Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1392
Название: Обґрунтування моделі формування науково-дослідницької культури майбутніх вчителів в умовах вищої педагогічної школи
Другие названия: Обоснование модели формирования научно-исследовательской культуры будущих учителей в условиях высшей педагогической школы
Ground of model of forming of scientifically-research culture of future teachers in the conditions of higher pedagogical school
Авторы: Тушева, В. В.
Ключевые слова: мистецька освіта
науково-дослідницька культура
професійна підготовка
майбутні вчителі
культуро-науково-освітнє середовище
інтеграція
міждисциплінарність
художественное образование
научно-исследовательская культура
профессиональная подготовка
будущие учителя
культуро-научно-образовательная среда
интеграция
междисциплинарность
art education
research culture
professional training
future teachers
cultural-scientific and educational environment
integration
interdisciplinarity
Дата публикации: 24-ноя-2017
Издательство: Житомирський державний університет імені І. Франка
Библиографическое описание: Тушева В. В. Обґрунтування моделі формування науково-дослідницької культури майбутніх вчителів в умовах вищої педагогічної школи / В. В. Тушева // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка : наук. журн. Педагогічні науки / [гол. ред. П. Ю. Саух, відп. ред. Н. А. Сейко]. – Житомир : ЖДУ, 2017. – Вип. 5 (91). – С. 142–147.
Краткий осмотр (реферат): У статті розкрито і обґрунтовано концептуальні, змістові і технологічні аспекти проблеми формування науково-дослідницької культури майбутніх вчителів. З огляду на сучасні тенденції вищої педагогічної школи (глобалізація, когнітивна полімодальність, гуманізація, неперервність, інтенсифікація, інтеграція, когерентність) розроблена на основі поліпарадигмального підходу модель педагогічної системи, в межах якої концентруються інваріантні і варіативні освітні стратегії і вибудовується як інтегративна єдність культурно-науково-освітнє середовище. В статье раскрыты и обоснованы концептуальные, содержательные и технологические аспекты проблемы формирования научно-исследовательской культуры будущих учителей. Учитывая современные тенденции высшей педагогической школы (глобализация, когнитивная полимодальность, гуманизация, непрерывность, интенсификация, интеграция, когерентность), разработанная на основе полипарадигмального подхода модель педагогической системы, в рамках которой концентрируются инвариантные и вариативные образовательные стратегии, и выстраивается как интегративное единство культурно-научно-ообразовательная среда. The article substantiates the topicality of the problem formation of scientific research culture of the students of higher pedagogical school, the necessity for creation of an appropriate educational strategy under the conditions of higher education fundamentalization and universalization. It is emphasized that under the conditions of globalization of higher education, when knowledge becomes its important resource and the focus is not only on the object of gnostic-cognitive process, but also on the personal markers of its subjects, the scientific potential of future teachers is considered to be the highest level and their qualification characteristic. The purpose of the article is to reveal the conceptual, content and technological aspects of the model being developed, considering socio-cultural and pedagogical challenges. Considering the current trends of higher pedagogical school (globalization, humanization, cognitive polymodality, coherence, integration, intensification, continuity), the model of a pedagogical system is developed on the basis of a polyparadigmal approach. The model includes invariant and variant educational strategies and is created as an integrative unity, a cultural-scientific-educational environment. The functioning of such an educational space becomes possible under the conditions of realization of principles of cultural compatibility (values and principles of education adequate to modern culture), productivity (transformational actival character of education), multiculturalism (diversity and plurality of values, forms of activity), integrity (personality, pedagogical process, pedagogical technologies, content of education). The content of professional training is determined. Its originality lies in the synergetic unity of fundamental, cultural, general scientific, methodological and ideological directions which will guarantee a researching teacher’s harmonious formation of individual and personal potential.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/1392
Располагается в коллекциях:Кафедра теорії і методики мистецької освіти та вокально-хорової підготовки вчителя



Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.