Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4148
Title: Американська модель університетської освіти як взірець для здійснення трансформацій у галузі університетської освіти Німеччини
Other Titles: Американская модель университетского образования как образец для осуществления трансформаций в области университетского образования Германии
American university education model as a guide for implementing transformations of the German university education.
Authors: Черкашин, С. В.
Keywords: університетська освіта
модель університетської освіти
рейтинг
ефективність
науковий характер освіти
стратифікація університетів
диверсифікація вищої освіти
академічна культура
оперативність
гнучкість
университетское образование
модель университетского образования,
рейтинг
эффективность
научный характер образования
стратификация университетов
диверсификация высшего образования
академическая культура
оперативность
гибкость
university education
university education model
ranking
efficiency
scientific nature of education
university stratification
diversification of higher education
academic culture
efficiency
flexibility
Issue Date: 2018
Publisher: Херсонський державний університет ; Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Черкашин С. В. Американська модель університетської освіти як взірець для здійснення трансформацій у галузі університетської освіти Німеччини / С. В. Черкашин // Збірник наукових праць. Педагогічні науки / Херсон. держ. ун-т ; [редкол.: В. Л. Федяєва (голов. ред.) та ін.]. – Херсон : Гельветика, 2018. – Вип. LXXXV. – С. 172–177.
Abstract: Автор торкається проблеми визначення подальшого шляху розвитку німецької університетської освіти, яка перебуває у процесі трансформації з моменту упровадження Болонської реформи. На думку німецьких науковців, Болонський процес орієнтується на впровадження в європейському освітньому просторі саме американської моделі науково-дослідних університетів як найбільш ефективної на глобальному рівні. Проте виникає питання про шляхи реалізації цієї моделі на німецькому та європейському ґрунті загалом. Німецька академічна спільнота стоїть перед вибором між механічним упровадженням американської моделі університетів або їх окремих складників у німецьких університетах або поступовим взаємним зближенням цих досить різних моделей науково-дослідних університетів та їх подальшої конвергенції. Автор затрагивает проблему определения дальнейшего пути развития немецкого университетскогообразования, которое находится в процессе трансформации с момента внедрения Болонской реформы. По мнению немецких ученых, Болонский процесс ориентируется на реализацию в европейском образовательном пространстве именно американской модели научно-исследовательских университетов как наиболее эффективной на глобальном уровне. Однако возникает вопрос о путях реализации этой модели в условиях немецкой и европейской реальности. Немецкое академическое сообщество стоит перед выбором между механическим внедрением американской модели университетов или её отдельных компонентов в немецких университетах или постепенным взаимным сближением этих достаточно разных моделей научно-исследовательских университетов и их дальнейшей конвергенции. When considering the advantages and disadvantages of the German and American higher education sys- tems, the following is manifested: in the German higher education system the disadvantages prevail over the benefits that do not allow themselves to be identified within the narrow framework of state regulation of the university activities on the background of chronic underfunding by the state and the overcrowding universities by students. This significantly reduces the level of international attractiveness of the German higher educa- tional institutions for the best students, young scientists and researchers. The benefits of the American higher education system almost completely coincide with the shortcomings of the German higher education system. First of all, American elite universities have high international rankings and as a result acquired worldwide popularity, despite the high tuition fees for students. In addition, US universities have an autonomous funding system that allows them to carry out their tasks at the required level. Reviewing the advantages and disadvan- tages of both higher education systems points to important reasons why the American higher education system should become a model for the reforms of German higher education. The status of US universities as a model for imposition is determined by the full utilization of the benefits of the US cultural and structural context. When comparing the shortcomings of both systems, it is evident that in both systems of higher education, not only the issue of efficient and targeted use of funds, but also the issue of financing higher education reveals the existence of common basic problems. German university education is in the process of transformation since the Bologna reform introduction. According to German scientists, the Bologna process focuses on implementing the American research university model, the most effective at the global level, in the European educational space. However, the question arises about the way of implementing this model in the conditions of German and European realities. The German academic community faces the choice between the mechanical introduction of the American model of universities or its individual components into German universities or the gradual mutual convergence of these rather different models of research universities and their further convergence.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/4148
ISSN: 2413-1865
Appears in Collections:Кафедра німецької філології



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.