Перегляд за Автор "Yurkiv, Ya."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументA research on transformation of social wellbeing and life attitudes in students from the occupied territories and the demarcation line at relocated higher education institutions from the east of Ukraine(SHS Web Conf, 2021) Trubavina, I.; Karaman, O.; Dimitrina, K.; Stepanenko, V.; Yurkiv, Ya.We connect the urgency of the article with the preservation of the integrity of Ukraine in the conditions of military conflict. The article describes the research on transformation of the current state of social wellbeing and life attitudes in students from the occupied territories of Ukraine under conditions of relocated higher education institutions. The goal: to study the transformation in social wellbeing and life attitudes in the mentioned strata of students under conditions of operation of a relocated state higher education institution. The methods: analysis, synthesis, generalization, specification, systematizing, comparison, documentation study, interviewing, mathematics statistics methods. Scientific novelty: theoretical foundations and the essence of reintegration of such students, as well as the measures are determined that facilitate it: information and explanatory work, socio-educational, psychological, pedagogical, socio-economic, and legal ones. It is proved that national-oriented upbringing is the priority in successful reintegration on condition of solving students’ problems. The results: the efficiency in the use of the mentioned measures is proved by transformational changes related to overcoming the imbalance between the social wellbeing indicators (the level of life satisfaction, interest in life, general mood) and life attitudes (focus on process, result, freedom) of such students. Актуальність статті пов'язана зі збереженням цілісності України в умовах військового конфлікту. У статті описано дослідження трансформації сучасного стану соціального самопочуття та життєвих орієнтацій студентів з окупованих територій України в умовах переміщених вищих навчальних закладів. Мета: дослідити трансформацію соціального самопочуття та життєвих установок у студентів з окупованих територій України в умовах функціонування переміщеного державного вищого навчального закладу. Методи дослідження: аналіз, синтез, узагальнення, конкретизація, систематизація, порівняння, вивчення документації, інтерв'ювання, методи математичної статистики. Наукова новизна: визначено теоретичні засади та сутність реінтеграції таких студентів, а також визначено заходи, що їй сприяють: інформаційно-роз'яснювальна робота, соціально-виховні, психолого-педагогічні, соціально-економічні, правові. Доведено що національно-орієнтоване виховання є пріоритетним в успішній реінтеграції за умови розв'язання проблем студентів. Результати: ефективність застосування зазначених заходів підтверджується трансформаційними змінами, пов'язаними з подоланням дисбалансу між показниками соціального самопочуття (рівень задоволеності життям, інтерес до життя, загальний настрій) та життєвими установками (орієнтація на процес, результат, свободу) таких студентів.
- ДокументEducational Studios : Theory and Practice(Premier Publishing s.r.o., Vienna-Prague, 2018-04-25) Karaman, O.; Yurkiv, Ya.; Davydova, Zh.; Ionova, O.; Trubavina, I.; Kabus, N.; Chernovol-Tkachenko, R.; Rogova, T.; Romanyshyna, L.; Romanyshyna, O.; Kalashnyk, L.; Naumenko, S.; Wu, Ya.; Luparenko, S.; Tverdokhlib, T.; Panasenko, E.; Sapozhnikov, S.; Pisotskaya, M.; Zhelanova, V.; Linnik, O.; Agarkova, N.; Zolotukhina, S.; Zelenska, L.; Kin, O.; Sobchenko, T.; Smolyanyuk, N.; Roman, N.; Zhukov, V.; Vasylieva, S.; Marmaza, O.; Tsapko, A.; Rybalko, L.; Jose da Costa, G.; Dovzhenko, T.; Nebytova, I.; Tverdokhlib, G.; Podcherniaieva, N.; Kurinnoi, Ia.; Zelenskyi, R.; Sliusarenko, O.; Zelenskyi, B.; Kabatska, O.; Gurina, V.; Gorbacheva, I.; Popova, O.; Kabanska, O.; Popov, V.; Tkachovа, N.; Tkachov, A.; Zahrebelnyi, O.; Naboka, O.; Sharapova, O.; Brigak, N.; Krischuk, B.; Deynychenko, G.; Deinychenko, V.; Deynichenko, T.; Havrilova, L.; Voronova, N.; Kirychenko, S.; Lebedieva, K.; Kalashnyk, N.; Levchenko, Y.; Rakhlis, V.; Chornovol-Tkachenko, R.; Martyniuk, A.; Trubavina, I.; Kaplun, S.; Kutsenko, T.; Lazariev, M.; Lazarieva, O.; Lazarieva, K.; Mainaiev, F.; Rybalko, L.; Bilous, T. L.The monograph is dedicated to scientifi c achievements of Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher School in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. It contains works on modern transformations of education in Ukraine in methodological, theoretical, methodic and technological aspects. The monograph reveals new scientifi c approaches in theory of pedagogy, since they have been implemented, experimentally verifi ed and approved in educational practice. New terms and concepts are defi ned in the monograph, and it reveals the pedagogical conditions for improving the quality of education and upbringing, for they have been identifi ed and tested in experimental work. Socialpedagogical, historical and managerial aspects of improving the realization of the human right to education are outlined. Монографія присвячена науковим досягненням кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. У ній представлені роботи за сучасними перетвореннями освіти в Україні в методологічних, теоретичних, методичних і технологічних аспектах. Монографія розкриває нові наукові підходи в теорії педагогіки, оскільки вони реалізовані, експериментально підтверджені і затверджені в навчальній практиці. У монографії визначені нові терміни і поняття, що розкривають педагогічні умови для підвищення якості освіти і виховання, оскільки вони були ідентифіковані і випробувані в експериментальній роботі. Викладено соціально-педагогічні, історичні та управлінські аспекти вдосконалення реалізації права людини на освіту. Монография посвящена научным достижениям кафедры общей педагогики и педагогики высшей школы Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. В ней представлены работы по современным преобразованиям образования в Украине в методологических, теоретических, методических и технологических аспектах. Монография раскрывает новые научные подходы в теории педагогики, поскольку они реализованы, экспериментально подтверждены и утверждены в учебной практике. В монографии определены новые термины и понятия, раскрывающие педагогические условия для повышения качества образования и воспитания, поскольку они были идентифицированы и испытаны в экспериментальной работе. Изложены социально-педагогические, исторические и управленческие аспекты совершенствования реализации права человека на образование.
- ДокументEducational Studios: Theory and Practice(Premier Publishing, 2018) Agarkova, N.; Bilous, T.; Brizhak, N.; Chernovol-Tkachenko, R.; Chornovol-Tkachenko, R.; Davydova, Zh.; Deynychenko, G.; Deinychenko, V.; Deynichenko, T.; Dovzhenko, T.; Gurina, V.; Gorbacheva, I.; Havrilova, L.; Ionovа, O.; Jose da Costa, G.; Kabanska, O.; Kabatska, O.; Kabus, N.; Kalashnyk, L.; Kalashnyk, N.; Kaplun, S.; Karaman, O.; Kin, O.; Kirychenko, S.; Krishchuk, B.; Kurinnyi, Ia.; Kutsenko, T.; Lazariev, M.; Lazarieva, K.; Lazarieva, O.; Lebedieva, K.; Levchenko, Ya.; Linnik, O.; Luparenko, S.; Mainaiev, F.; Marmaza, O.; Martyniuk, A.; Naboka, O.; Naumenko, S.; Nebytova, I.; Panasenko, E.; Pisotskaya, M.; Podcherniaieva, N.; Popova, O.; Popov, V.; Rakhlis, V.; Rogova, T.; Roman, N.; Romanyshyna, L.; Romanyshyna, O.; Rybalko, L.; Sapozhnikov, S.; Sharapova, O.; Sliusarenko, O.; Smolyanyuk, N.; Sobchenko, T.; Tkachov, A.; Tkachovа, N.; Trubavina, I.; Tsapko, A.; Tverdokhlib, G.; Tverdokhlib, T.; Vasylieva, S.; Voronova, N.; Yanlin, W.; Yurkiv, Ya.; Zahrebelnyi, O.; Zelenskyi, B.; Zelenskyi, R.; Zhelanova, V.; Zhukov, V.; Zolotukhina, S.; Zelenska L.The monograph is dedicated to scientifi c achievements of Department of General Pedagogy and Pedagogy of Higher School in H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. It contains works on modern transformations of education in Ukraine in methodological, theoretical, methodic and technological aspects. The monograph reveals new scientific approaches in theory of pedagogy, since they have been implemented, experimentally verifi ed and approved in educational practice. New terms and concepts are defi ned in the monograph, and it reveals the pedagogical conditions for improving the quality of education and upbringing, for they have been identifi ed and tested in experimental work. Socialpedagogical, historical and managerial aspects of improving the realization of the human right to education are outlined. Монографія присвячена науковим досягненням кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Вона містить роботи з сучасних перетворень освіти в Україні. Монографія розкриває нові наукові підходи в теорії педагогіки, оскільки вони були впроваджені, експериментально перевірені та затверджені на навчальній практиці. У монографії окреслено нові терміни та поняття, а також це розкриває педагогічні умови для підвищення якості освіти та виховання, оскільки вони були ідентифіковані та випробувані в експериментальній роботі. Викладено соціально-педагогічні, історичні та управлінські аспекти вдосконалення реалізації права людини на освіту. Монография посвящена научным достижением кафедры общей педагогики и педагогики высшей школы ХНПУ им. Г. С. Сковороды. Она содержит работы из современных преобразований образования в Украине. Монография раскрывает новые научные подходы в теории педагогики, поскольку они были внедрены, экспериментально проверены и утверждены на учебной практике. В монографии обозначены новые термины и понятия, а также это раскрывает педагогические условия для повышения качества образования и воспитания, поскольку они были идентифицированы и испытаны в экспериментальной работе. Изложены социально-педагогические, исторические и управленческие аспекты совершенствования реализации права человека на образование.
- ДокументPedagogic technology of formation of readiness for self-development in students from the occupied territories and delimitation line in the east of Ukraine in conditions of temporarily displaced higher education institutions(Journal of Educational Sciences & Psychology, 2021) Kurylo, V.; Trubavina, I.; Karaman, O.; Stepanenko, V.; Yurkiv, Ya.The topicality of the research is connected with the need to develop a technology of preparing students for learning for life, developing their professional self-development at a temporarily displaced higher education institution in conditions when students’ primary and basic needs are insufficiently satisfied. The methods of the research included analysis, synthesis, comparing, systemizing, interviewing, pedagogic experiment, modelling, prognostication, mathematic statistics methods. The level of the analyzed phenomenon turned out much lower than that in students from the safety zone by the following parameters: self-management, gnostic, motivation, moral-and-will, and communicative components of readiness, conditions, mechanisms, and general level of self-development. The scientific novelty: the efficiency of such a technology was proved and justified, and its content was revealed. Актуальність дослідження пов'язана з необхідністю розробки технології підготовки студентів до навчання впродовж життя, розвитку їхнього професійного саморозвитку в умовах тимчасово переміщеного закладу вищої освіти. Методами дослідження були аналіз, синтез, порівняння, систематизація, інтерв'ювання, педагогічний експеримент, моделювання, прогнозування, методи математичної статистики. Рівень досліджуваного явища виявився значно нижчим, ніж у студентів із зони безпеки за такими параметрами: самоуправлінський, гностичний, мотиваційний, морально-вольовий та комунікативний компоненти готовності, умови та механізми формування загального рівня саморозвитку. Наукова новизна: доведено та обґрунтовано ефективність такої технології, розкрито її зміст.