Перегляд за Автор "Tsybulko, L."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументSocial workers training to the work with internally displaced persons: Ukrainian experience(The Institute for Research and European Studies, 2019-05) Trubavina, I.; Tsybulko, L.; Vasylieva, S.; Kalashnyk, N.The article is devoted to a problem of social work in Ukraine – the European Union help to internally displaced persons as a special category of citizens which appeared in Ukraine because of military conflict on Donbass, which is provided through educational work with social workers in new social, economical and political conditions. The aim of the article is to represent theoretical basis and methods of organization of educational work with social workers in the field of informative and explanatory work with internally displaced persons by the means of multidisciplinary brigades coming to the places of their compact residence. The authors of the article are the first ones to substantiate and explain scientific approaches to such kind of educational work (competent, family centered, androgynous, activity, multidisciplinary, ‘help for self-help’) and taking it as basis explain content, forms and methods of social workers. Стаття присвячена проблемі соціальної роботи в Україні – допомога Європейського Союзу внутрішньо переміщеним особам як особливій категорії громадян, що з'явилася в Україні через військовий конфлікт на Донбасі, яка надається через освітню роботу з соціальними працівниками в нових соціальних, економічних та політичних умовах. Метою статті є представлення теоретичних засад та методів організації просвітницької роботи з соціальними працівниками у сфері інформаційно-роз'яснювальної роботи з внутрішньо переміщеними особами засобами мультидисциплінарних бригад, які виїжджають до місць їх компактного проживання. Автори статті є першими, хто обґрунтовують та пояснюють наукові підходи до такого виду просвітницької роботи (компетентнісний, сімейно-центрований, андрогінний, діяльнісний, мультидисциплінарний, "допомога для самодопомоги") і на їх основі розкривають зміст, форми та методи роботи соціальних працівників.
- ДокументThe theoretical foundations of the regional training program for teachers’ professional development “Education in conflict”(EDP Sciences, 2020-03-26) Trubavina, I.; Tsybulko, L.; Mohyliova, N.; Ivanchuk, V.The article is devoted to the issue of developing professional skills of teachers working in a situation of a conflict. The purpose of the research is to substantiate the theoretical foundations of the course and to develop the content of a new training program for Ukrainian teachers’ professional development. The scientific novelty of the research lies in the content of the teachers’ professional development training program, which is grounded on a set of scientific approaches of different levels: philosophic, general scientific, specifically scientific, pedagogical approaches. The importance of children’s security assurance and warranty of their right to education in conflict is under our special consideration. The content of the program includes the following modules: 1) “Children’s problems caused by the armed conflict”; 2) “Education in conflict: the essence, standards (on the UNISEF and UNESCO information)”; 3) “Ways of implementation education in conflict in Ukraine”. The practical significance of the research lies in the multidisciplinary character of the regional training program “Education in conflict” and the recommendations to the methods of teaching it. Стаття присвячена проблемі розвитку професійних навичок учителів, які працюють в ситуації конфлікту. Метою дослідження є обґрунтування теоретичних основ курсу та розробка змісту нової навчальної програми для професійного розвитку вчителів України. Наукова новизна дослідження полягає у змісті навчальної програми з підвищення кваліфікації вчителів, яка ґрунтується на сукупності наукових підходів різних рівнів: філософського, загальнонаукового, конкретно наукового, педагогічного підходів. Важливість забезпечення безпеки дітей та гарантії їх права на освіту в конфлікті під нашим особливим увагою. Зміст програми включає наступні модулі: 1) "Проблеми дітей, викликані збройним конфліктом"; 2) «Освіта в конфлікті: суть, стандарти (за інформацією ЮНІСЕФ та ЮНЕСКО)»; 3) «Шляхи впровадження освіти в умовах конфлікту в Україні». Практичне значення дослідження полягає в мультидисциплінарному характері регіональної програми навчання «Освіта в конфлікті» та рекомендаціях щодо методів її навчання. Статья посвящена проблеме развития профессиональных навыков учителей, работающих в конфликтной ситуации. Цель исследования - обоснование теоретических основ курса и разработка содержания новой учебной программы для профессионального развития украинских учителей. Научная новизна исследования заключается в содержании программы повышения квалификации учителей, которая основана на наборе научных подходов различного уровня: философского, общенаучного, конкретно научного, педагогического. Особое внимание уделяется важности обеспечения безопасности детей и гарантии их права на образование в условиях конфликта. Содержание программы включает следующие модули: 1) «Проблемы детей, вызванные вооруженным конфликтом»; 2) «Образование в условиях конфликта: сущность, стандарты (по информации ЮНИСЕФ и ЮНЕСКО)»; 3) «Пути реализации образования в условиях конфликта в Украине». Практическая значимость исследования заключается в междисциплинарном характере региональной учебной программы «Образование в конфликте» и рекомендациях к методам ее преподавания.
- ДокументTheoretical foundations of the regional training program "Education in conflict" for teachers' professional development(Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 2021) Trubavina, I.; Tsybulko, L.; Mohyliova, N.; Ivanchuk, V.The article is focused on the problem of helping instructors improve their professional abilities when dealing with conflict. The research's objectives are to support the theoretical underpinnings of the course and to create the content of a new training program for the professional advancement of Ukrainian teachers. The content of the professional development training program for teachers is based on a variety of scientific methods at many levels, including philosophic, general scientific, specifically scientific, and pedagogical approaches. This is where the scientific novelty of the research lies. We pay particular attention to the need of guaranteeing children's safety and their access to an education in times of war. The following modules make up the program's content: "Children's problems caused by armed conflict"; "Education in conflict: the essence, standards (on the information from UNISEF and UNESCO)"; and "Ways of implementation education in war in Ukraine." The study's recommendations for teaching strategies and the multidisciplinary nature of the regional training program "Education in Conflict" are what give it its practical value. Стаття присвячена проблемі допомоги інструкторам у вдосконаленні їхніх професійних навичок під час роботи з конфліктами. Цілі дослідження полягають у підтримці теоретичних засад курсу та створенні змісту нової навчальної програми для професійного розвитку українських вчителів. Зміст навчальної програми професійного розвитку вчителів ґрунтується на різноманітних наукових методах, зокрема філософські, загальнонаукові, конкретно-наукові та педагогічні. У цьому полягає наукова новизна дослідження. Особливу увагу ми звертаємо на необхідність гарантування безпеки дітей та їхнього доступу до освіти в умовах війни. Зміст програми складають наступні модулі: "Проблеми дітей, спричинені збройним конфліктом"; "Освіта в умовах конфлікту: сутність, стандарти (за матеріалами ЮНІСЕФ та ЮНЕСКО)"; "Шляхи вирішення проблеми доступу дітей до освіти в умовах війни". Рекомендації щодо стратегій викладання та мультидисциплінарний характер регіональної навчальної програми "Освіта в умовах конфлікту" надають дослідженню практичної цінності.
- ДокументTheory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School(OKTAN PRINT s.r.o., 2020) Andriievska, V.; Baidala, V.; Balatsynova, A.; Bashkir, O.; Bilousova, L.; Borysenko, N.; Boychuk, Y.; Burlachenko, N.; Byhar, A.; Chernovol-Tkachenko, R.; Danylyuk, S.; Kramska, Z.; Krapivnyk, G.; Kravets, V.; Kryshchuk, B.; Kupina, I.; Kuzmina, O.; Lebedyk, L.; Lebid, O.; Loiik, H.; Luparenko, S.; Pisotska, M.; Malykhina, E.; Marionda, I.; Marmaza, O.; Martyniuk, A.; Masiuk, O.; Meshko, H.; Meshko, O.; Mohammad Ameri, S.; Naboka, O.; Nahachevska, Z.; Pits, I.; Nebytova, I.; Ostrovska, N.; Рartola, V.; Peklina, G.; Peretyaha, L.; Petryshyn, L.; Pinskiy, O.; Plis, V.; Popova, O.; Prokop, I.; Prokopenko, A.; Prokopenko, I.; Prokopenko, I.; Pylypiv, O.; Radziievska, O.; Sultanova, N.; Rohalska-Yablonskaa, I.; Romanyshyna, O.; Rybalko, L.; Sapozhnikov, V.; Sapozhnikova, D.; Savchenko, S.; Semenovych, K.; Shcheblykina, T.; Shpak, V.; Shyshenko, V.; Syvokhop, E.; Sivak, N.; Skhirta, M.; Smolуanyuk, N.; Sobchenko, T.; Starikova, L.; Stepanenko, V.; Strelnikov, V.; Temchenko, O.; Tkachenko, L.; Tkachov, A.; Tkachov, S.; Tkachova, N.; Tokarieva, A.; Trubavina, I.; Tsybulko, L.; Domina, V.; Turishcheva, L.; Tytarenko, L.; Ushmarova, V.; Volkova, N.; Vorozhbit-Horbatiuk, V.; Yepikhina, M.; Yermakova, T.; Yershova-Babenko, I.; Yesman, I.; Yurkiv, Y.; Dorozhko, I.; Zelenska, L.; Zhadko, O.; Zhelanova, V.; Zhukov, V.; Zhyrska, H.; Zolotukhina, S.; Zozulia, K.; Dovzhenko, T.; Dzhezheley, O.; Dzhus, O.; Emets, A.; Fentsуk, O.; Filatova, L.; Fomina, L.; Gepenko, L.; Gerasimova, N.; Gerasymova, I.; Grechanyk, О.; Grygorash, V.; Guzenko, N.; Havrysh, I.; Horovenko, O.; Ionova, O.; Kabatska, O.; Kabus, N.; Kalina, K.; Kaplun, S.; Karaman, O.; Karpova, M.; Kazachiner, O.; Kazakova, N.; Khlebnikova, T.; Kikinezhdi, O.; Kin, O.; Kiz, O.; Kniaz, H.; Korinna, H.; Koroliova, L.; Kovalenko, O.; Kovalenko, V.The monograph is dedicated to substantiation of future teacher’s training for work in New Ukrainian school, which is an important problem of reforms in modern education in Ukraine. The study of the authors presents the theory, methods and generalized experience in teacher’s training on a new basis. The authors have generalized the new approaches to teacher’s training, ways, conditions and methods of introduction of them into practice of higher pedagogical education. They have revealed the new concepts, which are important for updating the content and methods of future teacher’s training, the new and improved methods of organizing the educational process on a new basis. The new experience in teacher’s training, which was experimentally verified and tested in theprocess of future teachers’ training, has been broadly generalized. The monograph is based on the Concept of the New Ukrainian School, current legislation on education, higher and general secondary education in Ukraine. It can be recommended for training teachers, students and applicants for bachelor’s and master’s degrees, post-graduate students, research and teaching staff of institutions of higher pedagogical education and for a wide range of scholars and teachers. Монографія присвячена обґрунтуванню підготовки майбутніх учителів до роботи в новій українській школі, що є важливою проблемою реформ сучасної освіти в Україні. У дослідженні авторів на новій основі представлена теорія, методи та узагальнений досвід підготовки вчителів. Автори узагальнили нові підходи до навчання вчителів, шляхи, умови та методи впровадження їх у практику вищої педагогічної освіти. Вони розкрили нові концепції, важливі для оновлення змісту та методів навчання майбутнього вчителя, нові та вдосконалені методи організації навчального процесу на нових засадах. Новий досвід підготовки вчителів, який був експериментально перевірений та перевірений у процесі підготовки майбутніх учителів, широко узагальнений. Монографія базується на Концепції Нової української школи, чинному законодавстві про освіту, вищу та загальну середню освіту в Україні. Це може бути рекомендовано для підготовки викладачів, студентів та здобувачів ступеня бакалавра та магістра, аспірантів, науково-викладацького складу вищих педагогічних навчальних закладів, а також для широкого кола науковців та викладачів. Монография посвящена обоснованию подготовки будущих учителей к работе в Новой украинской школе, что является важной проблемой реформ современного образования в Украине. В исследовании авторов на новой основе представлена теория, методы и обобщенный опыт подготовки учителей. Авторы обобщили новые подходы к обучению учителей, пути, условия и методы внедрения их в практику высшего педагогического образования. Они раскрыли новые концепции, важные для обновления содержания и методов обучения будущего учителя, новые и усовершенствованные методы организации учебного процесса на новых принципах. Новый опыт подготовки учителей, который был экспериментально проверенный и проверенный в процессе подготовки будущих учителей, широко обобщенный. Монография базируется на Концепции новой украинской школы, действующем законодательстве об образовании, высшее и среднее образование в Украине. Это может быть рекомендовано для подготовки преподавателей, студентов и соискателей степени бакалавра и магистра, аспирантов, научно-преподавательского состава высших педагогических учебных заведений, а также для широкого круга ученых и преподавателей.