Перегляд за Автор "Matvieieva, O."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументAPPLICATION OF ICT FOR EXPERT ASSESSMENT OF LATENT VARIABLES IN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL RESEARCH(The Institute of Information Technologies and Learning Tools, 2019) Matvieieva, O.; Gryniova, V.; Kuznetsova, O.The article analyzes the approaches to the study of latent variables in psychological and pedagogical research. The study confirms that some competences and personal qualities belong to the latent constructs (tolerance, readiness for life-long learning, value orientations, etc.) that are difficult to measure. To make their assessment more accurate and reliable, the expert evaluation method with ICT support is suggested providing for the involvement of a greater number of experts in the assessment process. The pedagogical expertise, covering a set of procedures necessary for getting collective expert opinion or assessment of a pedagogical object, phenomenon or process, is considered as the core of the expert evaluation method. The developed ICT assessment support for latent variables evaluation is oriented at the three-level classification of competences. It provides for determining the level of development of social-personal, general-scientific, instrumental, general-professional and specialized- professional competences (the first level of classification) and their constituent structural parts (the second level of classification) as well as the level of acquired knowledge, skills, values and personal qualities (the third level of classification). The developed ICT assessment tool includes the data concerning the Author (Developer), Experts, Expert Assessment, the indices obtained as a result of the analysis of Expert Assessment (Coefficients). Experts are expected to assess the significance of smaller structural units correlating them with the larger ones. Initially, the development level of every individual competence in correlation with the social and professional competence is assessed in percentage; the acquisition of social and professional competence is taken as 100%. Then the significance index of the competences that are the structural parts of every given competence is determined; the significance index of competence structural parts in reference to the relevant competence is assessed. У статті проаналізовано підходи до визначення та дослідження латентних змінних у психолого-педагогічних працях. Доведено, що деякі компетенції та якості особистості належать до латентних конструктів (толерантність, здатність до навчання впродовж життя, ціннісні орієнтації тощо), що погано піддаються кількісній оцінці. Для підвищення рівня об’єктивності їх оцінювання запропоновано метод експертного оцінювання з ІКТ-супроводом, що передбачає залучення більшої кількості експертів. Основою експертного методу є педагогічна експертиза, яка включає сукупність процедур, необхідних для одержання колективної думки або оцінки про педагогічний об'єкт, явище або процес. Для оцінювання латентних змінних запропоновано застосування методу експертного оцінювання з ІКТ-супроводом, зорієнтованим на трирівневу класифікацію компетенцій/компетентностей. Перший рівень складають: соціально-особистісна, загальнонаукова, інструментальна, загальнопрофесійна, спеціалізовано-професійна компетентності; другий рівень об’єднує компетенції, що входять до їх складу; третій рівень становлять складники компетенцій – знання, уміння, цінності, особистісні якості. Розроблений і запропонований ІКТ-супровід містить інформацію про Автора (розробника), Експертів, оцінки Експертів, значення, отримані в результаті обробки оцінок Експертів (коефіцієнти). Передбачено оцінювання Експертами значущості більш дрібних структурних одиниць щодо більших. Спочатку оцінюється сформованість кожної окремої компетентності відповідно до всієї соціально- професійної компетентності у відсотках, приймаючи соціально-професійну компетентність за 100%, потім оцінюється вагомість компетенцій, що входять до складу даної компетентності й значущість окремих складників компетенцій щодо відповідної компетенції. В статье проанализированы подходы к определению и изучению латентных переменных в психолого-педагогических исследованиях. Установлено, что некоторые компетенции и качества личности относятся к латентным конструктам (толерантность, способность к обучению в течение жизни, ценностные ориентации и т.д.) и плохо поддаются количественной оценке. Для повышения уровня объективности их оценивания предложен метод экспертного оценивания с ИКТ- сопровождением, что предполагает привлечение большего количества экспертов. Основой экспертного метода является педагогическая экспертиза, которая включает совокупность процедур, необходимых для получения коллективного мнения или оценки о педагогическом объекте, явлении или процессе. Для оценки латентных переменных предложено применение метода экспертного оценивания с ИКТ- сопровождением на основе трехуровневой классификации компетенций/компетентностей. Первый уровень составляют: cоциальноличностная, общенаучная, инструментальная, общепрофессиональная, специализированнопрофессиональная компетентности; второй уровень объединяет компетенции, входящие в их состав; третий уровень объединяет составляющие компетенций (знания, умения, ценности, личностные качества). Предложенное ИКТ-сопровождение содержит информацию об Авторе (разработчик); Экспертах; оценках Экспертов; значениях, полученных в результате обработки оценок Экспертов (коэффициенты). Предусмотрено оценивание Экспертами значимости более мелких структурных единиц относительно больших. Сначала оценивается сформированность каждой отдельной компетентности относительно социально-профессиональной компетентности в процентах, принимая последнюю за 100%, затем оценивается значимость компетенций, входящих в состав данной компетентности и значимость отдельных составляющих компетенции.
- ДокументStudy of Aspects Facilitating "Lifelong Learning" Competence Development in High School Students(Lumen Publishing House, 2019) Matvieieva, O.; Ovcharenko, N.; Korchagina, A.; Kuznetsova, O.; Grineva, V.The «lifelong learning» competence is considered in the article as an integrated ability of an individual, incorporating knowledge, skills and habits that students acquire during schooling, as well as certain qualities that ensure their readiness for further learning, socialization and personal growth. Success-oriented motivation and success in learning are determined as the essential prerequisites for the «lifelong learning» competence development in high school learners. The article presents the results of an empirical study of the correlation between success-oriented motivation, high school students’ academic self-regulation and their success in learning. The experimental assessment was carried out in two different types of institutions of secondary education (the general secondary school, the lyceum). To carry out the diagnostic assessment of 9th grade students (n = 134, age 13–15 years) the adaptation of the method of motivating students to achieve success, the method of «Academic self-regulation» and the technique of hubristic motivation diagnostic assessment were used. It has been determined that high level indicators of internalization and exteriorization are more evident in lyceum students, confirming their desire for self-development, self-improvement and self-education. The existence of direct correlation between the external regulation of learning activity and the motivation oriented to preventing failure, and between the internal motivation and success-oriented motivation has been proved. The peculiarities of the success-oriented motivation and academic self-regulation of high school students of different types of schools (general secondary school, lyceum) have been specified. The study has confirmed that the motives of the internal success-oriented motivation of high school students have a greater impact on their achievements in learning than the motives of external motivation and are more valuable for «lifelong learning» competence development.
- ДокументНекоторые аспекты психолого-педагогического сопровождения адаптации будущих учителей(Rezekne Academy of Technologies, 2019-05-24) Sokolova, A.; Matvieieva, O.; Korchagina, G.Статья посвящена изучению некоторых аспектов психолого-педагогического сопровождения адаптации будущих учителей. Цель: определить влияние предлагаемых стратегий психолого-педагогического сопровождения на способность студентов к адаптации. Анкета «Адаптивность» (многоуровневая личностная анкета) А. Маклакова и С. Чермянина использовалась в исследовании для диагностики студентов 1-6 курсов бакалавриата и магистратуры на факультете искусств Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. В исследовании приняли участие 58 студентов специальности 014 Среднее образование (Музыка). Результаты внедрения стратегий психолого-педагогического сопровождения показали, что у студентов растет способность регулировать свое взаимодействие с окружающей средой, наблюдается рост социальных контактов, социальной активности и самооценки. Доказано, что внедрение предлагаемых стратегий педагогической поддержки на факультете искусств педагогического вуза напрямую влияет на способность студентов к адаптации. Стаття присвячена вивченню деяких аспектів психолого-педагогічного супроводу адаптації майбутніх вчителів. Мета: визначити вплив пропонованих стратегій психолого-педагогічного супроводу на здатність студентів до адаптації. Анкета «Адаптивність» (багаторівнева особистісна анкета) А. Маклакова і С. Чермяніна використовувалася в дослідженні для діагностики студентів 1-6 курсів бакалаврату та магістратури на факультеті мистецтв Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. У дослідженні взяли участь 58 студентів спеціальності 014 Середня освіта (Музика). Результати впровадження стратегій психолого-педагогічного супроводу показали, що у студентів зростає здатність регулювати свою взаємодію з навколишнім середовищем, спостерігається зростання соціальних контактів, соціальної активності і самооцінки. Доведено, що впровадження пропонованих стратегій педагогічної підтримки на факультеті мистецтв педагогічного вузу безпосередньо впливає на здатність студентів до адаптації.The article is devoted to the study of some aspects of psychological and pedagogical support for the adaptation of future teachers. Objective: to determine the impact of the proposed strategies of psychological and pedagogical support on the ability of students to adapt. The “Adaptability” (Multilevel Personality Questionnaire) questionnaire by A. Maklakov and S. Chermianin was used in the study to diagnose students of the 1st-6th years of bachelor’s and master’s degree programs of higher education at the faculty of arts of a pedagogical higher education establishment. The results of the introduction of strategies of psycho-pedagogical support showed that students grow their ability to regulate their interaction with the environment, that there is an increase in social contacts, social activity and self-esteem. It has been proven that the introduction of the proposed strategies of pedagogical support at the faculty of the arts of a pedagogical higher education establishment has a direct impact on the ability of students to adapt.