ВОКАЛЬНО-СЦЕНІЧНА КУЛЬТУРА СТУДЕНТІВ МИСТЕЦЬКИХ ФАКУЛЬТЕТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ВУЗІВ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Немає доступних мініатюр
Дата
2016
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Федорко
Анотація
У статті розглядається проблема формування вокально-сценічної культури студентів мистецьких факультетів педагогічних вузів як основи для формування особистості майбутнього викладача музичного мистецтва, розкрито зміст і структуру вокально-сценічної культури студентів мистецьких факультетів педагогічних вузів, технологію й умови викладання профільних дисциплін як засобів її формування на мистецьких факультетах вищого педагогічного навчального закладу. В статье рассматривается проблема формирования вокально-сценической культуры студентов факультетов искусств педагогических вузов как основу формирования личности будущего преподавателя музыкального искусства. Раскрыто содержание и структура вокально-сценической культуры студентов факультетов искусств педагогических вузов, технологию и условия преподавания профильных дисциплин как средства ее формирования на факультетах искусств высшего педагогического учебного заведения. In the article the problem of forming a vocal-stage culture of students of artistic faculties of pedagogical institutes of higher as bases is examined for forming of personality of future teacher of musical art, maintenance and structure of a vocal-stage culture of students of artistic faculties of pedagogical institutes of higher, technology and terms of teaching of type disciplines, is exposed as facilities of its forming on the artistic faculties of higher pedagogical educational establishment. In professional activity of teacher a large value has a level of formed of a vocal- stage culture as the difficult integrated personality formation in unity and harmony of structural and functional components. A vocal-stage culture is the index of level of professional preparation of future teacher. Structural components (motivational, personality, сognitive and activities) enter in the complement of a vocal-stage culture, what associate inter se and with functional components (cognitive, educator, evaluation, communicative, сognitive, recreation). These components summarize, they give 46 to integrity of personality of student of faculty of arts, direct him professionally-pedagogical activity, determine his behavior. a vocal-stage and motivational components are professional soil of culture, personality - by the condition of increase of level of a vocal-stage culture, and activities - by the means of her forming. The indicated formation is not formed spontaneously, but requires the special, stage-by-stage, purposeful work in the process of preparation of students of faculties of arts of pedagogical institution of higher learning during five years of studies, sparing the special attention to work with freshmen in the process of employments after courses “voice, “basis of actor mastery” training”, “stage mastery”, “stage-oratorical culture of teacher”, “basis of language culture of teacher”, “hygiene and guard of voice”.
Опис
Ключові слова
вокально-сценічна культура, музичне мистецтво, формування особистості, вища освіта, професійна підготовка, вокально-сценическая культура, музыкальное искусство, формирование личности, высшее образование, профессиональная подготовка, vocal-stage culture, the art of music, the formation of personality, higher education, training
Цитування
Ткаченко Т. В. Вокально-сценічна культура студентів мистецьких факультетів педагогічних вузів як основа формування особистості майбутнього викладача музичного мистецтва / Т. В. Ткаченко // Мистецька освіта: історія, теорія, технології : зб. наук. праць / ХНПУ ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. Т. А. Смирнової. - Харків : Федорко, 2016. - С. 45-52.