Кафедра образотворчого мистецтва
Постійний URI для цієї колекції
Перегляд
Перегляд Кафедра образотворчого мистецтва за Тема "art education"
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументСПОРТИВНО-МИСТЕЦЬКИЙ СИНТЕЗ У ДИЗАЙНІ ФУТБОЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ(Видавнича група «Наукові перспективи», 2024) Паньок, Т. В.У статті визначено роль та значення спортивно-мистецького синтезу у формуванні та розвитку футбольної культури в Україні. Футбольна культура розглядається як важлива складова футбольно-освітнього середовища. Зазначається, що завдяки футбольній культурі формується стилістика гри та змагань, стимулюються творчі вияви у сфері мистецтва та дизайну, відбувається мотивація до масового футболу в осіб різного віку, відкриваються шляхи для розвитку освітніх ініціатив тренерів і гравців їхніх команд, виникає інтерес до педагогічного дизайну, зорієнтованого на розвиток футбольної культури. Звертається увага на особливе значення спортивно-мистецького синтезу у розвитку масового футболу, зумовленого пілотним проєктом UEFA Grow в Україні. Проєктом UEFA Grow в Україні стимулюється розвиток футбольних клубів місцевих громад. Підкреслюється необхідність залучення майбутніх тренерів до участі у креативному проєктуванні середовища футбольної культури. Зазначається, що педагогічний дизайн футбольної культури необхідний для підвищення мотивації масового футболу, розвитку енергопотенціалу тренера і гравців його команди; сприяє комунікації та взаємодії гравців із уболівальниками, стейкхолдерами; креативності та розвитку мистецьких компетентностей тренерів, їхніх емоційних інтелектів; розробленню інтерактивних матеріалів з візуальними образами футбольно-ігрових ситуацій; забезпеченню контекстуальності візуальних зображень футбольної гри і педагогічних сценаріїв; розвитку ініціативності та самостійності майбутніх тренерів з футболу. Дизайн футбольної культури розглядається як напрям формування професійної компетентності, що сприяє розкриттю спортивної обдарованості тренерів, фізичної активності, розвитку творчих та педагогічних навичок. Звертається увага на можливості використання візуальних елементів у дизайні футбольної культури, що сприяє створенню непередбачуваних та унікальних образів, які відображають глибинні культурні та соціальні контексти. Стаття спрямована на вивчення новаторських можливостей, які відкриваються завдяки поєднанню футбольної культури з методами дизайну, і наголошує на важливості цього підходу для розвитку комплексних компетентностей учасників освітнього процесу. The article defines the role and significance of sports and artistic synthesis in the formation and development of football culture in Ukraine. Football culture is considered as an important component of the football-educational environment. It is noted that thanks to football culture, the style of the game and competitions is formed, creative expressions in the field of art and design are stimulated, people of all ages are motivated to mass football, ways are opened for the development of educational initiatives of coaches and players of his team, there is an interest in pedagogical design, oriented on the development of football culture. Attention is drawn to the special importance of sports and artistic synthesis in the development of grassroots football, determined by the UEFA Grow pilot project in Ukraine. The UEFA Grow project in Ukraine stimulates the development of football clubs in local communities. The need to involve future coaches in the creative design of the environment of football culture is emphasized. It is noted that the pedagogical design of football culture is necessary for increasing the motivation of mass football, developing the energy potential of the coach and the players of his team; promotes communication and interaction of players with fans, stakeholders; creativity and development of artistic competences of trainers, their emotional intelligence; development of interactive materials with visual images of football game situations; ensuring the contextuality of visual images of the football game and pedagogical scenarios; development of initiative and independence of future football coaches. The design of football culture is considered as a direction of formation of professional competence, which contributes to the disclosure of sports talent of coaches, physical activity, development of creative and pedagogical skills. Attention is drawn to the possibilities of using visual elements in the design of football culture, which contributes to the creation of unpredictable and unique images that reflect deep cultural and social contexts. The article is aimed at studying the innovative possibilities that open up due to the combination of football culture with design methods, and emphasizes the importance of this approach for the development of complex competencies of participants in the educational process.
- ДокументСутність поняття «вища художньо-педагогічна освіта»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2016) Паньок, Т. В.У статті на основі аналізу історико-наукової та інформаційно-словникової бази розглянуто суть поняття «вища художньо-педагогічна освіта». Визначено різні підходи в науково-педагогічній літературі до його трактування. Розкрито категоріально-понятійний апарат проблеми «вища художньо-педагогічна освіта», а саме: «мистецька освіта», «художня освіта», «художня школа», «художньо-естетичне виховання», «освіта» та «педагогічний». Схарактеризовано дефініцію «вища художньо-педагогічна освіта» як систему підготовки у вищих навчальних закладах фахівців із образотворчого мистецтва для навчальних закладів усіх типів, які здійснюють педагогічну і самостійну художню діяльність. Доведено, що «вища художньо-педагогічна освіта» є найважливішим засобом розвитку й формування цілісності особистості, її творчої індивідуальності, інтелектуальності й емоційного багатства. Social and economic transformation in Ukraine, modern processes of integration, innovative development in the field of education influenced on the formation of the modern education system and contribute to the increasing of demand for scientifically-authentic information about the development of the educational sector. Analysis of terminology term «higher art-pedagogical education» firstly indicates the different approaches to scientific and educational literature to its interpretation and about uncertainty categorial-conceptual apparatus as a whole; secondly, shows the presence in modern scientific studies erroneous terminology applications to determine specific definitions. Therefore, the goal of giving article raising the definition, concretization and introduction to the scientific usage the terminology definition «higher art-pedagogical education» based on analysis of historical-scientifical informative-dictionary base. To avoid terminological confusion, this article describes the categorial-conceptual apparatus of the synonyms to the term «higher art-pedagogical education», namely «art education», «art school», «artistic-aesthetic education», «education» and «pedagogical» The research found that the term «higher art-pedagogical education» means the system of training, in higher education institutions, of specialists from the fine arts for educational institutions of all types, performing educational or individual artistic activities or combine them. In the course of professional training every person acquires special knowledge and skills in the field of fine arts and pedagogy, allowing themselves to engage in creative work, research and pedagogical activities. The study of scientific literature allows pull out that higher art-pedagogical education implements several functions: educational, cultural, developmental, national education of the individuality, social and aesthetic. The study found that the basic concept of art-pedagogical education, such as consistency, reflection, vizuality, spatiality, clarity, and emotional perception helps to develop cognitive activity, spirituality, thus creating conditions for the development of the whole person.