Підготовка майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей із особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації
Завантаження...
Дата
2024
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
Кваліфікаційна робота присвячена проблемі розробки комплексу засобів з підготовки майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей із особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації. Мета дослідження передбачала розробити, теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити комплекс засобів підготовки майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей із особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації. Теоретичне значення дослідження роботи полягає в тому, що уперше: теоретично обґрунтовано розроблений комплекс засобів з підготовки майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей із особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації, визначено сутність та особливості соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії; уточнено суть понять «діти з особливими освітніми потребами», «музикотерапія», «соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії»; сучасні проблеми дітей з особливими освітніми потребами; «підготовка майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації», «готовність майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації»; критерії, рівні й показники сформованості готовності майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації; подальшого розвитку набули форми, методи, засоби та технології підготовки майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації. Практична значущість результатів дослідження розкривається у вдосконаленні та доповненні силабусів й робочих програм бакалаврів навчально-методичним забезпеченням з соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації, що складається з лекційного заняття на тему: «Особливості соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії», семінарсько-практичного заняття на тему: «Інноваційні форми та засоби роботи з дітьми з особливими освітніми потребами» та соціально-виховного заходу на тему: «Цікавий світ музики» у формі бесіди з елементами тренінгу. Даний комплекс засобів з професійної підготовки майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації вимагає дослідження та експериментальної перевірки його ефективності. У першому розділі кваліфікаційної роботи представлено аналіз поняття «особливі освітні потреби», «дитина з особливими освітніми потребами», «засоби музикотерапії, «благодійна організація»»; з’ясовано суть та особливості соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації, розкрито зміст та напрямки соціально-педагогічної роботи з соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації; проаналізовані особливості роботи соціального працівника з соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації. У другому розділі кваліфікаційної роботи визначено поняття «підготовка майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації», проаналізовано її структуру та особливості, розглянуто готовність майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації. З урахуванням визначеної структури та особливостей розробленого та теоретично обґрунтованого комплексу засобів з підготовки майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації. У третьому розділі розкрито організацію, етапи та результати експериментальної перевірки розробленого та теоретично обґрунтованого комплексу засобів. На констатувальному етапі експерименту на підставі визначених критеріїв та показників рівнів готовності соціальних працівників до соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації: когнітивно-ресурсний (повнота, системність теоретико-методичних знань щодо психологічних та фізіологічних особливостей дітей з особливими освітніми потребами; форм, методів та засобів роботи з даною категорією; сприйняття визначених знань на особистісному рівні, мотиваційно-особистісний (сформованість у майбутніх соціальних працівників пізнавальних та соціальних мотивів професійної роботи щодо соціалізації дітей з особливими освітніми потребами; розуміння необхідності й значущості такої роботи та переконаність у її проведенні), та діяльнісно-рефлексивного (рівень сформованості практичних умінь та навичок стосовно вирішення різнорівневих орієнтованих завдань з соціалізації дітей з особливими освітніми потребами; здатність аналізувати та корегувати результати власної діяльності у визначено напрямку), що дало змогу виявити рівні готовності майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей із особливими освітніми потребами. На формувальному етапі експериментальної роботи в навчальний процес професійної підготовки здобувачів вищої освіти експериментальної (35 СР) групи упроваджувався розроблений комплекс засобів підготовки майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації. Контрольний етап експериментального дослідження передбачав проведення підсумкових зрізів з метою виявлення ефективності упровадження комплексу засобів підготовки майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей з особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації.
The purpose of the study was to develop, theoretically substantiate and experimentally test a complex of means of training future social workers for the socialization of children with special educational needs by means of music therapy in the conditions of a charitable organization. The theoretical significance of the research is that for the first time: a set of means for preparing future social workers for the socialization of children with special educational needs by means of music therapy in the conditions of a charitable organization was developed on a theoretical basis, the essence and features of the socialization of children with special educational needs by means of music therapy were determined; the essence of the concepts "children with special educational needs", "music therapy", "socialization of children with special ducational needs by means of music therapy" has been clarified; modern problems of children with special educational needs; "training of future social workers for the socialization of children with special educational needs by means of music therapy in the conditions of a charitable organization", "willingness of future social workers to socialize children with special educational needs by means of music therapy in the conditions of a charitable organization"; criteria, levels and indicators of readiness of future social workers for socialization of children with special educational needs by means of music therapy in the conditions of a charitable organization; forms, methods, means and technologies of training future social workers for the socialization of children with special educational needs by means of music therapy in the conditions of a charitable organization took on further development. The practical significance of the research: results is revealed in the improvement and addition of syllabi and work programs of bachelors with educational and methodological support for the socialization of children with special educational needs by means of music therapy in the conditions of a charitable organization, which consists of a lecture on the topic: "Features of socialization of children with special educational needs by means of music therapy ", a seminar-practical session on the topic: "Innovative forms and means of working with children with special educational needs" and a social-educational event on the topic: "The interesting world of music" in the form of a conversation with training elements. This complex of tools for professional training of future social workers for the socialization of children with special educational needs by means of music therapy in the conditions of a charitable organization requires research and experimental verification of its effectiveness.
Опис
Ключові слова
особливі освітні потреби, діти з особливими освітніми потребами, благодійна організація, засоби музикотерапії, соціалізація, соціально-педагогічна діяльність, підготовка соціальних працівників, готовність соціальних працівників, special educational needs, children with special educational needs, charitable organization, means of music therapy, socialization, socio-pedagogical activity, training of social workers, readiness of social workers
Цитування
Девезенко С. В. Підготовка майбутніх соціальних працівників до соціалізації дітей із особливими освітніми потребами засобами музикотерапії в умовах благодійної організації : кваліфікац. робота на здобуття освіт. ступеня магістр : спец. 231 Соціальна робота / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, каф. соц. роботи і соц. педагогіки. Харків, 2024. 68 с. : іл., табл. + дод.