Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4722
Title: САМООСВІТА ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГА
Other Titles: САМООБРАЗОВАНИЕ КАК СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПЕДАГОГА
SELF-EDUCATION AS A MEANS OF DEVELOPMENT OFTHE PROFESSIONAL COMPETENCE OF A TEACHER
Authors: Хлєбнікова, Т. М.
Хлебникова, Т. Н.
Khlebnikovа, Т.
Keywords: компетентність
професійна компетентність
самоосвіта
умови організації самоосвітньої діяльності
якість умов організації самоосвітньої діяльності,
кваліметрична модель
компетентность
профессиональная компетентность
самообразование
условия организации самообразовательной деятельности
качество условий организации самообразовательной деятельности
квалиметрическая модель
competence,
professional competence
self-education
conditions to organize the self-educational activities
quality of the conditions to organize theself-educational activities
qualimetric model
Issue Date: 2020
Publisher: Українська інженерно-педагогічна академія, ГО «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами»
Citation: Хлєбнікова Т. М. Самоосвіта як засіб розвитку професійної компетентності педагога / Т. М. Хлєбнікова // Адаптивне управління: теорія і практика. Сер. : Педагогіка : електрон. наук. фахове вид. / Укр. інж.-пед. акад. [та ін.]. – Харків, 2020 . – Вип. 8(15).
Abstract: Особистісне і професійне зростання є чи не найважливішим для професії педагога. Саме це забезпечить становлення освіти як соціальної цінності. Значну роль у розвитку професійної компетентності педагога відіграє самоосвітня діяльність. У статті зазначено певну вивченість питання, подано прізвища науковців, які розкривали сутність понять «компетентність», «професійна компетентність», «самоосвіта». Наголошено на суперечностях, які виникають між соціально детермінованими вимогами до підвищення професійної компетентності педагога й організацією самоосвітньої діяльності вчителів у закладах освіти та необхідністю створення умов у закладі загальної середньої освіти для організації самоосвітньої діяльності педагога. На основі аналізу теорії та практики з проблеми дослідження визначено основні компоненти самоосвітньої діяльності педагога: освітній, науково-методичний, науково-дослідний. Визначено форми самоосвіти педагогічних працівників: індивідуальна, що регламентована самим учителем залежно від усвідомлених ним потреб, і адміністративна, що організована адміністрацією закладу освіти й полягає у створенні умов для організації самоосвітньої діяльності педагога. Виокремлено основні принципи самоосвітньої діяльності педагогічних працівників, як-от: цілісності, практичної спрямованості, мобільності, самоорганізації, самореалізації. Уточнено умови, що сприяють самоосвіті педагога: організаційно-педагогічні, психологічні, науково методичні, технологічні й нормативно-правові. Особливу увагу в статті приділено визначенню критеріїв оцінки якості умов організації самоосвітньої діяльності, які представлені у вигляді кваліметричної моделі. Зазначено, що застосування кваліметричного підходу до оцінювання якості умов організації забезпечить підвищення рівня самоосвітньої діяльності як засобу розвитку професійної компетентності. Личностный и профессиональный рост очень важен для профессии педагога. Именно это обеспечит становление образования как социальной ценности. Значительную роль в развитии профессиональной компетентности педагога играет самообразовательная деятельность. В статье отмечена определенная изученность вопроса учеными, которые раскрывают сущность понятий «компетентность», «профессиональная компетентность», «самообразование». Обозначены противоречия, возникающие между социально детерминированными требованиями к повышению профессиональной компетентности педагога и организацией самообразовательной деятельности учителей в учебных заведениях, необходимостью создания условий в учреждении общего среднего образования для организации самообразовательной деятельности. На основе анализа теории и практики проблемы исследования определены основные компоненты образовательной деятельности: образовательный, научно-методический, научно-исследовательский. Представлены формы самообразования педагогических работников: индивидуальная, которая регламентируется самим учителем в зависимости от осознанных ими потребностей, и административная, которая организована администрацией учебного заведения и заключается в создании условий организации познавательной деятельности педагога. Выделены основные принципы самообразовательной деятельности, такие как: целостности, практической направленности, мобильности, самоорганизации, самореализации. Уточнены условия, способствующие самообразованию: организационно педагогические, психологические, научно-методические, технологические и нормативно-правовые. Особое внимание в статье уделено определению критериев оценки качества условий организации самообразовательной деятельности, представленных в виде квалиметрической модели. Отмечено, что применение квалиметрического подхода к оценке качества условий организации обеспечит повышение уровня самообразовательной деятельности как средства развития профессиональной компетентности педагога. Personal and professional development is essential for the teaching profession. This development shall provide the formation of education as a social value. A significant role in the development of the professional competence of a teacher is self-educational activities. The article indicates a certain study of the issue, there are the names of scientists in the article who are revealing the essence of the concepts of "competence", "professional competence", "self-education". It is emphasized on the contradictions arising between the socially determined requirements for increasing the professional competence of a teacher and the organization of self-educational activities of teachers in the educational institutions and the need to create conditions in the institution of general secondary education to organize the self-educational activities of a teacher. Under the analysis of theory and practice concerning the research problem, the main components, forms of self-educational activity are determined: educational, scientific-methodical, scientific-research. Forms of self-education of teachers are defined: individual, which is regulated by the teacher according to his needs and administrative, which is organized by administration of educational institution to create conditions for organization of self-educational activities of teacher. The basicprinciples of self-education activities of teachers are identified as follows: integrity, practical orientation, mobility, self-organization and self-realization. The conditions which improve and encourage the self-education are clarified: organizational pedagogical, psychological, scientific-methodological, technological and normative legal. Particular attention in the article is paid to the definition of criteria for assessing the quality of the conditions for the organization of self-educational activities, which are presented in the form of a qualimetric model. It is noted that the application of the qualimetric approach to assess the quality of the conditions of the organization shall provide an increase in the level of self-educational activity as a means of developing the professional competence of a teacher.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4722
Appears in Collections:Кафедра наукових основ управління

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Хлeбнiкова Т. М. Самоосвіта як засіб розвитку.pdf893.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.