Vol. 5 No. 1 (2024)
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Vol. 5 No. 1 (2024) за Назва
Зараз показано 1 - 11 з 11
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументЕВОЛЮЦІЯ ДУХОВИХ МУЗИЧНИХ ІНСТРУМЕНТІВ У КОНТЕКСТІ ІСТОРИЧНОГО РОЗВИТКУ СВІТОВОГО МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Хань, ТаоУ статті здійснено аналіз еволюції розвитку духових музичних інструментів у контексті історії світового музичного мистецтва на основі методів хронологічного дослідження, принципів історизму, об’єктивності, соціального підходу. Висвітлено різновиди духових музичних інструментів, конкретизовано їх класифікацію. Результати дослідження показали, що питання еволюції духових музичних інструментів потребує вивчення та актуалізації. На основі аналізу теоретико-історичних та мистецтвознавчих літературних джерел визначено, що духові музичні інструменти (зокрема труба) пройшли складний шлях еволюції від натуральних різновидів до сучасного виду хроматичного інструменту, що забезпечує виконавцям виступи як сольно, так і у складі оркестру. Труба, як один із різновидів (амбушюрних) духових музичних інструментів, пройшла складний шлях еволюції від натуральних різновидів (дерев’яні, металеві моделі) до сучасного виду хроматичного інструменту, що забезпечує виконавцям виступи як солістів, учасників різних складів ансамблів, а також різних видів та складів оркестрів (симфонічний, камерний, народний, духовий, естрадний). Конкретизовано роль духових інструментів у розвитку та становленні інструментальної музики від епохи палеоліту до наших днів. За допомогою порівняльно-зіставного аналізу та органологічного методів розкрито різновиди труб, як духових музичних інструментів. Розглянуто їх класифікацію. Таким чином, духові музичні інструменти пройшли складний шлях еволюції від натуральних різновидів (дерев’яні, металеві моделі) до сучасного виду хроматичного інструменту. Проблема еволюції музичних духових інструментів у контексті історії світового музичного мистецтва вимагає подальшого наукового пошуку. Становить інтерес питання подальшого дослідження щодо виконавства на музичних духових інструментах в епоху бароко. Object. The article is to analyze the evolution of the development of wind musical instruments in the context of the history of world musical art. Methods & methodology. The article used the methods of chronological research of the evolution of the development of wind musical instruments in the context of the history of world musical art based on the principles of historicism, objectivity, and a social approach. The scientific novelty of the article lies in the definition of types of wind musical instruments, specification of the classification of natural wind pipes, etc. Results. The study proved that the issue of the evolution of wind musical instruments needs to be updated. Based on the analysis of theoretical-historical and art history literature, it was determined that wind musical instruments (in particular, the trumpet) have undergone a complex evolution from natural varieties to a modern type of chromatic instrument, which provides performers with performances both solo and as part of an orchestra. The trumpet, as one of the varieties of wind musical instruments, has undergone a complex evolution from natural varieties (wooden, metal models) to a modern type of chromatic instrument, which provides performers with performances as soloists, members of various ensembles, and also of various types and orchestras (symphonic, chamber, folk, brass, pop). The role of wind instruments in the development and formation of instrumental music from the Paleolithic era to our time is specified. With the help of comparative and comparative analysis and organological methods, varieties of trumpets as wind musical instruments were revealed. Their classification is considered. Conclusions. So, summarizing the results of the article on the basis of the conducted theoretical-historical and art history background, we can conclude that wind musical instruments have gone through a complex path of evolution from natural varieties (wooden, metal models) to the modern type of chromatic instrument. The problem of the evolution of musical wind instruments in the context of the history of world musical art requires further scientific research. The issue of further research regarding performance on musical wind instruments in the Baroque era is of interest.
- ДокументЕТАПИ РОЗРОБКИ ГРАФІЧНИХ ПЛАКАТІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Черниш, М.; Житєньова, Н.У статті розглянуто й оцінено історичний вплив на розробку графічного плакату. Встановлено, що сьогодні достатньо багато графічної продукції на ринку дизайну, який прогресує й розвивається з великою швидкістю, однак не вся графічна продукція має належну якість. Проте виявлено, що розробка графічного плакату вимагає достатньо ґрунтовного підходу до його проєктування. У статті розглядаються етапи розробки графічних плакатів, із визначенням цілей та завдань на кожному етапі розробки, а саме: визначення цілей і завдань плаката (для отримання інформації яку необхідно донести до аудиторії та прогнозування її зворотної реакції), аналіз цільової аудиторії (для встановлення аудиторії на яку буде орієнтуватись розробка графічного плакату), збір ідей (для генерації різного роду ідей, які можуть бути реалізовані), розробка концепції (для визначення кінцевої концепції, стилю, кольорової палітри, типографічних елементів та композиційних рішень), створення ескізів (для розробки начерків, які допоможуть у створенні концепції дизайну плаката), проєктування макету (для роботи з ескізами, які найефективніше дозволяють розкрити поставлену мету), рецензування (для збору зворотної реакції з метою покращення дизайну), друк та розміщення (для фінального доопрацювання плакату після корегування, його друк й подальше розміщення у необхідній локації). Object. Characterize the stages of development of graphic posters, determine the main tasks and goals at each stage of their development. In accordance with the set goal, the following tasks were allocated: Analyze scientific sources of information in accordance with the defined topic of the article; Highlight the features of creating a graphic poster and consider their types; Characterize the stages of development of graphic posters with the definition of goals and objectives at each stage. Material. The historical impact on the development of graphic posters has been considered and evaluated. It has been established that there is a lot of graphic products on the design market, which is progressing and developing at a rapid pace, however not all graphic products are of good quality. However, it has been found that the development of a graphic poster requires a sufficiently thorough approach to its design. The article discusses the stages of development of graphic posters, with the definition of goals and objectives at each stage of development, namely: Defining the goals and objectives of the poster; Analysis of the target audience; Gathering; Developing a concept; Creating sketches; Designing a layout; Reviewing; Printing and placement. Results. We have identified the following stages of developing graphic posters: defining the goals and objectives of the poster. The purpose of this stage is to identify the goal of the poster, i.e. what information needs to be conveyed to the audience and what feedback is desired from the audience after viewing the poster. The task of this stage is to determine the type of poster being developed. Analyzing the target audience. The purpose of this stage is to determine the audience for which the poster is being developed. Gathering ideas. The purpose of this stage is to generate ideas. The task is to develop a mood board. Developing the concept. The purpose of this stage is to create the concept of the poster. The task is to finalize the overall style, color palette, typographic elements, selection of images, and design of compositional solutions. Creating sketches. The purpose of this stage is to develop sketches of the future poster, which involve quick sketches and help to implement the desired concept into the poster design. The task is to develop sketches that can be created both on ordinary paper and using graphic programs or online services. Designing the layout. The purpose of the sixth stage is to design the layout of the poster. The task is to design the layout of the poster, which reflects how it will look and includes all of its necessary elements. Reviewing. The purpose of this stage is to review the developed layout of the poster. The task is to obtain feedback from the audience to identify design flaws and improve it. This can be done by demonstrating the poster to colleagues or friends, posting it on social media, etc. Printing and placement. The purpose is to print and place the poster. The task is to finalize the design of the poster, based on the identified flaws, and print and place it. For example, if a promotional poster is created, it can be placed in places where potential customers can see it. If a social or environmental poster is created, it can be placed in places where people interested in this topic can see it. Conclusions. The types of graphic posters were analyzed, which include social, authorial, mass, political, informational-instructional, educational-instructional, and environmental. The stages of development of graphic posters were characterized, which include: definition of the goals and objectives of the poster, analysis of the target audience, gathering of ideas, development of the concept, creation of sketches, design of the layout, reviewing, printing, and placement. The purpose and objectives were defined at each stage of development. It is generally accepted that graphic posters can effectively communicate the necessary information and meaning to the audience. However, the quality development of graphic posters requires taking into account many aspects. In our opinion, promising directions for further research are to define the requirements for disclosing the specifics of the design of graphic posters.
- ДокументЗНАЧЕННЯ НАРОДНО-СЦЕНІЧНОГО ТАНЦЮ У СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 024 ХОРЕОГРАФІЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Єфімова, О.; Алтухов, В.У статті показано специфіку викладання народно-сценічного танцю в рамках дисципліни «Теорія та методика викладання народно-сценічного танцю». Проаналізовано навчально-виховний процес першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівня вищої освіти за освітньою програмою 024 Хореографія. Виокремлено мету навчальної дисципліни та показано можливості завдяки яким здобувачі можуть оволодіти вміннями та навичками викладацької діяльності. Зазначено, який м’язовий апарат працює при виконанні екзерсису з народно-сценічного танцю. У статті приділена увага міждисциплінарним зв’язкам навчальних дисциплін «Теорія та методика викладання народно-сценічного танцю», «Основи композиції та постановки танцю», «Підготовка концертних номерів», «Практикум з хореографічного ансамблю» та інші. Наголошується, про важливість практичної діяльності та участі здобувачів-хореографів у складах хореографічних ансамблів. Оцінено вплив роботи Народного ансамблю народного танцю «Зорицвіт» на розвиток професійних компетенцій здобувачів спеціальності 024 Хореографія. Розглянуто репертуар НАНТ «Зорицвіт», який дозволяє долучити здобувачів до прагнення розвивати та поглиблювати свої професійні знання та навички. Дані методичні рекомендації дозволяють урізноманітнити композиційно-лексичним матеріалом екзерсис біля верстата з народно-сценічного танцю для розширення кола знань у галузі народного танцю. The article shows the specifics of teaching folk stage dance within the discipline «Theory and Methodology of Teaching Folk Stage Dance». The scientific novelty. The article describes the author’s development of a folk-stage dance exercise at the machine based on the use of material from national dances. Results. The educational process of the first (bachelor’s) and second (master’s) levels of higher education according to the educational program 024 Choreography was analyzed. The goal of the academic discipline is highlighted and opportunities are shown thanks to which applicants can master the skills and abilities of teaching. It is indicated which muscle apparatus works when performing an exercise from a folk stage dance. The article pays attention to the interdisciplinary connections of the educational disciplines «Theory and teaching methods of folk-stage dance», «Fundamentals of dance composition and staging», «Preparation of concert numbers», «Practical course on choreographic ensemble» and others. It is emphasized the importance of practical activities and participation of award-winning choreographers in choreographic ensembles. The impact of the work of the People’s Ensemble of Folk Dance «Zoritsvit» on the development of professional competencies of applicants of the specialty 024 Choreography was evaluated. The repertoire of the National Academy of Sciences «Zorytsvit» was considered, which allows applicants to be involved in the desire to develop and deepen their professional knowledge and skills. The study of specific material in the course is described; formation and consolidation of basic performance skills and abilities; development of choreographic data (posture, turn, step, flexibility, foot tension, musicality, etc.). It is emphasized that the dance is presented as a kind of synthesis of the culture of classical, folk, characteristic dance, folklore sources. Conclusions. These methodological recommendations allow you to diversify the compositional and lexical material of the folk-stage dance exercise at the machine to expand the range of knowledge in the field of folk dance.
- ДокументКОНКУРСНА ВАРІАЦІЯ ЯК МУЗИЧНО-ХОРЕОГРАФІЧНА ФОРМА ЗМАГАЛЬНИХ КОМПОЗИЦІЙ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ТА ЛАТИНОАМЕРИКАНСЬКИХ ТАНЦІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Бугаєць, Н.; Пінчук, О.; Гамівка, А.У статті розкрито зміст та введено у науковий обіг поняття «конкурсна варіація» – специфічної форми змагальної композиції у спортивних танцях в індивідуальних дисциплінах: європейські танці, латиноамериканські танці, десять танців та Pro-Am. Встановлено, що конкурсна варіація репрезентує образний, безсюжетний хореографічний твір, який в художньо-пластичній формі втілює гендерну взаємодію між чоловіком та жінкою. Виявлено, що він створюється за законами драматургії та композиції на матеріалі відповідного європейського або латиноамериканського танцю з урахуванням Правил до змагань та доведено, що його визначальною ознакою виступає категорійність (рівень технічної складності), варіаційність та циклічність. З’ясовано, що кожна змагальна композиція володіє відповідною музично-хореографічною формою, яка інтегрує в собі не тільки хореографічне-пластичні елементи, зображувальне-виражальні засоби, композиційні прийоми, але й темпоритм, динаміку й темброву забарвленість музики, що використовуються як матеріал для відтворення образно-тематичного емоційного змісту. Встановлено, що втіленням музично-хореографічної форми в спортивних танцях виступає конкурсна варіація. The article reveals the meaning of the concept of «competition variation» as a specific form of competitive composition in sports dances in individual disciplines: European dances, Latin American dances, ten dances and Pro-Am. Methods & methodology. The research used such methods as search-analytical, structural-typological, comparative, prognostic and generalization, which made it possible to collect information on the chosen topic, analyze the similarities and differences of competitive compositions in choreography, determine further directions of development of competitive variations and forms of competitive compositions of European and of Latin American dances, summarize the conclusions. The scientific novelty consists in the representation of the definition of the concept of «competition variation of European and Latin American dances» as an imaginative, plotless choreographic work that embodies the gender interaction between a man and a woman in an artistic and plastic form, which was created according to the laws of drama and composition on the material of the corresponding European or Latin American dance taking into account the Rules for the competition, the defining feature of which is categorization, variation and cyclicity. Results. As a result of scientific research, the meaning of the concept of «variation» in music and choreographic art, in particular ballroom dance, was revealed both in the historical sense - a small virtuoso combination of steps and jumps performed solo, and in the modern sense as a changed or more complex figure that complements the main figures. Conclusions. It was established that the competition variation represents an imaginative, plotless choreographic piece that embodies the gender interaction between a man and a woman in an artistic and plastic form. It was found that it is created according to the laws of dramaturgy and composition on the material of the corresponding European or Latin American dance, taking into account the Rules for the competition, and it is proved that its defining feature is categorization (level of technical complexity), variation and cyclicity. It was found that each competitive composition has a corresponding musical and choreographic form, which integrates not only choreographic and plastic elements, visual and expressive means, compositional techniques, but also the tempo, dynamics and timbre of music, which are used as material for reproduction figurative and thematic emotional content. It was determined that the embodiment of the musical and choreographic form in sports dances is the competitive variation. It has been proven that European and Latin American dances are groups of five dances of different nature and origin that are standardized for training, amateur medal tests, professional exams and competitions. Thus, the competitive variation represents the musical and choreographic form in sports dances.
- ДокументПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО АКТИВНОЇ РОБОТИ З УЧНЯМИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ (на прикладі сучасних арт-педагогічних методик)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Панасенко, Ю.У статті розкрито педагогічні умови підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва до активної роботи з учнями в початкових класах НУШ на прикладі сучасних арт-педагогічних методик. Виявлено поняття «педагогічні умови», «арт-педагогіка», «методика», «метод». З’ясовано педагогічні умови, які впливають на процес підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва до активної роботи з учнями в початкових класах НУШ на прикладі сучасних арт-педагогічних методик. Окреслено педагогічні умови підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва до активної роботи з учнями в початкових класах НУШ на прикладі сучасних арт-педагогічних методик, серед яких виокремлено інтеграцію мистецтва в навчальний процес, розвиток творчих здібностей учнів, використання інноваційних технологій, постійне самовдосконалення. озглянуто педагогічні умови, такі як 1) створення особливого творчого осередка, яке допоможе здобувачам усвідомити цінність, необхідність та важливість застосування арт-педагогічних методик у початковій школі; 2) формування необхідних знань, умінь і навичок для використання майбутніми вчителями арт-педагогічних методик у їхній професійній діяльності. Схарактеризовано педагогічні умови підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва до активної роботи з учнями в початкових класах НУШ на прикладі сучасних арт-педагогічних методик. The article reveals the pedagogical conditions for preparing future music teachers for active work with students in the primary grades of the New Ukrainian School (NUS) through modern art-pedagogical methods. The concepts of «pedagogical conditions,» «art pedagogy,» «methodology,» and «method» are identified. The pedagogical conditions affecting the process of preparing future music teachers for active work with students in the primary grades of the NUS through modern art-pedagogical methods are clarified. The pedagogical conditions for preparing future music teachers for active work with students in the primary grades of the NUS through modern art-pedagogical methods are outlined, including the integration of art into the educational process, the development of students’ creative abilities, the use of innovative technologies, and continuous self-improvement. It is established that one of the key conditions for the successful preparation of future music teachers is their ability and desire to integrate art into the educational process. Modern art-pedagogical methods, such as game activity methodology, music therapy, and project method, allow for the creation of a favorable atmosphere for learning music in the primary grades. Future teachers must be prepared to creatively use these methods and to seek new ways to implement art in the educational process. An important pedagogical condition is also the development of students’ creative abilities through music. Future teachers should have knowledge of methods to stimulate children’s creativity and the skills to apply them in practice. Such methods include interactive musical communication, the use of various musical instruments in the educational process, and encouraging students to engage in independent creative processes. Pedagogical conditions examined include: 1) creating a special creative environment that helps students recognize the value, necessity, and importance of applying art-pedagogical methods in primary school; 2) forming the necessary knowledge, skills, and abilities for future teachers to use art-pedagogical methods in their professional activities. The pedagogical conditions for preparing future music teachers for active work with students in the primary grades of the NUS through modern art-pedagogical methods are characterized.
- ДокументПОТЕНЦІАЛ ЗАСОБІВ АКАДЕМІЧНОГО СПІВУ У ВИХОВАННІ ЕСТЕТИЧНОГО СМАКУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Лінь, Ваньі; Васильєва, О.У статті досліджується потенціал засобів академічного співу у вихованні естетичного смаку майбутніх учителів музичного мистецтва. Автор аналізує роль академічного вокалу як потужного інструменту формування естетичного смаку у студентів педагогічних спеціальностей у науковій думці України та Китаю. Оцінено вплив академічного співу на розвиток естетичного сприйняття та критичного мислення у процесі навчання. Розглядаються різні вокальні засоби і їх вплив на здатність майбутніх учителів інтерпретувати музичні твори, що є ключовим аспектом професійної підготовки. Автор підкреслює важливість інтеграції вокальних практик у загальну систему музичної освіти для підвищення рівня художньо-естетичного виховання та формування естетичного смаку майбутніх учителів музичного мистецтва. Схарактеризовано і класифіковано такі засоби академічного співу, як: різножанрові вокальні твори; навчально-методична література; вокальні заходи (концерти вокальної музики, вокальні шоу та вистави тощо); засоби вокальної майстерності (вокальні уміння і навички, прийоми академічного співу); засоби вокальної музичної виразності. Object. The purpose of this article is to examine the influence of means of academic singing on shaping aesthetic taste among future music teachers. Methods & methodology. Analysis of domestic and foreign scientific literature to generalize and systematize essential aspects of cultivating aesthetic taste in future music teachers; comparison method to study the peculiarities of Chinese and Ukrainian vocal traditions; systematization of information for the classification of means of academic singing. Results. The article explores the potential of means of academic singing in cultivating the aesthetic taste of future music teachers. The author analyzes the role of academic vocal methods as a powerful tool for shaping aesthetic taste among students in pedagogical fields within the scientific perspectives of Ukraine and China. The impact of academic singing on the development of aesthetic perception and critical thinking during the educational process is assessed. Various vocal techniques and their influence on the ability of future teachers to interpret musical works, which is a key aspect of professional training, are examined. The author emphasizes the importance of integrating vocal practices into the overall music education system to enhance the level of artistic and aesthetic education. The following means of academic singing have been characterized and classified: various genres of vocal works composed by composers from different historical periods and styles, including vocal pieces from ancient medieval music, the Renaissance, Baroque, Classicism, Romanticism, Neoclassicism, Postmodernism, and others; educational and methodological literature, such as collections of vocal exercises for developing vocal skills, anthologies of musical scores, repertoire collections, instructional manuals on voice training, and monographs on the history of vocal art; vocal events, including lectures on the theory and history of vocal art, vocal-literary evenings, thematic, anthology, and solo concerts, and vocal shows; vocal mastery techniques, such as skills in sound production, means of voice formation, sound extraction, breathing, and vocal support; and vocal musical expressiveness, including melody, rhythm, harmony, tonality, dynamics, and diction. Conclusions. Aesthetic taste is a complex and multifaceted phenomenon that reflects an individual’s ability to recognize and appreciate beauty in its various manifestations. It plays a significant role in cultural and social life, helping to shape both individual and collective perceptions of what is beautiful. Vocal art, as a means of perceiving and expressing musical ideas and emotions, plays a crucial role in the formation and development of aesthetic taste, thanks to the diverse techniques of academic singing.
- ДокументПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ МУЗИЧНОГО ТЕРАПЕВТА ДО РОБОТИ У СПЕЦІАЛЬНІЙ ОСВІТІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Шульженко, О.У статті представлено результати теоретико-методологічного аналізу наукових здобутків світових та вітчизняних вчених дослідження проблеми психологічної готовності спеціалістів, які досліджують це у вимірі спеціальної освіти та корекційно-реабілітаційного впливу на дітей що мають порушення інтелектуального, аутистичного, мовленнєвого та кінестетичного дизонтогенезу. Аналіз літературних джерел показав, що психологічна готовність фахівця спеціальної освіти є інтегральним утворенням педагога що полягає у мотиваційному, емоційному та діяльнісному ставленні дорослого до зміни у поведінковому, регуляторному, розвитковому, інтелектуальному, чуттєвому сприйманні співпраці з дитиною спрямованої на корекцію та компенсацію центральних ядерних порушень та їх наслідків. Психологічна готовність музикотерапевта представлена у якості таких компонентів: праксеологічного, асертивного та інтернального. Кожен компонент представлено параметрами інтелектуального, мотиваційного, вольового, саморегуляторного, оцінного, креативного, творчого, комунікативного, корекційно-компенсаторного психологічних механізмів. Визначено, що особистісні риси музиканта –педагога проявляються в ситуації усвідомлення ним необхідності спеціальної фахової підготовки до сприймання психологічних особливостей дітей із особливими освітніми потребами. Зазначено, що без сформованої психологічної готовності фахівця музичного спрямування, його супервізії навчання, психологічної підтримки закладаються негативне ставлення до особливих дітей та співпраця з ними. Музична терапія потребує спеціальної підготовки спеціалістів які не тільки компетентні в області музики, впливу музики, використання музичних інструментів, а того що і забезпечує феномен її ефективності і надійності науково-практичних результатів. Музикотерапія ще досить недавно почала використовуватись у спеціальній освіті і до цієї роботи включились фахівці з музичним спрямуванням діяльності. В статті представлено розроблені автором критерії та рівні психологічної готовності фахівця з музичного розвитку стосовно адекватної взаємодії з дітьми диференційовану від тої чи іншої нозології. Визначено що така співпраця має відбуватися в контексті не тільки музичної а і спеціальної роботи в рамках музичної психотерапії. Зроблено висновок про необхідність розробки та апробації структурно-функціональної моделі фахової спеціальної психологічної підготовки спеціалістів з музики з значущим акцентом змісту на психотерапевтичну допомогу. The article presents the results of theoretical and methodological analysis of scientific achievements of world and domestic scientists of the study of the problem of psychological readiness of specialists who study it in the dimension of special education and correctional and rehabilitation impact on children with violations of intellectual, autistic, speech and kinesthetic dysontogenesis. Analysis of literary sources showed that the psychological readiness of a specialist of special education is an integral education of the teacher consisting in the motivational, emotional and activity attitude of the adult to change in behavioral, regulatory, developmental, intellectual, sensual perception of cooperation with the child aimed at correcting and compensation for central nuclear disorders and their consequences. Methods & methodology. The psychological readiness of the music therapist is presented as the following components: praxeological, assertive and internal. Each component is represented by parameters of intellectual, motivational, volitional, self-regulatory, evaluation, creative, creative, communicative, correctional-compensatory psychological mechanisms. The scientific novelty consists in the author’s definition of criteria and levels of psychological readiness of a specialist in musical development for adequate interaction with children differentiated by one or another nosology. Results. It is determined that the personal traits of a musician-teacher are manifested in a situation of his awareness of the need for special professional training to perceive the psychological characteristics of children with special educational needs. It is noted that without the formed psychological readiness of a specialist of musical direction, his supervision of training, psychological support, a negative attitude towards special children and cooperation with them is laid. Music therapy requires special training of specialists who are not only competent in the field of music, the influence of music, the use of musical instruments, but what ensures the phenomenon of its effectiveness and reliability of scientific and practical results. Music therapy has recently begun to be used in special education and this work included specialists in the musical direction of activity. Scientists studying the pedagogical and psychological qualities of a music teacher point to criteria such as high-quality musical abilities, the ability to encourage children to cooperate, to show musical abilities in these children, develop musical taste in them, understanding of the material, make efforts while learning to play instruments, creatively approach the use of musical material and systematically support motivation and contribute to the creative development of children. The article presents levels of professional awareness by music therapists of the problems of cooperation with children of the above difficulties, acceptance, assimilation, processing and implementation of musical content. It is determined that such cooperation should take place in the context of not only musical but also special work within the framework of musical psychotherapy. Conclusions. It is concluded that it is necessary to develop and test a structural and functional model of professional special psychological training of music specialists with a significant emphasis on psychotherapeutic assistance.
- ДокументСТАВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК EVENT-ART МЕНЕДЖМЕНТУ (за результатами пілотажного дослідження)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Бао, Чень; Зеленська, Л.У статті розкрито питання важливості формування навичок event-art менеджменту у контексті підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Проаналізовано науковий доробок вітчизняних і зарубіжних учених, присвячений проблематиці арт-менеджменту у сфері музичного мистецтва. Проведено пілотажне дослідження з метою з’ясувати ставлення здобувачів вищої освіти спеціальності 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво) до формування навичок event-art менеджменту. Вибірка респондентів склала 49 осіб – здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти різних років навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Результати дослідження засвідчили, що здобувачі обізнані зі сферою арт-індустрії та мають певні уявлення про навички event-art менеджменту. Встановлено, що здобувачі виявляють зацікавленість до створення арт-продуктів, участі в арт-проєктах у різних проявах, а також мають беззаперечний інтерес до розвитку сучасних тенденцій на арт-ринку. У ході роботи окреслено перспективи наукового дослідження за визначеною проблематикою. The article addresses the importance of developing event-art management skills in the context of training future music teachers. It analyzes the scientific contributions of domestic and foreign scholars dedicated to the issues of art management in the field of music. Methods & methodology. Traditional research methods were used in the article: analysis of scientific and pedagogical literature, empirical and modern art-pedagogical methods. The scientific novelty consists in conducting and highlighting the results of a pilot study regarding the attitude of students of higher education in the specialty 014.13 Secondary Education (Musical Art) to the formation of event-art management skills. The sample consisted of 49 respondents, who were first-level (bachelor’s) students of various years at the H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Results. The research results indicated that the students are aware of the existence of the art industry and have some understanding of event-art management skills. It was found that the students show interest in creating art products, participating in art projects in various forms, and have a definite interest in the development of current trends in the art market. Conclusions. Considering the intensive development of the art space in Ukraine, there is a need for the active involvement of music teachers in this process, not only at the level of educational institutions, but also at the level of communities. This requires specially organized training of future teachers of musical art as part of the implementation of educational programs, formation of event art management skills in them. Prospects for further research. We believe that with proper substantiation of pedagogical conditions and their implementation in the educational process of institutions of higher education that provide training in the specialty 014.13 Secondary education (Musical art), it is possible to achieve positive results regarding the formation of event-art management skills in future teachers of musical art, which is promising research task.
- ДокументСТИЛІСТИЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ МОДЕРНІЗМУ ТА АВАНГАРДИЗМУ У МИСТЕЦТВІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Дротенко, В.У статті проаналізовано концептуальну суть взаємовідношення модернізму та авангардизму як двох концепцій першого етапу еволюції сучасного мистецтва, що виявляють внутрішню суперечливість процесу мистецької творчості. Встановлено, що розбіжність між цими концепціями виявляється у відмінності методів вираження, а також у ставленні до соціокультурних традицій та історії мистецтва. З’ясовано, що еволюція стилістики від чуттєво-ірраціонального до абстрактно-логічного, від абсолютизації форми до концептуальності змісту розкриває логіку суперечності модернізму і авангардизму як відображення різноманітності філософських ідей та соціокультурних нормативів епохи. Встановлено, що стилі модернізму від кубізму та експресіонізму до футуризму й сюрреалізму проявилися як спроби вираження чуттєво-емоційних аспектів світу через яскраві кольори, динамічні форми та ірраціональні образи. Авангардизм, з іншого боку, у стилях дадаїзму, супрематизму та конструктивізму переважно зосередився на абстракції, розкладанні форми та концептуальних елементах мистецтва. Філософські роздуми щодо стилістичної специфікації мистецьких напрямків можуть допомогти виявити логіку виникнення й розвитку художніх стилів у ході еволюції форм та технік сучасного мистецтва, зокрема постмодернізму та контемпорарі арт. Object. The evolution of the art of modernism and avant-garde is analyzed and the bases of their stylistic specification is described. It is elucidated the conceptual essence of the relations between modern and avant-garde as two concepts of the first stage of the evolution of modern art. They show the internal contradiction of the process of artistic creativity. Scientific novelty. Philosophical and aesthetic concepts of modernism and avant-garde are considered. It is noticed that each concept is characterized by a variety of styles that reflect specific ideas and trends of their time. The divergence between these concepts is manifested in the difference in the methods of expression, as well as in the attitude to the socio-cultural traditions and the history of art. The development of the stylistics of modernism from cubism to expressionism and from futurism to surrealism is determined. This process takes place when the means of expression typical for modernism are outlined more embossed and candidly. «Analytical and synthetic» painting from cubism to expressionism manifests itself through the dynamics of compositions, the intensity of lines, the contrast of colours, which embody the mysticism and energy of simplified forms. On the way from futurism to surrealism, the search for ways to represent the reality carries out a kind of “murder” of painting, using an unexpected combination of images, transformation effects, automatism in painting. The analysis of dadaism, suprematism and constructivism revealed that the formation of the stylistics of avant-garde takes place on the way from the philosophy of anti-art through the assertion of the aesthetic idealization of abstract forms to the philosophy of the constructivity of art in socio-cultural space and time. Results. It is determined that the conceptual relationship between the modern and the avantgarde describes the internal contradiction of the process of artistic creativity, the possibility of the realization its socio-cultural and technical and technological aspects. It is elucidated that the evolution of stylistics from sensuous and irrational to abstract and logical, from the absolutization of form to the conceptuality of content reveals the logic of the contradiction between modernism and avant-garde as a reflection of the diversity of philosophical ideas and socio-cultural standards of the epoch. It is shown that the styles of modernism from cubism and expressionism to futurism and surrealism were manifested as the attempts to express the sensuous and emotional aspects of the world through bright colours, dynamic forms and irrational images. Avant-garde in the styles of dadaism, suprematism and constructivism focused mainly on abstraction, decomposition of form and conceptual elements of art. Conclusions. Philosophical reflections on the stylistic specification of artistic trends can help to reveal the logic of the emergence and development of artistic styles during the evolution of forms and techniques of modern art, in particular postmodernism and contemporary art.
- ДокументФАКТОРИ ВПЛИВУ НА ФОРМУВАННЯ ЕМПАТІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Лі, Юаньці; Попова, О.Статтю присвячено проблемі формування емпатійної культури майбутнього вчителя, актуальність якої на соціально-педагогічному рівні визначається потребою сучасного суспільства в педагогах, здатних до співчуття, співпереживання, які володіють толерантністю та емпатією як професійною цінністю; на теоретико-методологічному ‒ необхідністю створення теоретичних засад формування емпатійної культури майбутніх учителів під час професійної підготовки; на методико-технологічному – потребою у розробці системи навчально-методичного забезпечення формування означеної культури майбутніх педагогів. Акцентовано увагу на тому, що будучи складним і багатоскладовим феноменом, емпатійна культура у студентів не виникає стихійно та самостійно в процесі професійної підготовки, а потребує цілеспрямованого формування цієї якості особистості майбутнього педагога. Розглянуто поняття «формування емпатійної культури» майбутніх учителів як процес, спрямований на набуття ними спеціальних знань (про емпатію, її механізми, емпатію як професійної цінності вчителя, емпатійну взаємодію суб’єктів освітнього процесу тощо) та опанування емпатійними вміннями (емоційно відгукуватися на переживання учня, обирати адекватні способи поведінки відповідно до емоційного стану суб’єктів взаємодії тощо). Проаналізовано погляди китайських учених щодо факторів впливу на формування емпатійної культури майбутніх фахівців, зокрема педагогів-музикантів: макрофактори (соціокультурні та економічні чинники; сімейне оточення та родинне виховання); культивування моральних чеснот та практичного застосування соціалістичних основних цінностей; інформаційне середовище; спілкування з представниками різних соціальних груп; особистісні фактори (когнітивні та емоційні здібності, здатність до співчуття та співпереживання) та ін. The article is devoted to the problem of forming an empathetic culture of the future teacher, the relevance of which at the socio-pedagogical level is determined by the need of modern society for teachers who are capable of compassion, empathy, who possess tolerance and empathy as a professional value; on the theoretical and methodological level - the need to create theoretical foundations for the formation of empathic culture of future teachers during professional training; on the methodological and technological level - the need to develop a system of educational and methodological support for the formation of a defined culture of future teachers. Object (the purpose and task of the research). The purpose of the study is to analyze the views of Chinese scientists regarding factors influencing the formation of empathetic culture of higher education students in order to enrich the theoretical foundations of solving the problem. Achieving the set goal requires clarifying the key concepts of the research «empathic culture», «formation of empathic culture». Results. The article focuses on the fact that, being a complex and multifaceted phenomenon, empathic culture among students does not arise spontaneously, but requires purposeful formation of this personality quality of the future teacher. The concept of «formation of empathic culture» of students is considered as a process aimed at their acquisition of special knowledge and mastery of empathic skills. The views of Chinese scientists regarding factors influencing the formation of the empathic culture of future specialists, in particular music teachers, were analyzed: macro factors (socio-cultural and economic factors; family environment and family education); cultivation of moral virtues and practical application of socialist core values; participation in communication with representatives of various social groups; personal factors (cognitive and emotional abilities, the ability to sympathize and empathize), etc. Conclusions. In today’s society, it can be found that the ability and level of empathy of college students are generally not high, which indicates that there are many opportunities for improvement, and the results of Chinese scientists and researchers have shown that the formation of an empathic culture of students, including future teachers -musicians, attention should be increased. The factors of formation of empathic culture of students, which are researched by Chinese scientists, were analyzed (macro factors, pedagogical and personal factors). It is noted that taking into account these factors makes it possible to choose the right strategies for the formation of empathic culture of future teachers.
- ДокументХОРОВИЙ EVENT-ART ПРОСТІР КРІЗЬ ПРИЗМУ СЬОГОДЕННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Васильєва, О.У дослідженні визначено сутність дефініцій «простір», «арт-простір», «event» та «event-art простір» у мистецтвознавчих та культурологічних дослідженнях. Встановлено, що сучасне музично-мистецьке середовище перетворюється на event-art простір з різноманітними формами мистецьких заходів. Проаналізовано сучасний хоровий event-art простір через фестивалі, міські свята, конкурси, урочисті церемонії, концерти, навчально-освітні заходи та майстер-класи. Наведено приклади хорових event на основі Всеукраїнського хорового конкурсу імені Миколи Леонтовича, Всеукраїнського двотурового конкурсу хорового мистецтва ім. Михайла Кречка, Міжнародного хорового конкурсу імені Павла Муравського та Міжнародного конкурсу імені Дмитра Бортнянського. Виявлено характерні риси хорових фестивалів, імпрез, флешмобів, марафонів, концертів та шоу. На прикладах таких заходів як «Хорові асамблеї Миколи Леонтовича», Харківський міжнародний хоровий фестиваль «PalkinFest» та шоу «Битва хорів» показано їхню значущість. Зазначено наявність різнопланового хорового event-art простору та доведено необхідність подальших наукових досліджень у галузі організації мистецьких хорових заходів. Object. The aim of this article is to analyze the modern choral event-art space from the perspective of recent scientific research and to characterize the artistic events existing in choral practice. Methods & methodology. The study employs traditional theoretical methods of analyzing scientific literature, the method of analogy to identify similar features of choral artistic events with event phenomena in other areas of social life, as well as generalization and comparison of choral event-art forms characteristic of modern choral art and their classification. The research results indicate the widespread use of the concepts «art space,» «world of contemporary art,» «art world,» and «field of art» in cultural and scientific contexts. The essence of the definitions «space,» «art space,» and «event-art space» in art and cultural studies has been defined. It has been established that the modern musical and artistic environment is transforming into an event-art space, characterized by a great variety of forms and types of artistic events. The category «event» is revealed as a clearly planned social event in the fields of science, culture, and art, which resonates within society. The author emphasizes the target orientation of events towards specific age or social audiences. These events encompass various forms of art, such as exhibitions, installations, performances, multimedia shows, and other forms of creative expression. The modern choral event-art space has been characterized, including festivals, city celebrations, competitions, ceremonial events, concerts, educational activities, master classes by leading choral experts, seminars, and Olympiads. Forms of choral events have been analyzed using examples such as the All-Ukrainian Mykola Leontovych Choral Competition, the All-Ukrainian Two-Stage Choral Art Competition named after Mykhailo Krechko, the Pavlo Muravsky International Choral Competition, and the Dmytro Bortniansky International Competition. The distinctive features of choral festivals, performances, choral flash mobs, choral marathons, choral assemblies, and shows have been identified. Illustrative examples of these events include the «Mykola Leontovych Choral Assemblies,» the Kharkiv International Choral Festival «PalkinFest,» the show «Battle of the Choirs,» and others. Conclusions. Thus, the choral event-art space becomes an important element of contemporary culture, combining creativity, innovation, and sociocultural impact. Its development and research open new possibilities for choral art and significantly expand its audience. The latest choral events are dynamic and innovative, integrating music and technology. Such innovative approaches contribute to creating captivating and unique musical experiences.