ИСТОРИКО-ГЕНЕТИЧЕСКИЙ ПОДХОД В УСТАНОВЛЕНИИ ПАРАДИГМАТИЧЕСКИХ СВЯЗЕЙ СИНОНИМИЧЕСКОЙ ПАРЫ ЕСТЬ И КУШАТЬ В КОНТЕКСТЕ КОГНИТИВНОЙ ТЕОРИИ

Завантаження...
Зображення мініатюри
Дата
2018-05-07
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Київський національний університет імені Т. Шевченка, Вид. дім Д. Бураго
Анотація
В статье устанавливаются парадигматические связи синонимической пары глаголов есть и кушать с использованием историко-генетического подхода. Исследование параллельно существующих глаголов, а также вербальных омонимов есть / есть на основе этимологического экскурса и семного анализа позволяет описать глубинную сущность этих слов в когнитивном аспекте. Многообразие стилистических оттенков, употребление в разговорной речи и просторечии, различных бытовых и профессиональных сферах свидетельствует о жизненной необходимости представленных лексических единиц. У статті встановлюються парадигматичні зв’язки синонімічної пари есть і кушать з використанням історико-генетичного підходу. Дослідження паралельно існуючих дієслів, а також вербальних омонімів есть / есть на основі етимологічного екскурсу і семного аналізу дозволяє описати глибинну сутність цих слів в когнітивному аспекті. Різноманіття стилістичних відтінків, вживання в розмовній мові і просторіччі, різних побутових і професійних сферах свідчить про життєву необхідність поданих лексичних одиниць. It is well known that a man is not only a social phenomenon, but also a biological being with inherent needs. Along with the need for communication, which is one of the basic social needs, the need for food is brought to the forefront. The article is focused on analyzing the synonymous pair of verbs есть and кушать and their infl uence for the mentality of not only the Russian people, but also the majority of the Slavic peoples. These verbs have a fundamental meaning in cultural and everyday life. These synonymous pairs reveal deep etymological roots and extensive lexical connections, have a variety of derivatives of lexical meanings as the primary adaptive biological necessity of human being. These pair of verbs refers to the semantic type of synonyms, but it also represents the basic concepts in everyday meaning. The article establishes the paradigmatic relation between the synonymous pair есть and кушать with the use of the historical-genetic approach. A cognitive analysis of the abovementioned verbs is conducted, as well as the couple наесться - насытиться. The relationship between verbal homonyms есть / есть is studied. The author comes to the conclusion that the variety of stylistic shades, the use of colloquial speech and lore, various household and professional spheres testifi es to the vital necessity of the presented lexical units.
Опис
Ключові слова
когнитивная лингвистика, парадигматическая связь, этимологический анализ, семный анализ, историко-генетический подход, аспирантские работы, когнітивна лінгвістика, парадигматичний зв’язок, етимологічний аналіз, семний аналіз, історико-генетичний підхід, аспірантські роботи, cognitive linguistics, paradigmatic relation, etymological analysis, seminal analysis, historical and genetic approach, graduate work
Цитування
Стаценко Е. Н. Историко-генетический подход в установлении парадигматических связей синонимической пары есть и кушать в контексте когнитивной теории / Е. Н. Стаценко // Мова і культура : наук. журн. / Київ. нац. ун-т імені Т. Шевченка. – Київ : КНУ, 2018. – Вип. 21, т. II (191). – С. 103–108.