Inculcation of competencies and providing the scientific character of university education as conditions of increasing competitiveness of German universities in the global education market

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2018
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
Анотація
The process of training in German universities is increasingly characterized by the actual needs of the labour market. Training of young specialists is reduced to the acquisition of knowledge, skills and abilities, useful for the achievement by young professionals of success in the labour market. The presence of graduate’s competence, which received the name “employability”, does not guarantee the receipt of prestigious work. Employers require young professionals to have a wide scientific horizon, practical work experience and presence of necessary personal qualities. These qualities are based on competences based on special scientific knowledge. Their absence is the result of inferior education received by young specialists; semi-education, which is disastrous not only for the career of a specialist, but also for society itself. The implementation of the program provisions of the Bologna reform led to the formation of professional universities in Germany, which train specialists in the specialties in demand on the global market of educational services. European universities have successfully implemented the first stage of reforms, creating a single European educational space by introducing unified European standards of education. However, the expected qualitative breakthrough in the sphere of European higher education did not occur. German universities, being in conditions of chronic underfunding, are able to produce a sufficiently high-quality, but not unique educational product, while the global market for educational services needs precisely unique products, incl. scientific. To produce such products, the system of higher education and the university science of Germany need their own time rhythm, stability and sufficient level of funding. The rate for the formation of elite education institutions should not be regarded as universal means of solving the accumulated problems, but, nevertheless, it is an essential step towards creation of scientific clusters. At the very least, the emergence of such scientific clusters can lead to a change in the infrastructure of certain German regions, to solve the accumulated economic and social problems, and to remove the financial burden exerted by the state on financing state of higher education institutions by attracting the funds of corporations interested in the production of knowledge and technology. Автор торкається проблеми формування ключових компетенцій студентів закладів вищої освіти ФРН як однієї з основних цілей набуття вищої освіти на сучасному етапі здійснення Болонської реформи. Ця проблема є, за твердженням автора статті, надзвичайно актуальною в освітньому просторі Німеччини. Це знаходить свою відображенність не тільки в навчальних програмах німецьких університетів, але у численних дослідженнях, які проводяться на базі цих вищих навчальних закладів і у спеціалізованих дослідницьких центрах. Автор указуює на те, що дослідженя з цією тематикою обумовлені розмитістю поняття «ключові компетенції», яке інтерпретується по-різному в залежності від базової теорії і сфери свого застосування. Окрім того, наразі відсутній повний і єдиний перелік т. зв. ключових компетенцій. Однак, незважаючи на очевидну необхідність їх формування і розвитку у студентів, академічний характер вищої освіти вимагає в першу чергу прищеплення студентам наукової компетенції і збереження науковості університетської освіти як її базової характеристики. Саме між прищепленням студентам ключових компетенцій і набуттям ними науковою за своєю суттю освіти існує суперечливість, яку необхідно подолати. Автор затрагивает проблему формирования ключевых компетенций студентов высших учебных заведений ФРГ как одну из основных целей высшего образования на современном этапе осуществления Болонской реформы. Эта проблема, по утверждению автора статьи, чрезвычайно актуальна в образовательном пространстве Германии. Это находит свое отображение не только в учебных программах немецких университетов, но в многочисленных исследованиях, которые проводятся на базе этих высших учебных заведений и в специализированных исследовательских центрах. Автор указывает на то, что исследования по этой тематике обусловлены размытостью понятия «ключевые компетенции», которое интерпретируется по-разному в зависимости от базовой теории и сферы своего применения. Кроме того, в настоящее время отсутствует полный и единый перечень т. н. ключевых компетенций. Однако, несмотря на очевидную необходимость их формирования и развития у студентов, академический характер высшего образования требует в первую очередь привития студентам научной компетенции и сохранения научности университетского образования как его базовой характеристики. Именно между привитием студентам ключевых компетенций и приобретением ими научного по своей сути образования имеется некое противоречие, которое необходимо преодолеть.
Опис
Ключові слова
освітній процес, принцип предметності інауковості освіти, освітні послуги, унікальний освітній продукт, ключові кваліфікації, професійна підготовка студентів, знання, навички, уміння, науковий світогляд, образовательный процесс, принцип предметности и научности образования, образовательные услуги, уникальное образование, ключевые квалификации, профессиональная подготовка студентов, знания, навыки, умения, научное мировоззрение, educational process, principle of objectivity and scientific education, educational services, unique educational product, core competences, professional training of students, knowledge, skills, abilities, scientific horizon
Цитування
Черкашин С. Inculcation of competencies and providing the scientific character of university education as conditions of increasing competitiveness of German universities in the global education market / С. Черкашин // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журн. / Сумс. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Сбруєва А. А. (голов. ред.) та ін.]. – Суми : СумДПУ, 2018. – № 7 (81). – С. 50–59.