Технологія підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до інтегрованого навчання учнів
Завантаження...
Дата
2019
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Національний університетт “Чернігівський колегіум” імені Т .Г. Шевченка
Анотація
Автором у статті презентовано авторську технологію підготовки майбутніх
учителів музичного мистецтва до інтегрованого навчання учнів, яка передбачає
організаційно-підготовчий, мотиваційно-стимулювальний, когнітивно-діяльнісний,
досвідно-праксіологічний та рефлексивно-самотворчий етапи, визначено їх змістове
наповнення. Розкрито методологічне підґрунтя запропонованої технології, яке складають
інтегративний, системно-синергетичний, компетентнісний та особистісно-діяльнісний
підходи. Зазначено, що науково-методичне забезпечення процесу підготовки майбутніх
учителів музичного мистецтва до інтегрованого навчання учнів вимагає розробки і
обґрунтування відповідної технології. В статье представлена авторская технология подготовки будущих
учителей музыкального искусства к интегрированному обучению учащихся, которая предусматривает
организационно-подготовительный, мотивационно-стимулирующий, когнитивно-деятельностный,
опытно-праксиологический и рефлексивно-творческий этапы. Определено их содержательное
наполнение. Раскрыто методологическое основание предложенной технологии, которое составляют
интегративный, системно-синергетический, компетентностный и личностно-деятельностный
подходы. Отмечено, что научно-методическое обеспечение процесса подготовки будущих
учителей музыкального искусства к интегрированному обучению учащихся требует разработки и
обоснование соответствующей технологии. Professional training of future musical art teachers for integrated teaching is defined as a
coherent dynamic pedagogical system, as a combination of theoretical, methodological, and
practical training of students, with the simultaneous development of the motivational and value
attitude to such training. The author of the article claims that methodological support of the
process of preparing future musical art teachers for integrated teaching requires the development
and justification of the appropriate technology. The developed and scientifically grounded were
original technology for preparation of future musical art teachers for integrated teaching includes
the following stages: 1) Organizational-preparatory, which involves enhancement of professional
competence of the teachers with regard to the preparation of the future musical art teachers for
organization of integrated teaching; development of differentiated strategies for working with
students and selection of teaching and methodological tools (forms, methods, means) for providing
appropriate training for future teachers; 2) motivational-stimulating, aimed at formation of
vocational and educational motivation of students, their awareness of the significance of the
studied field of professional training, which involves pedagogical stimulation; 3) cognitive and
activity-related, in which students acquire the knowledge and skills necessary for the successful
organization of integrated teaching; 4) experience-praxiological, which involves acquisition of
experience of integrated teaching of schoolchildren by future teachers during their pedagogical
practices; 5) reflexive-creative, which corrects the content, forms and methods of the appropriate
training of future musical art teachers based on the assessment by teachers and self-assessment by
students of the effectiveness of the technology introduced. The above stages were singled out
considering the specific content of the structural components of the readiness of future musical art
teachers for the integrated teaching (motivational-value, cognitive-ideological, procedural-andactivity, and personal-creative).
The article substantiates the necessity of applying to the integrative, systematic-synergetic,
competent-creative and personal-and-activity approaches as a conceptual basis of the developed
technology.
Опис
Ключові слова
майбутній учитель музичного мистецтва, професійна підготовка, готовність, технологія, інтегроване навчання, учень, будущий учитель музыкального искусства, профессиональная подготовка, готовность, технология, интегрированное обучение, ученик, future musical art teacher, training, readiness, integrated teaching, technology
Цитування
Жуков В. П. Технологія підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до інтегрованого навчання учнів / В. П. Жуков // Вісник Національного університету “Чернігівський колегіум” імені Т .Г. Шевченка. Сер.: Педагогічні науки / Нац. ун-т “Чернігів. колегіум” ім. Т .Г. Шевченка ; [редкол. : М. О. Носко (гол. ред.) та ін.]. – Чернигів : НУЧК, 2019. – Вип. 1 (157) – С. 44–48.