Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3949
Title: РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У КРАЇНАХ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА СХІДНОЇ ЄВРОПИ
Other Titles: РАЗВИТИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ВЗРОСЛЫХ В СТРАНАХ ЦЕНТРАЛЬНОЙ И ВОСТОЧНОЙ ЕВРОПЫ
DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL EDUCATION OF ADULTS IN THE COUNTRIES OF CENTRAL AND EASTERN EUROPE
Authors: Боярська-Хоменко, А. В.
Keywords: освіта дорослих
професійна підготовка
неперервна освіта
система
форми
методи навчання
технології
країни Центральної та Східної Європи
образование взрослых
профессиональная подготовка
непрерывное образование
формы
методы обучения
технологии
страны Центральной и Восточной Европы
adult education
vocational education
lifelong education
system
forms
teaching methods
technologies
Central and Eastern European countries
Issue Date: 2020
Publisher: Хмельницький національний університет
Citation: Боярська-Хоменко А. В. Розвиток професійної освіти дорослих у країнах Центральної та Східної Європи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : спец. 13.00.04. – теор. і метод. проф. освіти / А. В. Боярська-Хоменко ; Хмельн. нац. ун-т. – Хмельницький, 2020. – 40 с.
Abstract: У дисертації здійснено цілісний компаративний аналіз розвитку професійної освіти дорослих у країнах Центральної та Східної Європи: проаналізовано ґенезу професійної освіти дорослих, окреслено детермінанти та виділено основні етапи її розвитку; проаналізовано тенденції розвитку професійної освіти дорослих; схарактеризовано системи професійної освіти дорослих в двох групах країн: Центральної Європи на прикладі Німеччини, Словаччини, Чехії, Польщі та Східної Європи на прикладі Румунії та Болгарії; доведено, що системи професійної освіти дорослих у досліджуваних країнах охоплюють сукупність компонентів (теоретичне та методологічне підґрунтя, нормативне регулювання, організація та управління, стратегії розвитку, інституційна структура, соціальна та економічна складова, зміст та технології навчання, забезпечення якості); визначено особливості неформальної та інформальної професійної освіти дорослих у досліджуваних країнах; проаналізовано організаційно-дидактичні засади професійної освіти дорослих у країнах Центральної та Східної Європи (зміст професійної освіти дорослих; технологічні аспекти; використання інформаційних технологій для організації як формального, так і неформального освітнього процесу; підходи до забезпечення якості професійної освіти дорослих); визначено особливості практичної підготовки в системі професійної освіти дорослих у країнах Центральної та Східної Європи (відповідність до соціально-економічних вимог та ринку праці; високий рівень матеріально-технічного і навчального забезпечення освітнього процесу; організація на засадах партнерства, різноманітність видів практики залежно від спеціальностей). Здійснено порівняльно-педагогічний аналіз систем професійної освіти дорослих в Україні та в країнах Центральної і Східної Європи; окреслено можливості використання конструктивних ідей європейського досвіду в розвитку професійної освіти дорослих в Україні. Удосконалено навчально-методичне забезпечення професійної освіти дорослих в Україні з урахуванням європейських цінних ідей (зміст фахових дисциплін, технології навчання). В диссертации осуществлен целостный компаративный анализ развития профессионального образования взрослых в странах Центральной и Восточной Европы: проанализированы генеза профессионального образования взрослых, определены детерминанты и выделены основные этапы ее развития; проанализированы тенденции развития профессионального образования взрослых; охарактеризован системы профессионального образования взрослых в двух группах стран: Центральной Европы на примере Германии, Словакии, Чехии, Польши и Восточной Европы на примере Румынии и Болгарии; доказано, что системы профессионального образования взрослых в исследуемых странах охватывают совокупность компонентов (теоретическое и методологическое основание, нормативное регулирование, организация и управление, стратегии развития, институциональная структура, социальная и экономическая составляющая, содержание и технологии обучения, обеспечение качества); определены особенности неформальной и информального профессионального образования взрослых в исследуемых странах; проанализированы организационно-дидактические основы профессионального образования взрослых в странах Центральной и Восточной Европы (содержание профессионального образования взрослых, технологические аспекты, использование информационных технологий для организации как формального, так и неформального образовательного процесса; подходы к обеспечению качества профессионального образования взрослых); определены особенности практической подготовки в системе профессионального образования взрослых в странах Центральной и Восточной Европы (в соответствии с социально-экономических требований и рынка труда, высокий уровень материально-технического и учебного обеспечения образовательного процесса, организация на принципах партнерства, разнообразие видов практики в зависимости от специальностей). Осуществлен сравнительно-педагогический анализ систем профессионального образования взрослых в Украине и в странах Центральной и Восточной Европы; очерчены возможности использования конструктивных идей европейского опыта в развитии профессионального образования взрослых в Украине. Усовершенствована учебно-методическое обеспечение профессионального образования взрослых в Украине с учетом европейских ценных идей (содержание специальных дисциплин, технологии обучения). In the thesis the integral systematic comparative and pedagogical analysis of the problem of adult vocational education in the countries of Central and Eastern Europe has been executed. The genesis of adult vocational education in the studied countries has been traced, the determinants and the main stages of its development have been outlined and highlighted. The current trends in the development of adult vocational education in the studied countries (decentralization of the management system; individualization of adult vocational education; reduction of the role and importance of formal vocational education institutions; development of the idea of inclusive education in the adult vocational education system; humanization of adult vocational education, the use of interactive and innovative methods of adult education, borrowing forms and methods of teaching professional business technologies and some others), which actualize the social need for effective professional training and retraining, necessitate modernization of adult vocational education in the context of the modern labour market, have been analyzed. Systems of adult vocational education in two groups of countries – a group of Central European countries (Germany, Slovakia, the Czech Republic, Poland, etc.) and a group of Eastern European countries (Romania, Bulgaria, etc.) – have been characterized. Common and different features in the development of adult vocational education have been revealed. It has been proved that the system of vocational education of adults in Central and Eastern Europe covers a set of interrelated components: theoretical and methodological, regulatory, managerial, socio-economic, institutional, strategic, target, organizational, content-technological, diagnostic-effective. The system operates on three levels – state, institutional and personal. It is aimed at the development of a holistic personality, the formation of professional competencies of students taking into account the needs of the modern labor market. The system of vocational education of adults in Central and Eastern Europe combines formal, non-formal and informal forms. The efficiency and quality of adult vocational education in Central and Eastern Europe is ensured by decentralization of the management system; autonomy of vocational education institutions for adults; diversification of vocational training programs; transformation of the content of education taking into account the requirements of the labor market; observance of general didactic and specific principles of education organization; the use of innovative teaching methods and technologies based on business training; high level of information and technological support; effective tools for assessing, recognizing and certifying the learning outcomes of adult learners; career-oriented practical training; focus on the advanced development of the learning process; active cooperation with employers and stakeholders. The peculiarities of practical training of adults in the system of vocational education have been revealed, namely consistency and constant improvement of the content of vocational education in accordance with modern socio-economic requirements; high level of activity and independence of adult students; high level of material, technical and educational potential of vocational education institutions combination of theoretical and practical methods of training; harmonious integration of formal, non-formal and informal education. The features of practical training of students in the system of adult vocational education in Central and Eastern Europe are the following: diversification of the duration of practical training; high ratio of practical to theoretical classes; variety of practices in accordance with specialties; interdisciplinarity and integration of practice. A comparative and pedagogical analysis of adult vocational education systems in Ukraine and Central and Eastern Europe has been carried out. It showed the existence of common (focus on integration into the global educational space; the desire to improve the system of adult vocational education based on harmonization of national traditions with world requirements and standards; the need to reform the system of adult vocational education in accordance with the requirements of society, economy and modern labor market, etc.) and different approaches (consistency between labor market needs and methodological organization of adult education and professional training; validation of non-formal and informal education; high level of democracy, variability, flexibility in the choice of content, forms and methods of teaching, the advanced nature of training and professional development in professional associations, etc.). Possibilities of using constructive ideas of the European experience in the development of adult vocational education in Ukraine at three levels (state, institutional, individual) have been outlined. Educational and methodological support for adult vocational education in Ukraine (content of disciplines, methods and technologies of teaching) has been improved.
URI: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/3949
Appears in Collections:Кафедра освітології та інноваційної педагогіки
Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2-25-154-15.pdf28.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.