ОБҐРУНТУВАННЯ СУТНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ЯК ОСОБИСТІСНОГО ФЕНОМЕНУ З ПОЗИЦІЙ КУЛЬТУРОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ
Завантаження...
Дата
2023
Автори
Назва журналу
ISSN журналу
Назва тому
Видавець
Stefan cel Mare University of Suceava Publishing House
Анотація
Висвітлюються дефініції поняття «культура», які розширюють і наповнюють новим смислом і змістом поняття «професійна культура вчителя музичного мистецтва». На основі культурологічного підходу розглядається означений особистісний феномен, що виявляється у перманентному процесі професійно-особистісного розвитку і саморозвитку, самовизначенні, втілюючи у практико орієнтованій діяльності вищі людські ідеали, аксіологічні моделі мистецької освіти; сформованому уявленні про професійний ідеал і шляхи його досягнення, пошуку особистісних смислів, цілей і цінностей у професійній життєдіяльності, ґрунтуючись на власному «смислоутворюючому фонді», сформованій «Я-концепції». Особливе значення набуває розвиток його особистісної культури, яка виявляється в універсальності, різносторонності особистості, її духовності й інтелігентності. Духовність вчителя надає нової, високої якісності професіоналізму, стає його еталоном. Формування нових особистісних новоутворень вчителя-митця пов’язується із володінням смислотворчістю, тобто вміннями «вичерпувати» новий смисл із соціокультурних і педагогічних процесів, здійснювати пошук нових мистецьких технологій, методик, навчальних моделей, інтерпретаційних і пояснювальних схем, їх логічного конструювання. Така смислотворча діяльність звернена до смислової педагогіки. Визначення проблемного поля дозволило виділити завдання щодо можливих напрямів культурологічної і світоглядної підготовки майбутніх вчителів. Загальною метою культурологічної підготовки має стати введення здобувача вищої освіти у простір світової та вітчизняної культури, розкриття таких головних векторів її розгортання як культура, освіта, мистецтво; світоглядної підготовки – спрямованість на формування і становлення світосприйняття, світорозуміння, світоуявлення, світовідчуття майбутнього вчителя-музиканта, що має відображення у його ціннісній системі – ідеалах, поглядах, переконаннях, цілях, оцінках. Definitions of concept «culture», that extend and fill with new sense and maintenance of concept «professional culture of teacher of musical art», are illuminated in the article. On the basis of culturological approach the marked personality phenomenon, that appears in the permanent process of professionally-personality development and саморозвитку, self-determination, is examined, incarnating in практико to the oriented activity higher human ideals, models of axiology of artistic education; formed idea about a professional ideal and ways of his achievement, search of personality senses, aims and values in professional vital functions, being base on its own «mtaning-forming fund», formed «Iconctpt». The special value acquires development of him personality culture, that appears in universality, versatility of personality, her spirituality and intelligentsia. Spirituality of teacher gives new, high quality of professionalism, becomes his standard. The formation of new personal formations of teacher-artist is connected with mastery of mianing-making, i.e. the ability to «exhaust» new sense from socio-cultural and pedagogical processes, to search for new artistic technologies, methods, educational models, interpretation and explanatory schemes, and their logical construction. Such a meaningful activity is turned to meaningful pedagogy. The definition of the problem field made it possible to identify tasks regarding the possible directions of culturological and world view preparation of future teachers. The general goal of culturological preparation to introduce the student of higher education into the space of world and national culture, opening of such main vectors of her development as a culture, education, art; world view preparation is an orientation on forming and becoming of perception of the world, attitude, the world of ideas, the world of feeling of the future teacher-musician, that has a reflection in his valued system - ideals, looks, persuasions, aims, estimations.
Опис
Ключові слова
культура, культурологічний підхід, смислотворчість, професійна культура майбутнього вчителя музичного мистецтва, професійне самовизначення, культура особистості, культурологічна підготовка, світоглядна підготовка, culture, culturological approach, mianing-making, professional culture of future teacher of musical art, professional self-determination, culture of personality, culturological preparation, world view preparation
Цитування
Тушева В. Обґрунтування сутності професійної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва як особистісного феномену з позицій культурологічного підходу / В. Тушева // Development of Modern Art and Pedagogical Education: National and European Context : Collective volume. – Suceava, 2023. – Pp. 303–316.