Перегляд за Автор "Krapivnyk, G."
Зараз показано 1 - 5 з 5
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументINTERMEDIALITY IN NEWSPAPER TEXTS PRESENTATION(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-04-20) Krapivnyk, G.Media texts appear to be an essential source of information inflow for people worldwide. The main channels used for this purpose range from traditional ones, including literature, television, radio, and press, to digital media resources, where it becomes clear that contemporary media texts, especially, their soft versions, normally combine a number channels thus turning into hybrids. The interaction of two or more media within a single text makes it multimedia while relations between texts, belonging to different media, create intermediality. Медіатексти виявляються важливим джерелом надходження інформації для людей у всьому світі. Основні канали, які використовуються для цього, варіюються від традиційних, включаючи літературу, телебачення, радіо та пресу, до цифрових медіа-ресурсів, де стає зрозуміло, що сучасні медіатексти, особливо їх soft версії, зазвичай об'єднують ряд каналів, перетворюючись таким чином на гібриди. Взаємодія двох або більше медіа в одному тексті робить його мультимедійним, тоді як зв’язки між текстами, що належать до різних медіа, створюють інтермедіальність.
- ДокументModelling the Process of Reflection in Pre-Service Teacher Education(Editura LUMEN (LUMEN Publishing House), 2021) Krapivnyk, G.; Tuchyna, N.; Bashkir, O.; Borysov, V.; Gonchar, O.; Plakhtyeyeva, V.The article traces the role of reflection in teacher education and explores the issue of the necessity of creating a system of developing students’ reflective skills in the process of their university studies. The model of guided reflection employed at the Department of Foreign Philology at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University is described in detail. The group of 30 students were observed during three academic years (2017-2020) and their performance, attitudes and behaviours were examined through different research methods, including qualitative and quantitative analysis of various documents (questionnaires, self-assessment lists, observation charts, reflective essays etc.) and interviews with participant focus groups. The article presents samples of activities used in pedagogy and methodology classes, and observations of students’ behaviours while performing them. The collected data prove that by constant and sufficient scaffolding, interaction with the ‘knowledgeable other’, students manage to get accustomed to continuous reflection, are getting aware of the benefits of reflection, and are developing skills of reflective practitioners, which are crucial for their further professional and personal growth. The findings of the study can be applied by university teachers engaged in pre-service teacher education.
- ДокументOn Intertextuality Significance in Public Addresses(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-18) Krapivnyk, G.It is impossible to imagine any influential text without intertextuality involved in the process of its production and interpretation. The point is that links between various texts broaden the limits of the resulting metatext meanings and messages, thus having a powerful impact on the text recipients.Though the оn Intertextuality Significance in Public Addresses above overview of the intertextuality in the public address in question is non-exhaustive, it includes the essential intertextual links to be found therein, and it obviously provides evidence to the high significance of the using intertextuality in this textual genre to achieve the maximum effect on the public who will subsequently perceive and interpret the text. Неможливо уявити будь-який впливовий текст без інтертекстуальності, задіяної в процесі його виробництва та інтерпретації. Річ у тім, що зв’язки між різними текстами розширюють межі метатекстових смислів і повідомлень, що виникають, надаючи потужний вплив на реципієнтів тексту. Питання про значення інтертекстуальності в публічних зверненнях не є вичерпним, воно включає істотні інтертекстуальні зв’язки, які можна знайти в ньому, і, очевидно, надає докази високої значущості використання інтертекстуальності в цьому текстовому жанрі для досягнення максимального впливу на публіку, яка згодом сприйматиме та інтерпретуватиме текст.
- ДокументProfessional development school: pre-service primary school teachers training involving dual education elements(OKTAN PRINT s.r.o., 2020) Ushmarova, V.; Krapivnyk, G.; Yesman, I.The research confirms the efficiency of pre-service primary school teachers training that includes dual education elements following the results of introducing the pilot program “Professional Development School. (A Day at School)” at the primary school education faculty of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The paper discusses the experience of pre-service primary school teachers’ practical training that aims at educating primary school pupils under the pilot program “Professional Development School. (A Day at School)”. Its goal is to ensure comfortable and smooth transition for pre-service primary school teachers from teaching to educating in real-life educational contexts at secondary schools being guided by experienced mentors – secondary school primary school teachers from Kharkiv as well as by the teaching staff of the primary school and professional education department of the primary school education faculty of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. A brief syllabus on the Theory and Methods of Education is presented. It defines the course duration and structure (4 months, 2 modules, 10 topics, and 25 tasks), teaching methods (work in a mastermind group, micro teaching, individual work, individual classes, counseling sessions etc.) and the course outcome – gaining practical experience by case studying in real-life primary-schooling educational conditions at primary grades of secondary schools. Scientific novelty of the research is that it is the first study to offer theoretical grounds and summary of the results of the experimental research into the practical pre-service primary school teachers training that includes dual education elements under the program “Professional Development School” (based on the course of the Theory and Methods of Education). У дослідженні обгрунтовано доцільність здійснення підготовки майбутніх учителів початкових класів до професійної діяльності з елементами дуальної освіти за результатами впровадження експериментальної програми «Школа професійного зростання. (День у школі)» на факультеті початкового навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Презентовано досвід здійснення практичної підготовки майбутніх учителів початкових класів до виховання молодших школярів у межах експериментальної програми "Школа професійного зростання. (День у школі)", мета якої полягає в забезпеченні для майбутніх учителів початкових класів комфортного переходу від навчальної діяльності до професійної виховної діяльності в умовах реального освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти під керівництвом досвідчених наставників - вчителів початкових класів закладів загальної середньої освіти м. Харків та професорсько-викладацького складу кафедри початкової школи та професійної освіти факультету початкової навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Представлено стислий план теорії та методів навчання. Він визначає тривалість та структуру курсу (4 місяці, 2 модулі, 10 тем та 25 завдань), методи викладання (робота в групі керівників, мікровикладання, індивідуальна робота, індивідуальні заняття, консультаційні заняття тощо) та результат курсу - набуття практичного досвіду з використанням кейсів у реальних умовах навчання в початковій школі в початкових класах загальноосвітніх шкіл. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що це перше дослідження, яке пропонує теоретичні обгрунтування та підсумок результатів експериментального дослідження практичної підготовки вчителів початкової школи, що включає елементи дуальної освіти за програмою «Школа професійного розвитку» (на основі з курсу теорії та методики виховання). В исследовании обоснована целесообразность осуществления подготовки будущих учителей начальных классов к профессиональной деятельности с элементами дуальной образования по результатам внедрения экспериментальной программы «Школа профессионального роста. (День в школе) »на факультете начального обучения Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. Представлен опыт осуществления практической подготовки будущих учителей начальных классов к воспитанию младших школьников в рамках экспериментальной программы "Школа профессионального роста. (День в школе)", цель которой заключается в обеспечении для будущих учителей начальных классов комфортного перехода от учебной деятельности к профессиональной воспитательной деятельности в условиях реального образовательного процесса в учреждениях общего среднего образования под руководством опытных наставников - учителей начальных классов учреждений общего среднего образования г.. Харьков и профессорско-преподавательского состава кафедры начальной школы и профессионального образования факультета начального обучения Харьковского национального педагогического университета имени г. С. Сковороды. Представлены краткий план теории и методов обучения. Он определяет продолжительность и структуру курса (4 месяца, 2 модуля, 10 тем и 25 задач), методы преподавания (работа в группе руководителей, микропреподавание, индивидуальная работа, индивидуальные занятия, консультационные занятия и т.п.) и результат курса - приобретение практического опыта с использованием кейсов в реальных условиях обучения в начальной школе в начальных классах общеобразовательных школ. Научная новизна исследования заключается в том, что это первое исследование, которое предлагает теоретические обоснования и итог результатов экспериментального исследования практической подготовки учителей начальной школы, включающий элементы дуальной образования по программе «Школа профессионального развития» (на основе по курсу теории и методики воспитания).
- ДокументTheory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School(OKTAN PRINT s.r.o., 2020) Andriievska, V.; Baidala, V.; Balatsynova, A.; Bashkir, O.; Bilousova, L.; Borysenko, N.; Boychuk, Y.; Burlachenko, N.; Byhar, A.; Chernovol-Tkachenko, R.; Danylyuk, S.; Kramska, Z.; Krapivnyk, G.; Kravets, V.; Kryshchuk, B.; Kupina, I.; Kuzmina, O.; Lebedyk, L.; Lebid, O.; Loiik, H.; Luparenko, S.; Pisotska, M.; Malykhina, E.; Marionda, I.; Marmaza, O.; Martyniuk, A.; Masiuk, O.; Meshko, H.; Meshko, O.; Mohammad Ameri, S.; Naboka, O.; Nahachevska, Z.; Pits, I.; Nebytova, I.; Ostrovska, N.; Рartola, V.; Peklina, G.; Peretyaha, L.; Petryshyn, L.; Pinskiy, O.; Plis, V.; Popova, O.; Prokop, I.; Prokopenko, A.; Prokopenko, I.; Prokopenko, I.; Pylypiv, O.; Radziievska, O.; Sultanova, N.; Rohalska-Yablonskaa, I.; Romanyshyna, O.; Rybalko, L.; Sapozhnikov, V.; Sapozhnikova, D.; Savchenko, S.; Semenovych, K.; Shcheblykina, T.; Shpak, V.; Shyshenko, V.; Syvokhop, E.; Sivak, N.; Skhirta, M.; Smolуanyuk, N.; Sobchenko, T.; Starikova, L.; Stepanenko, V.; Strelnikov, V.; Temchenko, O.; Tkachenko, L.; Tkachov, A.; Tkachov, S.; Tkachova, N.; Tokarieva, A.; Trubavina, I.; Tsybulko, L.; Domina, V.; Turishcheva, L.; Tytarenko, L.; Ushmarova, V.; Volkova, N.; Vorozhbit-Horbatiuk, V.; Yepikhina, M.; Yermakova, T.; Yershova-Babenko, I.; Yesman, I.; Yurkiv, Y.; Dorozhko, I.; Zelenska, L.; Zhadko, O.; Zhelanova, V.; Zhukov, V.; Zhyrska, H.; Zolotukhina, S.; Zozulia, K.; Dovzhenko, T.; Dzhezheley, O.; Dzhus, O.; Emets, A.; Fentsуk, O.; Filatova, L.; Fomina, L.; Gepenko, L.; Gerasimova, N.; Gerasymova, I.; Grechanyk, О.; Grygorash, V.; Guzenko, N.; Havrysh, I.; Horovenko, O.; Ionova, O.; Kabatska, O.; Kabus, N.; Kalina, K.; Kaplun, S.; Karaman, O.; Karpova, M.; Kazachiner, O.; Kazakova, N.; Khlebnikova, T.; Kikinezhdi, O.; Kin, O.; Kiz, O.; Kniaz, H.; Korinna, H.; Koroliova, L.; Kovalenko, O.; Kovalenko, V.The monograph is dedicated to substantiation of future teacher’s training for work in New Ukrainian school, which is an important problem of reforms in modern education in Ukraine. The study of the authors presents the theory, methods and generalized experience in teacher’s training on a new basis. The authors have generalized the new approaches to teacher’s training, ways, conditions and methods of introduction of them into practice of higher pedagogical education. They have revealed the new concepts, which are important for updating the content and methods of future teacher’s training, the new and improved methods of organizing the educational process on a new basis. The new experience in teacher’s training, which was experimentally verified and tested in theprocess of future teachers’ training, has been broadly generalized. The monograph is based on the Concept of the New Ukrainian School, current legislation on education, higher and general secondary education in Ukraine. It can be recommended for training teachers, students and applicants for bachelor’s and master’s degrees, post-graduate students, research and teaching staff of institutions of higher pedagogical education and for a wide range of scholars and teachers. Монографія присвячена обґрунтуванню підготовки майбутніх учителів до роботи в новій українській школі, що є важливою проблемою реформ сучасної освіти в Україні. У дослідженні авторів на новій основі представлена теорія, методи та узагальнений досвід підготовки вчителів. Автори узагальнили нові підходи до навчання вчителів, шляхи, умови та методи впровадження їх у практику вищої педагогічної освіти. Вони розкрили нові концепції, важливі для оновлення змісту та методів навчання майбутнього вчителя, нові та вдосконалені методи організації навчального процесу на нових засадах. Новий досвід підготовки вчителів, який був експериментально перевірений та перевірений у процесі підготовки майбутніх учителів, широко узагальнений. Монографія базується на Концепції Нової української школи, чинному законодавстві про освіту, вищу та загальну середню освіту в Україні. Це може бути рекомендовано для підготовки викладачів, студентів та здобувачів ступеня бакалавра та магістра, аспірантів, науково-викладацького складу вищих педагогічних навчальних закладів, а також для широкого кола науковців та викладачів. Монография посвящена обоснованию подготовки будущих учителей к работе в Новой украинской школе, что является важной проблемой реформ современного образования в Украине. В исследовании авторов на новой основе представлена теория, методы и обобщенный опыт подготовки учителей. Авторы обобщили новые подходы к обучению учителей, пути, условия и методы внедрения их в практику высшего педагогического образования. Они раскрыли новые концепции, важные для обновления содержания и методов обучения будущего учителя, новые и усовершенствованные методы организации учебного процесса на новых принципах. Новый опыт подготовки учителей, который был экспериментально проверенный и проверенный в процессе подготовки будущих учителей, широко обобщенный. Монография базируется на Концепции новой украинской школы, действующем законодательстве об образовании, высшее и среднее образование в Украине. Это может быть рекомендовано для подготовки преподавателей, студентов и соискателей степени бакалавра и магистра, аспирантов, научно-преподавательского состава высших педагогических учебных заведений, а также для широкого круга ученых и преподавателей.