Перегляд за Автор "Kozina, Zh. L."
Зараз показано 1 - 13 з 13
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументApplication of technical devices at the initial stage of training in technical techniques in volleyball(Health, sport, rehabilitation, 2018) Cieślicka, M.; Kozina, Zh. L.; Muszkieta, R.; Zhigaeva, M. V.; Kazina, V. V.; Safronova, T. N.; Kudryavtsev, M. D.In this article the author developed and substantiated the technique of initial training for technical techniques in volleyball with the use of technical devices of young volleyball players of 11-12 years. It is shown that the use of simulators and interactive technologies is effective, expedient, reliable, affordable and easy to use in the manufacture of equipment for initial training in volleyball technical techniques. У даній статті автор розробив і обгрунтував методику початкового навчання технічним прийомам в волейболі із застосуванням технічних пристроїв юних волейболістів 11-12 років. Показано, що застосування тренажерів та інтерактивних технологій є ефективним, доцільним, надійним, досить доступним в застосуванні і простим у виготовленні засобом для початкового навчання технічним прийомам в волейболі. В данной статье автор разработал и обосновал методику начального обучения техническим приемам в волейболе с применением технических устройств юных волейболистов 11-12 лет. Показано, что применение тренажеров и интерактивных технологий является эффективным, целесообразным, надежным, достаточно доступным в применении и простым в изготовлении средством для начального обучения техническим приемам в волейболе.
- ДокументFactor structure of the integral readiness of aerobics athletes (women)(Publisher University of Piteşti, Romania, 2017-11) Kozina, Zh. L.; Shepelenko, Т. V.; Osiptsov, A. V.; Kostiukevych, V. М.; Repko, O. O.; Bazilyuk, T. A.; Sobko, I. M.; Guba, A. V.; Prokopenko, A. I.The aim of the work is to develop the principles of team completion in sports aerobics using methods of factor and cluster analysis. Material and methods. Participants in the study. The study involved 24 aerobics athletes (women) – members of the national team and its reserve for sports aerobics in Kharkov. Methods of research: Aerobics athletes were performed complex examination to determine the functional state of the body of athletes (arterial pressure, parameters of pulsometry, testing on the treadmill), psychophysiological state (determination of the time of a simple and complex reaction in various modes of signal delivery). Physical development, vestibular stability and physical readiness were also determined. For the processing of data, methods of mathematical statistics were applied the computer programs "EXEL" and "SPSS". Mathematical and visual models of aerobics of each group were constructed. Results. Using factor analysis in the structure of the complex preparedness of women, four main factors were identified: 1 - The factor "Parasympathicotonia"; 2 - Factor "Mobility of the nervous system "; 3 - Factor "Force"; 4 - Factor "A sense of time". The individual factor structure of athletes' preparedness was revealed, for which the percentage values of the severity of each factor in each athlete were determined. All athletes have a different severity of various factors, indicating that there are significant individual differences. On the basis of the data obtained, groups of athletes can be formed for appearances in various competitive categories. Conclusions. Factor analysis allows to determine the overall and individual structure of athletes' preparedness. The data obtained with regard to the individual preparedness structure can be used for associations of athletes in groups for participation in different competitive categories.Метою роботи є розробка принципів складання команди зі спортивної аеробіки з використанням методів факторного та кластерного аналізу. Матеріал та методи. Учасники дослідження. У дослідженні брали участь 24 спортсмени з аеробіки (жінки) - члени національної команди та її резерву для спортивної аеробіки у Харкові. Методи дослідження: спортсменам з аеробіки було проведено комплексне обстеження для визначення функціонального стану організму спортсменів (артеріальний тиск, параметри пульсометрії, тестування на біговій доріжці), психофізіологічний стан (визначення часу простої та складної реакції в різних режимах подачі сигналу). Також визначалися фізичний розвиток, вестибулярна стабільність і фізична готовність. Для обробки даних застосовували методи математичної статистики комп’ютерні програми "EXEL" та "SPSS". Побудовані математичні та наочні моделі аеробіки кожної групи. Результати. За допомогою факторного аналізу в структурі комплексної підготовленості жінок було визначено чотири основні фактори: 1 - фактор «Парасимпатикотонія»; 2 - фактор «Рухливість нервової системи»; 3 - фактор "Сила"; 4 - Фактор «Почуття часу». Виявлено індивідуальну факторну структуру підготовленості спортсменів, для якої визначали відсоткові значення вираженості кожного фактора у кожного спортсмена. Усі спортсмени мають різну вираженість різних факторів, що свідчить про наявність значних індивідуальних відмінностей. На основі отриманих даних можуть формуватися групи спортсменів для виступів у різних змагальних категоріях. Висновки. Факторний аналіз дозволяє визначити загальну та індивідуальну структуру підготовленості спортсменів. Отримані дані щодо індивідуальної структури підготовленості можуть бути використані для об’єднань спортсменів у групи для участі у різних змагальних категоріях.Целью работы является разработка принципов составления команды по спортивной аэробике с использованием методов факторного и кластерного анализа. Материал и методы. Участники исследования. В исследовании принимали участие 24 спортсмена из аэробики (женщины) - члены национальной команды и ее резерва для спортивной аэробики в Харькове. Методы исследования: спортсменам по аэробике было проведено комплексное обследование для определения функционального состояния организма спортсменов (артериальное давление, параметры пульсометрии, тестирование на беговой дорожке), психофизиологическое состояние (определение времени простой и сложной реакции в различных режимах подачи сигнала). Также определялись физическое развитие, вестибулярная устойчивость и физическая готовность. Для обработки данных применяли методы математической статистики компьютерные программы "EXEL" и "SPSS". Построенные математические и наглядные модели аэробики каждой группы. Результаты. С помощью факторного анализа в структуре комплексной подготовленности женщин были определены четыре основных фактора: 1 - фактор «парасимпатикотонии»; 2 - фактор «Подвижность нервной системы»; 3 - фактор "Сила"; 4 - Фактор «Чувство времени». Выявлено индивидуальную факторную структуру подготовленности спортсменов, для которой определяли процентные значения выраженности каждого фактора у каждого спортсмена. Все спортсмены имеют разную выраженность различных факторов, свидетельствует о наличии значительных индивидуальных различий. На основе полученных данных могут формироваться группы спортсменов для выступлений в различных соревновательных категориях. Выводы. Анализ позволяет определить общую и индивидуальную структуру подготовленности спортсменов. Полученные данные по индивидуальной структуры подготовленности могут быть использованы для объединений спортсменов в группы для участия в различных соревновательных категориях.
- ДокументIndividual chronobiological regularity in track-and-field sprint(Kharkov Regional Branch of the National Olympic Committee of Ukraine, Publishing House KSADA, 2018-06-30) Kozina, Zh. L.; Prokopenko, I. F.; Cretu, M.; Chaika, O. I.; Repko, O. A.; Osiptsov, A. V.; Razumenko, T.; Kudryavtsev, M. D.; Polianskyi, A. O.Purpose: to identify the patterns of individual dynamics of competitive performance in track and field sprint. Material: The study involved a highly qualified athlete (running for short distances, long jumps). Results: In the sinusoidal functions of the competitive performance of the athlete, the period of oscillation was 32 to 48 days. It is shown that the period of the sinusoidal function of the dynamics of competitive performance (about 30-40 days) coincides with the period of the ovarian cycle of the athlete. A reliable relationship between the 400 m run time and intuitive biorhythm values was established (the oscillation period is 38 days (r = -0.58, p <0.05)). The data obtained coincided with the period of fluctuations in the sports form. Training programs are built on the patterns of ups and downs of the functional state. Conclusions: Regularities of the individual dynamics of the sports form make it possible to provide the necessary correspondence between the state of the organism and the dynamics of the loads. Мета роботи: виявити закономірності індивідуальної динаміки змагальної результативності в легкоатлетичному спринті. Матеріал. У дослідженні взяла участь атлетка високої кваліфікації (біг на короткі дистанції, стрибки в довжину). Результати. У синусоїдальних функціях змагальної результативності атлетки період коливань склав від 32 до 48 діб. Показано, що період синусоїдальної функції динаміки змагальної результативності (близько 30-40 днів) збігається з періодом овариального циклу атлетки. Виявлено вірогідний взаємозв'язок між часом пробегания дистанції 400 м і значеннями інтуїтивного біоритму (період коливань складає 38 днів (r = -0,58,)). Отримані дані співпали з періодом коливань спортивної форми. Тренувальні програми побудовані по закономірностям підйомів і спадів функціонального стану. Висновки. Закономірності індивідуальної динаміки спортивної форми дозволяють забезпечити необхідне відповідність між станом організму і динамікою навантажень. Цель работы: выявить закономерности индивидуальной динамики соревновательной результативности в легкоатлетическом спринте. Материал. В исследовании приняла участие атлетка высокой квалификации (бег на короткие дистанции, прыжки в длину). Результаты. В синусоидальных функциях соревновательной результативности атлетки период колебаний составил от 32 до 48 суток. Показано, что период синусоидальной функции динамики соревновательной результативности (около 30-40 дней) совпадает с периодом овариального цикла атлетки. Выявлена достоверная взаимосвязь между временем пробегания дистанции 400 м и значениями интуитивного биоритма (период колебаний составляет 38 дней (r=-0,58, )). Полученные данные совпали с периодом колебаний спортивной формы. Тренировочные программы построены по закономерностям подъемов и спадов функционального состояния. Выводы. Закономерности индивидуальной динамики спортивной формы позволяют обеспечить необходимое соответствие между состоянием организма и динамикой нагрузок.
- ДокументIntegral method for the development of motor abilities and psycho-physiological functions in children from 2 to 4 years old(Publisher University of Piteşti, Romania, 2018-03-30) Kozina, Zh. L.; Prokopenko, I. F.; Lahno, O. G.; Kozin, S.; Razumenko, T.; Osiptsov, A. V.The aim of the work: to develop and substantiate the method of integral development of the child on the basis of the integrated application of poems about nature and imitation movements. Material and methods. There are 108 children involved in the study. Among them were 56 children who are 2 and 3 years old (28 were in control group and 28 were in experimental group), 52 children who are 3 and 4 years old (24 were in control group and 28 were in experimental group). Measures. Anthropometry (body length (kg), body weight (m)), motor tests, psychophysiological indices, an expert evaluation of the speech. Methods for determination of motor abilities. To monitoring the state of general physical fitness of children 2 years was used run 10 m (c). To monitoring the state of general physical fitness of children 3-4 years, the following tests were applied: running 10 m (s), jump in length from place (m), throwing a bag of sand with a weight of 40 g (m), balance time at one leg (s). Methods of psychophysiological testing. Psychophysiological indicators reflect the speed of thought processes on the basis of determining the speed of impulses in the central nervous system. The following measurements were made: measurement of the simple reaction speed to the light stimulus: in response to the appearance of any image on the monitor, it was necessary to press and release the left mouse button as soon as possible; measurement of the simple reaction speed to the sound stimulus: in response to the sound, you should press and release the left mouse button as soon as possible. Comprehensive application of poems about nature and exercises contributed to an increase in the development of psychomotor abilities of children 2-4 years. The essence of the technique is to perform exercises not under the expense, but under verse lines about nature; Each line of the verse corresponds to physical exercise. In addition, in these techniques, an original sequence of movements that flow smoothly from each other and built on the natural movements of the child, carried out immediately all over the body on the principle of animal imitation, as well as - by wave principle. Results. The complex application of poems about nature and exercises contributed to an increase in the development of psychomotor abilities of children 2-4 years old. In the age group of 2 years, the most significant changes occurred in the times of a simple reaction to light and sound. The running time of the 10 m segment significantly improved both in the control and in the experimental groups, however, in the experimental group the change in this index is more pronounced. In the experimental group also more pronounced verbal develop as a result of the application of the technique. In the age group 3-4 years, a significant improvement in the parameters of a simple reaction to light and sound stimuli was revealed. Significantly improved the performance of throwing a bag with sand right hand, a long jump from the seat. In the control group, these changes are less pronounced or unreliable. The development of speech significantly changed both in the experimental group and in the control group, but in the control group these changes were more pronounced. Conclusions.A greater number of significant differences were found between the test scores of the children of the experimental group compared with the control group after the experiment. It is recommended to use the integral technique of combining poems about nature and movements for the development of psychomotor abilities of children 2-4 years old. Мета роботи: розробити і обґрунтувати методику інтегрального розвитку дитини на основі комплексного застосування віршів про природу і наслідувальних рухах. Матеріал і методи. У дослідженні беруть участь 108 дітей. Серед них було 56 дітей у віці 2 і 3 років (28 були в контрольній групі і 28 в експериментальній групі), 52 дитини у віці 3 і 4 років (24 в контрольній групі і 28 в експериментальній групі). Заходи. Антропометрія (довжина тіла (кг), маса тіла (м)), моторні тести, психофізіологічні показники, експертна оцінка мови. Методи визначення рухових здібностей. Для спостереження за станом загальної фізичної підготовленості дітей 2 років використовувався пробіг 10 м (с). Для контролю стану загальної фізичної підготовленості дітей 3-4 років були застосовані наступні тести: біг 10 м (с), стрибати в довжину з місця (м), кидати мішок з піском вагою 40 г (м), час рівноваги на одну ногу (и ). Методи психофізіологічного тестування. Психофізіологічні показники відображають швидкість розумових процесів на основі визначення швидкості імпульсів в центральній нервовій системі. Були виконані наступні вимірювання: вимірювання швидкості простої реакції на світловий подразник: у відповідь на появу будь-якого зображення на моніторі, необхідно було якомога швидше натиснути і відпустити ліву кнопку миші; вимір швидкості простої реакції на звуковий стимул: у відповідь на звук, ви повинні натиснути і відпустити ліву кнопку миші як можна швидше. Комплексне застосування віршів про природу і вправах сприяло збільшенню розвитку психомоторних здібностей у дітей 2-4 років. Суть техніки в тому, щоб виконувати вправи не за гроші, а під вірші про природу; Кожен рядок вірша відповідає фізичним вправам. Крім того, в цих прийомах оригінальна послідовність рухів, які плавно перетікають одна в одну і будуються на природних рухах дитини, виконуються відразу по всьому тілу за принципом імітації тварин, а також - за хвильовим принципом. Результати. Комплексне застосування віршів про природу і вправах сприяло розвитку психомоторних здібностей у дітей 2-4 років. У віковій групі 2 роки Найбільш значні зміни відбулися за часів простої реакції на світло і звук. Час пробігу сегмента 10 м значно покращився як в контрольній, так і в експериментальній групах, проте в експериментальній групі зміна цього показника більш виражено. У дослідній групі також більш яскраво виражено словесне розвиток в результаті застосування методики. У віковій групі 3-4 роки виявлено значне поліпшення показників простої реакції на світлові і звукові подразники. Значно покращилися показники кидка сумки з піском правою рукою, стрибок в довжину з місця. У контрольній групі ці зміни менш виражені або ненадійні. Розвиток мови значно змінилося як в дослідній групі, так і в контрольній групі, але в контрольній групі ці зміни були більш вираженими. Висновки. Було виявлено більшу кількість значущих відмінностей між результатами тестів дітей експериментальної групи в порівнянні з контрольною групою після експерименту. Рекомендується використовувати інтегральну техніку поєднання віршів про природу і рухах для розвитку психомоторних здібностей дітей 2-4 років. Мета роботи: розробити і обґрунтувати методику інтегрального розвитку дитини на основі комплексного застосування віршів про природу і наслідувальних рухах. Матеріал і методи. У дослідженні беруть участь 108 дітей. Серед них було 56 дітей у віці 2 і 3 років (28 були в контрольній групі і 28 в експериментальній групі), 52 дитини у віці 3 і 4 років (24 в контрольній групі і 28 в експериментальній групі). Заходи. Антропометрія (довжина тіла (кг), маса тіла (м)), моторні тести, психофізіологічні показники, експертна оцінка мови. Методи визначення рухових здібностей. Для спостереження за станом загальної фізичної підготовленості дітей 2 років використовувався пробіг 10 м (с). Для контролю стану загальної фізичної підготовленості дітей 3-4 років були застосовані наступні тести: біг 10 м (с), стрибати в довжину з місця (м), кидати мішок з піском вагою 40 г (м), час рівноваги на одну ногу (и ). Методи психофізіологічного тестування. Психофізіологічні показники відображають швидкість розумових процесів на основі визначення швидкості імпульсів в центральній нервовій системі. Були виконані наступні вимірювання: вимірювання швидкості простої реакції на світловий подразник: у відповідь на появу будь-якого зображення на моніторі, необхідно було якомога швидше натиснути і відпустити ліву кнопку миші; вимір швидкості простої реакції на звуковий стимул: у відповідь на звук, ви повинні натиснути і відпустити ліву кнопку миші як можна швидше. Комплексне застосування віршів про природу і вправах сприяло збільшенню розвитку психомоторних здібностей у дітей 2-4 років. Суть техніки в тому, щоб виконувати вправи не за гроші, а під вірші про природу; Кожен рядок вірша відповідає фізичним вправам. Крім того, в цих прийомах оригінальна послідовність рухів, які плавно перетікають одна в одну і будуються на природних рухах дитини, виконуються відразу по всьому тілу за принципом імітації тварин, а також - за хвильовим принципом. Результати. Комплексне застосування віршів про природу і вправах сприяло розвитку психомоторних здібностей у дітей 2-4 років. У віковій групі 2 роки Найбільш значні зміни відбулися за часів простої реакції на світло і звук. Час пробігу сегмента 10 м значно покращився як в контрольній, так і в експериментальній групах, проте в експериментальній групі зміна цього показника більш виражено. У дослідній групі також більш яскраво виражено словесне розвиток в результаті застосування методики. У віковій групі 3-4 роки виявлено значне поліпшення показників простої реакції на світлові і звукові подразники. Значно покращилися показники кидка сумки з піском правою рукою, стрибок в довжину з місця. У контрольній групі ці зміни менш виражені або ненадійні. Розвиток мови значно змінилося як в дослідній групі, так і в контрольній групі, але в контрольній групі ці зміни були більш вираженими. Висновки. Було виявлено більшу кількість значущих відмінностей між результатами тестів дітей експериментальної групи в порівнянні з контрольною групою після експерименту. Рекомендується використовувати інтегральну техніку поєднання віршів про природу і рухах для розвитку психомоторних здібностей дітей 2-4 років. Цель работы: разработать и обосновать методику интегрального развития ребенка на основе комплексного применения стихов о природе и подражательных движениях. Материал и методы. В исследовании участвуют 108 детей. Среди них было 56 детей в возрасте 2 и 3 лет (28 были в контрольной группе и 28 в экспериментальной группе), 52 ребенка в возрасте 3 и 4 лет (24 в контрольной группе и 28 в экспериментальной группе). Меры. Антропометрия (длина тела (кг), масса тела (м)), моторные тесты, психофизиологические показатели, экспертная оценка речи. Методы определения двигательных способностей. Для наблюдения за состоянием общей физической подготовленности детей 2 лет использовался пробег 10 м (с). Для контроля состояния общей физической подготовленности детей 3-4 лет были применены следующие тесты: бег 10 м (с), прыгать в длину с места (м), бросать мешок с песком весом 40 г (м), время равновесия на одну ногу (ы). Методы психофизиологического тестирования. Психофизиологические показатели отражают скорость мыслительных процессов на основе определения скорости импульсов в центральной нервной системе. Были выполнены следующие измерения: измерение скорости простой реакции на световой раздражитель: в ответ на появление какого-либо изображения на мониторе, необходимо было как можно быстрее нажать и отпустить левую кнопку мыши; измерение скорости простой реакции на звуковой стимул: в ответ на звук, вы должны нажать и отпустить левую кнопку мыши как можно скорее. Комплексное применение стихов о природе и упражнениях способствовало увеличению развития психомоторных способностей у детей 2-4 лет. Суть техники в том, чтобы выполнять упражнения не за деньги, а под стихи о природе; Каждая строка стиха соответствует физическим упражнениям. Кроме того, в этих приемах оригинальная последовательность движений, которые плавно перетекают друг в друга и строятся на естественных движениях ребенка, выполняются сразу по всему телу по принципу имитации животных, а также - по волновому принципу. Результаты. Комплексное применение стихов о природе и упражнениях способствовало развитию психомоторных способностей у детей 2-4 лет. В возрастной группе 2 года Наиболее значительные изменения произошли во времена простой реакции на свет и звук. Время пробега сегмента 10 м значительно улучшилось как в контрольной, так и в экспериментальной группах, однако в экспериментальной группе изменение этого показателя более выражено. В опытной группе также более ярко выражено словесное развитие в результате применения методики. В возрастной группе 3-4 года выявлено значительное улучшение показателей простой реакции на световые и звуковые раздражители. Значительно улучшились показатели броска сумки с песком правой рукой, прыжок в длину с места. В контрольной группе эти изменения менее выражены или ненадежны. Развитие речи значительно изменилось как в опытной группе, так и в контрольной группе, но в контрольной группе эти изменения были более выраженными. Выводы. Было выявлено большее количество значимых различий между результатами тестов детей экспериментальной группы по сравнению с контрольной группой после эксперимента. Рекомендуется использовать интегральную технику сочетания стихов о природе и движениях для развития психомоторных способностей детей 2-4 лет.
- ДокументMathematical basis for the integral development of strength, speed and endurance in sports with complex manifestation of physical qualities(University of Pitesti, Romania - (EUP), 2016-03-25) Kozina, Zh. L.; Repko, O. O.; Ionova, O. M.; Boychuk, Yu. D.; Korobeinik, V. A.The aim is to devise a model of integral development of antagonistic physical qualities in sports that require complex manifestation of motor abilities. Materials: there were analyzed 32 literary sources for devising the theoretical theses of a model of development of different physical qualities. The elite climbers took part in the pedagogical experiment in order to test the effectiveness of the developed model. There were 26 sportsmen involved in the study (among them were 10 sports masters of international class who specialize in speed climbing, 10 sports masters who specialize in difficulty climbing and 6 world-class climbers. The age of sportsmen was from 19 to 22. Results. We developed the concept of an integrated physical training. It, in general, can be applied at any stage of sports perfection. It was found that the components of physical preparedness (strength, speed and endurance) are in inverse interrelations. The data of dependences are hyperbolic. We demonstrated these dependencies (between strength, speed and time limit of acting) are, in generalized form, in the shape of a hyperboloid. We also showed that the inverse interrelations between the components of speed and strength preparedness make difficulty in building of training process. The solution of this problem lies in the gradual alternation of means aimed at the development of contradictory qualities. Conclusions. We proved experimentally the effectiveness of the developed model of integral development of physical qualities in training process of elite climbers. Мета полягає в тому, щоб розробити модель цілісного розвитку антагоністичних фізичних якостей у спорті, які вимагають комплексного прояву рухових здібностей. Матеріали: проаналізовано 32 літературних джерела для розробки теоретичних положень моделі розвитку різних фізичних якостей. Щоб перевірити ефективність розробленої моделі в педагогічному експерименті взяли участь кращі альпіністи. У дослідженні брало участь 26 спортсменів (серед них 10 майстрів спорту міжнародного класу, які спеціалізуються в швидкісному лазінні, 10 майстрів спорту, які спеціалізуються в лазінні на складність і 6 альпіністів світового класу). Вік спортсменів від 19 до 22 років. Результати. Ми розробили концепцію інтегрованої фізичної підготовки, яка в цілому може бути застосована на будь-якій стадії спортивної досконалості. Було виявлено, що компоненти фізичної підготовленості (сила, швидкість і витривалість) знаходяться в зворотному зв'язку. Ми показали ці залежності (між силою, швидкістю і тимчасовою межею дії) в узагальненому вигляді, у формі гіперболоїда. Ми також показали, що зворотні взаємозв'язки між компонентами швидкості і силовою підготовленістю ускладнюють побудову процесу тренування. Вирішення цієї проблеми полягає в поступовому чергуванні засобів, спрямованих на розвиток суперечливих якостей. Висновки. Експериментально доведено ефективність розробленої моделі інтегрального розвитку фізичних якостей в процесі підготовки кращих альпіністів. Цель состоит в том, чтобы разработать модель целостного развития антагонистических физических качеств в спорте, которые требуют комплексного проявления двигательных способностей. Материалы: проанализировано 32 литературных источника для разработки теоретических положений модели развития различных физических качеств. С целью проверки эффективности разработанной модели в педагогическом эксперименте приняли участие лучшие альпинисты. В исследовании участвовало 26 спортсменов (среди них 10 мастеров спорта международного класса, которые специализируются в скоростном лазании, 10 мастеров спорта, которые специализируются в лазании на сложность и 6 альпинистов мирового класса). Возраст спортсменов от 19 до 22 лет. Результаты. Мы разработали концепцию интегрированной физической подготовки, которая в целом может быть применена на любой стадии спортивного совершенства. Было обнаружено, что компоненты физической подготовленности (сила, скорость и выносливость) находятся в обратной взаимосвязи. Мы показали эти зависимости (между силой, скоростью и временным пределом действия) в обобщенном виде, в форме гиперболоида. Мы также показали, что обратные взаимосвязи между компонентами скорости и силовой подготовленности затрудняют построение процесса тренировки. Решение этой проблемы заключается в постепенном чередовании средств, направленных на развитие противоречивых качеств. Выводы. Экспериментально доказана эффективность разработанной модели интегрального развития физических качеств в процессе подготовки лучших альпинистов.
- ДокументMethod of complex development of psychomotor qualities in precisely-targeted sports(Health, sport, rehabilitation, 2018) Kozina, Zh. L.; Siryi, O. V.; Grinchenko, I. B.; Bocharov, K. O.; Kuryat, A.; Gladiya, S. O.; Vasiliev, Yu. K.; Ahmad, M. AyazIn this article the author has determined the effect of special precision-oriented exercises on the level and structure of psychophysiological indicators, physical and technical preparedness of football players at the initial stage of preparation. It was shown that the experimental group experienced significant improvements in the technique of football through the development of precision-target skills. Really improved results of physical and technical preparedness of athletes of the experimental group were revealed. The control group also has a significant improvement in testing results by level of technical and physical fitness, but not reliable or with a lower level of significance. The positive influence of the method of complex development of precision-target movements on psychophysiological indices of athletes is shown. It was shown that after the experiment, the number of reliable interrelationships between the indicators of psychophysiological functions and the indicators of technical and physical fitness in the experimental group increased, and in the control remained unchanged. В данній статті автор визначив вплив спеціальних точностно-цільових вправ на рівень та структуру психофізіологічних показників, фізичної та технічної підготовленості футболістів на початковому етапі підготовки. Показано, що у випробуваних експериментальної групи достовірно поліпшились показники техніки футболу за рахунок розвитку точнісно-цільових навичок. Виявлено достовірне поліпшення результатів фізичної та технічної підготовленості спортсменів експермиентальної групи. Для контрольної групи також характерно достовірне поліпшення результатів тестування за рівнем технічної та фізичної підготовленості, але не достовірне або при меншому рівні значущості. Показано позитивний вплив застосування методики комплексного розвитку точнісно-цільових рухів на психофізіологічні показники спортсменів. Показано, що після проведення експерименту кількість достовірних взаємозв’язків між показниками психофізіологічних функцій та показниками технічної та фізичної підготовленості в експериментальній групі підвищилась, а в контрольній залишилась без змін. В данной статье автор определил влияние специальных точностных-целевых упражнений на уровень и структуру психофизиологических показателей, физической и технической подготовленности футболистов на начальном этапе подготовки. Показано, что у испытуемых экспериментальной группы достоверно улучшились показатели техники футбола за счет развития точностные-целевых навыков. Выявлено достоверное улучшение результатов физической и технической подготовленности спортсменов експермиентальнои группы. Для контрольной группы также характерно достоверное улучшение результатов тестирования по уровню технической и физической подготовленности, но не достоверное или при меньшем уровне значимости. Показано положительное влияние применения методики комплексного развития точностные-целевых движений на психофизиологические показатели спортсменов. Показано, что после проведения эксперимента количество достоверных взаимосвязей между показателями психофизиологических функций и показателями технической и физической подготовленности в экспериментальной группе повысилась, а в контрольной осталась без изменений.
- ДокументModel characteristics of physical development, physical and technical preparedness of football players 15 years of different roles(Health, sport, rehabilitation, 2018) Sobko, I. M.; Kozina, Zh. L.; Andruchiv, V.; Siryi, O. V.; Ahmad, M. AyazThis article has been developed by the author model characteristics of physical development, physical and technical preparedness of players of 15 years of different playing roles. В данній статті автор розробив модельні характеристики фізичного розвитку, фізичної та технічної підготовленості футболістів 15 років різних ігрових амплуа. В данной статье автор разработал модельные характеристики физического развития, физической и технической подготовленности футболистов 15 лет разных игровых амплуа.
- ДокументMusical accompaniment in training as a factor in optimizing the psychophysiological state of young rugby players aged 16-17 years(Health, sport, rehabilitation, 2018) Kalinicenko, V. E.; Kozina, Zh. L.; Ahmad, M. Ayaz; Polishchuk, S. B.; Chuprina, O. I.; Seryy, A. V.; Kolman, O. Ya.; Ivanova, G. V.; Kudryavtsev, M. D.In this article, the author has identified the influence of the use of musical accompaniment in the training of psychophysiological functions rugby players 16-17 years. У даній статті автор виявив вплив застосування музичного супроводу на тренуваннях психофізіологічних функцій регбістів 16-17 років. В данной статье автор выявил влияние применения музыкального сопровождения на тренировках психофизиологических функций регбистов 16-17 лет.
- ДокументNERVOUS PROCESSES AND ORTHOSTATIC REACTIONS FEATURES OF CREATIVE SPECIALTIES STUDENTS(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Independent Publisher Zhanneta Kozna, 2023) Kozin, O. V.; Korobeinik, V. A.; Kozina, Zh. L.The future professional activity of students of the Faculty of Arts is characterized by an insufficient level of motor activity of a dynamic nature, combined with a large static load and highly coordinated finger work. Representatives of these specialties have their own psychological characteristics. The monograph reveals the features of the properties of the nervous system and the functional potential of the cardiovascular system of students - future teachers of fine arts and music, and based on the data obtained, recommendations for physical culture and sports have been developed. The Monograph found that future teachers of creative specialties have significantly the least mobility in combination with the highest stability of nervous processes in comparison with representatives of other pedagogical specialties. Significant differences were revealed between the indicators of orthostatic reactions of students of the Faculty of Arts and the faculty where future sports coaches are trained. Orthostatic regulation is much better in students of the Faculty of Physical Culture and Sports. It is necessary to correct the program of physical education of students of creative specialties to increase the interest of students and the correspondence of physical exercises to the characteristics of the nervous system of students of the Faculty of Arts. Future teachers of creative specialties can be recommended to engage in any kind of sport or physical activity, but the most suitable for them are exercises that require the development of endurance in combination with the inclusion of cognitive processes and concentration of attention: walks with observation of nature and the city, exercises to music, exercises with concentration on various natural images, etc. Майбутня професійна діяльність студентів факультету мистецтв характеризується недостатнім рівнем рухової активності динамічного характеру, що поєднується з великим статичним навантаженням і висококоординованою роботою пальців рук. Представники цих спеціальностей мають свої психологічні особливості. У монографії розкрито особливості властивостей нервової системи та функціонального потенціалу серцево-судинної системи студентів - майбутніх учителів образотворчого мистецтва і музичного мистецтва та на основі отриманих даних розроблено рекомендації з фізичної культури і спорту. У монографії встановлено, що майбутні вчителі творчих спеціальностей мають достовірно найменшу рухливість у поєднанні з найвищою стійкістю нервових процесів у порівнянні з представниками інших педагогічних спеціальностей. Виявлено достовірні відмінності між показниками ортостатичних реакцій студентів факультету мистецтв та факультету, де готують майбутніх спортивних тренерів. Ортостатична регуляція значно краща у студентів факультету фізичної культури і спорту. Необхідно відкоригувати програму фізичного виховання студентів творчих спеціальностей для підвищення зацікавленості студентів та відповідності фізичних вправ особливостям нервової системи студентів факультету мистецтв. Майбутнім учителям творчих спеціальностей можна рекомендувати займатися будь-яким видом спорту або фізичної активності, але найбільш придатними для них є вправи, що вимагають розвитку витривалості в поєднанні з включенням пізнавальних процесів і концентрації уваги: прогулянки зі спостереженням за природою і містом, вправи під музику, вправи з концентрацією на різних природних образах тощо.
- ДокументPSYCHOPHYSIOLOGICAL CHARACTERISTICS OF FEMALE BASKETBALL PLAYERS WITH HEARING PROBLEMS AS THE BASIS FOR THE TECHNICAL TACTIC TRAINING METHODIC IN WORLD LEVEL TEAMS(University of Pitesti, Romania - (EUP), 2016-12-28) Kozina, Zh. L.; Sobko, I.; Yermakova, T.; Cieslicka, M.; Zhukov, V.; Chia, M.; Goncharenko, V.; Goncharenko, O.; Korobeinik, V. A.Purpose: to work out and experimentally prove methodic of technical tactic training for elite female basketball players with hearing problems, considering their psycho-physiological characteristics. Material: in the research sportswomen of Ukrainian female combined basketball team with hearing problems (n=12) and healthy sportswomen (n=12) participated. Both teams participated in basketball championship of Ukraine. Age of sportswomen was 25–30 years. Results: it was found that female basketball players with hearing problems had confidently less latent period of simple and complex reactions to light irritator in comparison with healthy sportswomen. By results of tapping test basketball players with hearing problems showed higher frequency of movements than the healthy ones. We worked out methodic of technical-tactic training for female basketball players with hearing problems. When mastering tactic interactions, demonstrativeness method was accentuated. The authors’ video-aid with animation illustrations has been presented. For control of training process of female basketball players with hearing problems we used LED lighters. Conclusions: psycho-physiological characteristics of female basketball players with hearing problems are higher results in tests, which require activity of visual analyzer and standard movements. Мета: розробити і експериментально довести методику технічної тактики підготовки висококваліфікованих баскетболісток з порушеннями слуху, з урахуванням їх психофізіологічних особливостей. Матеріал: в дослідженні брали участь спортсменки української жіночої баскетбольної команди з проблемами слуху (п=12) і здорові спортсменки (п=12). Обидві команди взяли участь у баскетбольному чемпіонаті України. Вік спортсменок був 25-30 років. Результати: встановлено, що баскетболісток з порушеннями слуху набагато менше латентного періоду простої та складної реакції на подразник світла в порівнянні зі здоровими спортсменками. За результатами тепінг тестів гравці в баскетбол з порушеннями слуху показали більш високу частоту рухів, ніж здорові. Нами розроблена методика техніко-тактичної підготовки баскетболісток з порушеннями слуху. При освоєнні тактичних взаємодій, метод наочності був акцентований. Була представлена анімаційна відео-допомога авторів з ілюстраціями. Для контролю процесу підготовки баскетболісток з порушенням слуху ми використовували світлодіодні запальнички. Висновки: психофізіологічні особливості баскетболісток з порушенням слуху мають більш високі результати в тестах, які потребують активності зорового аналізатора і стандартних рухів. Цель: разработать и экспериментально доказать методику технической тактики подготовки высококвалифицированных баскетболисток с нарушениями слуха, с учетом их психофизиологических особенностей. Материал: в исследовании принимали участие спортсменки украинской женской баскетбольной команды с проблемами слуха (п=12) и здоровые спортсменки (п=12). Обе команды приняли участие в баскетбольном чемпионате Украины. Возраст спортсменок был 25-30 лет. Результаты: установлено, что баскетболисток с нарушениями слуха гораздо меньше латентного периода простой и сложной реакции на раздражитель света по сравнению со здоровыми спортсменками. По результатам теппинг тестов игроки в баскетбол с нарушениями слуха показали более высокую частоту движений, чем здоровые. Нами разработана методика технико-тактической подготовки баскетболисток с нарушениями слуха. При освоении тактических взаимодействий, метод наглядности был акцентирован. Была представлена анимационная видео-помощь авторов с иллюстрациями. Для контроля процесса подготовки баскетболисток с нарушением слуха мы использовали светодиодные зажигалки. Выводы: психофизиологические особенности баскетболисток с нарушениями слуха имеют более высокие результаты в тестах, требующих активности зрительного анализатора и стандартных движений.
- ДокументSystem of modern integral technologies for strengthening people's health at different stages of life(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Independent Publisher Zhanneta Kozna, 2023) Kozina, Zh. L.; Kozin, V. Yu.; Ermakov, S. S.; Krzeminski, M.; Lakhno, E. G.; Bazyluk, T. A.; Sobko, I. N.; Repko, E. A.; Antonov, O. V.; Ilnitskaya, A. S.The monograph presents the results of more than 30 years of work on the development and experimental verification of various techniques and technologies on the integral harmonious effects on the body for promoting health, for the integrated development of the motor and intellectual abilities of man in various life stages. Technologies contain complexes of physical exercises, developed technical devices, methods of psychoregulation. All technologies presented in the monograph are original author's developments. All of the technologies presented in the monograph received copyright certificates and patents. Technologies combine Western and Eastern approaches to building physical exercises. Most of the techniques developed for one age group can be applied to other age groups, at other life stages. As an initial technique, a set of exercises performed under the poems about nature, for women during pregnancy. It solves the problem of both strengthening the health of the pregnant woman and her preparation for childbirth, and indirectly influencing the developing organism of the unborn child. The monograph also contains complexes of exercises performed under verses with the help of an adult, for children from birth to 1 year; training in swimming for newborns and infants. Complexes of exercises performed for verses are also presented for children from 1 to 7 years old, methods for the integrated development of preschool children with the use of technical devices. For schoolchildren, the methods of controlling loads are considered when playing sports that impose high demands on the work of the cardiovascular system (basketball, football, etc.); methods of activating creative abilities in the employment of various types of motor activity. The monograph also shows the ways of individual approach to the choice of sport (motor activity), as well as the way of individual approach when practicing a certain kind of sport (motor activity). The technologies of diagnostics of psychophysiological possibilities (reaction rate, short-term memory) and properties of the nervous system are presented. Original methods of studying with students, such as basketball on the water and others are also presented. The monograph also contains elaborations for people of mature and advanced age; methods of application of various medicinal plants; methods of autogenic training. All the technologies presented in the monograph have been tested experimentally and have shown their effectiveness. The results of researches of influence of each technology on various aspects of vital activity of people of different age and social groups are presented. The monograph is of interest to specialists in the field of human sciences; theorists and practitioners in the field of health; teachers, trainers, as well as all those interested in the issues of health promotion and self-development. Two doctoral and 16 candidate dissertations were defended in this direction. У монографії представлено результати більш ніж 30-річної роботи з розробки та експериментальної перевірки різноманітних методик і технологій цілісного гармонійного впливу на організм для зміцнення здоров'я, комплексного розвитку рухових та інтелектуальних здібностей людини на різних життєвих етапах. Технології містять комплекси фізичних вправ, розроблені технічні пристрої, методи психорегуляції. Всі технології, представлені в монографії, є оригінальними авторськими розробками. На всі технології, представлені в монографії, отримані авторські свідоцтва та патенти. Технології поєднують в собі західні та східні підходи до побудови фізичних вправ. Більшість методик, розроблених для однієї вікової групи, можуть бути застосовані до інших вікових груп, на інших життєвих етапах. Як початкова методика - комплекс вправ, що виконується під вірші про природу, для жінок під час вагітності. Він вирішує завдання як зміцнення здоров'я вагітної жінки та її підготовки до пологів, так і опосередкованого впливу на організм майбутньої дитини, що розвивається. Монографія також містить комплекси вправ, що виконуються під вірші з допомогою дорослого, для дітей від народження до 1 року; навчання плаванню новонароджених і немовлят. Також подано комплекси вправ, що виконуються під вірші, для дітей від 1 до 7 років, методику комплексного розвитку дітей дошкільного віку з використанням технічних засобів. Для школярів розглядаються методи контролю навантажень при заняттях видами спорту, що пред'являють високі вимоги до роботи серцево-судинної системи (баскетбол, футбол та ін.); методи активізації творчих здібностей при заняттях різними видами рухової активності. У монографії також показано шляхи індивідуального підходу до вибору виду спорту (рухової активності), а також шляхи індивідуального підходу при заняттях певним видом спорту (рухової активності). Представлено технології діагностики психофізіологічних можливостей (швидкості реакції, короткочасної пам'яті) та властивостей нервової системи. Представлено також оригінальні методики занять зі студентами, такі як баскетбол на воді та інші. Монографія містить також розробки для людей зрілого та похилого віку; методики застосування різних лікарських рослин; методику аутогенного тренування. Всі технології, представлені в монографії, пройшли експериментальну перевірку і показали свою ефективність. Наведено результати досліджень впливу кожної з технологій на різні аспекти життєдіяльності людини. технології на різні аспекти життєдіяльності людей різних вікових і соціальних груп. Монографія становить інтерес для фахівців у галузі наук про людину; теоретиків і практиків у сфері охорони здоров'я; викладачів, тренерів, а також усіх, хто цікавиться питаннями зміцнення здоров'я та саморозвитку. За цим напрямом захищено дві докторські та 16 кандидатських дисертацій.
- ДокументThe implementation of the concept of individualization in training elite Female athletes with visual impairment in the sprint(Publisher University of Piteşti, Romania, 2018-03-30) Kozina, Zh. L.; Chebanu, O. I.; Prokopenko, I. F.; Korobeynikov, G. V.; Korobeynikova, L. G.; Korobeinik, V. A.; Repko, O. O.; Kozin, S.; Osiptsov, A. V.; Kostiukevych, V. M.; Guba, A. V.; Trubchaninov, M. А.; Mulik, K. V.; Ilnitskaya, G. S.The aim of the work is to substantiate the application of the principles of individualization in the training of highly qualified athletes with visual impairment by the example of an elite athlete. Material and methods.Participants. The study involved a high-qualified athlete, specializing in short-distance running and long jump, the European Athletics Champion 2010; prize winner of the World Paralympic and Paralympic Games among athletes with visual impairments (T12 category) in 2016. Psychophysiological testing of the athlete took place in appropriate optical lenses. The course of the study. Individual characteristics of the psychophysiological state and results in running at 60 m, 80 m, 100 m, 120 m, 150 m and 200 m during five months of 2015 were analyzed. Parameters characteristic for determining the psychophysiological state, typological characteristics of the nervous system, indicators working capacity of the nervous system, attention indicators were analyzed with the help of computer programs for psychophysiological testing. Mathematical processing. Based on the results in the running on and psychophysiological indicators, a factor analysis was carried out using the main components method with Varimax rotation, multiple regression analysis by the linear model type in a step-by-step method; models of competitive performance as nonlinear sinusoidal regression using SPSS and Excel programs are compiled. Results. Four factors are identified in the individual structure of psychophysiological functions and effectiveness in running for short distances with the example of an elite sportswoman with visual impairment: 46.4% - "Fast work capacity", 8.2% - "Complicated reaction", 6.8% - "Attention ", 5.1% -" Stability ", 34% - other factors. A high contribution to the individual factor structure of psychophysiological functions and running performance of indicators reflecting the qualities characteristic of sprinters (speed of reaction and mobility of the nervous system) and nonspecific for sprinters of quality (working capacity and strength of the nervous system) is revealed. Compensatory mechanisms of visual deficiency have been identified to maintain high speed in short-distance running as psychophysiological functions: indicators characteristic of sprinters (speed of simple reaction and motility of the nervous system) and specific indicators (efficiency, strength of the nervous system). Conclusions. On the basis of mathematical models, the strengths of an athlete are highlighted, which tend to develop, and also compensate for the inadequacy of the visual analyzer. Метою роботи є обґрунтування застосування принципів індивідуалізації в навчанні висококваліфікованих спортсменів з порушенням зору на прикладі елітного спортсмена. Матеріал і методи. Учасники. У дослідженні взяли участь висококваліфіковані спортсмени, що спеціалізуються на бігу на короткі дистанції і стрибках в довжину, чемпіон Європи з легкої атлетики 2010 року; призер Всесвітніх Паралімпійських і Паралімпійських ігор серед спортсменів з вадами зору (категорія Т12) в 2016 році. Психофізіологічне тестування спортсмена проходило в відповідних оптичних лінзах. Курс навчання. Були проаналізовані індивідуальні характеристики психофізіологічного стану і результатів бігу на 60 м, 80 м, 100 м, 120 м, 150 м і 200 м протягом п'яти місяців 2015 року. Параметри, характерні для визначення психофізіологічного стану, типологічні властивості нервової системи, показники працездатності нервової системи, показники уваги були проаналізовані за допомогою комп'ютерних програм для психофізіологічного тестування. Математична обробка. Грунтуючись на результатах роботи і психофізіологічних показниках, був проведений факторний аналіз з використанням методу основних компонентів з ротацією Varimax, багаторазового регресійного аналізу по типу лінійної моделі в покроковому методі; складені моделі конкурентної роботи у вигляді нелінійної синусоидальной регресії з використанням програм SPSS та Excel. Результати. На індивідуальній структурі психофізіологічних функцій і ефективності бігу на короткі дистанції на прикладі спортсменки високого класу з порушеннями зору виділено чотири фактори: 46,4% - «Швидка працездатність», 8,2% - «Складна реакція», 6,8% - «Увага », 5,1% -« Стабільність », 34% - інші чинники. Високий внесок в індивідуальний фактор структури психофізіологічних функцій і працездатності показників, що відображають якості, характерні для спринтерів (швидкість реакції і рухливість нервової системи) і неспецифічних для спринтерів якості (працездатність і сила нервової системи), виявлено. Компенсаторні механізми зорового дефіциту були визначені для підтримки високої швидкості бігу на короткі дистанції як психофізіологічні функції: показники, характерні для спринтерів (швидкість простий реакції і моторика нервової системи) і специфічні показники (ефективність, сила нервової системи). Висновки. На основі математичних моделей виділяються сильні сторони спортсмена, які мають тенденцію розвиватися, а також компенсують неадекватність зорового аналізатора. Целью работы является обоснование применения принципов индивидуализации в обучении высококвалифицированные спортсмены с нарушением зрения на примере элитного спортсмена. Материал и методы. Участники. В исследовании приняли участие высококвалифицированные спортсмены, специализирующиеся на беге на короткие дистанции и прыжках в длину, чемпион Европы по легкой атлетике 2010 года; призер Всемирных Паралимпийских и Паралимпийских игр среди спортсменов с нарушениями зрения (категория Т12) в 2016 году. Психофизиологическое тестирование спортсмена проходило в соответствующих оптических линзах. Курс обучения. Были проанализированы индивидуальные характеристики психофизиологического состояния и результатов бега на 60 м, 80 м, 100 м, 120 м, 150 м и 200 м в течение пяти месяцев 2015 года. Параметры, характерные для определения психофизиологического состояния, типологические характеристики нервной системы, показатели работоспособности нервной системы, показатели внимания были проанализированы с помощью компьютерных программ для психофизиологического тестирования. Математическая обработка. Основываясь на результатах работы и психофизиологических показателях, был проведен факторный анализ с использованием метода основных компонентов с ротацией Varimax, многократного регрессионного анализа по типу линейной модели в пошаговом методе; составлены модели конкурентной работы в виде нелинейной синусоидальной регрессии с использованием программ SPSS и Excel. Результаты. На индивидуальной структуре психофизиологических функций и эффективности бега на короткие дистанции на примере спортсменки высокого класса с нарушениями зрения выделено четыре фактора: 46,4% - «Быстрая работоспособность», 8,2% - «Сложная реакция», 6,8% - « Внимание », 5,1% -« Стабильность », 34% - другие факторы. Высокий вклад в индивидуальный фактор структуры психофизиологических функций и работоспособности показателей, отражающих качества, характерные для спринтеров (скорость реакции и подвижность нервной системы) и неспецифических для спринтеров качества (работоспособность и сила нервной системы), выявлено. Компенсаторные механизмы зрительного дефицита были определены для поддержания высокой скорости бега на короткие дистанции как психофизиологические функции: показатели, характерные для спринтеров (скорость простой реакции и моторика нервной системы) и специфические показатели (эффективность, сила нервной системы). Выводы. На основе математических моделей выделяются сильные стороны спортсмена, которые имеют тенденцию развиваться, а также компенсируют неадекватность зрительного анализатора.
- ДокументThe influence of a special technique for developing coordination abilities on the level of technical preparedness and development of psycho-physiological functions of young volleyball players 14-16 years of age(Publisher University of Piteşti, Romania, 2018-09-30) Kozina, Zh. L.; Goloborodko, Ya. A.; Boichuk, Yu. D.; Sobko, I. M.; Repko, O. O.; Bazilyuk, T. A.; Prokopenko, I. A.; Prokopenko, I. F.; Prokopenko, A. I.; Tararak, N. G.; Osiptsov, A. V.; Kostiukevych, V. M.; Guba, A. V.; Trubchaninov, M. А.; Polianskyi, A. O.; Rostovska, V. I.; Drachuk, A. I.; Stasiuk, I. I.Purpose: development and experimental verification of the technique of using the coordination (high-speed) ladder to improve the technical skills and psychophysiological functions of young volleyball players. Material and methods.Participants: 24 volleyball players from the Municipal Institution "Complex Children's and Youth Sports School No. 8 (14-16 years); 12 athletes entered the control group, 12 in the experimental group. The experiment was conducted during 3 month in the preparatory period at the stage of basic training of the third year of training. The experimental group trained with a coordinating ladder. At the beginning and at the end of the experiment, psychophysiological testing was conducted. The following tests were used: the parameters of a simple and complex reaction in various modes of signal feeding, indicators of efficiency and the nervous system were determined. Intergroup and intra-group differences in the tests were determined. Results.The construction of a training and training process in volleyball with the use of a coordination ladder with a rapid change in the type of activity had a positive effect on the psychophysiological state of volleyball players. At the representatives of the experimental group in the test "The response of choice, the number of errors" the result significantly improved (p<0.001). After the experiment, the control and experimental groups began to differ reliably among themselves. Similar data were obtained in the tests "Response time of choice in the feedback mode" and "Mental stability according to the Schulte test". The obtained data testify to the advisability of using a coordination ladder with the subsequent performance of another kind of activity as an attacking blow and receiving the ball from the bottom in the training of young volleyball players to optimize the psychophysiological state. Conclusions.The method of application of the coordination (high-speed) ladder is developed. The technique is an effective, accessible and reliable means of improving the psychophysiological state, increasing the physical and technical preparedness of young volleyball players. Мета: розробка і експериментальна перевірка методики застосування координаційних (швидкісних) сходів для поліпшення технічних навичок і психофізіологічних функцій юних волейболістів. Матеріал і методи. Учасники: 24 волейболіста з Комунального закладу "Комплексна дитячо-юнацька спортивна школа № 8 (14-16 років); 12 спортсменів увійшли в контрольну групу, 12 в експериментальну групу. Експеримент проводився протягом 3 місяців в підготовчому періоді на етапі базової підготовки на третьому році навчання. Експериментальна група тренувалася з координаційними сходами. На початку і після закінчення експерименту було проведено психофізіологічне тестування. Були використані наступні тести: параметри простої і складної реакції в разлічних режимах подачі сигналу, показники працездатності нервової системи. Були визначені міжгрупові і внутрішньогрупові відмінності в тестах. Результати. Побудова навчально-тренувального процесу в волейболі із застосуванням координаційних сходів з швидкою зміною виду діяльності позитивно впливало на психофізіологічний стан волейболістів. У представників експериментальної групи в тесті «Відповідь вибору, кількість помилок», результат значно покращився (р <0,001). Після експерименту контрольна і досвідчена групи стали відрізнятися між собою. Аналогічні дані були отримані в тестах «Час відповіді вибору в режим зворотного зв'язку» і «Психічна стійкість по тесту Шульте». Отримані дані свідчать про доцільність використання координаційних сходів з подальшим виконанням іншого виду діяльності в якості нападаючого удару і прийом м'яча знизу при підготовці юних волейболістів для оптимізації психофізіологічного стану. Висновки. Розроблена методика застосування координаційних (швидкісних) сходів є ефективним, доступним і надійним засобом поліпшення психофізіологічного стану, підвищення рівня фізичної та технічної підготовленості юних волейболістів. Цель: разработка и экспериментальная проверка методики применения координационной (скоростной) лестницы для улучшения технических навыков и психофизиологических функций юных волейболистов. Материал и методы. Участники: 24 волейболиста из Комунального учреждения "Комплексная детско-юношеская спортивная школа № 8 (14-16 лет); 12 спортсменов вошли в контрольную группу, 12 в экспериментальную группу. Эксперимент проводился в течение 3 месяцев в подготовительном периоде на этапе базовой подготовки на третьем году обучения. Экспериментальная группа тренировалась с координационной лестницей. В начале и по окончании эксперимента было проведено психофизиологическое тестирование. Были использованы следующие тесты: параметры простой и сложной реакции в различных режимах подачи сигнала, показатели работоспособности нервной системы. Были определены межгрупповые и внутригрупповые различия в тестах. Результаты. Построение учебно-тренировочного процесса в волейболе с применением координационной лестницы с быстрой сменой вида деятельности положительно влияло на психофизиологическое состояние волейболистов. У представителей экспериментальной группы в тесте «Ответ выбора, количество ошибок », результат значительно улучшился (р <0,001). После эксперимента контрольная и опытная группы стали различаться между собой. Аналогичные данные были получены в тестах «Время ответа выбора в режим обратной связи» и «Психическая устойчивость по тесту Шульте». Полученные данные свидетельствуют о целесообразности использования координационной лестницы с последующим выполнением другого вида деятельности в качестве нападающего удара и прием мяча снизу при подготовке юных волейболистов для оптимизации психофизиологического состояния. Выводы. Разработанная методика применения координационной (скоростной) лестницы является эффективным, доступным и надежным средством улучшения психофизиологического состояния, повышения уровня физической и технической подготовленности юных волейболистов.