Кваліфікаційні магістерські роботи
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Кваліфікаційні магістерські роботи за Назва
Зараз показано 1 - 20 з 1546
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументAEGILOPS CYLINDRICA ЯК СКЛАДНИК УРБАНОФЛОРИ МІСТА ХАРКОВА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Сіняєва, М. І.У кваліфікаційній роботі досліджено таксономічні, морфологічні, екологічні особливості рослинних угрупування місць зростання Aegilops cylindrica. Під час проведення дослідження використовували маршрутний, метод пробних ділянок, лабораторний, флористичний, статистичний методи. Встановлено нове місцезнаходження Aegilops cylindrica на території міста Харкова. Матеріали дослідження можуть бути використані для моніторингу поширення Aegilops cylindrica в Україні. The qualification work investigates the taxonomic, morphological, ecological features of plant communities of Aegilops cylindrica habitats. During the study, the route method, the method of trial plots, laboratory, floristic, and statistical methods were used. The new location of Aegilops cylindrica in the territory of Kharkiv was established. The research materials can be used to monitor the spread of Aegilops cylindrica in Ukraine.
- ДокументCICHORIUM INTYBUS L. ЯК БІОІНДИКАТОР ТЕХНОГЕННОГО ЗАБРУДНЕННЯ ТЕРИТОРІЇ ДОНБАСУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Кисельова, Д. В.У кваліфікаційній роботі досліджено антропогенне навантаження на вид-індикатор Cichorium intybus L. Проведено індикаційну оцінку екотопів Донбасу з різним антропогенним навантаженням на прикладі виду-індикатора Cichorium intybus L., на її підставі проведено біоіндикаційну експертизу. Подібні дослідження вперше регіонально апробовано для Cichorium intybus L. та доведено індикаторну здатність виду в умовах теногенних екотопів м. Дружківки. Показано які зустрічаються аномалії у вегетативній та генеративній сфері Cichorium intybus L. в різних місцях зростання. Доведено комплексний вплив антропогенних факторів на формування структур пагоноутворення, листового апарату, плодів та ембріональних характеристик Cichorium intybus L. в різних оніторингових точках, що раніше не проводили в данному регіоні. Запропоновано спектр найбільш перспективних індикаторних характеристик вида, котрий може бути використаний в комплексній системі мониторинга та оцінкі стану єкосистем в промисловій зоні. The qualification work investigates the anthropogenic load on the indicator species Cichorium intybus L. An indicative assessment of Donbas ecotopes with different anthropogenic load was carried out using the example of the indicator species Cichorium intybus L., and a bioindicative examination was carried out on its basis. Such studies have been regionally tested for Cichorium intybus L. for the first time and the indicator capacity of the species in the conditions of tenogenic ecotopes of Druzhkivka has been proved. The abnormalities in the vegetative and generative spheres of Cichorium intybus L. in different habitats are shown. The complex influence of anthropogenic factors on the formation of shoot formation structures, leaf apparatus, fruits and embryonic characteristics of Cichorium intybus L. in different monitoring points, which has not been previously carried out in this region, was proved. The spectrum of the most promising indicator characteristics of the species, which can be used in a comprehensive system of monitoring and assessment of the state of ecosystems in the industrial zone, has been proposed.
- ДокументCЕМAНТИЧНЕ НAПОВНЕННЯ Й КОМУНIКAТИВНИЙ ПОТЕНЦIAЛ ДИСКУРСИВНИХ СЛIВ HOWEVER/STILL У СУЧAСНIЙ AНГЛIЙСЬКIЙ МОВI(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Адамян, К. Г.В кваліфікаційні роботі проаналізовано значущість та можливості використання дискурсивних слів "however" і "still" у сучасній англійській мові. Дискурсивні маркери представляють собою елементи, які вказують на спосіб побудови тексту. Вони допомагають встановити зв'язок між тим, що вже було сказано і тим, що говориться зараз, сприяючи глибшому розумінню структури попередніх висловлень. Досліджено дискурсивні маркери з точки зору когнітивних та прагматичних аспектів. Запропоновано конкретні підходи до вирішення ключових теоретичних питань у галузі когнітивної та прагматичної лінгвістики, пов'язаних із стратегіями розуміння зв'язності тексту, процесами структурування та сегментації інформації. У роботі було детально розглянуто концепцію дискурсивного маркера як інструменту вираження категорії когерентності, а також категорій виділеності інформації і тематичності тексту з урахуванням останніх досягнень у галузі когнітивної граматики, прагмалінгвістики і дискурсивного аналізу. The qualification paper analyses the significance and possibilities of using the discourse markers "however" and "still" in modern English. Discourse markers are elements that indicate the way a text is constructed. They help to establish a connection between what has already been said and what is being said now, contributing to a deeper understanding of the structure of previous statements. Discourse markers are studied from the point of view of cognitive and pragmatic aspects. Specific approaches to solving key theoretical issues in the field of cognitive and pragmatic linguistics related to strategies for understanding text coherence, processes of structuring and segmentation of information are proposed. The concept of a discourse marker as a tool for expressing the coherence category, as well as the categories of information salience and textual thematicity, is discussed in detail, taking into account the latest developments in cognitive grammar, pragmatics and discourse analysis.
- ДокументHR-технології в управлінні персоналом(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Капусник, О. В.У роботі розглянуто інноваційні HR-технології організації, з’ясовано особливості використання сучасної моделі проактивного менеджменту, розроблена кваліметрична модель оцінки рівня реалізації HR-технологій, здійснено аналіз стану впровадження HR-технологій на підприємстві й на підставі отриманих результатів розроблено модель удосконалення цього аспекту в організації, яка передбачає реалізацію п’яти стратегій: Well-being, перепідготовки, супер команд, планування персоналу, формування причетності персоналу спираючись на цільовий, операційно-діяльнісний, мотиваційний підходи. The paper examines innovative HR technologies within the organization, elucidates the features of utilizing a contemporary proactive management model, develops a qualimetric model for assessing the level of HR technology implementation, conducts an analysis of the state of HR technology implementation in the enterprise, and based on the obtained results, formulates a model for improving this aspect in the organization. The model involves the implementation of five strategies: Well-being, retraining, super teams, workforce planning, and the formation of employee engagement, relying on target-oriented, operational-activity-based, and motivational approaches.
- ДокументSTEM-ПРОЄКТИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ SOFT SKILLS В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Котлярова, К. О.Магістерське дослідження присвячено вивченню проблеми формування «гнучких» навичок (soft skills) учнів початкової школи за допомогою організації та проведення STEM-проєктів. Випускна кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків. У першому розділі роботи визначено сутність поняття «soft skills» («гнучкі» навички), проаналізовано теоретичні основи формування soft skills та розкрито особливості їх формування в учнів початкових класів. Більшість науковців визначають soft skills як комплекс особистісних умінь, які дозволяють учню легко та швидко адаптуватися в суспільстві, досягти успіху, самоствердитися. До «гнучких» навичок відносимо комунікативні, творчі, організаційні, управлінські навички, а також навички саморегулції. Базою для нашого дослідження стала класифікація гнучких навичок, що отримала назву модель 4К: комунікативні навички, навички критичного мислення, креативні навички, навички колаборації (співпраці). Також у першому розділі магістрського дослідження на основі аналізу науково-методичної літератури розглянуто сутність понять «технологія проєктного навчання», «STEMпроєкт» та виявлені особливості використання STEM-проєктів як засобу формування soft skills молодших школярів. У другому розділі дослідження представлена експериментальна робота з виявлення ефективності застосування STEM-проєктів як засобу формування soft skills молодших школярів: проведена первинна діагностика стану сформованості soft skills учнів початкових класів; реалізована низка мініSTEM-проєктів, проаналізовано результати експериментального дослідження. Аналіз отриманих результатів засвідчив позитивну динаміку у зміні рівня сформованості soft skills школярів і дозволила стверджувати, що STEM-проєкти мають великий потенціал для розвитку «гнучких» навичок учнів. The master's research is devoted to the study of the problem of the formation of "flexible" skills (soft skills) of elementary school students with the help of organization and implementation of STEM projects. Graduation thesis consists of an introduction, two chapters, conclusions and a list of used sources. In the first section of the work, the essence of the concept of "soft skills" ("flexible" skills) is defined, the theoretical foundations of the formation of soft skills are analyzed, and the peculiarities of their formation in elementary school students are revealed. Most scientists define soft skills as a set of personal skills that allow a student to easily and quickly adapt to society, achieve success, and assert themselves. "Flexible" skills include communicative, creative, organizational, managerial skills, as well as self-regulation skills. The basis for our research was the classification of flexible skills, called the 4K-model: communication skills, critical thinking skills, creative skills, collaboration skills. Also, in the first chapter of the master's research, based on the analysis of scientific and methodological literature, the essence of the concepts "technology of project learning", "STEM project" and the peculiarities of using STEM projects as a means of forming soft skills of younger schoolchildren were examined. The second section of the study presents experimental work on the identification of the effectiveness of the use of STEM projects as a means of forming soft skills of junior high school students: an initial diagnosis of the state of soft skills formation of elementary school students was carried out; a number of mini-STEM projects have been implemented. the results of the experimental study were analyzed. The analysis of the obtained results confirmed the positive dynamics in the change in the level of formation of soft skills of schoolchildren and allowed us to state that STEM projects have a great potential for the development of "flexible" skills of students.
- ДокументАВТОРСЬКІ ПЕДАГОГІЧНІ СИСТЕМИ А. МАКАРЕНКА І В. СУХОМЛИНСЬКОГО В СУЧАСНІЙ ПЕДАГОГІЧНІЙ ДУМЦІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Шкарупа, Д. О.У кваліфікаційній роботі на основі аналізу історикопедагогічної літератури досліджено еволюцію поняття «авторська педагогічна система», з’ясовано його змістове наповнення як гуманістичного освітнього закладу, ідея якого належить педагогу-творцю, який розробив і поклав в основу власної концепції розвитку школи тріаду «дитина-вчитель-батьки», що надає можливість ефективного функціонування та стабільних позитивних результатів. Розглянуто й охарактеризовано авторські педагогічні системи А. Макаренка та В. Сухомлинського. Узагальнено досвід використання авторських педагогічних систем у освітньому процесі сучасних закладів освіти. In the qualification work, based on the analysis of historical and pedagogical literature, the evolution of the concept of "author's pedagogical system" is studied, its content is clarified as a humanistic educational institution, the idea of which belongs to the teacher-creator, who developed and based his own concept of school development on the triad "child-teacher-parents", which provides an opportunity for effective functioning and stable positive results. The author's pedagogical systems of A. Makarenko and V. Sukhomlynskyi are considered and characterized. The experience of using the author's pedagogical systems in the educational process of modern educational institutions is generalized.
- ДокументАдаптація персоналу як сучасна технологія управління(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Кобець, С. О.У роботі досліджено теоретичні та практичні напрацювання науковців із проблеми адаптації персоналу та управління адаптацією персоналу. Уточнено зміст поняття «адаптація персоналу», розкрито види та функції адаптації персоналу та методи й засоби управління персоналом на етапі його адаптації, упорядковано діагностичний інструментарій вимірювання управлінської діяльності з управління персоналом на етапі адаптації. Розроблено рекомендації та пропозиції з удосконалення означеного аспекту управління. The paper examines the theoretical and practical work of scientists on the problem of personnel adaptation and personnel adaptation management. The content of the concept of «personnel adaptation» has been clarified, the types and functions of personnel adaptation and the methods and means of personnel management at the stage of its adaptation have been revealed, the diagnostic toolkit for measuring managerial activity in personnel management at the stage of adaptation has been organized. Recommendations and proposals for improving the specified aspect of management have been developed.
- ДокументАДАПТАЦІЯ ПЕРШОКЛАСНИКІВ ДО НАВЧАННЯ В НУШ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Левацька, А. С.Упродовж усього життя, як дорослим, так і дітям, доводиться адаптуватись до різних ситуацій. Переступивши поріг школи, діти постійно адаптуються: до дітей, до вчителів, до навчальної програми, до нового режиму дня. Початок навчання у школі – це один з найбільш відповідальних моментів у житті, а заклад освіти – величезний новий світ, до якого треба адаптуватися. Адаптація до школи – справа непроста, адже це нові системи, обов’язки та плани, розширення меж спілкування, нові міжособистісні стосунки, несподівані життєві ситуації та незвичні емоції. Випускна кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновку та списку використаних джерел. У вступі визначено основні дефініції дослідження, доведено його актуальність, визначено завдання та методи роботи. У першому розділі розкрито теоретичні аспекти проблеми вивчення адаптації першокласників до навчання в НУШ; визначено сутність понять «адаптація», «адаптація дитини до школи», «шкільна дезадаптація»; визначено особливості роботи вчителя початкових класів в адаптаційний період першокласників. У другому розділі представлено розроблену програму діяльності вчителя початкових класів у період адаптації першокласників до навчання в НУШ та результати її реалізації. У висновках доведено, що для організації успішної адаптації першокласників до навчання в НУШ необхідно розробити систему взаємодії всіх учасників освітнього процесу: учителів, учнів, батьків та спрямувати її на побудову нової парадигми стосунків, спрямованих на роботу в команді. Throughout life, both adults and children have to adapt to different situations. Having crossed the threshold of school, children are constantly adapting: to children, to teachers, after-school programs, to a new routine of the day. Starting school is one of the most important moments in life, and an educational institution is a huge new world to which you have to adapt. Adaptation to school is not an easy task, because it involves new systems, responsibilities and plans, expansion of communication boundaries, new interpersonal relationships, unexpected life situations and unusual emotions. The final qualifying work consists of an introduction, two sections, conclusions, a list of sources used. In the introduction, the main definitions of the research are defined, its relevance is proven, tasks and methods of work are defined. In the first chapter, the theoretical aspects of the problem of studying the adaptation of first-graders to studying at the National Academy of Sciences are disclosed; the essence of the concepts «adaptation», «adaptation of the child to school», «school maladjustment» is determined; the peculiarities of the work of a primary school teacher during the adaptation period of first graders are determined. The second chapter presents the developed program of activities of primary school teachers during the period of adaptation of first-graders to study at NUS and the results of its implementation. The conclusions prove that in order to organize the successful adaptation of first-graders to studying at NUS, it is necessary to develop a system of interaction of all participants in the educational process: teachers, students, parents and direct it to the construction of a new paradigm of relationships aimed at teamwork.
- ДокументАдаптація першокурсників до навчання у закладі вищої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Гречка, К. В.У дослідженні адаптація розглядається як активне пристосування до нових умов в новому середовищі та взаємозв’язок між середовищем і особистістю. В адаптаційному процесі людини до мінливих умов середовища виділено фізіологічну, соціальну і психологічну фази. Визначено, шо основними видами адаптації студентів першого року навчання є формальна, соціально-психологічна, дидактична та особистісно-психологічна адаптація. До основних етапів адаптаційного процесу першокурсника віднесено підстроювання і пристосування до нових умов навчального процесу у ЗВО, пристосування до мінливого режиму навчального процесу, становлення студента-першокурсника членом нового колективу. Схарактеризовано зміст адаптації студентів-першокурсників, який полягає у вирішенні таких основних проблем: відсутність навичок психологічної саморегуляції, більш високі вимоги викладачів, неготовність до самостійного життя, відмінність у формах, методах і засобах навчання школи і ЗВО, соціально-економічні проблеми іногородніх студентів, мовленнєва проблема для студентів-іноземців та їх пристосування до нового культурного середовища. Розглянуто основні методики виявлення основних проблем адаптації студентів-першокурсників. Показана роль студентської академічної групи та її куратора у процесі соціально-психологічної адаптації студентів-першокурсників. Розроблена програма успішної адаптації студентів першого року навчання, яка складається з виховної роботи, групових дій та розробки сценаріїв різноманітних виховних заходів, вечорів тощо. It is determined that the main types of adaptation of students in the first year of study are formal, socio-psychological, didactic and personal-psychological adaptation. The main stages of the adaptation process of the freshman include adjustment and adaptation to the new conditions of the educational process in the institution of higher education, adaptation to the changing regime of the educational process, becoming a first-year student member of a new team. The content of adaptation of first-year students is characterized, which is to solve the following main problems: lack of skills of psychological self-regulation, higher demands of teachers, unpreparedness for independent living, differences in forms, methods and means of teaching schools and vocational schools, socio-economic problems a problem for foreign students and their adaptation to a new cultural environment. The main methods of identifying the main problems of adaptation of first-year students are considered. The role of the student academic group and its curator in the process of social and psychological adaptation of first-year students is shown. The program of successful adaptation of students of the first year of study which consists of educational work, group actions and development of scenarios of various educational actions, evenings, etc. is developed.
- ДокументАдаптації і модифікації освітнього процесу для молодших школярів з інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивного навчання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Чемова, М. Є.У кваліфікаційній роботі здійснено теоретичний аналіз та узагальнення результатів дослідження проблеми організації інклюзивного навчання молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Розглянуто особливості дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями. Науково обґрунтовано і експериментально перевірено формування рівня навчальної діяльності дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями з врахуванням адаптації та модифікації освітнього процесу. In the qualification work the theoretical analysis and generalization of the results of the research of the problem of the organization of inclusive education of junior schoolchildren with intellectual disabilities is carried out. Features of children of primary school age with intellectual disabilities are considered. The formation of the level of educational activity of children of primary school age with intellectual disabilities, taking into account the adaptations and modifications of the educational process, has been scientifically substantiated and experimentally tested.
- ДокументАкмеологічний підхід до управління організацією(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Калюжна, Н. С.У дослідженні висвітлено теоретико-прикладні аспекти управління організацією на засадах акмеологічного підходу. Зокрема, обґрунтовано шляхи його реалізації в освітній організації. Проведено оцінювання управління школою з позиції акмеологічного підходу й на підставі отриманих результатів розроблено комплексно-цільову програму з удосконалення акмеологічного управління. Проведено експертизу програми й обчислено валові витрати на її впровадження. The study highlights the theoretical and applied aspects of organizational management on the basis of acmeological approach. In particular, the ways of its implementation in the educational organization are substantiated. The evaluation of school management from the standpoint of acmeological approach was carried out and on the basis of the obtained results a comprehensive and targeted program for improving acmeological management was developed. The examination of the program was carried out and the gross costs for its implementation were calculated.
- ДокументАКСІОМАТИЧНИЙ МЕТОД У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ГЕОМЕТРІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Трошечко, В. В.У роботі схарактеризовано основні питання аксіоматичного методу в геометрії в їх історичній ретроспективі, обґрунтовано теоретичні основи аксіоматичного методу, а саме: з’ясовано загальні питання аксіоматики про математичну структуру; інтерпретації систем аксіом; несуперечливість, незалежність і повноту системи аксіом; проаналізовано аксіоматичні побудови евклідової геометрії (системи аксіом Д. Гільберта, Г. Вейля, А. Колмогорова, О. Погорєлова та інших); розглянуто деякі форми неевклідових геометрій (сферична геометрія, геометрія М. Лобачевського) тощо. У дослідженні представлено методичну розробку елективного курсу «Аксіоматичний метод у геометрії. Неевклідові геометрії», з’ясовано вплив його реалізації на підвищення якісних показників навчання школярів. The main characteristics of the axiomatic method in geometry in their historical retrospective are characterized in the work, the theoretical bases of the axiomatic method are substantiated, namely: the general questions of axiomatics about mathematical structure are clarified; interpretation of axiom systems; consistency, independence and completeness of the system of axioms; axiomatic constructions of Euclidean geometry (systems of axioms of D. Hilbert, G. Weil, A. Kolmogorov, O. Pogorelov and others) are analyzed; some forms of non-Euclidean geometries (spherical geometry, Lobachevsky's geometry), etc. are considered. The study presents the methodological development of the elective course "Axiomatic method in geometry. Non-Euclidean geometries ", the influence of its implementation on the improvement of quality indicators of schoolchildren's education is clarified.
- ДокументАктивізація навчальної діяльності старших дошкільників засобами дидактичних ігор(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Доброкотова, Ю. С.У магістерській роботі досліджено процес активізації навчальної діяльності старших дошкільників за допомогою дидактичних ігор. Здійснено аналіз психолого-педагогічної літератури для визначення особливостей цього процесу та встановлення умов, які сприяють успішній активізації навчальної діяльності у дітей. Обґрунтовано вимоги до методів роботи з педагогічним персоналом, необхідного обладнання та форм організації діяльності в дошкільних закладах для ефективної активізації навчальної діяльності старших дошкільників за допомогою дидактичних ігор. Розроблено та перевірено на практиці методику, спрямовану на покращення розуміння вихователями процесів активізації навчальної діяльності у старших дошкільників. Досліджено важливість відповідності змісту освітнього середовища потребам педагогічних працівників для стимулювання їхньої зацікавленості у даній темі. In the master's work, the process of activating the educational activity of older preschoolers with the help of didactic games was investigated. An analysis of psychological and pedagogical literature was carried out to determine the features of this process and establish conditions that contribute to the successful activation of educational activities in children. The requirements for methods of working with pedagogical staff, necessary equipment and forms of organization of activities in preschool institutions for effective activation of educational activities of older preschoolers with the help of didactic games are substantiated. A methodology aimed at improving educators' understanding of the processes of intensification of educational activity in older preschoolers has been developed and tested in practice. The importance of matching the content of the educational environment to the needs of pedagogical workers in order to stimulate their interest in this topic was investigated.
- ДокументАКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБОМ КОПЛЕКСНИХ ЗАНЯТЬ З ОЗНАЙОМЛЕННЯ З КАРТИНАМИ ХУДОЖНИКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Гуренко, С. В.У роботі розглянуто теоретичні питання проблеми активізації пізнавальної діяльності старших дошкільників. Розкрито значення художньої професійної творчості у пізнавальному розвитку дошкільників. Запропоновано технологію використання комплексних занять з ознайомлення з картинами художників з метою активізації пізнавальної діяльності дітей старшого дошкільного віку. Theoretical issues of the problem of activation of cognitive activity of older preschoolers are considered in the paper. The paper reveals role of artistic professional creativity in the cognitive development of preschoolers. It proposes the technology of using complex classes for getting acquainted with the paintings of artists in order to activate the cognitive activity of older preschool children.
- ДокументАКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Сидоренко, Н. В.У кваліфікаційній роботі розглянуті теоретичні основи активізації пізнавальної діяльності. Проаналізована історія виникнення поняття «активізації пізнавальної діяльності» та виявлено його місце в освітньому процесі базової середньої школи. З поміж всіх засобів активізації пізнавальної діяльності виокремлено візуалізацію як ефективний засіб. Обґрунтовано чинники об’єктивного вибору засобів візуалізації. Показано зв’язок сторітелінга та візуалізації навчального матеріалу. На основі опитування та аналізу основних застосунків для візуалізації, виокремлено програму PowerPoint, яка допомагає аудиторії краще розуміти та запам'ятовувати представлену інформацію. The theoretical foundations of cognitive activity activation are considered in the qualification work. The history of the concept of "activation of cognitive activity" is analyzed and its place in the educational process of lower secondary school is revealed. Among all the means of activating cognitive activity, visualization is singled out as an effective tool. The factors of objective choice of visualization tools are substantiated. The connection between storytelling and visualization of educational material is shown. Based on a survey and analysis of the main applications for visualization, the PowerPoint program is singled out to help the audience better understand and memorize the information presented.
- ДокументАКТУАЛЬНІ ТРАНСФОРМАЦІІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ НА ЛЕКСИЧНОМУ РІВНІ ПІД ВПЛИВОМ ІНТЕРНЕТУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Довгаль, К. В.Роботу присвячено вивченню поняття актуальних трансформацій на лексичному рівні, що відбуваються у англомовному середовищі під впливом Інтернету. Актуальність роботи обумовлена тим, що сфера лексичних інновацій постійно оновлюється. Отже, існує необхідність проведення системних досліджень цієї теми, зважаючи на те, що повсякденний вплив Інтернету на мовне середовище обумовлює появу нових лексичних одиниць, які ще не ставали об’єктами наукових розвідок. Мета роботи – дослідити актуальні трансформації, що відбуваються у англомовному середовищі під впливом Інтернету. У першому розділі було розглянуто історію розвитку Інтернет-лексики в сучасній англійській мові, окреслено лінгво-культурні та психологічні особливості Інтернет-спілкування в англомовному середовищі. Також, було схарактеризовано глобальні трансформації мови на всіх рівнях під впливом соціальних мереж. У другому розділі, досліджено лексичні зміни в світовому вокабулярі під впливом Інтернету, наведено класифікацію лексичних одиниць сленгу як базису Інтернет–спілкування, виконано дослідження особливостей застосування одиниць Інтернет-спілкування у навчальному процесі. У третьому розділі наведено низку вправ застосування Інтернет-неологізмів у навчальному процесі. Також, у розділі наведено практичні поради та рекомендації щодо ефективного застосуванні Інтернет-інновацій у навчальному процесі. Матеріалом для дослідження стали тексти публікацій блогерів-інфлюєнсерів у соціальній мережі Instagram, Facebook, та коментарі до публікацій. The paper deals with the study of actual transformations of the English-speaking environment under the influence of the Internet. The relevance of the paper is because the sphere of lexical innovations is constantly updated. Therefore, there is a need to conduct systematic research on this topic, given that the influence of the Internet on the language environment causes the use of new lexical units. The paper aims to study the current transformations taking place in the English-speaking environment under the influence of the Internet. The subject of the research is current transformations taking place in the English-speaking environment under the influence of the Internet. The object of research is lexical innovations as a result of transformations taking place in the English-speaking environment under the influence of the Internet. In the first chapter, the history of the development of Internet vocabulary in modern English was considered, and linguistic, cultural and psychological features of Internet communication in an English-speaking environment were outlined. Also, global transformations of the language under the influence of social networks were characterized. In the second chapter, the lexical changes in the world vocabulary under the influence of the Internet are studied, the classification of lexical units of slang as the basis of internet communication is given, and the features of using internet communication units in the educational process are studied. The third chapter presents several exercises for applying internet neologisms in the educational process. The section also provides practical tips and recommendations for the effective application of Internet innovations in the educational process. Instagram Facebook and comments on publications were used as the material for the study.
- ДокументАкцентуації характеру у підлітків з психосоматичними захворюваннями(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Саутенко, К. О.В роботі досліджено проблему проявів у поведінці типів акцентуацій характеру у дітей підліткового віку з різними психосоматичними хворобами. Результати даного дослідження можуть бути використані психологами і педагогами у різних сферах суспільного життя, батьками дітей, вчителями загальноосвітніх шкіл, класними керівниками, керівниками дитячих гуртків, студій при проведенні бесід, диспутів. The problem of manifestations in behavior of types of accentuations of character at children of teenage age with various psychosomatic illnesses is investigated in work. The results оf thіs study can be used by psychоlоgіsts and educatоrs іn varіоus spheres оf publіc lіfe, parents оf chіldren, secоndary schооl teachers, class teachers, leaders оf chіldren's clubs, studіоs fоr іntervіews, debates.
- ДокументАналіз видового різноманіття злаків України за допомогою геоінформаційних систем(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Мозгова, Г. С.У кваліфікаційній роботі досліджено видове різноманіття злаків на території України. Предметом дослідження є використання бази даних GBIF для моніторингу видового різноманіття злаків на територіїї України. Зроблено огляд інформації про поширення рослин родини злакових, яка міститься у GBIF. Створено переліки видів злакових, які найчастіше відмічалися натериторії України та в окремих її регіонах. Досліджено хронологію накопичення даних про злаки України за даними GBIF. Розроблено план урока для учнів середньої загальноосвітньої школи з урахуванням теми дослідження. Отримані результати досліджень було залучено у розробку факультативного заняття для учнів старшої школи. In the qualification work, the types of cereal diversity on the territory of Ukraine were investigated. The subject of the study is the use of the GBIF database for monitoring the species diversity of cereals in the territory of Ukraine. The information on the distribution of plants of the grass family, which is contained in GBIF, was reviewed. Lists of cereal species were created, which were most often noted on the territory of Ukraine and in its individual regions. The chronology of the accumulation of data on cereals of Ukraine according to GBIF data was studied. A lesson plan was developed for secondary school students taking into account the research topic. The obtained research results were involved in the development of an optional lesson for high school students.
- ДокументАНАЛІЗ СВІТОВИХ СИСТЕМ СПОРТИВНОЇ ПІДГОТОВКИ В ДЗЮДО ЩОДО МОЖЛИВОСТЕЙ ЗАСТОСУВАННЯ В СУЧАСНОМУ ТРЕНУВАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ УКРАЇНСЬКИХ СПОРТСМЕНІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Проходець, О. А.Дзюдо відноситься до видів спорту, в яких основну роль грає фізична та технічна підготовленість спортсменів. Усі рухи борців виконуються в умовах безпосереднього контакту на різних дистанціях; з постійною зміною взаєморозміщень, взаємозахоплень, взаємоупорів; з варіюючими за ритмом і величиною взаємними зусиллями. Внаслідок різноманіття техніки та тактики боротьби прогнозувати умови протистояння важко. У будь-якому часовому відрізку сутички суперники можуть мати різні цільові установки, що визначають вибір і застосування конкретних технічних елементів, технічних і тактичних дій тощо. Завдання раціонального вибору засобів та методів тренування постійно ставиться у практичній роботі кожного тренера, і її рішення займає важливе місце у загальній проблемі раціоналізації та подальшого вдосконалення тренувального процесу у більшості видів спорту. Метою даного дослідження є проведення порівняльного аналізу наукових робіт, які досліджують різні системи спортивної підготовки в дзюдо, для можливого застосування засобів та методів в тренувальному процесі українських спортсменів Результати. В результаті проведення експерименту було виявлено, що в своїх дослідженнях спортсменів-дзюдоїстів вчені реєстрували показники антропометрії: зріст тіла стоячи/сидячи, масу тіла, вимірювання складок шкіри, провели оцінювання фізичної підготовленості спортсменів: тест на максимальну силу, оцінювання вертикальної стрибучості, тест на динамічний баланс, тест на гнучкість, вимірювання варіабельності серцевого ритму, перетягування канату, спеціальний фітнес-тест, спринтерський тест, тест 10 RM (жим штанги лежачи, бічна тяга, скручування на біцепс, присідання, жим ногами, розгинання ніг та згинання ніг), спеціальний тест для дзюдоїстів (SJFT). Порівняно вплив силового тренування в дзюдо на фізичну підготовку у хлопців та дівчат підліткового віку німецьких та китайських вчених. Виявлено, в дослідженнях Huang R, достовірні відмінності (р<0,01) за показниками тестів «Максимальна сила зап’ястя», «Стрибок проти руху» (CMJ-High, cm), «Стрибок з місця» у дівчат дзюдоїсток в результаті проведення експерименту. У дослідженнях Olaf Prieske за даними цих тестів у дівчат та хлопців цього ж віку достовірних відмінностей не виявлено (р>0,05). Тому вчені Huang R, Zhang M, Huang L отримали кращі дані за коротший проміжок часу. Показано, що проведення вправ різної направленості впливає на показники Спеціального тесту для дзюдоїстів (SJFT), у американських спортсменів результати достовірно підвищились в експериментальній групі (р>0,05; р<0,01 ) після експерименту, а у бразильських дзюдоїстів таких зрушень немає. Порівняльний аналіз систем тренування в дзюдо в різних країнах показав що німецькі вчені в своїй роботі застосували змішаний підхід, де одне тренування мало декілька напрямків роботи. Такий самий підхід, в своєму досліджені застосували американські вчені описавши 4-тижневу програму тренувань для юних дзюдоїстів. Їх експеримент був побудований з урахування змагальної діяльності й був більше направлений на техніко-тактичну підготовку спортсменів. В праці іспанських науковців система тренування дзюдоїстів була побудована таким чином, що кожне заняття мало свою окрему направленість. Вони розробили інтенсивну програму тренувань на 1 місяць для того, щоб проаналізувати реакцію організму, його стрессостійкість і витривалість на великі навантаження. Висновки. Показано, що основними напрямками, які використовують тренери в системі підготовки дзюдоїстів, є технічно-тактична підготовка, яка включає в себе тренування вільних схваток проти різних супротивників, що допомагає розвивати реакцію на непередбачувані ситуації та адаптацію до різних стилів супротивників, у поєднанні з роботою над розвитком силових здібностей, витривалістю, гнучкістю. Judo is one of the sports in which the physical and technical fitness of athletes plays a major role. All the movements of the wrestlers are performed in direct contact at different distances; with a constant change of mutual positions, grips, and holds; with mutual efforts varying in rhythm and magnitude. Due to the variety of fighting techniques and tactics, it is difficult to predict the conditions of confrontation. In any time period of a fight, opponents may have different objectives that determine the choice and application of specific technical elements, technical and tactical actions, etc. The task of rationally choosing training means and methods is constantly posed in the practical work of every coach, and its solution is an important part of the general problem of rationalizing and further improving the training process in most sports. The purpose of this study is to conduct a comparative analysis of scientific works of foreign authors who study different systems of sports training in judo, for the possible use of means and methods in the training process of Ukrainian athletes. Results. As a result of the experiment, it was found that in their studies of judo athletes, foreign scientists recorded anthropometric indicators: standing/sitting body height, body weight, skin fold measurements, and assessed the physical fitness of athletes: maximum strength test, vertical jumping assessment, dynamic balance test, flexibility test, heart rate variability measurement, tug-of-war, special fitness test, sprint test, 10 RM test (bench press, side deadlift, biceps curl, squat, leg press, leg extension, and leg flexion), and a special judo test (SJFT). The influence of strength training in judo on physical fitness in adolescent boys and girls was compared by German and Chinese scientists. In the researches of Huang R, significant differences (p<0,01) in indicators of tests "Maximum force of a wrist", "Jump against movement" (CMJ-High, cm), "Jump from a place" in girls judokas as a result of the experiment are revealed. In Olaf Prieske's research, according to the data of these tests in girls and boys of the same age, no significant differences were found (p>0.05). Therefore, scientists Huang R, Zhang M, Huang L obtained better data in a shorter period of time. It is shown that carrying out exercises of different orientation influences on indicators of the Special test for judokas (SJFT), in American sportsmen results significantly increased in the experimental group (р>0,05; р<0,01) after the experiment, and in Brazilian judokas there are no such shifts. A comparative analysis of judo training systems in different countries showed that German scientists in their work used a mixed approach, where one training had several areas of work. The same approach was used by American scientists in their study, describing a 4-week training program for young judokas. Their experiment was based on competitive activities and was more focused on technical and tactical training of athletes. In the work of Spanish scientists, the judo training system was structured in such a way that each lesson had its own separate focus. They developed an intensive training program for 1 month in order to analyze the body's reaction, stress resistance and endurance to heavy loads. Conclusions. The main directions used by coaches in the judo training system are technical and tactical training, which includes training free fights against different opponents, which helps to develop a reaction to unforeseen situations and adaptation to different styles of opponents, combined with work on the development of strength abilities, endurance, flexibility.
- ДокументАНАЛІЗ ФАКТОРІВ, ЯКІ ВПЛИВАЮТЬ НА СИЛУ УДАРІВ БОКСЕРІВ-ЛЮБИТЕЛІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Зіпунов, А. В.Бокс вимагає високих техніко-тактичних навичок, а також високого рівня фізичної підготовки. У боксі задіяні практично всі групи м’язів при виконанні специфічних рухів високої інтенсивності з короткими перервами, яких недостатньо для повного відновлення. Щоб досягти успіху в змагальній боротьбі, необхідно підтримуватися на фоні втоми - точність, силу ударів, інтенсивність рухів і захисні дії. Здатність наносити удари з високою ударною силою є важливим атрибутом для боксерів. Розуміння фізичних характеристик, які пов'язані з силою удару, є важливим для розробки тренувальних стратегій для покращення результативності удару. На сьогоднішній день існує огляд про технічні особливості ударів в боксі, однак важливо проаналізувати новітні методи тестування та засоби розвитку сили ударів, тому дане дослідження набуває актуальності. Тому метою даного дослідження є визначити впливові чинники на формування сили удару в боксі шляхом аналізу актуальних наукових джерел. Результати. Встановлено наявність великої кількості діагностичної апаратури для вимірів сили і частоти удару, правильності виконання техніки ударів, визначення часу реакції боксерів. За результатами дослідження Dunn at. al. показано, що м'язи ніг впливають на силу удару в боксі, оскільки вони дозволяють боксерам генерувати потужність, зберігати баланс і ефективно виконувати техніку ударів. Тому тренери можуть максимізувати силу удару боксера, реалізуючи силові та тренувальні програми, спрямовані на збільшення сили нижніх кінцівок без збільшення маси тіла. Kamandulis at. al. підкреслюють, що правильність техніки виконання удару та вибір позиції в боксі має величезний вплив на силу удару, коли всі елементи тіла працюють разом відповідно до правильної техніки, це дозволяє боксерам надавати удару більшу потужність, це створює ефективну ланцюгову реакцію та дає можливість максимально використовувати м'язи для нанесення удару. Порівняльний аналіз методик для розвитку сили ударів боксерів показав достовірне підвищення показників м’язової сили та потужності ударів, швидкості реакції боксерів-аматорів в результаті застосування повторного спринтерського тренування, пліометричного тренування та стрибкових вправ зі скакалкою. Висновки. Виявлено, що сила удару в боксі залежить від комплексної взаємодії різних факторів, які включають техніку виконання удару, м'язову силу як верхніх, так і нижніх кінцівок, швидкість руху, масу тіла, координацію рухів, гнучкість та кут удару. Всі ці фактори взаємодіють між собою та спільно допомагають визначити рівень сили, яку боксер може передати через свій удар. Boxing requires high technical and tactical skills, as well as a high level of physical fitness. Boxing involves almost all muscle groups in the performance of specific high-intensity movements with short breaks that are not enough for full recovery. To succeed in a competitive fight, it is necessary to maintain accuracy, punching power, intensity of movement and defensive actions against the background of fatigue. The ability to deliver high impact punches is an important attribute for boxers. Understanding the physical characteristics that are associated with punching power is important for developing training strategies to improve punching performance. To date, there is an overview of the technical features of punches in boxing, but it is important to analyse the latest testing methods and means of developing punching power, so this study is becoming relevant. Therefore, the purpose of this study is to determine the influencing factors on the formation of punching force in boxing by analysing relevant scientific sources. Results. The presence of a large number of diagnostic equipment for measuring the force and frequency of the blow, the correctness of the technique of blows, determining the reaction time of boxers was established. According to the results of the Dunn at. al. study, it was shown that leg muscles affect the power of a punch in boxing, as they allow boxers to generate power, maintain balance and effectively perform punching techniques. Therefore, coaches can maximise a boxer's punching power by implementing strength and conditioning programmes aimed at increasing lower limb strength without increasing body weight. Kamandulis at. al. emphasise that the correct punching technique and the choice of position in boxing has a huge impact on punching power, when all body elements work together in accordance with the correct technique, it allows boxers to impart more power to the punch, it creates an effective chain reaction and makes it possible to maximise the use of muscles to deliver a punch. The comparative analysis of techniques for the development of the power of blows of boxers showed a significant increase in indicators of muscle strength and power of blows, speed of reaction of amateur boxers as a result of the use of repeated sprint training, plyometric training and jumping exercises with a rope. Conclusions. It was found that the force of a blow in boxing depends on a complex interaction of different factors, which include a technique of a blow, muscular force of both upper and lower extremities, speed of movement, body weight, coordination of movements, flexibility and an angle of a blow. All of these factors interact with each other and together help determine the level of force that a boxer can transmit through his punch.