Перегляд за Автор "Podufalova, T."
Зараз показано 1 - 4 з 4
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументLEXICOGRAPHIC REPRESENTATION OF THE WEALTH AND MONEY STEREOTYPES: A LINGUOCOGNITIVE PERSPECTIVE(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-04-24) Podufalova, T.; Perevozchykova, K.Being deeply ingrained in both culture and language, the notions of money and wealth have always attracted scholars in different research fields. Most of the Ukrainian linguistic studies deal with the concepts of WEALTH, MONEY and БАГАТСТВО, ГРОШІ in English-language and Ukrainian-language cultures respectively, often in comparison. The monolingual/explanatory dictionaries provide a wealth of information about the stereotypical features of WEALTH and MONEY, which enables the researcher to reconstruct the invariant prototypical structure of these stereotypes. The study of other linguistic means and resources, in particular the synonyms and collocations of wealth, money, rich and wealthy, as well as the idioms and paroemias about wealth and money, can help to ascertain how this structure gets extended and elaborated. Будучи глибоко вкоріненими як у культурі, так і в мові, поняття грошей і багатства завжди привертали увагу науковців у різних галузях досліджень. Більшість українських лінгвістичних досліджень стосуються концептів WEALTH, MONEYІ та БАГАТСТВО, ГРОШІ в англомовній та україномовній культурах відповідно, часто у порівнянні. Одномовні/тлумачні словники надають багату інформацію про стереотипні ознаки БАГАТСТВО та ГРОШІ, що дозволяє досліднику реконструювати інваріантну прототипну структуру цих стереотипів. Вивчення інших мовних засобів і ресурсів, зокрема синонімів і словосполучень багатство, гроші, багатий і заможний, а також ідіом і паремій про багатство і гроші, може допомогти з'ясувати, як ця структура розширюється і деталізується.
- ДокументLinguistic and Communicative Factors in the Formation and Destruction of Professional Military Officer Stereotypes(Slovak Association for the Study of English (SKASE), 2020-12-11) Pelepeichenko, L.; Podufalova, T.This article identifies linguistic and communicative factors that determine the formation of model professional military officer stereotypes and the destruction of outdated ones, as well as suggests communicative ways to influence this process. It is proved that the main factors in the formation of the model officer stereotype are national experience, fixed in words, set expressions, proverbs, sayings and aphorisms, literary and folklore works, as well as feature films. The factors that determine the modeling of the negative features of the real officer stereotype are experience gained in the process of a person’s activity and influence of the mass media. In terms of the influence of feature films on the destruction of outdated stereotypes in the military sphere, two ways are distinguished: one based on the negative, and the other based on the positive. У статті виявлено специфіку дії факторів, що зумовлюють формування еталонних і руйнування застарілих професійних стереотипів, та запропоновано комунікативні способи впливу на названий процес. Доведено, що основними факторами формування еталонного стереотипу офіцера є національний досвід, зафіксований у лексико-фразеологічному та паремійному фонді мови, літературних і фольклорних творах, художніх кінофільмах. Факторами, що зумовлюють моделювання негативних рис реального професійного стереотипу військового, є досвід, набутий у процесі діяльності, та вплив мас-медіа. У здійсненні впливу художніх кінофільмів на руйнування застарілих стереотипів військової сфери відзначено два способи: з опорою на негатив і з опорою на позитив. В статье выявлена специфика действия факторов, обусловливающих формирование эталонных и разрушения устаревших профессиональных стереотипов, и предложены коммуникативные способы воздействия на названный процесс. Доказано, что основными факторами формирования эталонного стереотипа офицера является национальный опыт, зафиксированный в лексико-фразеологическом и паремийном фонде языка, литературных и фольклорных произведениях, художественных кинофильмах. Факторами, обусловливающими моделирование отрицательных черт реального профессионального стереотипа военного, является опыт, приобретенный в процессе деятельности, и влияние масс-медиа. В осуществлении влияния художественных фильмов на разрушение устаревших стереотипов военной сферы отмечено два способа: с опорой на негатив и с опорой на позитив.
- ДокументProfessional Stereotypes in Terms of Linguistics(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-18) Podufalova, T.The article deals with psychological and linguistic approaches to occupational stereotypes and identifies opportunities for further linguistic research. Professional stereotypes as a type of social stereotypes are important factors in a person's choice of profession, formation of his/her professional identity and implementation of professional activities. Since occupational stereotypes are verbalised, language and its use in communication is available to identify as well as a means of forming occupational stereotypes. В статті розглянуто психологічні та лінгвістичні підходи до професійних стереотипів та окреслено можливості для подальших лінгвістичних досліджень до них. Професійні стереотипи як різновид соціальних стереотипів є важливими факторами в виборі людиною професії, формування її професійної ідентичності та реалізації у професійній діяльності. Оскільки професійні стереотипи вербалізуються, мова та її використання у комунікації є доступом до виявлення, а також засобом формування професійних стереотипів.
- ДокументVariation in the Functions of Narrative in Military Discourse(Institute for Language and Literature, Faculty of Philology, Nikšić, 2022) Pelepeichenko, L.; Podufalova, T.; Revutska, S.This article identifies the kinds of variation in the functions of narrative in military discourse and the conditions that determine their realization. It proves that the function of narrative proper is observed only in certain types of military didactic discourse, when the speaker’s goal is confined to providing accurate information (teaching someone how to use weapons, teaching self-defense techniques, and so on). In other types of didactic discourse, the narrative function is supplemented by the functions of educating and affirming society’s value priorities. The types of variation are determined by discourse conditions: the social context of the communication and the speaker’s illocutionary goal. In instructive speeches, the function of conveying information can be supplemented by that of affirming society’s value priorities. In informative speeches, the narrative function is often accompanied by the functions of the evaluation and refutation of rumors, myths, or individual statements. Speeches on special occasions are characterized by the rearrangement of functions: the narrative function becomes supplementary, and the functions of evaluation, worldview formation, and the affirmation of value priorities become central. Inspirational speeches are most often built on the syncretism of narrative and persuasion. In all speech genres of military discourse, the function of a grand narrative is the formation of the positive image of military personnel. У статті виявлені види варіювання функцій наративу у військовому дискурсі та умови, які визначають їхню актуалізацію. Доведено, що реалізація основної функції наративу – розповідання – відзначається тільки в окремих видах військового дидактичного дискурсу, коли мета мовця обмежується подачею точної інформації (навчити користуватися зброєю, застосовувати прийоми самооборони тощо). В інших видах дидактичного дискурсу функція розповідання доповнюється функцією виховання і ствердження ціннісних пріоритетів суспільства. В інформувальному мовленні часто відзначається доповнення основної функції наративу функціями оцінки, спростування чуток, міфів чи чиїхось висловлювань. Для урочистих виступів характерна перестановка функцій: функція розповіді стає допоміжною, а місце основної займають функції формування картини світу, ствердження ціннісних пріоритетів. Промови з метою надихання найчастіше побудовані на синкретизмі наративу і персуазиву. У військовому дискурсі в усіх мовленнєвих жанрах функцією гранд-наративу є формування позитивного іміджу військової структури.