Перегляд за Автор "Gres, O."
Зараз показано 1 - 2 з 2
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументHealth Maintenance Activity of Heads of Educational Establishments: the Technology of Improving(Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences, India, 2018-11) Ionova, O.; Luparenko, S.; Gres, O.; Partola, V.; Dovzhenko, T.The article focuses on the technology of improving the efficiency of health maintenance activity of heads of comprehensive educational establishments. This technology was substantiated and verified by the authors. The technology included the following stages: orientational stage (development of heads’ orientation to implementation of health maintenance activity), cognitive stage (strengthening of heads’ epistemological potential) and activity-result stage (improvement of skills and practical actions on planning, providing, motivating and monitoring of schoolchildren’s health maintenance). The article reveals the criteria and indicators of efficiency of health maintenance activity of heads of comprehensive educational establishments. The criteria are motivational-value, cognitive, procedural-reflexive. The indicators are positive attitude to the problems of health maintenance, persistent interest in development of health maintenance activity, fullness of knowledge about human health and the ways to maintain it in the process of education, formation of analytical-designing, organizational-coordination, mobilization-regulating and evaluative-reflexive skills. The results of the experimental work were proved the efficiency of the technology; there has been increase in number of pedagogues who had positive attitude to the problems of health maintenance, general knowledge about human health and developed skills that are necessary for implementation of health maintenance activity. Стаття присвячена технології підвищення ефективності здоров’язберігаючої діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Ця технологія була обґрунтована та підтверджена авторами. Технологія включала наступні етапи: орієнтаційний етап (розвиток спрямованості керівників на реалізацію здоров’язберігаючої діяльності), пізнавальний етап (зміцнення гносеологічного потенціалу керівників) та стадія результатів діяльності (удосконалення навичок та практичних дій щодо планування, забезпечення, мотивації та моніторингу здоров’язбереження школярів). Розкрито критерії та показники ефективності здоров’язберігаючої діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Критерії – мотиваційно-ціннісні, когнітивні, процедурно-рефлекторні. Показники – позитивне ставлення до проблем здоров’язбереження, постійний інтерес до розвитку діяльності в галузі здоров’язбереження, повнота знань про здоров’я людини та способи його підтримки в процесі навчання, формування аналітичного проектування, організаційна координація, мобілізаційно-регулюючі та оціночно-рефлексивні навички. Результати експериментальної роботи підтвердили ефективність технології; спостерігається збільшення кількості педагогів, які мали позитивне ставлення до проблем здоров’язбереження, загальні знання про здоров’я людини та розвинені навички, необхідні для здійснення здоров’язберігаючої діяльності. В статье основное внимание уделяется технологии повышения эффективности здоровьесберегающей деятельности руководителей общеобразовательных учреждений. Эта технология была обоснованна и подтверждена авторами. Эта технология включала в себя следующие этапы: ориентационный этап (развитие ориентации руководителей на осуществление здоровьесберегающей деятельности), когнитивный этап (усиление гносеологического потенциала руководителей) и этап результатов действия (улучшение навыков и практических действий по планированию, мотивации и мониторинга состояния здоровья школьников). В статье раскрываются критерии и показатели эффективности здоровьесберегающей деятельности руководителей общеобразовательных учреждений. Критерии – мотивационно-ценностные, когнитивные, процедурно-рефлексивные. Показатели – позитивное отношение к проблемам здоровьесбережения, постоянный интерес к развитию здоровьесберегающей деятельности, полнота знаний о здоровье человека и пути его поддержания в процессе образования, формирование аналитического проектирования, организационная координация, мобилизационно-регулирующие и оценочно-рефлексивные навыки. В результате экспериментальной работы была доказана эффективность технологии; наблюдается рост числа педагогов, которые позитивно относятся к проблемам здоровьесбережения, общих знаний о здоровье человека и разработанных навыков, необходимых для осуществления здоровьесберегающей деятельности.
- ДокументWaldorf Approaches to Organization of the Pedagogical Process and Their Influence on the Quality of Education of Ukrainian Junior Schoolchildren(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018) Ionova, O.; Luparenko, S.; Partola, W.; Gres, O.With the aim of determination of the influence of Waldorf approaches to the organization of the pedagogical process on the quality of education of Ukrainian junior schoolchildren, the presented experimental research was carried out over the period 2014-2016. Third grade schoolchildren of general educational institutions were involved in the experimental research. The organizational forms and methods of Waldorf school were implemented. They were: rhythmic organization of the pedagogical process, artistic teaching, limited use of standard textbooks and schoolchildren’s work on drawing up their own work notebooks, involvement of art elements in the study of all subjects, differentiated exercises for children with different types of temperament, use of active-practical projects, active exercises and games. The positive influence of Waldorf approaches on the quality of schoolchildren’s knowledge (fullness of knowledge and level of their assimilation) and development of their personal-motivational sphere (junior schoolchildren’s attitude to learning, levels of their cognitive activity) was detected. An increase in the level of schoolchildren’s activity and autonomy in educational-cognitive activity was found. The obtained data makes it possible to disseminate Waldorf educational experience for improving the quality of education of junior schoolchildren. З метою визначення впливу вальдорфських підходів до організації педагогічного процесу на якість освіти українських молодших школярів, представлені експериментальні дослідження проводилися в період 2014-2016 рр. Школярі третього класу загальноосвітніх установ брали участь в експериментальних дослідженнях. Були реалізовані організаційні форми і методи вальдорфської школи. Це були: ритмічна організація педагогічного процесу, художнє навчання, обмежене використання стандартних підручників і робота школярів зі складання власних робочих зошитів, залучення елементів мистецтва до вивчення всіх предметів, диференційовані вправи для дітей із різними типами темпераменту, використання активно-практичних проектів, активних вправ та ігор. Виявлено позитивний вплив вальдорфських підходів на якість знань школярів (повнота знань і рівень їх засвоєння) і розвиток їхньої особистісно-мотиваційної сфери (відношення молодших школярів до навчання, рівні їхньої пізнавальної активності). Виявлено підвищення рівня шкільної активності та самостійності в навчально-пізнавальній діяльності. Отримані дані дозволяють поширювати Вальдорфський освітній досвід для підвищення якості освіти молодших школярів. С целью определения влияния вальдорфских подходов к организации педагогического процесса на качество образования украинских младших школьников, представленные экспериментальные исследования проводились в период 2014-2016 гг. Школьники третьего класса общеобразовательных учреждений участвовали в экспериментальных исследованиях. Были реализованы организационные формы и методы вальдорфской школы. Это были: ритмическая организация педагогического процесса, художественное обучение, ограниченное использование стандартных учебников и работа школьников по составлению собственных рабочих тетрадей, привлечение элементов искусства к изучению всех предметов, дифференцированные упражнения для детей с разными типами темперамента, использование активно-практических проектов, активных упражнений и игр. Выявлено положительное влияние вальдорфских подходов на качество знаний школьников (полнота знаний и уровень их усвоения) и развитие их личностно-мотивационной сферы (отношение младших школьников к обучению, уровни их познавательной активности). Выявлено повышение уровня школьной активности и самостоятельности в учебно-познавательной деятельности. Полученные данные позволяют распространять Вальдорфский образовательный опыт для повышения качества образования младших школьников.