булат Окуджава
образ тишины
прием антитезы
символ мира
метафора
русская поэтическая традиция
образ тиші
прийом антитези
символ світу
метафора
російська поетична традиція
Bulat Okudzhava
image of silence
priyom antithesis
symbol of light
metaphor
Russian poetry tradition
Issue Date: 2020
Publisher: Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Citation: Козлова А. Г. Образ тишины в поэзии Булата Окуджавы / А. Г. Козлова // Науково-методична спадщина Л. П. Черкасової: продовження традицій : зб. наук. ст. / Харків. нац. пед. ун-тт ім. Г. С. Сковороди ; укл. I. I. Степанченко. Харкiв: ХНПУ, 2020. – С. 131–138.
Abstract: Данная статья продолжает цикл статей, посвященных особенностям создания и функционирования звуковых образов в поэтических текстах. Целью данной статьи стал анализ особенностей представления в творчестве Окуджавы образа тишины. В поэзии Окуджавы тишина чаще всего наполняется конкретным смыслом. Широко используемый поэтом в стихотворениях военной тематики, образ тишины связан с отсутствием звуков боя, с затишьем в военных действиях, с мечтой о мирной жизни. Тишина как атрибут мирной жизни, как символ мира противопоставляется грохоту орудий, самой войне. В стихах, изображающих послевоенную действительность, тишина часто выступает в качестве непременного атрибута мирной жизни. Для поэта не характерно философское осмысление тишины, изображение тишины в соотнесении с вечностью. В этом смысле особняком стоит стихотворение «На полотне у Аллы Беляковой». Кроме того, при регулярном использования образа тишины в составе метафор ,Окуджава практически не прибегает к олицетворению, персонификации, антропоморфизации образа тишины. В большинстве стихотворений поэта тишина в соответствии с русской поэтической традицией имеет позитивное звучание. Вместе с тем в отдельных случаях в творчестве Окуджавы встречается не вписывающаяся в рамки традиции отрицательная характеристика тишины, что подчеркивается соответствующими средствами художественной выразительности, в частности эпитетом предгрозовая и сравнением как на дне. Дана стаття продовжує цикл статей, присвячених особливостям створення і функціонування звукових образів у поетичних текстах. Метою даної статті став аналіз особливостей втілення у творчості Окуджави образу тиші. У поезії Окуджави тиша найчастіше наповнюється конкретним змістом. Широко використовується поетом у віршах військової тематики, образ тиші пов'язаний з відсутністю звуків бою, з затишшям у військових діях, з мрією про мирне життя. Тиша як атрибут мирного життя, як символ миру протиставляється гуркоту гармат, самій війні. У віршах, що зображують післявоєнну дійсність, тиша часто виступає в якості неодмінного атрибута мирного життя. Для поета не характерне філософське осмислення тиші, зображення тиші в співвіднесенні з вічністю. У цьому сенсі осібно стоїть вірш «На полотні у Алли Белякової». Крім того, при регулярному використання образу тиші у складі метафор, Окуджава практично не вдається до уособлення, персоніфікації, антропоморфізації образу тішіни. В більшості віршів поета тиша відповідно до російської поетичної традиції має позитивне звучання. Разом з тим, в окремих випадках у творчості Окуджави зустрічається негативна характеристика тиші, яка не вписується в рамки традиції, що підкреслюється відповідними засобами художньої виразності, зокрема епітетом передгрозова і порівнянням як на дні. This article continues a series of articles devoted to the features of the creation and functioning of sound images in poetic texts. The purpose of this article was to analyze the features of the representation of the image of silence in Okudzhava's work. In Okudzhava's poetry, silence is most often filled with concrete meaning. Widely used by the poet in military poems, the image of silence is associated with the absence of sounds of battle, with the lull in the military. By the meta of the given statty, it became an analysis of the peculiarities of engagement in the creativity of Okudzhavi to the image of silence. n Okudzhava's poetry, silence is most often filled with concrete meaning. Widely used by the poet in military poems, the image of silence is associated with the absence of sounds of battle, with the calm in hostilities, with the dream of a peaceful life. Silence as an attribute of a peaceful life, as a symbol of peace, is opposed to the roar of guns, to the war itself. In poems depicting post-war reality, silence often acts as an indispensable attribute of a peaceful life. Silence as an attribute of a peaceful life, as a symbol of peace, is opposed to the roar of guns, to the war itself. In poems depicting post-war reality, silence often acts as an indispensable attribute of a peaceful life. The poet is not characterized by a philosophical understanding of silence, the image of silence in relation to eternity. In this sense, the poem "On the Canvas by Alla Belyakova" stands apart. In addition, with the regular use of the image of silence as part of metaphors, Okudzhava practically does not resort to personification, personification, anthropomorphization of the image of silence. In most of the poet's poems, silence, in accordance with the Russian poetic tradition, has a positive sound. At the same time, in some cases, in the work of Okudzhava, there is a negative characteristic of silence that does not fit into the framework of tradition, which is emphasized by the appropriate means of artistic expression, in particular the epithet pre-storm and comparison as at the bottom.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4763
Appears in Collections:Кафедра зарубіжної лiтератури та слов’янських мов



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.