Кваліфікаційні магістерські роботи
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Кваліфікаційні магістерські роботи за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 1785
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументAEGILOPS CYLINDRICA ЯК СКЛАДНИК УРБАНОФЛОРИ МІСТА ХАРКОВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Сіняєва, М. І.У кваліфікаційній роботі досліджено таксономічні, морфологічні, екологічні особливості рослинних угрупування місць зростання Aegilops cylindrica. Під час проведення дослідження використовували маршрутний, метод пробних ділянок, лабораторний, флористичний, статистичний методи. Встановлено нове місцезнаходження Aegilops cylindrica на території міста Харкова. Матеріали дослідження можуть бути використані для моніторингу поширення Aegilops cylindrica в Україні. The qualification work investigates the taxonomic, morphological, ecological features of plant communities of Aegilops cylindrica habitats. During the study, the route method, the method of trial plots, laboratory, floristic, and statistical methods were used. The new location of Aegilops cylindrica in the territory of Kharkiv was established. The research materials can be used to monitor the spread of Aegilops cylindrica in Ukraine.
- ДокументCICHORIUM INTYBUS L. ЯК БІОІНДИКАТОР ТЕХНОГЕННОГО ЗАБРУДНЕННЯ ТЕРИТОРІЇ ДОНБАСУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Кисельова, Д. В.У кваліфікаційній роботі досліджено антропогенне навантаження на вид-індикатор Cichorium intybus L. Проведено індикаційну оцінку екотопів Донбасу з різним антропогенним навантаженням на прикладі виду-індикатора Cichorium intybus L., на її підставі проведено біоіндикаційну експертизу. Подібні дослідження вперше регіонально апробовано для Cichorium intybus L. та доведено індикаторну здатність виду в умовах теногенних екотопів м. Дружківки. Показано які зустрічаються аномалії у вегетативній та генеративній сфері Cichorium intybus L. в різних місцях зростання. Доведено комплексний вплив антропогенних факторів на формування структур пагоноутворення, листового апарату, плодів та ембріональних характеристик Cichorium intybus L. в різних оніторингових точках, що раніше не проводили в данному регіоні. Запропоновано спектр найбільш перспективних індикаторних характеристик вида, котрий може бути використаний в комплексній системі мониторинга та оцінкі стану єкосистем в промисловій зоні. The qualification work investigates the anthropogenic load on the indicator species Cichorium intybus L. An indicative assessment of Donbas ecotopes with different anthropogenic load was carried out using the example of the indicator species Cichorium intybus L., and a bioindicative examination was carried out on its basis. Such studies have been regionally tested for Cichorium intybus L. for the first time and the indicator capacity of the species in the conditions of tenogenic ecotopes of Druzhkivka has been proved. The abnormalities in the vegetative and generative spheres of Cichorium intybus L. in different habitats are shown. The complex influence of anthropogenic factors on the formation of shoot formation structures, leaf apparatus, fruits and embryonic characteristics of Cichorium intybus L. in different monitoring points, which has not been previously carried out in this region, was proved. The spectrum of the most promising indicator characteristics of the species, which can be used in a comprehensive system of monitoring and assessment of the state of ecosystems in the industrial zone, has been proposed.
- ДокументCЕМAНТИЧНЕ НAПОВНЕННЯ Й КОМУНIКAТИВНИЙ ПОТЕНЦIAЛ ДИСКУРСИВНИХ СЛIВ HOWEVER/STILL У СУЧAСНIЙ AНГЛIЙСЬКIЙ МОВI(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Адамян, К. Г.В кваліфікаційні роботі проаналізовано значущість та можливості використання дискурсивних слів "however" і "still" у сучасній англійській мові. Дискурсивні маркери представляють собою елементи, які вказують на спосіб побудови тексту. Вони допомагають встановити зв'язок між тим, що вже було сказано і тим, що говориться зараз, сприяючи глибшому розумінню структури попередніх висловлень. Досліджено дискурсивні маркери з точки зору когнітивних та прагматичних аспектів. Запропоновано конкретні підходи до вирішення ключових теоретичних питань у галузі когнітивної та прагматичної лінгвістики, пов'язаних із стратегіями розуміння зв'язності тексту, процесами структурування та сегментації інформації. У роботі було детально розглянуто концепцію дискурсивного маркера як інструменту вираження категорії когерентності, а також категорій виділеності інформації і тематичності тексту з урахуванням останніх досягнень у галузі когнітивної граматики, прагмалінгвістики і дискурсивного аналізу. The qualification paper analyses the significance and possibilities of using the discourse markers "however" and "still" in modern English. Discourse markers are elements that indicate the way a text is constructed. They help to establish a connection between what has already been said and what is being said now, contributing to a deeper understanding of the structure of previous statements. Discourse markers are studied from the point of view of cognitive and pragmatic aspects. Specific approaches to solving key theoretical issues in the field of cognitive and pragmatic linguistics related to strategies for understanding text coherence, processes of structuring and segmentation of information are proposed. The concept of a discourse marker as a tool for expressing the coherence category, as well as the categories of information salience and textual thematicity, is discussed in detail, taking into account the latest developments in cognitive grammar, pragmatics and discourse analysis.
- ДокументHR-технології в управлінні персоналом(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Капусник, О. В.У роботі розглянуто інноваційні HR-технології організації, з’ясовано особливості використання сучасної моделі проактивного менеджменту, розроблена кваліметрична модель оцінки рівня реалізації HR-технологій, здійснено аналіз стану впровадження HR-технологій на підприємстві й на підставі отриманих результатів розроблено модель удосконалення цього аспекту в організації, яка передбачає реалізацію п’яти стратегій: Well-being, перепідготовки, супер команд, планування персоналу, формування причетності персоналу спираючись на цільовий, операційно-діяльнісний, мотиваційний підходи. The paper examines innovative HR technologies within the organization, elucidates the features of utilizing a contemporary proactive management model, develops a qualimetric model for assessing the level of HR technology implementation, conducts an analysis of the state of HR technology implementation in the enterprise, and based on the obtained results, formulates a model for improving this aspect in the organization. The model involves the implementation of five strategies: Well-being, retraining, super teams, workforce planning, and the formation of employee engagement, relying on target-oriented, operational-activity-based, and motivational approaches.
- ДокументSTEM-ОСВІТА: ПРОЕКТИ ЕКОЛОГІЧНОГО РОЗВИТКУ КРАЇНИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Сендецький, В. А.Кваліфікаційна робота присвячена STEM-освіті та принципам екологічного розвитку. STEM-освіта є потужним інструментом для підготовки учнів до розв’язання складних проблем сучасності, зокрема екологічних. В умовах переходу до сталого розвитку освіта має не лише передавати знання, але й формувати компетенції для сталого способу життя. Робота вдало підкреслює цей зв’язок, обґрунтовуючи значущість проєктів STEM для досягнення екологічних цілей країни. Проаналізовано концепцію STEM-освіти та її взаємозв’язок із принципами сталого розвитку. Приклади проектів, таких як очищення водойм, створення «зелених шкіл» і переробка відходів, довели, що через STEM-ініціативи можна досягати значних результатів у збереженні довкілля та сталому розвитку громад. The qualification paper is devoted to STEM education and the principles of ecological development. STEM education is a powerful tool for preparing students to solve complex modern problems, including environmental ones. In the context of the transition to sustainable development, education should not only impart knowledge, but also form competencies for a sustainable lifestyle. The work successfully emphasizes this connection, substantiating the importance of STEM projects in achieving the country's environmental goals. The concept of STEM education and its relationship with the principles of sustainable development are analyzed. Examples of projects such as cleaning water bodies, creating "green schools" and recycling waste have proven that through STEM initiatives, significant results can be achieved in the preservation of the environment and sustainable development of communities.
- ДокументSTEM-ПРОЄКТИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ SOFT SKILLS В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Котлярова, К. О.Магістерське дослідження присвячено вивченню проблеми формування «гнучких» навичок (soft skills) учнів початкової школи за допомогою організації та проведення STEM-проєктів. Випускна кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків. У першому розділі роботи визначено сутність поняття «soft skills» («гнучкі» навички), проаналізовано теоретичні основи формування soft skills та розкрито особливості їх формування в учнів початкових класів. Більшість науковців визначають soft skills як комплекс особистісних умінь, які дозволяють учню легко та швидко адаптуватися в суспільстві, досягти успіху, самоствердитися. До «гнучких» навичок відносимо комунікативні, творчі, організаційні, управлінські навички, а також навички саморегулції. Базою для нашого дослідження стала класифікація гнучких навичок, що отримала назву модель 4К: комунікативні навички, навички критичного мислення, креативні навички, навички колаборації (співпраці). Також у першому розділі магістрського дослідження на основі аналізу науково-методичної літератури розглянуто сутність понять «технологія проєктного навчання», «STEMпроєкт» та виявлені особливості використання STEM-проєктів як засобу формування soft skills молодших школярів. У другому розділі дослідження представлена експериментальна робота з виявлення ефективності застосування STEM-проєктів як засобу формування soft skills молодших школярів: проведена первинна діагностика стану сформованості soft skills учнів початкових класів; реалізована низка мініSTEM-проєктів, проаналізовано результати експериментального дослідження. Аналіз отриманих результатів засвідчив позитивну динаміку у зміні рівня сформованості soft skills школярів і дозволила стверджувати, що STEM-проєкти мають великий потенціал для розвитку «гнучких» навичок учнів. The master's research is devoted to the study of the problem of the formation of "flexible" skills (soft skills) of elementary school students with the help of organization and implementation of STEM projects. Graduation thesis consists of an introduction, two chapters, conclusions and a list of used sources. In the first section of the work, the essence of the concept of "soft skills" ("flexible" skills) is defined, the theoretical foundations of the formation of soft skills are analyzed, and the peculiarities of their formation in elementary school students are revealed. Most scientists define soft skills as a set of personal skills that allow a student to easily and quickly adapt to society, achieve success, and assert themselves. "Flexible" skills include communicative, creative, organizational, managerial skills, as well as self-regulation skills. The basis for our research was the classification of flexible skills, called the 4K-model: communication skills, critical thinking skills, creative skills, collaboration skills. Also, in the first chapter of the master's research, based on the analysis of scientific and methodological literature, the essence of the concepts "technology of project learning", "STEM project" and the peculiarities of using STEM projects as a means of forming soft skills of younger schoolchildren were examined. The second section of the study presents experimental work on the identification of the effectiveness of the use of STEM projects as a means of forming soft skills of junior high school students: an initial diagnosis of the state of soft skills formation of elementary school students was carried out; a number of mini-STEM projects have been implemented. the results of the experimental study were analyzed. The analysis of the obtained results confirmed the positive dynamics in the change in the level of formation of soft skills of schoolchildren and allowed us to state that STEM projects have a great potential for the development of "flexible" skills of students.
- ДокументАВТОРСЬКА МЕТОДИКА ПІДГОТОВКИ ДО ЗМАГАЛЬНОГО ВИСТУПУ ЮНИХ СПОРТСМЕНІВ В ПІЛОННІЙ АКРОБАТИЦІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Велієва, А. Р.Сьогодні пілонний спорт демонструє вражаючі темпи розвитку і стає все більш популярним як вид фізичної активності та спорту серед дітей та дорослих. Його завданнями є розвиток фізичної підготовленості, збільшення сили, гнучкості, координації та тренованості. А виконання складних трюків та елементів на пілоні вимагає від спортсменів великої точності, впевненості та концентрації, що сприяє розвитку психологічної стійкості. Цей сучасний вид активності визнаний видом фітнесу та є унікальним, адже в його основу входять елементи акробатики, гімнастики та хореографії, які спортсмени активно демонструють на професійних змаганнях. В основі змагань з пілонного спорту лежить виступ на пілоні, який триває близько чотирьох хвилин, під час якого спортсмен демонструє оберти на статичному та динамічному пілонах, елементи на силу і гнучкість, динамічні трюки, а також хореографію та акробатику в партері. Все це вимагає від спортсмена неабиякої силової та серцево-судинної витривалості, силової та динамічної стійкості, координації та гнучкості. Саме тому розробка методики покращення физичних та спеціальних показників дітей 10-13 років під час змагального періоду може значно підвищити ефективність тренувального процесу і результативність змагань. Основним критерієм у виборі фізичних навантажень, структури рухових дій, методів дій на організм під час тренувального процесу з дітьми є показники функціональних можливостей, а саме фізичної та спеціальної підготовленості. Саме тому постає потреба у вивченні та удосконаленні тренувальних програм для цієї вікової категорії. Питання розвитку фізичних якостей організму засобами пілонного спорту вже розглядали багато дослідників. Однак методика, яка не тільки враховує вікові особливості, але й адаптується до специфіки змагального періоду в пілонному спорті ще не досліджувалась в сучасній літературі. Тому актуальність цього дослідження полягає в необхідності розробленні методики покращення фізичних та спеціальних показників дітей 10-13 років під час змагального періоду, які займаються пілонним спортом. Таке дослідження має потенціал для розвитку нових ефективних підходів у тренуванні юних спортсменів у пилонному спорті, що відповідають сучасним вимогам та тенденціям у спорті. Тому метою нашого дослідження розроблення та впровадження авторської методики для покращення фізичних та спеціальних показників у дітей віком 10-13 років, які займаються пілонною акробатикою під час змагального періоду. Методи дослідження: аналіз літературних джерел, тестування фізичної та спеціально-фізичної підготовленості (“Згинання та розгинання колін у висі на шведській стінці” кіл-сть разів, ”Згинання/розгинання ліктьових суглобів у висі на перекладині” кіл-сть разів, “Присідання “пістолети” на праву ногу” кіл-сть разів, “Присідання “пістолети” на ліву ногу” кіл-сть разів, “Стрибки з упору присів” кіл-сть разів, “спічаг” кіл-сть разів, “Згинання та розгинання рук в упорі лежачи” кіл-сть разів, “Нахил у положенні сидячи” 5 балів, “Нахил вперед з ногами нарізно з положенні сидячи” 5 балів, “Поздовжнийшпагат на праву ногу” 5 балів, “Поздовжний шпагат на ліву ногу” 5 балів, “Поперечний шпагат” 5 балів, “Переворот вперед на праву ногу” 5 балів, “Переворот вперед на ліву ногу” 5 балів, “Переворот назад на праву ногу” 5 балів, “Переворот назад на ліву ногу” 5 балів ), тестування технічної та спеціально-технічної підготовленості ("Гвинтик" на праву руку, кількість обертів; "Гвинтик" на ліву руку, кіл-сть обертів; “Лаз розніжками”, 5 балів; Оберт 1 “Фенікс” на праву руку, 5 балів; Оберт 1 Фенікс на ліву руку, 5 балів; Оберт 2 " в шолдер" на праву руку, 5 балів; Оберт 2 " в шолдер" на ліву руку, 5 балів; “ Ікс на праву руку”, 5 балів; “Ікс на ліву руку”, 5 балів; “Динамічні перехоплення”, 5 балів; “Сальто”, 5 балів; “Стійка з пілоном на праву руку”, 5 балів; “Стійка з пілоном на ліву руку”, 5 балів; “Cиловий вихід у прапор на праву руку”, 5 балів; “Cиловий вихід у прапор на ліву руку”, 5 балів; “ Шпагат на пілоні”, 5 балів), методи математичної статистики. Учасники: 9 спортсменок віком 10-13 років (дівчата), які займаються пілонною акробатикою у приватній школи танцю на пілоні “Атмосфера” м. Харкова, базового рівня підготовки. Усі учасники та їх батьки дали згоду про участь у експерименті. Експеримент проводився з лютого 2024 року по травень 2024 року. Результати. Розроблено та впроваджено в тренувальний процес авторську методику підготовки юних спортсменів до змагального виступу в пілонній акробатиці, яка включає в себе вправи на покращення фізичної, спеціально-фізичної, технічної та спеціально-технічної підготовки. Виявлено, що після проведення у спортменок експериментальної групи, що готуються до змагального виступу в пілонній акробатиці, 2-х тижневої програми зимово-весняного навчально-тренувального періоду, яка тривала з лютого-червень 2024 року і включала в себе фізичну та технічну підготовку спортсменів, підтвердилось статистично значуще покращення показників тестів (p <0,05; p <0,01; p <0,001). Висновки. Розроблена авторська методика підготовки дозволяє ефективно підвищити рівень готовності юних спортсменів 10-13 років до змагального виступу в пілонній акробатиці. Relevance. The relevance of this study is highlighted by the rapid development of pole sports, which is becoming increasingly popular as a form of physical activity and sport among children and adults. Its primary goals are to enhance physical fitness, increase strength, flexibility, coordination, and overall athletic ability. Performing complex tricks and elements on the pole requires athletes to have a high level of precision, confidence, and concentration, which also contributes to the development of psychological resilience. This modern activity is recognized as a unique form of fitness, combining elements of acrobatics, gymnastics, and choreography that athletes actively showcase in professional competitions. Pole sports competitions involve routines that last around four minutes, during which the athlete performs spins on static and dynamic poles, strength and flexibility elements, dynamic tricks, as well as choreography and floor acrobatics. These activities demand significant muscular and cardiovascular endurance, strength, dynamic stability, coordination, and flexibility. For this reason, developing a methodology to improve the physical and technical skills of children aged 10-13 during the competitive period can greatly enhance the training process's effectiveness and competitive performance. The primary criterion in selecting physical exercises, movement structure, and training methods for children is the functional capabilities of the body, specifically physical and technical readiness. Therefore, there is a need to study and improve training programs for this age group. Many researchers have previously explored the development of physical qualities through pole sports. However, a methodology that considers age-specific characteristics while adapting to the competitive phase in pole acrobatics has not been addressed in current literature. The relevance of this research lies in the need to create a methodology for improving the physical and technical skills of children aged 10-13 during the competitive period in pole sports. Such research has the potential to develop new, effective approaches to training young athletes in pole sports, aligned with modern requirements and trends in the sport. The study aimed to design and implement an original methodology to improve the physical and technical abilities of children aged 10-13 engaged in pole acrobatics during the competitive period. Methods: literature review, testing of physical and technical readiness ("Knee flexion and extension while hanging on gym bar" - number of repetitions, "Pull-ups on a bar" - number of repetitions, "Pistol squat on the right leg" - number of repetitions, "Pistol squat on the left leg" - number of repetitions, "Squat jumps from a crouch" - number of repetitions, "L-sit to handstand press" - number of repetitions, "Push-ups" - number of repetitions, "Forward bend in a sitting position" - 5 points, "Forward bend with legs apart in a sitting position" - 5 points, "Right leg front split" - 5 points, "Left leg front split" - 5 points, "Middle split" - 5 points, "Forward roll on the right leg" - 5 points, "Forward roll on the left leg" - 5 points, "Backward roll on the right leg" - 5 points, "Backward roll on the left leg" - 5 points), testing of technical and special-technical readiness ("Spin on the right hand" - number of rotations; "Spin on the left hand" - number of rotations; "Inverted climbing" - 5 points; "Phoenix spin on the right hand" - 5 points; "Phoenix spin on the left hand" - 5 points; "Shoulder mount spin on the right hand" - 5 points; "Shoulder mount spin on the left hand" - 5 points; "Iron-x on the right hand" - 5 points; "Iron-x on the left hand" - 5 points; "Dynamic catches" - 5 points; "Salto" - 5 points; "Pole handstand on the right hand" - 5 points; "Pole handstand on the left hand" - 5 points; "Deadlift twisted grip on the right hand" - 5 points; "Deadlift twisted grip on the left hand" - 5 points; "Pole split" - 5 points), and methods of mathematical statistics. Participants: The study involved 9 athletes (girls) aged 10-13, with basic training in pole acrobatics from a private pole dance school "Atmosphere" in Kharkiv, all of whom participated with parental consent. The experiment was conducted from February to May 2024. Results: An original training methodology was developed and introduced into the training process to prepare young athletes for competitive performances in pole acrobatics, which included exercises to improve physical, technical, and special technical skills. The results showed statistically significant improvements in test indicators for the athletes in the experimental group preparing for competitive performance in pole acrobatics following the two-week winter-spring training program from February to June 2024, which focused on physical and technical training (p <0.05; p <0.01; p <0.001). Conclusions: The developed methodology effectively enhances the preparedness of young athletes aged 10-13 for competitive performance in pole acrobatics.
- ДокументАВТОРСЬКІ ПЕДАГОГІЧНІ СИСТЕМИ А. МАКАРЕНКА І В. СУХОМЛИНСЬКОГО В СУЧАСНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ДУМЦІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Шкарупа, Д. О.У кваліфікаційній роботі на основі аналізу історикопедагогічної літератури досліджено еволюцію поняття «авторська педагогічна система», з’ясовано його змістове наповнення як гуманістичного освітнього закладу, ідея якого належить педагогу-творцю, який розробив і поклав в основу власної концепції розвитку школи тріаду «дитина-вчитель-батьки», що надає можливість ефективного функціонування та стабільних позитивних результатів. Розглянуто й охарактеризовано авторські педагогічні системи А. Макаренка та В. Сухомлинського. Узагальнено досвід використання авторських педагогічних систем у освітньому процесі сучасних закладів освіти. In the qualification work, based on the analysis of historical and pedagogical literature, the evolution of the concept of "author's pedagogical system" is studied, its content is clarified as a humanistic educational institution, the idea of which belongs to the teacher-creator, who developed and based his own concept of school development on the triad "child-teacher-parents", which provides an opportunity for effective functioning and stable positive results. The author's pedagogical systems of A. Makarenko and V. Sukhomlynskyi are considered and characterized. The experience of using the author's pedagogical systems in the educational process of modern educational institutions is generalized.
- ДокументАдаптація персоналу організації як управлінська проблема(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Мараховська, О. В.У дослідженні схарактеризовано адаптацію персоналу як обꞌєкт управління, розглянуто методи, форми та особливості управління адаптацією персоналу. Уточнено параметри та критерії кваліметричної моделі оцінки рівня управління адаптацією персоналу, за результатами діагностичних вимірювань розроблено модель з удосконалення управління адаптацією персоналу в закладі освіти, визначено умови її впровадження. The study characterizes personnel adaptation as an object of management, considers methods, forms and features of personnel adaptation management. The parameters and criteria of the qualimetric model for assessing the level of personnel adaptation management are specified, based on the results of diagnostic measurements, a model for improving personnel adaptation management in an educational institution is developed, and the conditions for its implementation are determined.
- ДокументАдаптація персоналу як сучасна технологія управління(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Кобець, С. О.У роботі досліджено теоретичні та практичні напрацювання науковців із проблеми адаптації персоналу та управління адаптацією персоналу. Уточнено зміст поняття «адаптація персоналу», розкрито види та функції адаптації персоналу та методи й засоби управління персоналом на етапі його адаптації, упорядковано діагностичний інструментарій вимірювання управлінської діяльності з управління персоналом на етапі адаптації. Розроблено рекомендації та пропозиції з удосконалення означеного аспекту управління. The paper examines the theoretical and practical work of scientists on the problem of personnel adaptation and personnel adaptation management. The content of the concept of «personnel adaptation» has been clarified, the types and functions of personnel adaptation and the methods and means of personnel management at the stage of its adaptation have been revealed, the diagnostic toolkit for measuring managerial activity in personnel management at the stage of adaptation has been organized. Recommendations and proposals for improving the specified aspect of management have been developed.
- ДокументАДАПТАЦІЯ ПЕРШОКЛАСНИКІВ ДО НАВЧАННЯ В НУШ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Левацька, А. С.Упродовж усього життя, як дорослим, так і дітям, доводиться адаптуватись до різних ситуацій. Переступивши поріг школи, діти постійно адаптуються: до дітей, до вчителів, до навчальної програми, до нового режиму дня. Початок навчання у школі – це один з найбільш відповідальних моментів у житті, а заклад освіти – величезний новий світ, до якого треба адаптуватися. Адаптація до школи – справа непроста, адже це нові системи, обов’язки та плани, розширення меж спілкування, нові міжособистісні стосунки, несподівані життєві ситуації та незвичні емоції. Випускна кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновку та списку використаних джерел. У вступі визначено основні дефініції дослідження, доведено його актуальність, визначено завдання та методи роботи. У першому розділі розкрито теоретичні аспекти проблеми вивчення адаптації першокласників до навчання в НУШ; визначено сутність понять «адаптація», «адаптація дитини до школи», «шкільна дезадаптація»; визначено особливості роботи вчителя початкових класів в адаптаційний період першокласників. У другому розділі представлено розроблену програму діяльності вчителя початкових класів у період адаптації першокласників до навчання в НУШ та результати її реалізації. У висновках доведено, що для організації успішної адаптації першокласників до навчання в НУШ необхідно розробити систему взаємодії всіх учасників освітнього процесу: учителів, учнів, батьків та спрямувати її на побудову нової парадигми стосунків, спрямованих на роботу в команді. Throughout life, both adults and children have to adapt to different situations. Having crossed the threshold of school, children are constantly adapting: to children, to teachers, after-school programs, to a new routine of the day. Starting school is one of the most important moments in life, and an educational institution is a huge new world to which you have to adapt. Adaptation to school is not an easy task, because it involves new systems, responsibilities and plans, expansion of communication boundaries, new interpersonal relationships, unexpected life situations and unusual emotions. The final qualifying work consists of an introduction, two sections, conclusions, a list of sources used. In the introduction, the main definitions of the research are defined, its relevance is proven, tasks and methods of work are defined. In the first chapter, the theoretical aspects of the problem of studying the adaptation of first-graders to studying at the National Academy of Sciences are disclosed; the essence of the concepts «adaptation», «adaptation of the child to school», «school maladjustment» is determined; the peculiarities of the work of a primary school teacher during the adaptation period of first graders are determined. The second chapter presents the developed program of activities of primary school teachers during the period of adaptation of first-graders to study at NUS and the results of its implementation. The conclusions prove that in order to organize the successful adaptation of first-graders to studying at NUS, it is necessary to develop a system of interaction of all participants in the educational process: teachers, students, parents and direct it to the construction of a new paradigm of relationships aimed at teamwork.
- ДокументАдаптація першокурсників до навчання у закладі вищої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Гречка, К. В.У дослідженні адаптація розглядається як активне пристосування до нових умов в новому середовищі та взаємозв’язок між середовищем і особистістю. В адаптаційному процесі людини до мінливих умов середовища виділено фізіологічну, соціальну і психологічну фази. Визначено, шо основними видами адаптації студентів першого року навчання є формальна, соціально-психологічна, дидактична та особистісно-психологічна адаптація. До основних етапів адаптаційного процесу першокурсника віднесено підстроювання і пристосування до нових умов навчального процесу у ЗВО, пристосування до мінливого режиму навчального процесу, становлення студента-першокурсника членом нового колективу. Схарактеризовано зміст адаптації студентів-першокурсників, який полягає у вирішенні таких основних проблем: відсутність навичок психологічної саморегуляції, більш високі вимоги викладачів, неготовність до самостійного життя, відмінність у формах, методах і засобах навчання школи і ЗВО, соціально-економічні проблеми іногородніх студентів, мовленнєва проблема для студентів-іноземців та їх пристосування до нового культурного середовища. Розглянуто основні методики виявлення основних проблем адаптації студентів-першокурсників. Показана роль студентської академічної групи та її куратора у процесі соціально-психологічної адаптації студентів-першокурсників. Розроблена програма успішної адаптації студентів першого року навчання, яка складається з виховної роботи, групових дій та розробки сценаріїв різноманітних виховних заходів, вечорів тощо. It is determined that the main types of adaptation of students in the first year of study are formal, socio-psychological, didactic and personal-psychological adaptation. The main stages of the adaptation process of the freshman include adjustment and adaptation to the new conditions of the educational process in the institution of higher education, adaptation to the changing regime of the educational process, becoming a first-year student member of a new team. The content of adaptation of first-year students is characterized, which is to solve the following main problems: lack of skills of psychological self-regulation, higher demands of teachers, unpreparedness for independent living, differences in forms, methods and means of teaching schools and vocational schools, socio-economic problems a problem for foreign students and their adaptation to a new cultural environment. The main methods of identifying the main problems of adaptation of first-year students are considered. The role of the student academic group and its curator in the process of social and psychological adaptation of first-year students is shown. The program of successful adaptation of students of the first year of study which consists of educational work, group actions and development of scenarios of various educational actions, evenings, etc. is developed.
- ДокументАдаптації і модифікації освітнього процесу для молодших школярів з інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивного навчання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Чемова, М. Є.У кваліфікаційній роботі здійснено теоретичний аналіз та узагальнення результатів дослідження проблеми організації інклюзивного навчання молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Розглянуто особливості дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями. Науково обґрунтовано і експериментально перевірено формування рівня навчальної діяльності дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями з врахуванням адаптації та модифікації освітнього процесу. In the qualification work the theoretical analysis and generalization of the results of the research of the problem of the organization of inclusive education of junior schoolchildren with intellectual disabilities is carried out. Features of children of primary school age with intellectual disabilities are considered. The formation of the level of educational activity of children of primary school age with intellectual disabilities, taking into account the adaptations and modifications of the educational process, has been scientifically substantiated and experimentally tested.
- ДокументАкмеологічний підхід до управління організацією(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Калюжна, Н. С.У дослідженні висвітлено теоретико-прикладні аспекти управління організацією на засадах акмеологічного підходу. Зокрема, обґрунтовано шляхи його реалізації в освітній організації. Проведено оцінювання управління школою з позиції акмеологічного підходу й на підставі отриманих результатів розроблено комплексно-цільову програму з удосконалення акмеологічного управління. Проведено експертизу програми й обчислено валові витрати на її впровадження. The study highlights the theoretical and applied aspects of organizational management on the basis of acmeological approach. In particular, the ways of its implementation in the educational organization are substantiated. The evaluation of school management from the standpoint of acmeological approach was carried out and on the basis of the obtained results a comprehensive and targeted program for improving acmeological management was developed. The examination of the program was carried out and the gross costs for its implementation were calculated.
- ДокументАКСІОМАТИЧНИЙ МЕТОД У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ГЕОМЕТРІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Трошечко, В. В.У роботі схарактеризовано основні питання аксіоматичного методу в геометрії в їх історичній ретроспективі, обґрунтовано теоретичні основи аксіоматичного методу, а саме: з’ясовано загальні питання аксіоматики про математичну структуру; інтерпретації систем аксіом; несуперечливість, незалежність і повноту системи аксіом; проаналізовано аксіоматичні побудови евклідової геометрії (системи аксіом Д. Гільберта, Г. Вейля, А. Колмогорова, О. Погорєлова та інших); розглянуто деякі форми неевклідових геометрій (сферична геометрія, геометрія М. Лобачевського) тощо. У дослідженні представлено методичну розробку елективного курсу «Аксіоматичний метод у геометрії. Неевклідові геометрії», з’ясовано вплив його реалізації на підвищення якісних показників навчання школярів. The main characteristics of the axiomatic method in geometry in their historical retrospective are characterized in the work, the theoretical bases of the axiomatic method are substantiated, namely: the general questions of axiomatics about mathematical structure are clarified; interpretation of axiom systems; consistency, independence and completeness of the system of axioms; axiomatic constructions of Euclidean geometry (systems of axioms of D. Hilbert, G. Weil, A. Kolmogorov, O. Pogorelov and others) are analyzed; some forms of non-Euclidean geometries (spherical geometry, Lobachevsky's geometry), etc. are considered. The study presents the methodological development of the elective course "Axiomatic method in geometry. Non-Euclidean geometries ", the influence of its implementation on the improvement of quality indicators of schoolchildren's education is clarified.
- ДокументАктивізація навчальної діяльності старших дошкільників засобами дидактичних ігор(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Доброкотова, Ю. С.У магістерській роботі досліджено процес активізації навчальної діяльності старших дошкільників за допомогою дидактичних ігор. Здійснено аналіз психолого-педагогічної літератури для визначення особливостей цього процесу та встановлення умов, які сприяють успішній активізації навчальної діяльності у дітей. Обґрунтовано вимоги до методів роботи з педагогічним персоналом, необхідного обладнання та форм організації діяльності в дошкільних закладах для ефективної активізації навчальної діяльності старших дошкільників за допомогою дидактичних ігор. Розроблено та перевірено на практиці методику, спрямовану на покращення розуміння вихователями процесів активізації навчальної діяльності у старших дошкільників. Досліджено важливість відповідності змісту освітнього середовища потребам педагогічних працівників для стимулювання їхньої зацікавленості у даній темі. In the master's work, the process of activating the educational activity of older preschoolers with the help of didactic games was investigated. An analysis of psychological and pedagogical literature was carried out to determine the features of this process and establish conditions that contribute to the successful activation of educational activities in children. The requirements for methods of working with pedagogical staff, necessary equipment and forms of organization of activities in preschool institutions for effective activation of educational activities of older preschoolers with the help of didactic games are substantiated. A methodology aimed at improving educators' understanding of the processes of intensification of educational activity in older preschoolers has been developed and tested in practice. The importance of matching the content of the educational environment to the needs of pedagogical workers in order to stimulate their interest in this topic was investigated.
- ДокументАКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБОМ КОПЛЕКСНИХ ЗАНЯТЬ З ОЗНАЙОМЛЕННЯ З КАРТИНАМИ ХУДОЖНИКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Гуренко, С. В.У роботі розглянуто теоретичні питання проблеми активізації пізнавальної діяльності старших дошкільників. Розкрито значення художньої професійної творчості у пізнавальному розвитку дошкільників. Запропоновано технологію використання комплексних занять з ознайомлення з картинами художників з метою активізації пізнавальної діяльності дітей старшого дошкільного віку. Theoretical issues of the problem of activation of cognitive activity of older preschoolers are considered in the paper. The paper reveals role of artistic professional creativity in the cognitive development of preschoolers. It proposes the technology of using complex classes for getting acquainted with the paintings of artists in order to activate the cognitive activity of older preschool children.
- ДокументАКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Сидоренко, Н. В.У кваліфікаційній роботі розглянуті теоретичні основи активізації пізнавальної діяльності. Проаналізована історія виникнення поняття «активізації пізнавальної діяльності» та виявлено його місце в освітньому процесі базової середньої школи. З поміж всіх засобів активізації пізнавальної діяльності виокремлено візуалізацію як ефективний засіб. Обґрунтовано чинники об’єктивного вибору засобів візуалізації. Показано зв’язок сторітелінга та візуалізації навчального матеріалу. На основі опитування та аналізу основних застосунків для візуалізації, виокремлено програму PowerPoint, яка допомагає аудиторії краще розуміти та запам'ятовувати представлену інформацію. The theoretical foundations of cognitive activity activation are considered in the qualification work. The history of the concept of "activation of cognitive activity" is analyzed and its place in the educational process of lower secondary school is revealed. Among all the means of activating cognitive activity, visualization is singled out as an effective tool. The factors of objective choice of visualization tools are substantiated. The connection between storytelling and visualization of educational material is shown. Based on a survey and analysis of the main applications for visualization, the PowerPoint program is singled out to help the audience better understand and memorize the information presented.
- ДокументАКТУАЛЬНІ ТРАНСФОРМАЦІІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ НА ЛЕКСИЧНОМУ РІВНІ ПІД ВПЛИВОМ ІНТЕРНЕТУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Довгаль, К. В.Роботу присвячено вивченню поняття актуальних трансформацій на лексичному рівні, що відбуваються у англомовному середовищі під впливом Інтернету. Актуальність роботи обумовлена тим, що сфера лексичних інновацій постійно оновлюється. Отже, існує необхідність проведення системних досліджень цієї теми, зважаючи на те, що повсякденний вплив Інтернету на мовне середовище обумовлює появу нових лексичних одиниць, які ще не ставали об’єктами наукових розвідок. Мета роботи – дослідити актуальні трансформації, що відбуваються у англомовному середовищі під впливом Інтернету. У першому розділі було розглянуто історію розвитку Інтернет-лексики в сучасній англійській мові, окреслено лінгво-культурні та психологічні особливості Інтернет-спілкування в англомовному середовищі. Також, було схарактеризовано глобальні трансформації мови на всіх рівнях під впливом соціальних мереж. У другому розділі, досліджено лексичні зміни в світовому вокабулярі під впливом Інтернету, наведено класифікацію лексичних одиниць сленгу як базису Інтернет–спілкування, виконано дослідження особливостей застосування одиниць Інтернет-спілкування у навчальному процесі. У третьому розділі наведено низку вправ застосування Інтернет-неологізмів у навчальному процесі. Також, у розділі наведено практичні поради та рекомендації щодо ефективного застосуванні Інтернет-інновацій у навчальному процесі. Матеріалом для дослідження стали тексти публікацій блогерів-інфлюєнсерів у соціальній мережі Instagram, Facebook, та коментарі до публікацій. The paper deals with the study of actual transformations of the English-speaking environment under the influence of the Internet. The relevance of the paper is because the sphere of lexical innovations is constantly updated. Therefore, there is a need to conduct systematic research on this topic, given that the influence of the Internet on the language environment causes the use of new lexical units. The paper aims to study the current transformations taking place in the English-speaking environment under the influence of the Internet. The subject of the research is current transformations taking place in the English-speaking environment under the influence of the Internet. The object of research is lexical innovations as a result of transformations taking place in the English-speaking environment under the influence of the Internet. In the first chapter, the history of the development of Internet vocabulary in modern English was considered, and linguistic, cultural and psychological features of Internet communication in an English-speaking environment were outlined. Also, global transformations of the language under the influence of social networks were characterized. In the second chapter, the lexical changes in the world vocabulary under the influence of the Internet are studied, the classification of lexical units of slang as the basis of internet communication is given, and the features of using internet communication units in the educational process are studied. The third chapter presents several exercises for applying internet neologisms in the educational process. The section also provides practical tips and recommendations for the effective application of Internet innovations in the educational process. Instagram Facebook and comments on publications were used as the material for the study.
- ДокументАкцентуації характеру у підлітків з психосоматичними захворюваннями(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Саутенко, К. О.В роботі досліджено проблему проявів у поведінці типів акцентуацій характеру у дітей підліткового віку з різними психосоматичними хворобами. Результати даного дослідження можуть бути використані психологами і педагогами у різних сферах суспільного життя, батьками дітей, вчителями загальноосвітніх шкіл, класними керівниками, керівниками дитячих гуртків, студій при проведенні бесід, диспутів. The problem of manifestations in behavior of types of accentuations of character at children of teenage age with various psychosomatic illnesses is investigated in work. The results оf thіs study can be used by psychоlоgіsts and educatоrs іn varіоus spheres оf publіc lіfe, parents оf chіldren, secоndary schооl teachers, class teachers, leaders оf chіldren's clubs, studіоs fоr іntervіews, debates.