Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4583
Title: Технологія підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до інтегрованого навчання учнів
Other Titles: Технология подготовки будущих учителей музыкального искусства к интегрированному обучению учащихся
Technology of future musical art teathers training to students integrated learnjng
Authors: Жуков, В. П.
Keywords: майбутній учитель музичного мистецтва
професійна підготовка
готовність
технологія
інтегроване навчання
учень
будущий учитель музыкального искусства
профессиональная подготовка
готовность
технология
интегрированное обучение
ученик
future musical art teacher
training
readiness
integrated teaching
technology
Issue Date: 2019
Publisher: Національний університетт “Чернігівський колегіум” імені Т .Г. Шевченка
Citation: Жуков В. П. Технологія підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до інтегрованого навчання учнів / В. П. Жуков // Вісник Національного університету “Чернігівський колегіум” імені Т .Г. Шевченка. Сер.: Педагогічні науки / Нац. ун-т “Чернігів. колегіум” ім. Т .Г. Шевченка ; [редкол. : М. О. Носко (гол. ред.) та ін.]. – Чернигів : НУЧК, 2019. – Вип. 1 (157) – С. 44–48.
Abstract: Автором у статті презентовано авторську технологію підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до інтегрованого навчання учнів, яка передбачає організаційно-підготовчий, мотиваційно-стимулювальний, когнітивно-діяльнісний, досвідно-праксіологічний та рефлексивно-самотворчий етапи, визначено їх змістове наповнення. Розкрито методологічне підґрунтя запропонованої технології, яке складають інтегративний, системно-синергетичний, компетентнісний та особистісно-діяльнісний підходи. Зазначено, що науково-методичне забезпечення процесу підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до інтегрованого навчання учнів вимагає розробки і обґрунтування відповідної технології. В статье представлена авторская технология подготовки будущих учителей музыкального искусства к интегрированному обучению учащихся, которая предусматривает организационно-подготовительный, мотивационно-стимулирующий, когнитивно-деятельностный, опытно-праксиологический и рефлексивно-творческий этапы. Определено их содержательное наполнение. Раскрыто методологическое основание предложенной технологии, которое составляют интегративный, системно-синергетический, компетентностный и личностно-деятельностный подходы. Отмечено, что научно-методическое обеспечение процесса подготовки будущих учителей музыкального искусства к интегрированному обучению учащихся требует разработки и обоснование соответствующей технологии. Professional training of future musical art teachers for integrated teaching is defined as a coherent dynamic pedagogical system, as a combination of theoretical, methodological, and practical training of students, with the simultaneous development of the motivational and value attitude to such training. The author of the article claims that methodological support of the process of preparing future musical art teachers for integrated teaching requires the development and justification of the appropriate technology. The developed and scientifically grounded were original technology for preparation of future musical art teachers for integrated teaching includes the following stages: 1) Organizational-preparatory, which involves enhancement of professional competence of the teachers with regard to the preparation of the future musical art teachers for organization of integrated teaching; development of differentiated strategies for working with students and selection of teaching and methodological tools (forms, methods, means) for providing appropriate training for future teachers; 2) motivational-stimulating, aimed at formation of vocational and educational motivation of students, their awareness of the significance of the studied field of professional training, which involves pedagogical stimulation; 3) cognitive and activity-related, in which students acquire the knowledge and skills necessary for the successful organization of integrated teaching; 4) experience-praxiological, which involves acquisition of experience of integrated teaching of schoolchildren by future teachers during their pedagogical practices; 5) reflexive-creative, which corrects the content, forms and methods of the appropriate training of future musical art teachers based on the assessment by teachers and self-assessment by students of the effectiveness of the technology introduced. The above stages were singled out considering the specific content of the structural components of the readiness of future musical art teachers for the integrated teaching (motivational-value, cognitive-ideological, procedural-andactivity, and personal-creative). The article substantiates the necessity of applying to the integrative, systematic-synergetic, competent-creative and personal-and-activity approaches as a conceptual basis of the developed technology.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4583
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.