Перегляд
Останні подання
- ДокументПРИЙОМИ РОЗВИТКУ ХОРЕОГРАФІЧНОЇ ЛЕКСИКИ КОНКУРСНИХ ВАРІАЦІЙ ЛАТИНОАМЕРИКАНСЬКИХ ТАНЦІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Гамівка, А.; Бугаєць, Н.; Пінчук, О.У статті розкрито прийоми розвитку хореографічної лексики конкурсних варіацій латиноамериканських танців. З’ясовано зміст та специфічні особливості латиноамериканських танців як одного з видів спортивних бальних танців. Визначено сенс специфічної форми змагального танцю в латиноамериканській програмі – конкурсної варіації, та виокремлено її визначальні ознаки, серед яких враховано рондомне, тобто таке, що не було заплановано хореографією спортивно-конкурсного танцю, використання музичного супроводу у ході змагань. Доведено, що кожний балетмейстер-митець повинен мати свій арсенал засобів, за допомогою яких він доносить до глядача зміст – тему та ідею своїх творів як ідейно-тематичну основу змагального танцю. З’ясовано, що цей ресурс балетмейстерських засобів складається із загальноприйнятих прийомів організації спортивно-танцювальної дії та глядацького сприйняття танцю. Розкрито, що стосовно латиноамериканських танців визначального значення мають прийоми розвитку хореографічної лексики (програмних та конкурсних фігур, популярних варіацій, фігур-ліній та трюків). Встановлено, що подібно до музичного мотиву, в танцях латиноамериканської програми мотив є найменшою ідентифікованою знаковою одиницею його лексики, яка має визначений сенс. Виокремлено дві групи прийомів розвитку лексики латиноамериканських танців та схарактеризований їх зміст. The article reveals the methods of developing the choreographic vocabulary of competition variations of Latin American dances. The content and specific features of Latin American dances as one of the types of sports ballroom dances are clarified. Methods & methodology: method of analysis and synthesis for processing and systematization scientific information; method of terminological analysis to reveal the essence basic concepts; an activity method for identifying artistic methods of development vocabulary of competitive variations of the Pasodoble dance; historical approach to find out evolution of the use of the concept of «variation» in choreography. The scientific novelty the essence of the main concepts was specified and specified: «the discipline of Pro-Am», «Pasodoble dance», «competition variation of the Pasodoble dance», «artistic methods of vocabulary development of competition variations». Results. Sports dance, in particular its constituent part - Latin American dance, is a multi-faceted and multi-component sport that integrates such areas as performative, plastic, coordination and sports. They are distinguished by the variety of different movements and positions in a pair and are also accompanied by a melody that contributes to the formation of the figurative content of these dances, which is embodied through the use of various choreographic techniques. Conclusions. Sports dance, in particular its constituent part - Latin American dance, is a multifaceted and multi-component sport that integrates such areas as performative, plastic, coordination and sports. They are distinguished by the variety of different movements and positions in a pair and are also accompanied by a melody that contributes to the formation of the figurative content of these dances, which is embodied through the use of various choreographic techniques.
- ДокументТВОРЧЕ ВИКОРИСТАННЯ МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНОГО НАРОБКУ КИТАЙСЬКИХ ОСВІТЯН НА ЗАСАДАХ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ В УКРАЇНСЬКИХ ВИШАХ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) У, Юе; Зеленська, Л.У статті представлено матеріали, які розкривають сучасний підхід до реалізації ідей інтегрованого навчання в українських педагогічних вишах на факультетах мистецтв. Визначено теоретичну та методичну базу для підготовки китайських освітян за новими вимогами спеціальності 014.13 (Середня освіта. Мистецтво. Музичне мистецтв). Проаналізовано роль Музичного мистецтва як однієї із домінантних ліній інтегрованого курсу мистецтва в шкільній практиці на базі модульних програм Нової української школи. Здійснено порівняльний аналіз добору навчального матеріалу в період проходження педагогічної практики здобувачами на базі двох шкіл в Україні та КНР з метою його відповідності трьом рівням інтеграції (локальної, блокової, комплексної). Запропоновано використати «мовну методику» для підготовки майбутніх музично-педагогічних працівників із КНР в процесі занять з «Постановки голосу», яка включає роботу над вокальними творами на трьох етапах їх опанування. Відповідно до цього уточнено зміст роботи із здобувачами вокалістами над творами концертної програми різних мовленнєвих культур. Визначено рівні для формування інтегрованих знань здобувачів під час опанування концертних творів відповідно до їх тематично-блокового наповнення. Розкрито інтегровану сутність музичних текстів під час сприймання учнями програмної музики. Надано приклад вокальної роботи над твором із мюзиклу Р. Роджерса «Едельвейс» з позиції його творчого опанування та можливості використання в подальшій практичній роботі з учнями на принципах інтегрованого навчання. Доведено, що для ефективної підготовки китайських освітян за спеціальністю 014.13 «Середня освіта. Мистецтво. Музичне мистецтво» на факультетах мистецтв українських педагогічних вишів можна обрати одну із навчальних дисциплін в якості «інтегруючого стрижня», і організувати процес навчання з урахуванням вимог шкільної музичної освіти на засадах інтегрованого навчання. Прикладом для міждисциплінарної інтеграції може бути навчальна дисципліна «Постановка голосу», яка взаємодіє не тільки з фаховими освітніми компонентами програм професійної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва, але й залучає здобувачів до «комплексності» в отриманні інтегрованих знань інших предметних галузей. The article presents materials that reveal a modern approach to the implementation of the ideas of integrated learning in Ukrainian pedagogical universities at the faculties of arts. Methods and methodology. The article uses the method of scientific research and practical methods of studying the results of creative work with foreign applicants for higher art education during classroom lessons and practice at school. Scientific novelty. An attempt is made to determine the main problems of training Chinese educators for practical work with students on the basis of an integrated approach in music education and areas of work with foreign students during their studies at Ukrainian universities in the new list of specialties 014.13 «Secondary education. Art. Musical art» using the example of the academic discipline «Voice performance». Results. A theoretical and methodological basis for training Chinese educators in the new requirements of the specialty 014.13 (Secondary education. Art. Musical art). The role of Musical Art as one of the dominant lines of the integrated art course in school practice based on the modular programs of the New Ukrainian School was analyzed. A comparative analysis of the selection of educational material during the period of pedagogical practice by applicants based on two schools in Ukraine and the PRC was carried out in order to ensure its compliance with three levels of integration (local, block, complex). It was proposed to use the “language methodology” to train future music and pedagogical workers from the PRC in the process of classes on “Voice Performance”, which includes work on vocal works at three stages of their mastery. Accordingly, the content of work with applicants-vocalists on works of the concert program of different speech cultures was clarified. Levels for the formation of integrated knowledge of applicants during the mastery of concert works in accordance with their thematic and block content were determined. Conclusions. The integrated essence of musical texts during the perception of program music by students was revealed. An example of vocal work on a piece from the musical by R. Rogers “Edelweiss” is provided from the standpoint of its creative mastery and the possibility of using it in further practical work with students on the principles of integrated learning. It is proven that for the effective training of Chinese educators in the specialty 014.13 “Secondary Education. Art. Musical Art” at the faculties of arts of Ukrainian pedagogical universities, one of the academic disciplines can be chosen as an “integrating core” and the learning process can be organized taking into account the requirements of school music education on the basis of integrated learning. An example of interdisciplinary integration can be the academic discipline “Voice Performance”, which interacts not only with the professional educational components of the professional training programs of future teachers of musical art, but also involves applicants in “complexity” in obtaining integrated knowledge of other subject areas.
- ДокументКОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ЯК ОСНОВА ПІДГОТОВКИ СУЧАСНОГО ПОКОЛІННЯ ПІАНІСТІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ КНР(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Чжан, ЦзеУ статті розкрито сутність та охарактеризовано значущість компетентнісного підходу як основи підготовки майбутніх піаністів у сучасних закладах вищої освіти КНР, що надають фортепіанну освіту. Проаналізовано науковий доробок учених, присвячений проблематиці обраного наукового підходу; окреслено основні завдання, що спрямовані на підвищення якості фортепіанної освіти та висвітлено шляхи їх розв’язання на практиці. Серед них названо, передусім, посилення вимог до рівня підготовки майбутніх піаністів-виконавців; до професійної майстерності музично-педагогічних кадрів, що забезпечують підготовку нових поколінь, що обирають фортепіанне мистецтво; до розробки й упровадження в практику підготовки піаністів нових концепцій, педагогічних технологій музичної освіти, сучасних матеріалів й навчальних засобів; до збагачення різних способів й форм стимулювання талановитих музикантів. Висвітлено шляхи імплементації компетентнісного підходу у практику підготовки фахівців у сфері фортепіанного мистецтва в закладах вищої освіти КНР. У ході роботи окреслено перспективи наукового дослідження за визначеною проблематикою. The article explores the essence and significance of the competency-based approach as the foundation for preparing future pianists in contemporary higher education institutions in the People’s Republic of China (PRC) offering piano education. The scientific contributions of scholars addressing the chosen approach are analyzed, and key tasks aimed at improving the quality of piano education are outlined, along with practical solutions for addressing these tasks. Object (goal and objectives of the study) is to analyze the essence, main tasks and ways of implementing the competency approach in the practice of training the modern generation of pianists in higher education institutions of China. Results. The tasks include, first and foremost, strengthening the requirements for the preparation level of future pianist-performers; enhancing the professional expertise of music educators responsible for training new generations of pianists; developing and integrating new concepts, pedagogical technologies in music education, modern materials, and teaching tools into the practice of pianist training; and enriching various methods and forms of stimulating talented musicians. The article highlights the ways to implement the competency-based approach into the training practices of piano art specialists in higher education institutions of the PRC. Prospects for further scientific research in this area are also outlined. Conclusions. It is proven that the professional competence of a specialist in the field of musical art is considered by scientists as a «specific pedagogical phenomenon», as an integrative quality, which is determined by the peculiarities of musical activity, the originality of its tasks, the predominance of artistic and creative forms of practical work and specific methods of artistic training. The list of modern forms, means, methods and technologies of piano training, which are aimed at the formation of a competent pianist-performer and are actively introduced into educational practice, includes audio and video recordings, which record the mastery of performing musical works, conducting master classes and video conferences; applied piano pedagogy of Sindi; the potential of competitive music competitions, etc., as well as the practice of international exchange and cooperation. The result of the implementation of the competency approach should be knowledge of the “essence and features of musical performance, musical and artistic creativity”; perfect, virtuoso mastery of playing a musical instrument; the ability to interpret a musical work, to “creative inspiration and artistry”, the formation of a pianist as a creative personality in general. Prospects for further research are related to the study of the experience of implementing personality-oriented training of future pianists in higher education institutions of the PRC as a leading trend in the development of modern piano education.
- ДокументТРАКТУВАННЯ ПОНЯТЬ «ІНДИВІДУАЛЬНІСТЬ» ТА «ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЯ» КИТАЙСЬКИМИ НАУКОВЦЯМИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) У, Юе; Якімова, М.У статті на основі аналізу довідкової та науково-педагогічної літератури розкрито підходи китайських авторів щодо визначення понять «індивідуальність» та «індивідуалізація». Підкреслено їх тлумачення у взаємозв’язку з категоріями «людина», «індивід», «особистість», «соціалізація». Констатовано існування різних точок зору щодо співвідношення термінів «особистість» та «індивідуальність», «індивідуалізація» та «соціалізація». Узагальнено погляди щодо взаємопов’язаних ознак індивідуальності: своєрідність, унікальність, неповторність, здібність до розвитку, стабільність і мінливість, складність, цілісність, наявність власного Я, тотожність самому собі, самостійність, автономність, свобода, активно-творчий характер існування. Окремо наведено підходи до визначення поняття «естетична індивідуальність». Наголошено на акцентуванні китайськими науковцями при трактуванні поняття «індивідуалізація» на перетворенні, посиленні, ускладненні індивідуальних характеристик людини, реалізації її унікальності, становленні самосвідомості, зростанні самовідповідності. З’ясовано їх погляди щодо механізму індивідуалізації. The article analyzes the approaches to defining the categories of “individuality” and “individualization” by Chinese scientists in the context of a comparative study of the problem of individualization of vocal training in higher educational institutions of the PRC. Object. The relevance of the study is determined by the need to exchange experience in implementing the humanistic paradigm of modern education. It is stated that the study of the conceptualization of concepts of the terminological field of this problem by Chinese researchers will allow us to better understand the originality of their approaches to building appropriate educational practice, will make it possible to effectively use pedagogically valuable ideas in the modern conditions of development of Ukrainian higher musical and pedagogical education. Methods & methodology. Based on the analysis of reference and scientific and pedagogical literature, the approaches of Chinese authors to defining the concepts of “individuality” and “individualization” are revealed. Attention is focused on their interpretation of the categories “person”, “individual”, “personality”, “socialization”. Separately, the approaches to defining the concept of «aesthetic individuality» are outlined. It is found that it is interpreted as a characteristic of the uniqueness of the individual as the primary source of exclusivity, diversity and richness of creative expression; the ability of a person to create unique aesthetic judgments and manifest creative potential through the peculiarities of his own perception. Scientific novelty. The presence of different points of view on the relationship between the terms «personality» and «individuality», «individualization» and «socialization» is stated. Results. Views on the interrelated features of individuality are generalized: originality, uniqueness, uniqueness, ability to develop, stability and changeability, complexity, integrity, the presence of one’s own «I», identity with oneself, independence, autonomy, freedom, active and creative nature of the individual, existence. Conclusions. The emphasis placed by Chinese scholars when interpreting the concept of «individualization» on the transformation, strengthening, and complication of a person’s individual characteristics, the realization of his or her uniqueness, the formation of self-awareness, and the growth of self-conformity is emphasized. Their views on the mechanism of individualization are clarified.
- ДокументПЛАСТИЧНЕ ВТІЛЕННЯ МЕЛОДИКО-ІНТОНАЦІЙНОЇ СФЕРИ МУЗИКИ В СУЧАСНИХ ТАНЦЯХ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Бугаєць, Н.; Пінчук, О.У статті здійснено спробу розкрити зміст феномену пластичність в музиці та хореографічному мистецтві, зокрема у сучасних танцях. Доведено, що саме пластичність є тим трансляційним каналом завдяки якому відбувається інтеграційна взаємодія музики й танцю. З’ясовано, що сучасний танець або contemporary dance, особливістю якого є змішання всіх танцювальних мов у єдиний конгломерат, є історично обумовленим проявом ХХ сторіччя – доби революційних перетворень балетного театру, пошуків нової пластичної мови, зародження небачених хореографічних концепцій та форм, часом пробудження інтересу до музики та осмислення її законів. Досліджено принципи пластичного віддзеркалення музики в танці, зокрема її мелодико-інтонаційної сфери. Встановлено, що музична поетика хореографії, як пластичне втілення засобів музичної виразності в танці, ґрунтується на образно-пластичному та естетико-емоційному декодуванні та хореографічному перетворенні в процесі просторово-часового розгортання всіх структурних елементів музичної мови, зокрема мелодії, фактури, гармонії та поліфонії, а головне – органічному сплаві цих елементів і визначає лексичну єдність і цілісність сценічних рішень у музично-хореографічній формі. The article attempts to reveal the meaning of the phenomenon of plasticity in musical and choreographic art, particular in modern dance. Methods and methodology. The study used methods of search-analytical, structural-typological, comparative, prognostic and generalizing analysis, which allowed to reveal the meaning of the plastic embodiment of the melodic-intonational sphere of music in modern dances. The scientific novelty lies in the reflection of the phenomenon of plasticity in musical and choreographic art; the isolation of the principles of the plastic embodiment of the melodic-intonational sphere of music in modern dance. The results of the study showed that plasticity is a transmission channel through which the integrative interaction of music and dance occurs. It has been established that modern dance, or contemporary dance, the peculiarity of which is the mixing of all dance languages into a single conglomerate, is a historically conditioned manifestation of the 20th century - the era of revolutionary transformations of the ballet theater, the search for a new plastic language, the emergence of unprecedented choreographic concepts and forms, sometimes awakening interest in music and understanding its laws. The principles of plastic reflection of music in dance, in particular its melodic and intonation sphere, are highlighted. Conclusions. It has been established that the musical poetics of choreography, as a plastic embodiment of the means of musical expressiveness in dance, is based on figurative-plastic and aesthetic-emotional decoding and choreographic transformation in the process of spatial-temporal deployment of all structural elements of musical language, in particular melody, texture, harmony and polyphony. What is valuable is that the organic fusion of these elements determines the lexical unity and integrity of stage solutions in musical and choreographic form.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »