Дидактична гра (іноземною мовою) як засіб активізації когнітивної складової комунікативної компетенції молодших школярів

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2020
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Центр міжнародного наукового співробітництва, видавництво "ТК Меганом", Київ
Анотація
У статті з’ясовано й уточнено педагогічні умови використання дидактичних ігор на уроках з іноземної мови як засобу розвитку мотивації та когнітивних здібностей молодших школярів. Зокрема проаналізовано наукові погляди відомих учених на дидактичну потужність гри у процесі навчання в молодшій школі та можливості їх інтерпретації у відповідності до основних засад концепції Нової української школи. Окрема увага звертається до шляхів формування як класичних компетентностей (комунікативної, пізнавальної тощо), так і нових, сучасних умінь, що створюють усебічно розвинену особистість, – ініціативність та підприємливість, спілкування іноземними мовами, економічна грамотність, прагнення до самовираження та інші. З’ясовано, що саме в тому віці, коли молодший школяр проходить основні стадії особистісного розвитку, дидактична гра здатна створити сприятливі умови для цього, а на уроці іноземної мови допомогти подолати бар’єр у спілкуванні. В статье уточняются педагогические условия использования дидактических игр на уроке иностранного языка как средства развития мотивации и когнитивных способностей младших школьников. В частности проанализированы научные взгляды известных ученых на дидактический потенциал игры в процессе обучения в младшей школе и возможности их интерпретации в соответствии с принципами концепции Новой украинской школы. Особое внимание обращается пути формирования как классических компетентностей (коммуникативной, познавательной и т.д.), так и новых, современных умений, формирующих всесторонне развитую личность, – инициативность и предприимчивость, общение на иностранном языке, экономическая грамотность, стремление к самовыражению и другие. Выяснено, что именно в возрасте, когда младший школьник проходит основные стадии личностного развития, дидактическая игра способна создать благоприятные условия для этого, а на уроке иностранного языка помочь преодолеть барьер в общении. The article touches upon the issue of the pedagogical terms of use of didactic games in classes in foreign languages as means of motivation development and cognition of the junior pupils. It gives a detailed analysis of the scientific perspectives of famous scientists on the didactic power of the game in the educational process in the primary school and their interpretability according to main provisions of the concept of the New Ukrainian School, which main motive is childcentrism in teaching. The central challenge of the New Ukrainian School is realization of main public obligations by teachers and targeting the research of forms, teaching approaches, methods, establishing author programs, diversification of the teaching technologies. Much attention is given to the ways of forming of both classic competences (communicative, cognitive etc.) and new, modern abilities, that create all-round developed personality: leadership, enterprise, foreign language communication, economic literacy, striving on self expression in education and culture, technical, natural, intercultural, informational, civil-society competence etc. It is investigated that exactly in the age when the primary school student goes through the major phases of personal development, the didactic game is able to create enabling environment for this and to help to overcome the communication barrier in foreign language class. It is spoken in detail about the value of paying attention to the development of the cognitive component of the communicative competence as soon as possible, because a child should know how to take interest in knowledge and to aim for knowledge, which happens through the game. The following conclusions are drawn: the game is called a specific socialization school for children, because on the one hand it is a manifestation of culture of conduct, culture of communication, raising children outside of the game, and on the other hand interesting content of games, representation of teamwork, noble deeds promotes the development of friendship and it’s used to bind the group. Such unity of gaming and real interactions helps to establish the moral rectitude of the children’s behavior. Didactic games develop children’s speech skills, enrich and form mental lexicon.
Опис
Ключові слова
дидактичні ігри, нова українська школа, комунікативна компетенція, молодші школярі, когнітивний розвиток, іноземні мови, дидактические игры, новая украинская школа, коммуникативная компетенция, младшие школьники, когнитивное развитие, иностранные языки, didactic games, new Ukrainian school, communicative competence, junior schoolchildren, cognition, foreign languages
Цитування
Пивовар Ю. О. Дидактична гра (іноземною мовою) як засіб активізації когнітивної складової комунікативної компетенції молодших школярів / Ю. О. Пивовар // Науковий огляд : міжнар. наук. журн. / Центр міжнар. наук. співробітництва. – Київ : ТК Меганом, 2020. – № 7 (70). – С. 106–116.