Vol. 5 No. 1 (2024)
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Vol. 5 No. 1 (2024) за Тема "choreographic education"
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументЗНАЧЕННЯ НАРОДНО-СЦЕНІЧНОГО ТАНЦЮ У СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ 024 ХОРЕОГРАФІЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Єфімова, О.; Алтухов, В.У статті показано специфіку викладання народно-сценічного танцю в рамках дисципліни «Теорія та методика викладання народно-сценічного танцю». Проаналізовано навчально-виховний процес першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівня вищої освіти за освітньою програмою 024 Хореографія. Виокремлено мету навчальної дисципліни та показано можливості завдяки яким здобувачі можуть оволодіти вміннями та навичками викладацької діяльності. Зазначено, який м’язовий апарат працює при виконанні екзерсису з народно-сценічного танцю. У статті приділена увага міждисциплінарним зв’язкам навчальних дисциплін «Теорія та методика викладання народно-сценічного танцю», «Основи композиції та постановки танцю», «Підготовка концертних номерів», «Практикум з хореографічного ансамблю» та інші. Наголошується, про важливість практичної діяльності та участі здобувачів-хореографів у складах хореографічних ансамблів. Оцінено вплив роботи Народного ансамблю народного танцю «Зорицвіт» на розвиток професійних компетенцій здобувачів спеціальності 024 Хореографія. Розглянуто репертуар НАНТ «Зорицвіт», який дозволяє долучити здобувачів до прагнення розвивати та поглиблювати свої професійні знання та навички. Дані методичні рекомендації дозволяють урізноманітнити композиційно-лексичним матеріалом екзерсис біля верстата з народно-сценічного танцю для розширення кола знань у галузі народного танцю. The article shows the specifics of teaching folk stage dance within the discipline «Theory and Methodology of Teaching Folk Stage Dance». The scientific novelty. The article describes the author’s development of a folk-stage dance exercise at the machine based on the use of material from national dances. Results. The educational process of the first (bachelor’s) and second (master’s) levels of higher education according to the educational program 024 Choreography was analyzed. The goal of the academic discipline is highlighted and opportunities are shown thanks to which applicants can master the skills and abilities of teaching. It is indicated which muscle apparatus works when performing an exercise from a folk stage dance. The article pays attention to the interdisciplinary connections of the educational disciplines «Theory and teaching methods of folk-stage dance», «Fundamentals of dance composition and staging», «Preparation of concert numbers», «Practical course on choreographic ensemble» and others. It is emphasized the importance of practical activities and participation of award-winning choreographers in choreographic ensembles. The impact of the work of the People’s Ensemble of Folk Dance «Zoritsvit» on the development of professional competencies of applicants of the specialty 024 Choreography was evaluated. The repertoire of the National Academy of Sciences «Zorytsvit» was considered, which allows applicants to be involved in the desire to develop and deepen their professional knowledge and skills. The study of specific material in the course is described; formation and consolidation of basic performance skills and abilities; development of choreographic data (posture, turn, step, flexibility, foot tension, musicality, etc.). It is emphasized that the dance is presented as a kind of synthesis of the culture of classical, folk, characteristic dance, folklore sources. Conclusions. These methodological recommendations allow you to diversify the compositional and lexical material of the folk-stage dance exercise at the machine to expand the range of knowledge in the field of folk dance.