Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4271
Title: Інтеграція національних ідей освіти й виховання в Харкові на початку ХХ ст.
Other Titles: Интеграция национальных идей образования и воспитания в Харькове в начале ХХ в.
Integration of national ideas of education and upbringing in Kharkiv in the early ХХ century
Authors: Роман, Н. М.
Keywords: національна освіта
національне виховання
українська ідентичність
культурна спадщина
народна школа
национальное образование
национальное воспитание
украинская идентичность
культурное наследие
народная школа
national education
national upbringing
Ukrainian identity
cultural heritage
public school
Issue Date: 5-Mar-2021
Publisher: International Science Group(isg-konf.com)
Citation: Роман Н.М. Інтеграція національних ідей освіти й виховання в Харкові на початку ХХ ст. / Н. М. Роман // Problems and tasks of modernity and approaches to their solution : аbstracts of VIII international scientific and practical conference, Tokyo, Japan, March 02 – 05, 2021 / International Science Group (isg-konf.com) – Р. 161 – 163
Abstract: Відзначається, що представники української наукової і творчої інтелігенції на початку ХХ ст. активно займалися питаннями інтеграції національних ідей освіти й виховання, збереження української ідентичності, розвитку та популяризації нематеріальної культурної спадщини. В 1915 році при Харківському літературно-художньому етнографічному товаристві ім. Г. Квітки-Основ’яненка був заснований науковий відділ на чолі якого став активний прибічник і пропагандист українських національних ідей Г. Хоткевич. В ході роботи відділу порушувалися й аналізувалися питання інтеграції національних ідей освіти й виховання, збереження нематеріальної культурної спадщини українського народу, розвитку етнічних особливостей народної школи, української мови, національної науки і культури в Харкові та на теренах Слобожанщини. Науково-дослідницька робота відділу спрямовувалася на вивчення й пропаганду досягнень українських освітян, учених у різних галузях гуманітарних знань. Підкреслюються активні спроби організувати початкову освіту на селі українською мовою. Наголошується, що існуючі на той час навчальні заклади затримували поширення освіти серед українських дітей. Відсутність взаєморозуміння між учнями і вчителями, які розмовляли в школі російською мовою, приводила до неефективності навчального процесу, гальмувала розвиток народної освіти в цілому. Відзначається, що причиною тенденцій русифікації в освіті й вихованні в Харкові була «міжкультурність», нехтування віковими традиціями української народної педагогіки, відсутність національного виховання в родині, недостатня кількість українських абеток та книжок. Аналіз шляхів інтеграції національних ідей освіти й виховання в Харкові на початку ХХ ст. показав, що вони ґрунтувалися на педагогічних принципах та наукових положеннях, які зберегли свою актуальність й нині. Отмечается, что представители украинской научной и творческой интеллигенции в начале ХХ в. активно занимались вопросами интеграции национальных идей образования и воспитания, сохранения украинской идентичности, развития и популяризации нематериального культурного наследия. В 1915 году при Харьковском литературно-художественном этнографическом обществе им. Г. Квитки-Основьяненко был основан научный отдел во главе которого стал активный сторонник и пропагандист украинских национальных идей Г. Хоткевич. В ходе работы отдела поднимались и анализировались вопросы интеграции национальных идей образования и воспитания, сохранения нематериального культурного наследия украинского народа, развития этнических особенностей народной школы, украинского языка, национальной науки и культуры в Харькове и на территории Слобожанщины. Научно-исследовательская работа отдела была направлена на изучение и пропаганду достижений украинских педагогов, ученых в различных областях гуманитарных знаний. Подчеркиваются активные попытки организовать начальное образование в сельской местности на украинском языке. Отмечается, что существующие в то время учебные заведения задерживали распространение образования среди украинских детей. Отсутствие взаимопонимания между учениками и учителями, которые говорили в школе на русском языке, приводило к неэффективности учебного процесса, тормозило развитие народного образования в целом. Отмечается, что причиной тенденций русификации в образовании и воспитании в Харькове была «межкультурность», пренебрежение вековыми традициями украинской народной педагогики, отсутствие национального воспитания в семье, недостаточное количество украинских азбук и книг. Анализ путей интеграции национальных идей образования и воспитания в Харькове в начале ХХ в. показал, что они основывались на педагогических принципах и научных положениях, которые сохранили свою актуальность и сейчас. It is noted that representatives of the Ukrainian scientific and creative intelligentsia in the early twentieth century. actively engaged in the integration of national ideas of education and upbringing, preservation of Ukrainian identity, development and promotion of intangible cultural heritage. In 1915 at the Kharkiv Literary and Artistic Ethnographic Society. G. Kvitka-Osnovyanenko, a scientific department was founded, headed by G. Khotkevych, an active supporter and propagandist of Ukrainian national ideas. During the work of the department the issues of integration of national ideas of education and upbringing, preservation of intangible cultural heritage of the Ukrainian people, development of ethnic features of the folk school, Ukrainian language, national science and culture in Kharkiv and Slobozhanshchyna were raised and analyzed. The research work of the department was aimed at studying and promoting the achievements of Ukrainian educators, scientists in various fields of humanities. Active attempts to organize primary education in rural areas in Ukrainian are emphasized. It is noted that the existing educational institutions at that time delayed the spread of education among Ukrainian children. The lack of mutual understanding between students and teachers who spoke Russian at school led to the inefficiency of the educational process, hampered the development of public education in general. It is noted that the reason for the tendencies of Russification in education and upbringing in Kharkiv was "interculturalism", neglect of age-old traditions of Ukrainian folk pedagogy, lack of national upbringing in the family, insufficient number of Ukrainian alphabets and books. Analysis of ways to integrate national ideas of education and upbringing in Kharkov in the early twentieth century. showed that they were based on pedagogical principles and scientific principles, which have remained relevant today.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4271
ISBN: 978-1-63732-146-1
Appears in Collections:Кафедра теорії, технологій і методик дошкільної освіти



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.