Магістерські роботи
Постійний URI для цього зібрання
Перегляд
Перегляд Магістерські роботи за Дата випуску
Зараз показано 1 - 20 з 805
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументПідготовка майбутніх учителів початкових класів до виховання молодших школярів на цінностях(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Казьміришен, Т. А.У кваліфікаційній роботі розкрито суть цінностей як основи змісту виховання, розкрито питання підготовки майбутніх учителів початкових класів до виховної діяльності як науково-педагогічної проблеми; схарактеризовано структуру, критерії сформованості готовності майбутніх учителів початкових класів до виховання молодших школярів на цінностях. У другому розділі представлено результати констатувальної діагностики сформованості готовності майбутніх учителів початкових класів до виховання молодших школярів на цінностях. Висвітлено досвід підготовки майбутніх учителів початкових класів майбутніх учителів початкових класів до виховання молодших школярів на цінностях на факультеті початкового навчання ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Презентовано авторську програму формування готовності майбутніх учителів початкових класів до виховання молодших школярів на цінностях у «Школі професійного розвитку (День у школі)». В квалификационной работе раскрыта суть ценностей как основы содержания воспитания, раскрыты вопросы подготовки будущих учителей начальных классов к воспитательной деятельности как научно-педагогической проблемы; охарактеризовано структуру, критерии сформированности готовности будущих учителей начальных классов к воспитанию младших школьников на ценностях. Во второй главе представлены результаты констатирующей диагностики сформированности готовности будущих учителей начальных классов к воспитанию младших школьников на ценностях. Освещен опыт подготовки будущих учителей начальных классов будущих учителей начальных классов к воспитанию младших школьников на ценностях на факультете начального обучения ХНПУ имени Сковороды. Представлена авторская программа формирование готовности будущих учителей начальных классов к воспитанию младших школьников на ценностях в «Школе профессионального развития (День в школе)». The qualification work reveals the essence of values as the basis of the content of education, reveals the issue of preparing future primary school teachers for educational activities as a scientific and pedagogical problem; the structure, criteria of formation of readiness of future teachers of initial classes for education of younger schoolboys on values are characterized. The results of the ascertaining diagnostics of the formation of the readiness of future primary school teachers to educate junior schoolchildren on values are presented. The experience of preparation of future primary school teachers of future primary school teachers for education of junior schoolchildren on values at the faculty of primary education of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University is covered. The author's program of formation of readiness of future primary school teachers for education of junior schoolchildren on values in "School of professional development (Day at school)" is presented.
- ДокументЕмоційний і тілесний досвід жінок з надмірною вагою(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Лобкова, Д. Е.В роботі досліджено особливості негативного образу тіла у дівчат, емоційний і тілесний досвід жінок, схильних до порушення харчової поведінки за типом переїдання. Для корекції негативного образу тіла і опрацювання психологічних аспектів порушень харчової поведінки була складена психокорекційна програма. Експериментальна група пройшла курс психокорекційних занять, основними цілями яких були корекція негативного образу тіла і психологічних аспектів порушень харчової поведінки. Було підтверджено гіпотезу про те, що образ тіла дівчат, схильних до переїдання, характеризується негативними особливостями (незадоволеність тілом або будь-якими його частинами, прагнення до худорби, підвищені вимоги до зовнішності). Позитивна динаміка, що спостерігається після проведення психокорекційної роботи, підтверджує гіпотезу про те, що психокорекція сприяє розвитку самоприйняття, формуванню позитивного образу тіла, зниження впливу психологічних причин на схильність до порушення харчової поведінки за типом переїдання. В работе исследованы особенности негативного образа тела у девушек, эмоциональный и телесный опыт женщин, склонных к нарушению пищевого поведения по типу переедания. Для коррекции отрицательного образа тела и проработки психологических аспектов нарушений пищевого поведения была составлена психокоррекционная программа. Экспериментальная группа прошла курс психокоррекционных занятий, основными целями которых являлись коррекция негативного образа тела и психологических аспектов нарушений пищевого поведения. Была подтверждена гипотеза о том, что образ тела девушек, склонных к перееданию, характеризуется отрицательными особенностями (неудовлетворенность телом или любыми его частями, стремление к худобе, повышенные требования к внешности). Положительная динамика, наблюдаемая после проведения психокоррекционной работы, подтверждает гипотезу о том, что психокоррекция способствует развитию самопринятия, формированию положительного образа тела, снижению влияния психологических причин на склонность к нарушению пищевого поведения по типу переедания. The paper investigated the features of negative body image in girls and the emotional and bodily experiences of women prone to eating disorders such as overeating. A psycho-corrective programme was designed to correct negative body image and to work through the psychological aspects of eating disorders. The experimental group underwent a course of psycho-correction sessions, the main objectives of which were to correct negative body image and psychological aspects of eating disorders. The hypothesis that the body image of girls prone to overeating is characterized by negative features (dissatisfaction with the body or any of its parts, a desire for thinness, increased demands on appearance) was confirmed. The positive dynamics observed after psychocorrective work confirms the hypothesis that psychocorrection promotes the development of self-acceptance, the formation of a positive body image, reducing the influence of psychological causes on the propensity for eating disorders of the type of overeating.
- ДокументФормування соціальної компетентності у школярів початкових класів у контексті Нової української школи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Коровіна, Я. С.Дослідження присвячене вивченню проблеми формування соціальної компетентності у школярів початкових класів у контексті Нової української школи. На основі результатів аналізу наукової літератури розкрито суть поняття «соціальна компетентність школярів початкових класів», її компоненти. З’ясовано потенційні вікові можливості школярів початкової школи для формування соціальної компетентності. Проаналізовано зміст формування соціальної компетентності школярів початкових класів у контексті освітніх нововведень. Розроблено й експериментально перевірено ефективність програми формування соціальної компетентності у школярів початкових класів. Уточнено критерії, показники рівнів сформованості соціальної компетентності у школярів початкових класів. Дослідним шляхом доведено ефективність формування соціальної компетентності у школярів початкових класів у експериментальних класах. Исследование посвящено изучению проблемы формирования социальной компетентности у школьников начальных классов в контексте Новой украинской школы. На основе результатов анализа научной литературы раскрыта суть понятия "социальная компетентность школьников начальных классов", ее компоненты. Выяснены потенциальные возрастные возможности школьников начальной школы для формирования социальной компетентности. Проанализировано содержание формирования социальной компетентности школьников начальных классов в контексте образовательных нововведений. Разработана и экспериментально проверена эффективность программы формирования социальной компетентности у школьников начальных классов Уточнены критерии, показатели уровней сформированности социальной компетентности у школьников начальных классов. Опытным методом подтверждена эффективность формирования социальной компетентности у школьников начальных классов в экспериментальных классах. The research is devoted to the study of the problem of formation of social competence in primary school students in the context of the New Ukrainian school.Based on the results of the analysis of the scientific literature, the essence of the concept of "social competence of primary school students", its components are revealed. The potential age opportunities of primary school students for the formation of social competence have been identified. The content of formation of social competence of primary school students in the context of educational innovations is analyzed. The effectiveness of the program of formation of social competence in primary school students has been developed and experimentally tested. The criteria and indicators of the levels of formation of social competence in primary school students have been clarified. The effectiveness of the formation of social competence in primary school students in experimental classes has been experimentally proven.
- ДокументЛексико-стилістичні особливості українськомовного блогу(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Гниря, А. К.Робота присвячена вивченню комунікативних особливостей найпопулярнішого на сьогоднішній день засобу комунікації – мережі Інтернет, зокрема вивченню блогів як різновиду гіпержанру інтернет-комунікації. Вивчення мови блогів в аспекті дотримання літературних норм на різних мовних рівнях. Інтернет представляє собою всесвітню комп’ютерну мережу, яка дає безліч унікальних і широких можливостей для поширення різного роду інформації. Таким чином, Інтернет вважається головною інформаційною системою в наш час. Работа посвящена изучению коммуникативных особенностей наиболее популярного на сегодняшний день средства коммуникации – сети Интернет, в частности, изучению блогов как разновидности гипержанра интернет-коммуникации. Изучение языка блогов в аспекте соблюдения литературных норм на разных языковых уровнях. Интернет представляет собой всемирную компьютерную сеть, которая дает множество уникальных и широких возможностей для распространения разного рода информации. Таким образом, Интернет считается главной информационной системой в наше время. The work is devoted to the study of communicative peculiarities of the most popular means of communication today – the Internet, in particular to the study of blogs as a different kind of genre of interet-communication. Learning the language of blogs in the aspect of literary norms at various language levels. The Internet is a worldwide computer network, which provides many unique and wide opportunities for spreading different kinds of information. Thus, the Internet is considered the main information system in our time.
- ДокументПсихологічні особливості саморегуляції спортивної діяльності(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Коломійцев, Г. А.У роботі емпірично доведено, що високий рівень спортивної саморегуляції спортсменів передбачає вищу успішність у спортивній діяльності. Виявлено чотири типи спортивної саморегуляції: «збалансований», «амотивований», «автономний» та «полімотивований», причому спортсмени автономного типу мають найвищі показники здатності до планування, оцінки результатів, гнучкості та самостійності у структурі саморегуляції підготовки спортсмена, диспозиційного стану потоку. Виявлено, що особливості саморегуляції спортивної діяльності позначаються на здатності регулювати свій психоемоційний стан та зумовлюють його динаміку. Автономна спортивна саморегуляція особистості обумовлює «куполоподібну» динаміку станів у процесі реалізації спортивної діяльності: до змагань тонус є помірним, під час змагань він зростає, а після – спадає, що забезпечує найбільшу ігрову ефективність та успішність у спорті. Спортсмени зі збалансованим та амотивованим типами спортивної саморегуляції меншою мірою здатні регулювати власні психоемоційні та функціональні стани у всіх умовах спортивної діяльності. В работе эмпирически доказано, что высокий уровень спортивной саморегуляции спортсменов предполагает высшую успеваемость в спортивной деятельности. Выявлено четыре типа спортивной саморегуляции: «сбалансированный», «аммотивированный», «автономный» и «полимотивированный», причем спортсмены автономного типа имеют самые высокие показатели способности к планированию, оценке результатов, гибкости и самостоятельности в структуре саморегуляции подготовки спортсмена, диспозиционное состояние потока. Установлено, что особенности саморегуляции спортивной деятельности сказываются на способности регулировать свое психоэмоциональное состояние и обуславливают его динамику. Автономная спортивная саморегуляция личности обуславливает «куполообразную» динамику состояний в процессе реализации спортивной деятельности: до соревнований тонус умеренный, во время соревнований он растет, а после – спадает, что обеспечивает наибольшую игровую эффективность и успеваемость в спорте. Спортсмены со сбалансированным и аммотивированным типами спортивной саморегуляции в меньшей степени способны регулировать собственные психоэмоциональные и функциональные состояния во всех условиях спортивной деятельности. The paper empirically proves that a high level of sports self-regulation of athletes implies higher success in sports activities. Four types of sports self-regulation have been identified: "balanced", "motivated", "autonomous" and "polymotivated", with autonomous athletes having the highest ability to plan, evaluate results, flexibility and independence in the structure of self-regulation of athlete training. It was found that the peculiarities of self-regulation of sports activities affect the ability to regulate their psycho-emotional state and determine its dynamics. Autonomous sports self-regulation of the individual determines the "dome-like" dynamics of states in the process of sports activities: before competitions the tone is moderate, during competitions it increases, and after – decreases, which provides the greatest game efficiency and success in sports. Athletes with balanced and polymotivated types of sports self-regulation are less able to regulate their own psycho-emotional and functional states in all conditions of sports activities.
- ДокументДидактична система В. Сухомлинського у освітньому процесі ЗВО(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Прядко, Т. А.У кваліфікаційній роботі на основі аналізу історико-педагогічної літератури розкриті теоретичні питання дидактичної системи В. Сухомлинського, практичні аспекти реалізації дидактичної системи В. Сухомлинського в освітньому процесі та у виховній роботі зі студентами ЗВО. Установлено, що важливе місце в системі освіти займає професійна підготовка майбутніх педагогів. Головною метою освітнього процесу у ЗВО є підвищення якості української вищої освіти, наближення її рівня до європейських вимог і стандартів. Визначено, обґрунтовано, проаналізовано етапи періодизації дидактичної системи В. Сухомлинського: І. 1948–1956 рр. – період осмислення В. Сухомлинським педагогічних проблем, які вимагали теоретичного обґрунтування: вдосконалення навчально-виховного процесу, методів і форм навчання, взаємозв'язок навчально-виховного процесу з результатом, якого досягають учні після закінчення школи; ІІ. 1956–1965 рр. – переломний період в діяльності педагога. В. Сухомлинський відходить від «школи навчання» до трудової школи як основи розвитку дітей та підготовки їх до самостійного життя; ІІІ. 1965–1970 рр. – період теоретичного осмислення В. Сухомлинським своєї педагогічної діяльності, створення цілісної системи роботи школи. Виокремлено й охарактеризовано закономірності та принципи дидактичної системи В. Сухомлинського. Від умілого застосування методів навчання, на переконання В. Сухомлинського, залежить не тільки міцність знань, практичних умінь і навичок учнів, а й підхід до навчання, їх уміння вчитися самостійно, прагнення розширити свій світогляд. Всі загальнодидактичні методи навчання В. Сухомлинський поділяв на дві групи: методи, що забезпечують первинне сприймання знань та вмінь учнями; методи усвідомлення, розвитку і поглиблення знань. Особливість дидактичних поглядів В. Сухомлинського полягає в практичній реалізації новаторських форм та засобів навчання таких, як: розвивальне навчання, інтелектуальний та емоційний фон школи, створення радості пізнання, школа мислення, школа радості, уроки в зелених класах, уроки розвитку мовлення, «Книга природи», дві програми навчання: обов'язкова і розширена тощо. Узагальнено досвід практичної реалізації аспектів дидактичної системи В. Сухомлинського у освітньому процесі та виховній роботі зі студентами ЗВО. Розроблено робочу програму вибіркової дисципліни «Дидактика В. Сухомлинського у контексті сучасності». Розроблено плани обговорення 17 статей В. Сухомлинського; плани циклу з 5 конференцій за книгою В. Сухомлинського «Сто порад учителеві»; плани проведення: 3 проблемних столів; 5 зустрічей за «круглим столом»; 1 конференції; 2 диспутів; сценарій проведення ділової гри «Інтелектуальна мозаїка». В квалификационной работе на основе анализа историко-педагогической литературы раскрыты теоретические вопросы дидактической системы В. Сухомлинского, практические аспекты реализации дидактической системы В. Сухомлинского в образовательном процессе и воспитательной работе со студентами ЗВО. Установлено, что важное место в системе образования занимает профессиональная подготовка будущих педагогов. Главной целью образовательного процесса в ЗВО является повышение качества украинского высшего образования, приближение его уровня к европейским требованим и стандартам. Определены, обоснованы, проанализированы этапы периодизации дидактической системы В. Сухомлинского: І. 1948–1956 гг. – период осмысления В. Сухомлинским педагогических проблем, требовавших теоретического обоснования: усовершенствование учебно-воспитательного процесса, методов и форм обучения, взаимосвязь учебно-воспитательного процесса с результатом, которого достигают учащиеся после окончания школы; II. 1956–1965 гг. – переломный период в деятельности педагога В. Сухомлинский отходит от «школы обучения» к трудовой школе как основе развития детей и подготовки их к самостоятельной жизни; ІІІ. 1965–1970 гг. – период теоретического осмысления В. Сухомлинским своей педагогической деятельности; создание целостной системы работы школы. Выделены и охарактеризованы закономерности и принципы дидактической системы В. Сухомлинского. От умелого применения методов обучения, по убеждению В. Сухомлинского, зависит не только прочность знаний, практических умений и навыков учащихся, но и подход к обучению, их умение учиться самостоятельно, стремление расширить свое мировоззрение. Все общедидактические методы обучения В. Сухомлинский разделял на две группы: методы, обеспечивающие первичное восприятие знаний и умений учащимися; методы осознания, развития и углубления знаний. Особенность дидактических взглядов В. Сухомлинского заключается в практической реализации новаторских форм и средств обучения таких, как: развивающее обучение, интеллектуальный и эмоциональный фон школы, создание радости познания, школа мышления, школа радости, уроки в зеленых классах, уроки развития речи, «Книга природы», две программы обучения: обязательная и расширенная и т.д. Обобщен опыт практической реализации аспектов дидактической системы В. Сухомлинского в образовательном процессе и воспитательной работе со студентами ЗВО. Разработана рабочая программа выборочной дисциплины «Дидактика В. Сухомлинского в контексте ХХ века». Разработаны планы обсуждения 17 статей В. Сухомлинского; планы цикла из 5 конференций по книге В. Сухомлинского «Сто советов учителю»; планы проведения: 3 проблемных столов; 5 встреч за «круглым столом»; 1 конференции; 2 диспутов; сценарий проведение деловой игры «Интеллектуальная мозаика». In the qualification work on the basis of the analysis of historical and pedagogical literature theoretical questions of V. Sukhomlinsky's didactic system, practical aspects of realization of V. Sukhomlinsky's didactic system in educational process and in educational work with students of HEI were examined. It is established that an important place in the education system is occupied by professional training of future teachers. The main purpose of the educational process in HEI is to improve the quality of Ukrainian higher education, bringing its level closer to European requirements and standards. The stages of periodization of V. Sukhomlynsky's didactic system were determined and analyzed: I. 1948-1956 - the period of V. Sukhomlynsky's comprehension of pedagogical problems that required theoretical substantiation: improvement of educational process, methods and forms of teaching, interrelation of educational process with the result that students achieve after graduation; ІІ. 1956-1965 - a turning point in the activities of the teacher. V. Sukhomlinsky departs from the "school of education" to the labor school as the basis for the development of children and their preparation for independent living; III. 1965-1970 - the period of V. Sukhomlynsky's theoretical comprehension of his pedagogical activity, creation of a holistic system of school work. The regularities and principles of V. Sukhomlynsky's didactic system are singled out and characterized. According to V. Sukhomlynsky, not only the strength of knowledge, practical skills and abilities of students, but also the approach to learning, their ability to learn independently, the desire to expand their worldview depend on the skillful use of teaching methods. V. Sukhomlinsky divided all general didactic methods of teaching into two groups: methods that provide the primary perception of knowledge and skills by students; methods of awareness, development and deepening of knowledge. The peculiarity of V. Sukhomlinsky's didactic views lies in the practical implementation of innovative forms and means of learning such as: developmental learning, intellectual and emotional background of school, creation of joy of knowledge, school of thinking, school of joy, lessons in green classrooms, lessons of speech development, «Nature Book», Two training programs: compulsory and extended, etc. The experience of practical realization of aspects of V. Sukhomlynsky 's didactic system in the educational process and educational work with students of HEI is generalized. The working program of the elective discipline «Didactics of V. Sukhomlinsky in the context of modernity» is developed. Plans for discussion of 17 articles by V. Sukhomlynsky have been developed; plans for a series of 5 conferences based on V. Sukhomlinsky's book «One Hundred Tips for Teachers»; plans: 3 problem tables; 5 round table meetings; 1 conference; 2 disputes; scenario of the business game «Intellectual mosaic».
- ДокументРозповсюдження і біологічні особливості гельмінтів серед населення міста Ізюм Харківської області(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Барановська, М. С.Мета роботи - визначити видовий склад гельмінтів, виявити найбільш розповсюджені види та дослідити рівень зараження гельмінтами населення м. Ізюм Харківської області. Цель работы – определить видовой состав гельминтов, выявить наиболее распространенные виды и исследовать уровень заражения гельминтами населения г. Изюм Харьковской области. The purpose of the work - to determine the species composition of helminths, to identify the most common species and to investigate the level of helminth infection in the population of Izyum, Kharkiv region
- ДокументОсобливості функціонування та перекладу ономатопів у художньому дискурсі (на матеріалі авторської англомовної казки)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Дем’яненко, К. О.В магістерській роботі досліджено специфіку функціонування англомовної ономатопоетичної лексики у художньому дискурсі, визначення особливостей перекладу ономатопів на українську мову у художньому тексті. Розглянуто такі завдання: визначення поняття і сутність омонотопів і ономатопеї; функції омонотопів у художньому дискурсі; проаналізовано особливості функціонування омонотопів у «Книзі джунглів» Р. Кіплінга; досліджено стилістичні функції омонотопів у «Книзі джунглів» Р. Кіплінга; проаналізувано способи перекладу омонотопів з «Книги джунглів» Р. Кіплінга з англійської на українську мову. Представлене дослідження допоможе краще розуміти картину світу англійців та українців, а також посприяє взаєморозумінню двох народів, оскільки необхідно долати не тільки мовний бар'єр, а й бар'єр принципово іншого менталітету. Практична цінність дослідження полягає у тому, що зібраний матеріал та отримані дані можуть використовуватись у курсах із теоретичної та практичної граматики англійської мови, лексикології, у спецкурсах з аспектології, англійської граматики та стилістики. In the master's work the specificity of functioning of English-speaking onomatopoeic vocabulary in artistic discourse is investigated, the peculiarities of onomatopoeic translation into Ukrainian in the literary text are determined. The following problems have been considered: the definition and the essence of onomatopoeia and onomatopoeia; the functions of onomatopoeia in artistic discourse; peculiarities of onomatopoeia functioning in the "Jungle Book" by R. Kipling; stylistic functions of onomatopoeia in the "Jungle Book" by R. Kipling; methods of translation of onomatopoeia from English into Ukrainian have been analyzed. The presented research will help better understand the picture of the world of the English and Ukrainians, as well as contribute to mutual understanding between the two peoples, as it is necessary to overcome not only the language barrier, but also the principle of a fundamentally different mentality. The practical value of the study lies in the fact that the collected material and obtained data can be used in the courses on theoretical and practical grammar of the English language, lexicology, in special courses on aspectology, English grammar and stylistics.
- ДокументДослідження дії наночасток нанокристалічного діоксиду церію і гідратованого фулерену С60 при гіпотермічному зберіганні крові(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Кравцова, А. Ю.В роботі розглянуто показники збереженості еритроцитів донорської крові людини, яка зберігалась в гіпотермічних умовах при +4°С, протягом 28 діб в присутності нанокристалічного діоксиду церію і гідратованого фулерену. У роботі були використані наступні методи дослідження: методика забору крові з ліктьової вени, світлова мікроскопія, підрахування еритроцитів у камері Горяєва, визначення гемоглобіну в крові та плазмі, визначення осмотичної резистентності еритроцитів, визначення гематокриту. Визначення стану еритроцитів під час гіпотермічного зберігання крові за запропонованою методикою має науково-практичне значення для застосування на станціях зберігання донорської крові з метою підвищення якості матеріалу, що зберігається. Результати роботи можуть бути використанні при розробці нових і вдосконалення існуючих методів гіпотермічного зберіганні крові, а також для розширення фахових знань і підготовки спеціалістів з різних областей біології та медицини. In this work the preservation performance of human donor blood erythrocytes stored in hypothermic conditions at +4°C for 28 days in the presence of cerium dioxide nanocrystalline and hydrated fullerene was considered. The following research methods were used: technique of blood sampling from the elbow vein, light microscopy, erythrocyte counting in the Goryaev chamber, determination of haemoglobin in blood and plasma, determination of osmotic resistance of erythrocytes, hematocrit determination. Determination of erythrocyte condition during hypothermic blood storage by the proposed method has scientific and practical significance for application at donor blood storage stations to improve the quality of the stored material. The results of the work can be used in the development of new and improvement of existing methods of hypothermic blood storage, as well as to expand the professional knowledge and training of specialists from various fields of biology and medicine.
- ДокументВиховання у молодших школярів ціннісного ставлення до людей в освітньому процесі початкової школи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Дубініна, Н. В.Ціннісні ставлення – це система відношень до соціальної дійсності, прагнень особистості, вищий рівень уявлень про сенс життя і діяльності, про ідеали, які в сукупності лежать в основі активності кожної дитини, є внутрішнім джерелом її діяльності, поведінки. Категорія «ціннісне ставлення» є складним новоутворенням, яке ґрунтується на взаємозв’язку таких дефініцій, як цінність, особистісна цінність, ціннісні орієнтації. Саме в молодшому шкільному віці діти все більше здатні до наслідування; значної ролі набувають оцінка й самооцінка дій і вчинків, взаємо- та самоконтроль у поведінці й діяльності. Ці досягнення психічного розвитку школярів молодшого шкільного віку слід використовувати для виховання ціннісного ставлення до людей в освітньому процесі початкової школи. Випускна кваліфікаційна робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел. У вступі обґрунтовується актуальність магістерської роботи, визначається мета і завдання, а також об’єкт, предмет і методи дослідження. Перший розділ присвячений теоретичним питанням виховання у молодших школярів ціннісного ставлення до людей. У роботі визначено сутність понять «цінності» та «ціннісні ставлення», зміст, методи, форми виховання у молодших школярів ціннісного ставлення до людей в освітньому процесі початкової школи. У другому розділі наводиться хід та результати експериментальної роботи з виховання у молодших школярів ціннісного ставлення до людей в освітньому процесі початкової школи. У висновках підсумовуються результати проведеного магістерського дослідження. Отже, щоб виховати ціннісне ставлення до людей у молодшому шкільному віці в освітньому процесі, вчителю за допомогою системи засобів виховного впливу необхідно формувати у дітей орієнтацію на людину, особистість як найбільшу цінність у житті. Ценностные отношения – это система отношений к социальной действительности, стремлениям личности, высший уровень представлений о смысле жизни и деятельности, об идеалах, которые в совокупности лежат в основе активности каждого ребенка, являются внутренним источником его деятельности, поведения. Категория «ценностное отношение» является сложным новообразованием, основанным на взаимосвязи таких дефиниций, как ценность, личностная ценность, ценностные ориентации. Именно в младшем школьном возрасте дети все больше способны подражать; важную роль приобретают оценка и самооценка действий и поступков, взаимо- и самоконтроль в поведении и деятельности. Эти достижения психического развития школьников младшего школьного возраста следует использовать для воспитания ценностного отношения к людям в образовательном процессе начальной школы. Выпускная квалификационная работа состоит из введения, двух глав, заключения, списка использованных источников. Во введении обосновывается актуальность магистерской работы, определяется цель и задачи, а также объект, предмет и методы исследования. Первый раздел посвящен теоретическим вопросам воспитания в младших школьников ценностного дела к людям. В работе определены сущность понятий «ценности» и «ценностные отношения», содержание, методы, формы воспитания у младших школьников ценностного отношения к людям в образовательном процессе начальной школы. Во второй главе приводится ход и результаты экспериментальной работы по воспитанию у младших школьников ценностного отношения к людям образовательном процессе начальной школы В выводах заключаются результаты проведенного магистерского исследования. Следовательно, чтобы воспитать ценностное отношение к людям в младшем школьном возрасте в образовательном процессе, учителю с помощью системы средств воспитательного воздействия необходимо формировать у детей ориентацию на человека, личность как величайшую ценность в жизни. Values are a system of attitudes to social reality, the aspirations of the individual, the highest level of ideas about the meaning of life and activity, about the ideals that together underlie the activity of each child, are the internal source of its activities and behavior. The category "value attitude" is a complex neoplasm, which is based on the relationship of such definitions as value, personal value, value orientations. It is in the early school years that children are increasingly able to imitate; assessment and self-assessment of actions and deeds,mutual and self-control in behavior and activity acquire a significant role. These achievements of mental development of primary school students should be used to cultivate values towards people in the educational process of primary school. The final qualifying work consists of an introduction, two sections, conclusions, a list of sources used. The introduction substantiates the relevance of the master's thesis, defines the purpose and objectives, as well as the object, subject and research methods. The first section is devoted to theoretical issues of educating junior high school students to value people. We have defined the essence of the concepts of «values» and «value attitude to people», the content, methods, forms of education of junior students of values to people in the educational process of primary school. In the second section, experimental work is carried out on the education of younger students' values towards people in the educational process of primary school. The conclusions summarize the results of the qualifying work. Thus, in order to cultivate a valued attitude towards people in the early school years in the educational process, the teacher with the help of a system of means of educational influence must form in children a focus on personality as the greatest value in relationships.
- ДокументФормування готовності майбутніх вчителів початкових класів до роботи з неблагополучними сім’ями(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Моргун, О. В.У кваліфікаційній роботі розкрито теоретичні питання та практичні аспекти формування готовності майбутніх учителів початкових класів до роботи з неблагополучними сім’ями. На основі аналізу наукових джерел розкрито сутність поняття «неблагополучна сім’я». З’ясовано сутність поняття «готовність майбутніх учителів початкових класів до роботи з неблагополучними сім’ями». Структуру готовності майбутніх учителів початкових класів до роботи з неблагополучними сім’ями виокремлено як сукупність гностичного, конструктивного, комунікативного, мотиваційного компонентів, які взаємозумовлені та пов'язані між собою. Здійснено діагностику готовності майбутніх учителів початкових класів до роботи з неблагополучними сім’ями. Експериментальне дослідження, проведене у 2020-2021 н.р. продемонструвало, що більшість здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти факультету початкового навчання знаходяться на середньому та низькому рівнях готовності майбутніх учителів початкових класів до роботи з неблагополучними сім’ями. З метою удосконалення процесу підготовки майбутніх учителів розроблено робочу програму дисципліни з циклу вільного вибору «Особливості роботи з неблагополучними сім’ями» з урахуванням інноваційних підходів. Розроблено зміст теоретичного та практичного блоків, блоку контролю і самоконтролю, науково-дослідної роботи. В квалификационной работе раскрыты теоретические вопросы и практические аспекты формирования готовности будущих учителей начальных классов к работе с неблагополучными семьями. На основе анализа научных источников раскрыта сущность понятия «неблагополучная семья». Выяснена сущность понятия «готовность будущих учителей начальных классов к работе с неблагополучными семьями». Структуру готовности будущих учителей начальных классов к работе с неблагополучными семьями выделены как совокупность гностического, конструктивного, коммуникативного, мотивационного компонентов, взаимосвязанных и связанных между собой. Осуществлена диагностика готовности будущих учителей начальных классов к работе с неблагополучными семьями. Экспериментальное исследование, проведенное в 2020-2021 у.г. продемонстрировало, что большинство соискателей первого (бакалаврского) уровня высшего образования факультета начального обучения находятся на среднем и низком уровнях готовности будущих учителей начальных классов к работе с неблагополучными семьями. С целью усовершенствования процесса подготовки будущих учителей разработана рабочая программа дисциплины из цикла свободного выбора «Особенности работы с неблагополучными семьями» с учетом инновационных подходов. Разработано содержание теоретического и практического блоков, блока контроля и самоконтроля, научно-исследовательской работы. The qualified work reveals theoretical issues and practical aspects of forming the readiness of future primary school teachers to work with disadvantaged families. Based on the analysis of scientific sources, the essence of the concept of «disadvantaged family». The essence of the concept «readiness of future primary school teachers to work with disadvantaged families» is clarified. We consider the structure of readiness of future primary school teachers to work with disadvantaged families as a set of gnostic, constructive, communicative, motivational components that are interdependent and interconnected. The readiness of future primary school teachers to work with disadvantaged families has been diagnosed. Experimental study conducted in 2020-2021 academic year showed that the majority of applicants for the first (bachelor's) level of higher education of the Faculty of Primary Education are at medium and low levels of readiness of future primary school teachers to work with disadvantaged families. In order to improve the process of training future teachers, a work program of the discipline on the cycle of free choice "Peculiarities of working with disadvantaged families" has been developed, taking into account innovative approaches. The content of theoretical and practical blocks, block of control and self-control, research work is developed.
- ДокументКомунікативна культура вчителя як основа успішної взаємодії учасників освітнього процесу початкової школи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Мисюра, Д. О.В роботі розглянуто комунікативну культуру вчителя початкових класів, яка завжди визначалася як необхідна професійна якість та основа для розбудови продуктивного освітнього середовища. Особливого значення комунікація набуває в початковій школі, оскільки дитина переходить в нову систему взаємин, навчається на зразках мовлення вчителя, вчиться співпрацювати з однолітками. Комунікативна культура стає основою для формування загально навчальних навичок: читання, письма, говоріння, забезпечує формування діалогічного мовлення, уміння групової роботи, виконання колективних творчих справ. Визначено сутність понять «комунікативна культура», «комунікація», «культура мовлення». Виявлено особливості реалізації комунікативних концептів у спілкування всіх учасників освітнього процесу. Описано розроблення низки заходів, які сприяють підвищенню комунікативної культури вчителів, батьків, учнів. Доведено, що для успішна комунікація в освітньому середовищі сприяє підвищенню ефективності навчання та виховання учнів, забезпечує атмосферу творчої співпраці, сприяє порозумінню родини та школи. Така робота має проводитися постійно і носить системний характер. В работе рассмотрена коммуникативная культура учителя начальных классов, которая всегда определялась как необходимое профессиональное качество и основа для развития продуктивной образовательной среды. Особое значение коммуникация приобретает в начальной школе, поскольку ребенок переходит в новую систему взаимоотношений, учится на образцах речи учителя, учится сотрудничать со сверстниками. Коммуникативная культура становится основой для формирования общеучебных навыков: чтение, письма, говорения, обеспечивает формирование диалогической речи, умение групповой работы, выполнение коллективных творческих дел. Определена сущность понятий «коммуникативная культура», «коммуникация», «культура речи». Выявлены особенности реализации коммуникативных концептов в общении всех участников образовательного процесса. Описаны разработки ряда мероприятий, способствующих повышению коммуникативной культуры учителей, родителей, учащихся. Доказано, что успешная коммуникация в образовательной среде способствует повышению эффективности обучения и воспитания учащихся, обеспечивает атмосферу творческого сотрудничества, способствует взаимопониманию семьи и школы. Такая работа должна проводиться постоянно и носить системный характер. The paper considers the communicative culture of an elementary school teacher, which has always been defined as a necessary professional quality and the basis for the development of a productive educational environment. Communication acquires special importance in the elementary school, as the child moves into a new system of relationships, learns from the teacher's speech samples, learns to cooperate with peers. Communicative culture becomes the basis for the formation of general academic skills: reading, writing, speaking, provides the formation of dialogic speech, the ability of group work, performing collective creative activities. The essence of the concepts "communicative culture", "communication", "culture of speech" is defined. Features of realization of communicative concepts in communication of all participants of educational process are revealed. The development of a number of activities that contribute to improving the communicative culture of teachers, parents, students is described. It is proved that successful communication in the educational environment contributes to the effectiveness of training and education of students, provides an atmosphere of creative cooperation, promotes mutual understanding of family and school. Such work should be carried out continuously and be systematic.
- ДокументБіологія розмноження лиски звичайної в урболандшафтах м. Харків(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Іванчук-Ягодкін, А. О.Мета роботи – дослідити біологію розмноження лиски в умовах урбанізованого ландшафту м. Харків. Цель работы – исследовать биологию размножения лыски в условиях урбанизированного ландшафта г. Харьков. The purpose of the work - to investigate the biology of reproduction of coots in the conditions of the urban landscape of Kharkiv.
- ДокументІзраїльсько-палестинський конфлікт в ХХІ столітті: перспективи врегулювання(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Водяницька, Л. С.У магістерській роботі розглянуто питання ізраїльсько-палестинського конфлікту в ХХІ столітті та перспективи його врегулювання, а також історичні витоки арабо-ізраїльського конфлікту. Палестино-ізраїльське протистояння – це багаторічний конфлікт, який є одним з ключових на Близькому Сході. В магистерской работе рассмотрены вопросы израильско-палестинского конфликта в ХХІ веке и перспективы его урегулирования, а также исторические истоки арабо-израильского конфликта. Палестино-израильское противостояние – это многолетний конфликт, являющийся одним из ключевых на Ближнем Востоке.This master's thesis examines the Israeli-Palestinian conflict in the twenty-first century and the prospects for its resolution, as well as the historical origins of the Arab-Israeli conflict. The Palestinian-Israeli confrontation is a long-standing conflict that is one of the key ones in the Middle East.
- ДокументПедагогічні умови використання казок в освітньому процесі початкової школи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Барабаш, О. О.Вивчення проблеми використання казки щодо формування особистісних якостей, загальнолюдських цінностей та емоційної сфери школярів на часі, оскільки казка як активне навіювання у своїх символах містить зашифровані найважливіші особистісні характеристики, моделі поведінки, зокрема емоційної поведінки, соціальні переконання і тим сприяє становленню особистості та її соціалізації. Враховуючи важливість казки у формування емоційної поведінки дитини в будь-якому віці, вона може слугувати джерелом її розвитку та формування особистості. Казка розвиває самосвідомість дитини, розкриває її потенціал у взаєминах з навколишнім світом і світом внутрішнім, формує її здатність стати творцем власного внутрішнього світу та світу зовнішнього, тобто визначає суб’єктність особистості, казка є однією з форм, завдяки якій відбувається соціалізація особистості в різні вікові періоди. Розглянуто сутність казки як способу передачі знань та соціальну реалізацію людини, як виховну систему. Виявлено провідну ідею і мету казки, подано класифікацію казок, їх універсальність і особливості, виділено функції казки та її значення, представлено етапи і алгоритми використання казки, види роботи з казкою. Виявлено вплив казки на емоційну сферу молодшого школяра. Теоретично обґрунтовано педагогічні умови використання казки, а саме: створення емоційно позитивної атмосфери на заняттях; збагачення емоційного досвіду учнів. Експериментально перевірено ефективність педагогічних умов використання казок в освітньому просторі початкової школи. Проаналізовано результати експериментальної роботи та зроблено висновки про ефективність педагогічних умов використання казок в освітньому процесі. Изучение проблемы использования сказки по формированию личностных качеств, общечеловеческих ценностей и эмоциональной сферы школьников ко времени, поскольку сказка как активное внушение в своих символах содержит зашифрованные важнейшие личностные характеристики, модели поведения, в частности эмоционального поведения, социальные убеждения и тем самым способствуют становлению личности и ее социализации. Учитывая важность сказки в формировании эмоционального поведения ребенка в любом возрасте, он может служить источником ее развития и формирования личности. Сказка развивает самосознание ребенка, раскрывает его потенциал во взаимоотношениях с окружающим миром и миром внутренним, формирует его способность стать творцом собственного внутреннего мира и внешнего мира, то есть определяет субъектность личности, сказка является одной из форм, благодаря которой происходит социализация личности в разные возрастные периоды. Рассмотрена сущность сказки как способа передачи знаний и социальной реализации человека, как воспитательная система. Выявлена ведущая идея и цель сказки, даны классификация сказок, их универсальность и особенности, выделены функции сказки и ее значение, представлены этапы и алгоритмы использования сказки, виды работы со сказкой. Выявлено влияние сказки на эмоциональную сферу младшего школьника. Теоретически обоснованы педагогические условия использования сказки: создание эмоционально положительной атмосферы на занятиях; обогащение эмоционального опыта учащихся. Экспериментально проверена эффективность педагогических условий использование сказок в образовательном пространстве начальной школы Проанализированы результаты экспериментальной работы и сделаны выводы об эффективности педагогических условий использования сказок в образовательном процессе. Study of the problem of using fairy tales on the formation of personal qualities, universal values and emotional sphere of students over time, because the fairy tale as an active suggestion in its symbols contains encrypted key personal characteristics, patterns of behavior, including emotional behavior, social beliefs and thus contributes to personality and socialization. Given the importance of fairy tales in shaping the emotional behavior of a child at any age, it can serve as a source of its development and personality formation. The fairy tale develops the child's self-consciousness, reveals his potential in relationships with the world around him and the inner world, forms his ability to become the creator of his own inner world and the outer world, determines the subjectivity of the individual periods. The essence of a fairy tale as a way of knowledge transfer and social realization of a person as an educational system is considered. The leading idea and purpose of a fairy tale are revealed, the classification of fairy tales, their universality and features are given, functions of a fairy tale and its value are allocated, stages and algorithms of use of a fairy tale, kinds of work with a fairy tale are presented. The influence of a fairy tale on the emotional sphere of a junior schoolchild is revealed. The pedagogical conditions for using a fairy tale are theoretically substantiated, namely: creating an emotionally positive atmosphere in the classroom; enriching students' emotional experience. The effectiveness of pedagogical conditions for the use of fairy tales in the educational space of primary school has been experimentally tested. The results of experimental work are analyzed and conclusions are made about the effectiveness of pedagogical conditions for the use of fairy tales in the educational process.
- ДокументЕфективність впливу програми з Fіt Mіx на фізичну підготовленість юних шпажисток(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Зеленцова, А. О.В роботі розглянуто методику розвитку фізичних здібностей шпажисток 12-13 років на основі застосування програми з Fіt Mіx. Учасники: 28 фехтувальників, які спеціалізуються у фехтуванні на шпагах (вік 12-13 років) в СК Уніфехт м. Харків. Усі діти та їх батьки дали згоду на участь в експерименті. Методи дослідження: аналіз літературних даних, тестування фізичної підготовленості, методи математичної статистики. Контрольна та експериментальна групи тренувались протягом 6 місяців з жовтня 2020 року по квітень 2021 року (розподіл по групам проводився випадковим засобом). Після проведення експерименту були виявлені достовірні відмінності між контрольною та експериментальної групами. За результатами тестів «біг 30 м», «викрут з гімнастичною палицею», в експериментальній групі дані показники достовірно вище в порівнянні зі спортсменками контрольної групи (р <0,05) Зроблено висновки: виявлено позитивний вплив застосування програми з Fіt Mіx у тренувальному процесі юних шпажистів. The paper examines the methodology of the development of physical abilities of epee girls aged 12-13 on the basis of the application of the with Fit Mix. Participants: 28 fencers specialising in epee fencing (age 12-13 years old) in SC Unifecht, Kharkiv. All children and their parents agreed to participate in the experiment. Methods of research: analysis of literature data, testing of physical fitness, methods of mathematical statistics. The control and experimental groups were trained for a period of 6 months from October 2020 to April 2021 (random assignment). After the experiment significant differences between the control and experimental groups were found. According to results of tests "running 30 m", "catch with a gymnastic stick", in experimental group these indicators are reliably higher in comparison with control group (p<0,05) Conclusions: positive influence of application of program with Fit Mix in training process of young epee-fencers is revealed.
- ДокументВербалізатори почуття любові у мовотворчості Г. Ф. Квітки-Основ’яненка(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Комолова, Ю. М.В роботі виявлено й описано мовні засоби вираження концепту «любов» у творчості Г. Ф. Квітки-Основ’яненка. Концепт «любов» є базовим загальнолюдським поняттям, яке знаходить відображення у будь-якій мові. Г. Ф. Квітка-Основ’яненко акцентував на особливостях національного характеру, специфіці мислення, вірувань, звичаїв, особливостях побуту, на цінностях та ідеалах українців. В работе выявлены и описаны языковые средства выражения концепта «любовь» в творчестве Г. Ф. Квитки-Основьяненко. Концепт «любовь» является базовым общечеловеческим понятием, находящим отражение в любом языке. Г. Ф. Квитка-Основьяненко акцентировал на особенностях национального характера, специфике мышления, верований, обычаев, особенностях быта, на ценностях и идеалах украинцев. The paper identifies and describes the linguistic means of expression of the concept "love" in the works of G. F. Kvitka-Osnovyanenko. The concept "love" is a basic universal concept, which is reflected in any language. G. F. Kvitka-Osnovyanenko focused on the peculiarities of the national character, the specifics of thinking, beliefs, customs, peculiarities of everyday life, values and ideals of Ukrainians.
- ДокументТермінологічні труднощі перекладу в галузі комунікаційних технологій(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Першин, Є. В.У кваліфікаційній роботі досліджено труднощі перекладу термінологічних одиниць, які використовуються в галузі комунікаційних технологій. Зроблено перекладацькій аналіз англомовних термінів, виокремлено способи перекладу та перекладацькі трансформації, застосовані при перекладі. Матеріалом дослідження є 100 термінологічних одиниць, відібраних із журналів компанії Ericsson Technology Review. У результаті дослідження розроблено блок-схему алгоритму перекладу термінів та створено банк англомовних термінів та їх українських відповідників, більшість з яких відсутні в англо-українських словниках. В результаті проведеного перекладацького аналізу виявлені перекладацькі способи та трансформації, які використовуються для перекладу термінів цієї галузі. This qualification paper investigates the difficulties of translating terminological units used in the field of communication technologies. A translation analysis of English-language terms has been carried out, translation methods and translation transformations applied in translation have been highlighted. The research material is 100 terminological units selected from Ericsson Technology Review journals. As a result of this research we have developed a flow chart of algorithm for the translation of the terms and created a bank of English-speaking terms and their Ukrainian equivalents, most of which do not exist in the English-Ukrainian dictionaries. As a result of the translation analysis the translation methods and transformations that are used for the translation of terms in this area are found.
- ДокументПорівняльна характеристика факторної структури підготовленості гандболістів різної кваліфікації(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Зубко, В. В.В роботі розглянуто факторну структуру підготовленості гандболістів – майстрів спорту та першорозрядників, навчально-тренувальний процес гандболістів різної кваліфікації. Використано такі методи дослідження: аналіз літературних джерел, методи педагогічного тестування, методи фізіологічного тестування (тест PWC170), методи математичної статистики (кореляційний, факторний аналізи) з застосуванням комп'ютерних програм „EXEL” і „SPSS”. Уточнено і конкретизовано параметри структури підготовленості гандболістів різної кваліфікації; вперше виявлено основні фактори, що забезпечують підготовленість гандболістів різної кваліфікації. Дані експериментального дослідження дозволяють сформувати педагогічне мислення тренерів і експериментатора про доцільність використання показників структури підготовленості для удосконалення процесу підготовки гандболістів. The paper considers the factor structure of handball players - masters of sport and elite athletes, educational and training process of handball players of different qualifications. The following research methods were used: literature analysis, methods of pedagogical testing, methods of physiological testing (PWC170 test), methods of mathematical statistics (correlation, factor analysis) using computer programs "EXEL" and "SPSS". The parameters of the structure of handball players' preparedness of different qualification were specified and refined; the main factors ensuring the preparedness of handball players of different qualification were revealed for the first time. Data of experimental research allows to form the pedagogical thinking of coaches and the experimenter about the expediency of using indicators of structure of preparation to improve the process of preparation of handball players. .
- ДокументБіологічні особливості та структура популяції соснового насіннєвого клопа (Leptoglossus оccidentalis Heidemann) на території ботанічного саду ХНПУ імені Г. С. Сковороди(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Маляр, О. В.Мета дослідження – встановити біологічні особливості Leptoglossus occidentalis в умовах ботанічного саду ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Цель исследования – установить биологические особенности в условиях ботанического сада ХНПУ имени Г. С. Сковороды. The aim of the study was to establish the biological characteristics of Leptoglossus occidentalis in the botanical garden of KhNPU named after GS Skovoroda.