Перегляд за Автор "Kovalenko, O."
Зараз показано 1 - 9 з 9
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументA Model of Formation of Professional and Creative Competences for Engineers Based on Information and Digital Technologies(Springer Nature Switzerland AG, 2023-06-06) Nagayev, V.; Vertegel, V.; Nagayeva, G.; Kovalenko, O.; Smihunova, O.The article aims to design a model for forming professional and creative competencies of agricultural engineers based on information and digital technologies. Modern methodological approaches and theoretical and empirical methods (a generalization of scientific literature, observation, modeling, testing, pedagogical experiment, statistical analysis, and reference comparison) are used in this scientific paper. The model for forming a prospective agricultural engineer’s professional and creative competencies is proposed. The component structure of an agricultural engineer’s professional and creative competencies in their professional preparation is analyzed. The didactic means of information and digital technologies and the components of the educational SMART environment in the professional training of an agricultural engineer are studied. The technological stages of managing the process of forming an agricultural engineer’s professional and creative competencies in a digital educational space are substantiated. The model’s effectiveness for forming professional and creative competencies of a prospective agricultural engineer utilizing information and digital technologies is proved compared to the traditional education system. Метою статті є розробка моделі формування професійно-креативних компетентностей інженерів сільського господарства на основі інформаційно-цифрових технологій. У науковій роботі використано сучасні методологічні підходи та теоретико-емпіричні методи (узагальнення наукової літератури, спостереження, моделювання, тестування, педагогічний експеримент, статистичний аналіз, еталонне порівняння). Запропоновано модель формування професійно-творчих компетентностей майбутнього інженера-аграрника. Проаналізовано компонентну структуру професійно-творчих компетентностей інженера-аграрника в його професійній підготовці. Досліджено дидактичні засоби інформаційно-цифрових технологій та компоненти освітнього SMART-середовища у професійній підготовці інженера-аграрника. Обґрунтовано технологічні етапи управління процесом формування професійно-креативних компетентностей інженера-аграрника в цифровому освітньому просторі. Доведено ефективність моделі для формування професійно-креативних компетентностей майбутнього інженера-аграрника з використанням інформаційно-цифрових технологій порівняно з традиційною системою навчання.
- ДокументClassification of compound words according to their conformity to the current grammatical patterns of the language(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2022-02-24) Kovalenko, O.; Ying, SiyiIt has been stated that the lexical meanings of compound words cannot be understood from the surface of the words they are formed from, and not any two words can form a compound word in any semantic group. Доведено, що лексичні значення складних слів не можуть бути виведені з семантичних значень слів-компонентів, з яких вони складаються, а також той факт, що будь-які два слова не завжди можуть формувати складне слово у семантичні групі.
- ДокументENHANCING PROFESSIONAL COMPENENCE OF PHARMACEUTICAL STUDENTS IN THE ACADEMIC ENGLISH COURSE(Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", 2021-06-22) Kovalenko, O.; Afanasenko, O.The paper presents the ideas on integration of English language academic writing into the training of Mater of Pharmacy students. The academic literature demonstrates a powerful didactic potential for the development of both language and professional competence of students majoring in pharmacy. This fact is evidenced by the empirical study that demonstrates the finding reflected in students’ graduation academic project performance. As a measurement tools we employed assessment rubrics of the graduate project, content analysis and questionnaire on teachers’ feedback. The participants of the study were students from the Pharmacy faculty and teachers of English for Academic Purposes in cooperation with teachers of pharmacy. Together they outlined the criteria for the texts selection. According to the results, students mastered not only academic writing skills, but also the skills of information processing and evaluation, critical thinking, presentation of information and academic integrity. The paper also presents methodological recommendations on academic texts selection for pharmaceutical students and forms of teaching academic writing to students of non-linguistic specialties. The results of the study allow to draw the conclusion academic writing course will enhance professional competence and reduce students’ misinterpreting of academic language. У статті представлено ідеї щодо інтеграції академічного письма англійською мовою в підготовку студентів магістратури фармації. Навчальна література демонструє потужний дидактичний потенціал для розвитку як мовної, так і професійної компетентності студентів фармацевтичного профілю. Цей факт підтверджується емпіричним дослідженням, яке демонструє висновок, відображений у виконанні студентами випускних навчальних проектів. В якості інструментів вимірювання ми використовували рубрики оцінювання дипломного проекту, контент-аналіз та анкету відгуків викладачів. Учасниками дослідження були студенти фармацевтичного факультету та викладачі англійської мови для академічних цілей у співпраці з викладачами фармації. Разом вони окреслили критерії відбору текстів. Відповідно до результатів студенти оволоділи не лише навичками академічного письма, а й навичками обробки та оцінювання інформації, критичного мислення, подання інформації та академічної доброчесності. У роботі також подано методичні рекомендації щодо вибору навчальних текстів для студентів фармацевтичних спеціальностей та форм навчання академічного письма для студентів нелінгвістичних спеціальностей. Результати дослідження дозволяють зробити висновок, що курс академічного письма підвищить професійну компетентність і зменшить неправильне тлумачення студентами академічної мови.
- ДокументEnhancing professional competence of pharmaceutical students in the academic English course(National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute", 2021-06-22) Kovalenko, O.; Afanasenko, O.The paper presents the ideas on the integration of English language academic writing into the training of Mater of Pharmacy students. The academic literature demonstrates a powerful didactic potential for the development of both language and professional competence of students majoring in pharmacy. This fact is evidenced by the empirical study that demonstrates the finding reflected in students’ graduation academic project performance. As measurement tools, we employed assessment rubrics of the graduate project, content analysis and questionnaire on teachers’ feedback. The participants of the study were students from the Pharmacy faculty and teachers of English for Academic Purposes in cooperation with teachers of pharmacy. Together they outlined the criteria for the texts selection. According to the results, students mastered not only academic writing skills but also the skills of information processing and evaluation, critical thinking, presentation of information and academic integrity. The paper also presents methodological recommendations on academic texts selection for pharmaceutical students and forms of teaching academic writing to students of non-linguistic specialities. The results of the study allow drawing the conclusion academic writing course will enhance professional competence and reduce students’ misinterpreting of academic language. У статті розкриваються шляхи інтеграції англійського академічного письма в процес підготовки майбутніх магістрів фармації. Аналіз методичної літератури дозволив виявити потужні можливості вищезазначеного процесу для розвитку як мовленнєвої, так і професійної компетенції студентів, які спеціалізуються на фармації. Цей факт доведено за допомогою емпіричних даних, що відображаються у студентській випускній проектній роботі. Учасниками експерименту були студенти факультету фармації, а також викладачі англійської та фахових (фармацевтичних) дисциплін. Викладачі англійської у співробітництві з викладачами фахових дисциплін розробили критерії для відбору текстів. Відповідно до результатів дослідження, студентам вдалося опанувати не лише навички академічного письма, а також уміння обробки та оцінки інформації, навички критичного мислення. Стаття також містить методичні рекомендації щодо відбору академічних текстів для студентів фармацевтичних спеціальностей, а також форми навчання академічного письма вищезазначеної категорії студентів. В статье раскрываются пути интеграции английского академического письма в процесс подготовки будущих магистров фармации. Анализ методической литературы позволил выявить мощные возможности вышеперечисленного процесса для развития как речевой, так и профессиональной компетенции студентов, специализирующихся на фармации. Этот факт подтвержден с помощью эмпирических данных, отображаемых в студенческой выпускной проектной работе. Участниками эксперимента были студенты факультета фармации, а также преподаватели английского и профессиональных (фармацевтических) дисциплин. Преподаватели английского языка в сотрудничестве с преподавателями профессиональных дисциплин разработали критерии для отбора текстов. Согласно результатам исследования, студентам удалось овладеть не только навыками академического письма, а также умением обработки и оценки информации, навыками критического мышления. Статья содержит методические рекомендации по отбору академических текстов для студентов фармацевтических специальностей, а также формы обучения академического письма вышеупомянутой категории студентов.
- ДокументEnvironmental Problem of Dirt Accumulation in Ukraine and its Impact on Labor Relations in the Sphere of Protection of Labor(Cevre Koruma ve Arastirma Vakfi (Turkey), 2019) Chanysheva, G.; Shabanov, R.; Kovalenko, O.The author raises an issue of the most serious environmental problems of modern Ukraine namely, catastrophic dirt accumulation in a worldwide context. Specific figures of this phenomenon and prospects as well as forecasts for near and middle-term outlook are shown. There has also been drawn a conclusion on real critical effect of a current situation on environmental safety and human health in Ukraine. The correlation between the increasing deterioration in the field of waste products of Ukraine and the necessity of normative strengthening of labor protection requirements (LP) has also been traced. It is recommended to pass a regulatory act on the issues of workers’ labor protection in the sphere of waste disposal and to establish the Inspection, in a Gostrud structure, on supervision and control over the observance of ecostandards at landfills and waste disposal sites of all types which may have significant impact on the solution of many problems in this sphere and to improve ecological future prospects for the country. Автор порушує проблему найсерйозніших екологічних проблем сучасної України, а саме катастрофічного накопичення бруду у світовому контексті. Наведено конкретні показники цього явища та перспективи, а також прогнози на ближні та середньострокові перспективи. Також зроблено висновок про реальний критичний вплив поточної ситуації на екологічну безпеку та здоров'я людей в Україні. Також простежено взаємозв’язок між зростаючим погіршенням у сфері виробництва відходів України та необхідністю нормативного посилення вимог охорони праці. Рекомендується прийняти регуляторний акт з питань охорони праці працівників у сфері утилізації відходів та створити у структурі Державної служби України з питань праці Інспекцію з нагляду та контролю за дотриманням екологічних стандартів на звалищах та утилізації відходів усіх типів, які можуть мати значний вплив на вирішення багатьох проблем у цій сфері та покращити екологічні перспективи країни в майбутньому. Автор поднимает вопрос серьезных экологических проблем современной Украины, а именно катастрофического накопления грязи в мировом контексте. Приведены конкретные показатели этого явления, а также прогнозы на ближние и среднесрочные перспективы. Также сделан вывод о реальном критическом влияние текущей ситуации на экологическую безопасность и здоровье людей в Украине. Также прослеживается взаимосвязь между растущим ухудшением в сфере производства отходов Украины и необходимостью нормативного ужесточения требований охраны труда. Рекомендуется принять регуляторный акт по вопросам охраны труда работников в сфере утилизации отходов и создать в структуре Государственной службы Украины по вопросам труда Инспекцию по надзору и контролю за соблюдением экологических стандартов на свалках и утилизации отходов всех типов, которые могут оказать существенное влияние на решение многих проблем в этой сфере и улучшить экологические перспективы страны в будущем.
- ДокументEvaluation of the professional teaching competence: chinese experience(Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland, 2020) Zhernovnykova, O.; Kovalenko, O.; Mkrtichian, O; Zelenska, L.The article describes the rules and procedures for hiring and evaluating the professional competence of teachers on the example of China, where there is a system for evaluating the professional competence of teachers. Стаття описує правила та процедури прийняття на роботу та оцінки професійна компетентність викладачів на прикладі Китаю, де існує система для оцінювання професійної компетентності вчителів. Статья описывает правила и процедуры принятия на работу и оценки профессиональной компетентности преподавателей на примере Китая, где существует система для оценки профессиональной компетентности учителей.
- ДокументThe Main Aspects of Ukrainian Teaching Staff Mobility as Integration Process in the Global Labor Market(Editura Lumen, Asociatia Lumen, 2019) Shabanov, R.; Kovalenko, O.; Shulga, I.; Dobroskok, I.; Peretyaha, L.; Basiuk, L.To determine the main aspects of Ukrainian teaching staff mobility as integration process in the global society. Material The survey involved female teachers (n=108) from H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University (Kharkiv, Ukraine) and Pereiaslav-Khmelnytskyi Hryhoryi Skovoroda State Pedagogical University (Pereiaslav-Khmelnytskyi, Ukraine). The survey contained mains aspects of teaching staff mobility, respondents chose the proposed variants of each issue and explain their choice. It was determined that the most important aspects of Ukrainian teaching staff mobility were expansion of professional contacts, opportunity to gain experience in European universities, development in their professional area, gain the experience in a new professional area, international mobility, professional growth. The less attractive aspects of teaching staff mobility were increase in publication activity, the prospect of working abroad on a rolling basis, internal (regional) mobility, aspiration of permanent self-improvement. The level of professional mobility of Ukrainian teaching staff increase a lot last years due to the external politics of government and integration processes of modern society and it is considered to be the most effective way for professional development and competitive ability on the labor market. Мета дослідження: визначити основні аспекти мобільності українського педагогічного колективу як інтеграційного процесу у глобальному суспільстві. В опитуванні взяли участь жінки-викладачі (n = 108) з Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди (м. Харків, Україна) та Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди (м. Переяслав-Хмельницький, Україна). Опитування містило основні аспекти мобільності педагогічного персоналу, респонденти вибрали запропоновані варіанти кожного питання та пояснили свій вибір. Визначено, що найважливішими аспектами мобільності українського педагогічного колективу були розширення професійних контактів, можливість набути досвіду роботи в європейських університетах, розвиток у їх професійній сфері, набуття досвіду у новій професійній сфері, міжнародна мобільність, професійне зростання. Не менш привабливими аспектами мобільності викладацького складу були збільшення видавничої активності, перспектива постійної роботи за кордоном, внутрішня (регіональна) мобільність, прагнення до постійного самовдосконалення. Були зроблені висновки: рівень професійної мобільності українського педагогічного колективу останнім часом значно підвищився через зовнішню політику уряду та інтеграційні процеси сучасного суспільства, і це вважається найефективнішим способом професійного розвитку та конкурентоспроможності на ринку праці. Цель исследования: определить основные аспекты мобильности украинского педагогического коллектива как интеграционного процесса в глобальном обществе. В опросе приняли участие женщины-преподаватели (n = 108) из Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды (г. Харьков, Украина) и Переяслав-Хмельницкого государственного педагогического университета имени Григория Сковороды (г. Переяслав-Хмельницкий, Украина). Опрос содержал основные аспекты мобильности педагогического персонала, респонденты выбрали предложенные каждому вопросу варианты и объяснили свой выбор. Определено, что важнейшими аспектами мобильности украинского педагогического коллектива были расширение профессиональных контактов, возможность приобрести опыт работы в европейских университетах, развитие в их профессиональной сфере, приобретение опыта в новой профессиональной сфере, международная мобильность, профессиональный рост. Не менее привлекательными аспектами мобильности преподавательского состава были увеличение издательской активности, перспектива постоянной работы за рубежом, внутренняя (региональная) мобильность, стремление к постоянному самосовершенствованию. Были сделаны выводы: уровень профессиональной мобильности украинского педагогического коллектива в последнее время значительно повысился из-за внешней политики правительства и интеграционных процессов современного общества, и это считается самым эффективным способом профессионального развития и конкурентоспособности на рынке труда.
- ДокументTheory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School(OKTAN PRINT s.r.o., 2020) Andriievska, V.; Baidala, V.; Balatsynova, A.; Bashkir, O.; Bilousova, L.; Borysenko, N.; Boychuk, Y.; Burlachenko, N.; Byhar, A.; Chernovol-Tkachenko, R.; Danylyuk, S.; Kramska, Z.; Krapivnyk, G.; Kravets, V.; Kryshchuk, B.; Kupina, I.; Kuzmina, O.; Lebedyk, L.; Lebid, O.; Loiik, H.; Luparenko, S.; Pisotska, M.; Malykhina, E.; Marionda, I.; Marmaza, O.; Martyniuk, A.; Masiuk, O.; Meshko, H.; Meshko, O.; Mohammad Ameri, S.; Naboka, O.; Nahachevska, Z.; Pits, I.; Nebytova, I.; Ostrovska, N.; Рartola, V.; Peklina, G.; Peretyaha, L.; Petryshyn, L.; Pinskiy, O.; Plis, V.; Popova, O.; Prokop, I.; Prokopenko, A.; Prokopenko, I.; Prokopenko, I.; Pylypiv, O.; Radziievska, O.; Sultanova, N.; Rohalska-Yablonskaa, I.; Romanyshyna, O.; Rybalko, L.; Sapozhnikov, V.; Sapozhnikova, D.; Savchenko, S.; Semenovych, K.; Shcheblykina, T.; Shpak, V.; Shyshenko, V.; Syvokhop, E.; Sivak, N.; Skhirta, M.; Smolуanyuk, N.; Sobchenko, T.; Starikova, L.; Stepanenko, V.; Strelnikov, V.; Temchenko, O.; Tkachenko, L.; Tkachov, A.; Tkachov, S.; Tkachova, N.; Tokarieva, A.; Trubavina, I.; Tsybulko, L.; Domina, V.; Turishcheva, L.; Tytarenko, L.; Ushmarova, V.; Volkova, N.; Vorozhbit-Horbatiuk, V.; Yepikhina, M.; Yermakova, T.; Yershova-Babenko, I.; Yesman, I.; Yurkiv, Y.; Dorozhko, I.; Zelenska, L.; Zhadko, O.; Zhelanova, V.; Zhukov, V.; Zhyrska, H.; Zolotukhina, S.; Zozulia, K.; Dovzhenko, T.; Dzhezheley, O.; Dzhus, O.; Emets, A.; Fentsуk, O.; Filatova, L.; Fomina, L.; Gepenko, L.; Gerasimova, N.; Gerasymova, I.; Grechanyk, О.; Grygorash, V.; Guzenko, N.; Havrysh, I.; Horovenko, O.; Ionova, O.; Kabatska, O.; Kabus, N.; Kalina, K.; Kaplun, S.; Karaman, O.; Karpova, M.; Kazachiner, O.; Kazakova, N.; Khlebnikova, T.; Kikinezhdi, O.; Kin, O.; Kiz, O.; Kniaz, H.; Korinna, H.; Koroliova, L.; Kovalenko, O.; Kovalenko, V.The monograph is dedicated to substantiation of future teacher’s training for work in New Ukrainian school, which is an important problem of reforms in modern education in Ukraine. The study of the authors presents the theory, methods and generalized experience in teacher’s training on a new basis. The authors have generalized the new approaches to teacher’s training, ways, conditions and methods of introduction of them into practice of higher pedagogical education. They have revealed the new concepts, which are important for updating the content and methods of future teacher’s training, the new and improved methods of organizing the educational process on a new basis. The new experience in teacher’s training, which was experimentally verified and tested in theprocess of future teachers’ training, has been broadly generalized. The monograph is based on the Concept of the New Ukrainian School, current legislation on education, higher and general secondary education in Ukraine. It can be recommended for training teachers, students and applicants for bachelor’s and master’s degrees, post-graduate students, research and teaching staff of institutions of higher pedagogical education and for a wide range of scholars and teachers. Монографія присвячена обґрунтуванню підготовки майбутніх учителів до роботи в новій українській школі, що є важливою проблемою реформ сучасної освіти в Україні. У дослідженні авторів на новій основі представлена теорія, методи та узагальнений досвід підготовки вчителів. Автори узагальнили нові підходи до навчання вчителів, шляхи, умови та методи впровадження їх у практику вищої педагогічної освіти. Вони розкрили нові концепції, важливі для оновлення змісту та методів навчання майбутнього вчителя, нові та вдосконалені методи організації навчального процесу на нових засадах. Новий досвід підготовки вчителів, який був експериментально перевірений та перевірений у процесі підготовки майбутніх учителів, широко узагальнений. Монографія базується на Концепції Нової української школи, чинному законодавстві про освіту, вищу та загальну середню освіту в Україні. Це може бути рекомендовано для підготовки викладачів, студентів та здобувачів ступеня бакалавра та магістра, аспірантів, науково-викладацького складу вищих педагогічних навчальних закладів, а також для широкого кола науковців та викладачів. Монография посвящена обоснованию подготовки будущих учителей к работе в Новой украинской школе, что является важной проблемой реформ современного образования в Украине. В исследовании авторов на новой основе представлена теория, методы и обобщенный опыт подготовки учителей. Авторы обобщили новые подходы к обучению учителей, пути, условия и методы внедрения их в практику высшего педагогического образования. Они раскрыли новые концепции, важные для обновления содержания и методов обучения будущего учителя, новые и усовершенствованные методы организации учебного процесса на новых принципах. Новый опыт подготовки учителей, который был экспериментально проверенный и проверенный в процессе подготовки будущих учителей, широко обобщенный. Монография базируется на Концепции новой украинской школы, действующем законодательстве об образовании, высшее и среднее образование в Украине. Это может быть рекомендовано для подготовки преподавателей, студентов и соискателей степени бакалавра и магистра, аспирантов, научно-преподавательского состава высших педагогических учебных заведений, а также для широкого круга ученых и преподавателей.
- ДокументТHЕ ALGORITHM OF ANALYSIS OF AGRICULTURAL RISKS UNDER INFLUENCE OF INCOMPLETE INFORMATION ABOUT THEIR PARAMETERS(Banking University since, 2019) Lomovskykh, L.; Mandych, O.; Kovalenko, O.; Karasova, N.; Orzeł, A.The risk analysis algorithms, which are offered by domestic scientists for Ukrainian farmers, are limited in use and are often obsolete. The situation in agriculture of Ukraine changes quickly enough –new agricultural machinery and new technologies appears, this requires a new management. At the same time, the use of approved decision support systems and risk analysis software systems tested in developed countries is not possible in Ukraine. This is due to the lack of accompanying information providing. The databases on factors influencing risk are absent both at the national level and at the regional level in Ukraine. Today, the creation of such databases does not solve the problem, as the necessary precondition of modern software systems for risk analysis is the availability of data covering significant time period. Thus, the problem of the development of algorithm for such an economic-mathematical model of information processing that would be able to work effectively under the condition of a lack of data on factors influencing risks needed for the effective use in the agricultural sector of Ukraine became a topical issue. The developed algorithm of the economic-mathematical model of the system of risk analysis involves the replenishment of the required amount of information by an expert in the field of agriculture and the subsequent automatic operation of the software complex. The factor of incompleteness of information complicates the work of decision support system, extends the time of information processing. In the course of the research it is suggested to use both the analytical approach and the simulation model for the formation of the algorithm. The appropriateness of choosing one or another method is determined by the availability of the required amount of reliable primary statistical information. Reducing the time of the task is facilitated by the formation of library working arrays, which is accumulated during the operation of the automatic risk analysis system. The pilot test of the suggested algorithm of the economic and mathematical model of the system for decision support and risk analysis for the cases of incomplete data on their parameters for Ukrainian farms, which grow grains and leguminous crops, allowed to get the first practical results. As a result of risk analysis the biggest risk for farms which grow grains and leguminous crops is identified, namely, the reduction of sales volumes, while the smallest risk, the impact of which was overestimated by scientists before, is a reduction in the price for products of these farms. Thus, the efficiency of the proposed algorithm of decision support system is proved. Алгоритми аналізу ризиків, запропоновані вітчизняним вченими для українських агровиробників мають обмежене застосування і є, часто-густо, застарілими. А ситуація в сільському господарстві України змінюється досить швидко – приходять нова техніки і нові технології, які вимагають нового менеджменту, зокрема, аналізу ризиків. У той же час, використання апробованих в розвинених країнах систем підтримки прийняття рішень та програмних комплексів аналізу ризиків в Україні є неможливим. Це обумовлено відсутністю супроводжувального інформаційного забезпечення. Бази даних за факторами, що впливають на ризик, в Україні відсутні як на загальнодержавному рівні, так і на регіональному рівні. Створення сьогодні таких баз даних не вирішує проблеми, оскільки умовою роботи сучасних західних програмних комплексів аналізу ризиків є наявність даних за значні проміжки часу. Тому стала актуальною проблема розробки алгоритму такої економіко-математичної моделі обробки інформації, яка б могла ефективно працювати при умові нестачі даних по факторам впливу на ризики для використання в сільськогосподарській галузі України. Розроблений алгоритм економіко-математичної моделі системи аналізу ризиків передбачає поповнення потрібного обсягу інформації експертом в галузі сільського господарства і подальшу автоматичну роботу програмного комплексу. Фактор неповноти інформації ускладнює роботу системи підтримки прийняття рішень, подовжує час обробки інформації. В ході дослідження для формування алгоритму запропоновано застосовувати як аналітичний підхід, так і метод імітаційного моделювання. Покажчиком доцільності вибору того чи іншого методу є наявність потрібного обсягу достовірної первинної статистичної інформації. Зменшення часу виконання задачі полегшується формуванням бібліотеки робочих масивів, яка накопичується під час роботи автоматичної системи аналізу ризиків. Пілотне випробування запропонованого алгоритму економіко-математичної моделі системи підтримки прийняття рішень та аналізу ризиків за неповних даних по їх параметрах для фермерських господарств України, що вирощують зернові та зернобобові культури, дозволило отримати перші практичні результати. За результатами аналізу ризиків вказано на найбільший ризик для фермерських господарств, що вирощують зернові та зернобобові культури, а саме на зменшення обсягів реалізації продукції і на найменший ризик, вплив якого практиками до отримання результатів аналізу ризиків перебільшувався – це зменшення ціни на продукцію вказаних фермерських господарств. Таким чином, доведено ефективність запропонованого алгоритму системи підтримки прийняття рішень. Алгоритмы анализа рисков, предложенные отечественным учеными для украинских агропроизводителей имеют ограниченное применение и, часто, являются морально устаревшими. А ситуация в сельском хозяйстве Украины изменяется достаточно быстро – приходят новая техника и новые технологии, которые требуют нового менеджмента, в частности, анализа рисков. В то же время, использование апробированных в развитых странах систем поддержки принятия решений и программных комплексов анализа рисков в Украине является невозможным. Это обусловлено отсутствием сопутствующего информационного обеспечения. Базы данных по факторам, которые влияют на риск в Украине отсутствуют как на общегосударственном, так и на региональном уровне. Создание сегодня таких баз данных не разрешает проблему, поскольку условием работы современных западных программных комплексов анализа рисков является наличие данных за значительные промежутки времени. В ходе исследования для формирования алгоритма предложено применять как аналитический подход, так и метод имитационного моделирования. Показателем целесообразности выбора того или другого метода является наличие необходимого объема достоверной первичной статистической информации. Пилотное испытание предложенного алгоритма экономико-математической модели системы поддержки принятия решений и анализа рисков при неполных данных по их параметрам для фермерских хозяйств Украины, которые выращивают зерновые и зернобобовые культуры, позволило получить первые практические результаты. В результате анализа рисков указано на наибольший риск для фермерских хозяйств, которые выращивают зерновые и зернобобовые культуры, а именно на уменьшение объемов реализации продукции, и на наименьший риск, влияние которого практиками к получению результатов анализа рисков преувеличивалось – это уменьшение цены на продукцию указанных фермерских хозяйств. Таким образом, доказана эффективность предложенного алгоритма системы поддержки принятия решений.