Theoretical issues of the development of innovative shools in Ukraine in the second half of the 20 th centure

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2018
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague
Анотація
In this article are described various approaches of scientists, researchers to the ratio of concepts “innovative school” and “author school”and their components are characterized.The classification of innovative and author schools is presented on various grounds. It is proved that these phenomena have both as common (identical) features so as differences. It has been discovered that despite a wide range of interpretations that each author’s school is innovative, however, not every innovation school is authored, because in its basis the latter has a “personal core” in the person of the author, which defi nes the content of the functioning of the author’s innovative educational institution.The preconditions of the emergence of innovative schools in Ukraine are analyzed. It is proved that it is the innovative pedagogical movement aimed at radical changes in the education and upbringing of youth, and was an important factor in the emergence and development of innovative schools in Ukraine in the second half of the twentieth century. У цій статті описані різні підходи науковців, дослідників до співвідношення понять «інноваційна школа» та «авторська школа» та їх складові. Характеризовано класифікацію інноваційних та авторських шкіл за різними ознаками. Доведено, що ці явища мають як спільні (однакові) ознаки, так і відмінності. Було виявлено, що, незважаючи на широкий спектр інтерпретацій, що кожна авторська школа є інноваційною, однак, не кожна інноваційна школа є авторською, тому що в її основі остання має "особисте ядро" в особі автора, що визначає зміст функціонування авторського інноваційного навчального закладу. Проаналізовано передумови виникнення в Україні інноваційних шкіл. Доведено, що саме інноваційний педагогічний рух, спрямований на докорінні зміни в освіті та вихованні молоді, був важливим фактором виникнення та розвитку інноваційних шкіл в Україні у другій половині ХХ століття. В этой статье описаны различные подходы ученых, исследователей к соотношению понятий «инновационная школа» и «авторская школа» и их составляющие. Характеризуемых классификацию инновационных и авторских школ по различным признакам. Доказано, что эти явления имеют как общие (одинаковые) признаки, так и различия. Было обнаружено, что, несмотря на широкий спектр интерпретаций, каждая авторская школа является инновационной, однако, не каждая инновационная школа является авторской, так как в ее основе последняя имеет "личное ядро» в лице автора, определяет содержание функционирования авторского инновационного учебного заведения . Проанализированы предпосылки возникновения в Украине инновационных школ. Доказано, что именно инновационный педагогический движение, направленное на коренные изменения в образовании и воспитании молодежи, был важным фактором возникновения и развития инновационных школ в Украине во второй половине ХХ века.
Опис
Ключові слова
innovative schools, author schools, innovation, innovative movement, інноваційні школи, авторські школи, інновації, інноваційний рух, инновационные школы, авторские школы, инновации, инновационный движение
Цитування
Sobchenko T.Theoretical issues of the development of innovative shools in Ukraine in the second half of the 20 th centure / T. Sobchenko // Educational Studios : Theory and Practice : collective monograph / H. S. Skovoroda Kharkiv Nat. Ped. Un-ty ; edit. S. T. Zolotukhina, I. M. Trubavina. – Prague ; Vienna : Premier Publishing, 2018. – P. 146-153.