MODERN FORMATS OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL COMMUNITY

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2018
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Центр международного научного сотрудничества, издательство "ТК Меганом"
Анотація
Educational qualifications of an educator are not identical to his or her professional qualifications; and the assessment of his or her activities depends not on the level of education, but on the ability to respond to the demands of time, to be constantly searching for ways to self-improvement. The article deals with the issues of professional growth of teachers in the context of postgraduate education. The author analyzes various forms of communication of teachers in order to improve their qualifications and marks out high-usage and episodic forms. Some frequently used forms of professional development – discussion paper, master class, training, storytelling, workshop, pedagogical coaching – have been characterized on the basis of theoretical analysis of methodical and pedagogical literature, the generalization of the complex of measures aimed at improving the professional skills of Ukrainian educators. Освітня кваліфікація педагогічного працівника не є тотожною його професійній кваліфікації, а оцінка його діяльності залежить не від рівня освіти, а від здатності реагувати на вимоги часу, знаходитися в постійному пошуку шляхів самовдосконалення. У статті розкрито питання професійного зростання вчителів у контексті післядипломної освіти. Автором проаналізовано різні формати спілкування педагогів з метою підвищення їхньої кваліфікації і виокремлено частовживані й епізодичні форми. На підставі теоретичного аналізу методико-педагогічної літератури, узагальнення комплексу заходів з підвищення професійної майстерності освітян України схарактеризовано частовживані форми підвищення кваліфікації: доповідь з обговоренням, майстерклас, тренінг, сторітеллінг, воркшоп, педагогічний коучинг. Образовательная квалификация педагога не является тождественной его профессиональной квалификации, а оценка его деятельности зависит не от уровня образования, а от способности реагировать на требования времени, находиться в постоянном поиске путей самосовершенствования. В статье раскрыты вопросы профессионального роста учителей в контексте последипломного образования. Автором проанализированы различные форматы общения педагогов с целью повышения их квалификации и выделены часто употребляемые и эпизодические формы. На основании теоретического анализа методико-педагогической литературы, обобщение комплекса мероприятий по повышению профессионального мастерства педагогов Украины охарактеризованы часто употребляемые формы повышения квалификации: доклад с обсуждением, мастер-класс, тренинг, сторителлинг, воркшоп, педагогический коучинг.
Опис
Ключові слова
professional growth, discussion paper, master class, training, storytelling, workshop, pedagogical coaching, професійне зростання, доповідь з обговоренням, майстер-клас, тренінг, сторітеллінг, воркшоп, педагогічний коучинг, профессиональный рост, доклад с обсуждением, мастер-класс, тренинг, сторителлинг, педагогический коучинг
Цитування
Bashkir O. Modern formats of professional development of educational community / O. Bashkir // Innovative Solutions in Modern Science. – 2018. – № 3(22). – P. 116–127.