Перегляд за Автор "Smihunova, O."
Зараз показано 1 - 1 з 1
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументA Model of Formation of Professional and Creative Competences for Engineers Based on Information and Digital Technologies(Springer Nature Switzerland AG, 2023-06-06) Nagayev, V.; Vertegel, V.; Nagayeva, G.; Kovalenko, O.; Smihunova, O.The article aims to design a model for forming professional and creative competencies of agricultural engineers based on information and digital technologies. Modern methodological approaches and theoretical and empirical methods (a generalization of scientific literature, observation, modeling, testing, pedagogical experiment, statistical analysis, and reference comparison) are used in this scientific paper. The model for forming a prospective agricultural engineer’s professional and creative competencies is proposed. The component structure of an agricultural engineer’s professional and creative competencies in their professional preparation is analyzed. The didactic means of information and digital technologies and the components of the educational SMART environment in the professional training of an agricultural engineer are studied. The technological stages of managing the process of forming an agricultural engineer’s professional and creative competencies in a digital educational space are substantiated. The model’s effectiveness for forming professional and creative competencies of a prospective agricultural engineer utilizing information and digital technologies is proved compared to the traditional education system. Метою статті є розробка моделі формування професійно-креативних компетентностей інженерів сільського господарства на основі інформаційно-цифрових технологій. У науковій роботі використано сучасні методологічні підходи та теоретико-емпіричні методи (узагальнення наукової літератури, спостереження, моделювання, тестування, педагогічний експеримент, статистичний аналіз, еталонне порівняння). Запропоновано модель формування професійно-творчих компетентностей майбутнього інженера-аграрника. Проаналізовано компонентну структуру професійно-творчих компетентностей інженера-аграрника в його професійній підготовці. Досліджено дидактичні засоби інформаційно-цифрових технологій та компоненти освітнього SMART-середовища у професійній підготовці інженера-аграрника. Обґрунтовано технологічні етапи управління процесом формування професійно-креативних компетентностей інженера-аграрника в цифровому освітньому просторі. Доведено ефективність моделі для формування професійно-креативних компетентностей майбутнього інженера-аграрника з використанням інформаційно-цифрових технологій порівняно з традиційною системою навчання.