Перегляд за Автор "Cieślicka, M."
Зараз показано 1 - 6 з 6
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументApplication of technical devices at the initial stage of training in technical techniques in volleyball(Health, sport, rehabilitation, 2018) Cieślicka, M.; Kozina, Zh. L.; Muszkieta, R.; Zhigaeva, M. V.; Kazina, V. V.; Safronova, T. N.; Kudryavtsev, M. D.In this article the author developed and substantiated the technique of initial training for technical techniques in volleyball with the use of technical devices of young volleyball players of 11-12 years. It is shown that the use of simulators and interactive technologies is effective, expedient, reliable, affordable and easy to use in the manufacture of equipment for initial training in volleyball technical techniques. У даній статті автор розробив і обгрунтував методику початкового навчання технічним прийомам в волейболі із застосуванням технічних пристроїв юних волейболістів 11-12 років. Показано, що застосування тренажерів та інтерактивних технологій є ефективним, доцільним, надійним, досить доступним в застосуванні і простим у виготовленні засобом для початкового навчання технічним прийомам в волейболі. В данной статье автор разработал и обосновал методику начального обучения техническим приемам в волейболе с применением технических устройств юных волейболистов 11-12 лет. Показано, что применение тренажеров и интерактивных технологий является эффективным, целесообразным, надежным, достаточно доступным в применении и простым в изготовлении средством для начального обучения техническим приемам в волейболе.
- ДокументBody length, sports specialization and vegetovascular regulation in students - future specialists in physical education and sports(Wydawnictwo Poznań: Ośrodek Rekreacji, Sportu i Edukacji, 2022) Cieślicka, M.; Ushmarova, V.; Grynyova, V.The monograph purpose was to reveal the features of the indicators of the orthostatic test in students with different body lengths and different sport´s specializations, studying in the specialty "Physical education and sports". The study involved 42 students who play sports at the amateur level. The following research methods were used in the work: method of analysis of literary sources; method of determining body length; orthostatic test method; method of determining stroke volume and minute blood volume. The influence of both factors (body length and sport) on the orthostatic test was significant for the following data: systolic blood pressure in the vertical position, diastolic blood pressure in the vertical position; change in diastolic blood pressure when changing body position from horizontal to vertical; Heart rate in vertical and horizontal positions; change in heart rate during the transition from horizontal to vertical position; stroke volume of blood in the vertical position; change in the stroke volume of blood during the transition from horizontal to vertical position; all indicators of minute volume of a blood-groove . The more significant influence of judo and football classes in comparison with running short and medium distances on the indicators of vegetative-vascular regulation was determined: the best indicators - in judo, the next place - in football, then - athletes. It was found that students with a body length of more than 190 cm have difficulty with vegetative-vascular regulation. To improve the adaptive capacity of vascular regulation to change the position of the body from horizontal to vertical in tall athletes is effective to use any exercise, but the most effective exercises that activate aerobic and anaerobic glycolytic energy systems. Also useful are exercises that require frequent transitions from lying down (sitting) to standing position, as well as changes in the direction of movement. Метою монографії було розкрити особливості показників ортостатичної проби у студентів з різною довжиною тіла та різною спортивною спеціалізацією, які навчаються за спеціальністю «Фізичне виховання і спорт». У дослідженні взяли участь 42 студенти, які займаються спортом на аматорському рівні. У роботі були використані такі методи дослідження: метод аналізу літературних джерел; спосіб визначення довжини тіла; метод ортостатичної проби; метод визначення ударного і хвилинного об'єму крові. Вплив обох факторів (довжини тіла та спорту) на ортостатичну пробу був значущим для таких даних: систолічний артеріальний тиск у вертикальному положенні, діастолічний артеріальний тиск у вертикальному положенні; зміна діастолічного артеріального тиску при зміні положення тіла з горизонтального на вертикальне; ЧСС у вертикальному і горизонтальному положеннях; зміна ЧСС при переході з горизонтального положення у вертикальне; ударний об'єм крові у вертикальному положенні; зміна ударного об'єму крові при переході з горизонтального положення у вертикальне; усі показники хвилинного об’єму кровотоку (р<0,005; р<0,01; р<0,001). Визначено більш суттєвий вплив занять дзюдо та футболом порівняно з бігом на короткі та середні дистанції на показники вегето-судинної регуляції: найкращі показники – у дзюдо, наступне місце – у футболу, далі – у легкоатлетів. Встановлено, що у студентів з довжиною тіла більше 190 см спостерігаються труднощі з вегето-судинною регуляцією. Для вдосконалення адаптаційних можливостей судинної регуляції до зміни положення тіла з горизонтального у вертикальне у спортсменів високого зросту ефективно використовувати будь-які фізичні вправи, але найбільш ефективні вправи, які активізують аеробну та анаеробну гліколітичні енергетичні системи. Також корисні вправи, що вимагають частих переходів з положення лежачи (сидячи) в положення стоячи, а також зміни напрямку руху.
- ДокументMOTOR ABILITIES: PECULIARITIES OF STRENGTH EFFORT ASSESSMENT IN BOYS AGED 11–13(Товариство з обмеженою відповідальністю "ОВС", 2019) Ivashchenko, O.; Cieślicka, M.; Nosko, M.; Malyshev, D.The purpose of the study is to determine the peculiarities of strength efort assessment in boys aged 11–13. Визначено особливості оцінки силових зусиль у хлопців 11–13 років. Определены особенности оценки силовых усилий у ребят 11–13 лет.
- ДокументMOVEMENT COORDINATION: PECULIARITIES OF STRENGTH EFFORT ASSESSMENT IN GIRLS AGED 11-13(Товариство з обмеженою відповідальністю "ОВС", 2018) Ivashchenko, O.; Cieślicka, M.; Nosko, M.; Shcherbyk, D.The purpose of the study is to determine the peculiarities of strength efort assessment in girls aged 11-13. Визначено особливості оцінки силових зусиль у дівчат 11–13 років. Определины особенности оценки силовых усилий у девочек 11–13 лет.
- ДокументNERVOUS SYSTEM FEATURES OF DIFFERENT AGE GROUPS PEOPLE WITH DIFFERENT PHYSICAL ACTIVITY LEVELS AND PATTERNS(H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Independent Publisher Zhanneta Kozna, 2023) Kozina, Zh.; Cieślicka, M.The monograph presents the results of identifying the influence of various methods on the indicators of physical fitness and psycho-physiological functions of people of different age and social groups. Psychophysiology (from Greek ψῡχή, psȳkhē, "breath, life, soul"; φύσις, physis, "nature, origin"; and -λογία, -logia) is the branch of psychology that is concerned with the physiological bases of psychological processes. One of the methods of experimental psychophysiology is Mental chronometry. Mental chronometry is studied using measurements of reaction time (RT), which is the elapsed time between the presentation of a sensory stimulus and the subsequent behavioral response. The results of mental chronometry were used as psychophysiological functions and psychophysiological indicators in our studies. The book presents a study of the psycho-physiological functions of children of preschool and school age, studies of the psycho-physiological functions of athletes - representatives of various sports, as well as athletes with disabilities. The studies used the methods of multidimensional analysis indicators of integrated testing. The influence of integrated technologies (physical and intellectual impact) on psychophysiological functions and physical fitness is shown. The monograph is of interest to scientists and practical workers in the field of pedagogy, psychology, physical culture and sports; to understand the characteristics of an individual approach when working with people of different age groups and representatives of various sports. As a practical aspect, the monograph widely presents the author’s technologies of integral influence on the psychological and physical aspects of the development of people of different age and social groups. У монографії представлено результати визначення впливу різних методів на показники фізичної підготовленості та психофізіологічних функцій людей різних вікових і соціальних груп. Психофізіологія (від грец. ψῡχή, psȳkhē - "дихання, життя, душа"; φύσις, physis - "природа, походження"; і -λογία, -logia) - розділ психології, що займається фізіологічними основами психологічних процесів. Одним із методів експериментальної психофізіології є ментальна хронометрія. Психічну хронометрію вивчають за допомогою вимірювання часу реакції (ЧР), тобто часу, що пройшов між пред'явленням сенсорного стимулу і наступною поведінковою реакцією. Результати ментальної хронометрії були використані як психофізіологічні функції та психофізіологічні показники у наших дослідженнях. У книзі представлено дослідження психофізіологічних функцій дітей дошкільного та шкільного віку, дослідження психофізіологічних функцій спортсменів - представників різних видів спорту, а також а також спортсменів з обмеженими можливостями. У дослідженнях використовувалися методи багатовимірного аналізу показників комплексного тестування. Показано вплив інтегрованих технологій (фізичного та інтелектуального впливу) на психофізіологічні функції та фізичну підготовленість. Монографія становить інтерес для науковців і практичних працівників у галузі педагогіки, психології, фізичної культури і спорту; для розуміння особливостей індивідуального підходу при роботі з людьми різних вікових груп та представниками різних видів спорту. У практичному аспекті у монографії широко представлені авторські технології інтегрального впливу на психологічні та фізичні аспекти розвитку людей різних вікових і соціальних груп.
- ДокументTHE INJURIES PREVENTION TECHNOLOGY OF STUDENTS – ROCK CLIMBERS, FUTURE SPECIALISTS IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS(Poznań, 2021-06-25) Kozin, S.; Kozina, Z.; Cieślicka, M.; Muszkieta, R.; Korobeinik, V.; Bejtka, M.The monograph presents the author's biomechanical technology of injury prevention in the training of specialists in physical education and sports. The developed technology contains 3 directions: 1 - theoretical and methodical (creation of bases for understanding by students of mechanisms of formation of movements without risk of injury, formation at students of concept of biomechanically rational movements in general); 2 - analytical (providing students with knowledge about modern means of self-analysis of the level of technical skills); 3 - practical (students' mastery of practical means of injury prevention, ie, exercises that will promote the formation of biomechanically rational movements in any sport, and thus prevent injury). The monograph contains an algorithm for identifying the main kinematic parameters of different models of equipment, typical for students with different levels of mastery of sports techniques. Based on biomechanical analysis, the main aspects of movement technique on the example of climbing, which affect the level of injuries of students. The monograph also presents the principles of application of means for injury prevention. The monograph contains developed and systematized tools to prevent injuries to students - future professionals in physical education and sports. The effectiveness of biomechanical technology in the use of neuromuscular training using exercises in a closed kinematic circuit, exercises in eccentric mode in combination with strength exercises for injury prevention and the formation of effective movement techniques for climbing students majoring in "Physical Culture and Sports". The application of the developed biomechanical technology of injury prevention in the process of training specialists in physical education and sports has a positive effect on the formation of technical skills of students in the chosen sport and in non-core sports. It is shown that the application of the developed biomechanical technology of injury prevention in the process of training specialists in physical education and sports significantly reduces the risk of injury to students. The monograph presents the author's biomechanical technology of injury prevention in the training of specialists in physical education and sports. The developed technology contains 3 directions: 1 - theoretical and methodical (creation of bases for understanding by students of mechanisms of formation of movements without risk of injury, formation at students of concept of biomechanically rational movements in general); 2 - analytical (providing students with knowledge about modern means of self-analysis of the level of technical skills); 3 - practical (students' mastery of practical means of injury prevention, ie, exercises that will promote the formation of biomechanically rational movements in any sport, and thus prevent injury). The monograph contains an algorithm for identifying the main kinematic parameters of different models of equipment, typical for students with different levels of mastery of sports techniques. Based on biomechanical analysis, the main aspects of movement technique on the example of climbing, which affect the level of injuries of students. The monograph also presents the principles of application of means for injury prevention. The monograph contains developed and systematized tools to prevent injuries to students - future professionals in physical education and sports. The effectiveness of biomechanical technology in the use of neuromuscular training using exercises in a closed kinematic circuit, exercises in eccentric mode in combination with strength exercises for injury prevention and the formation of effective movement techniques for climbing students majoring in "Physical Culture and Sports". The application of the developed biomechanical technology of injury prevention in the process of training specialists in physical education and sports has a positive effect on the formation of technical skills of students in the chosen sport and in non-core sports. It is shown that the application of the developed biomechanical technology of injury prevention in the process of training specialists in physical education and sports significantly reduces the risk of injury to students. У монографії представлена авторська біомеханічна технологія профілактики травм у підготовці фахівців з фізичного виховання та спорту. Розроблена технологія містить 3 напрямки: 1 - теоретико -методичний (створення підстав для розуміння студентами механізмів формування рухів без ризику травмування, формування у студентів поняття біомеханічно раціональних рухів загалом); 2 - аналітичний (надання учням знань про сучасні засоби самоаналізу рівня технічних навичок); 3 - практичний (оволодіння учнями практичними засобами профілактики травм, тобто вправами, які сприятимуть формуванню біомеханічно раціональних рухів у будь -якому виді спорту, а отже, запобігання травм). Монографія містить алгоритм ідентифікації основних кінематичних параметрів різних моделей спорядження, характерних для студентів з різним рівнем оволодіння спортивними прийомами. На основі біомеханічного аналізу визначено основні аспекти техніки руху на прикладі скелелазіння, які впливають на рівень травматизму учнів. У монографії також представлені принципи застосування засобів профілактики травм. Монографія містить розроблені та систематизовані засоби профілактики травм учнів - майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту. Ефективність біомеханічних технологій у використанні нервово-м’язового тренування з використанням вправ у замкнутому кінематичному колі, вправ в ексцентричному режимі в поєднанні з силовими вправами для профілактики травм та формування ефективних прийомів руху для скелелазіння студентів спеціальності «Фізична культура та спорт». Застосування розробленої біомеханічної технології профілактики травм у процесі підготовки фахівців з фізичного виховання та спорту позитивно впливає на формування технічних навичок учнів у обраному виді спорту та у непрофільних видах спорту. Показано, що застосування розробленої біомеханічної технології профілактики травм у процесі підготовки фахівців з фізичного виховання та спорту значно знижує ризик травмування учнів. В монографии представлена авторская биомеханическая технология профилактики травматизма при подготовке специалистов по физической культуре и спорту. Разработанная технология содержит 3 направления: 1 - теоретическое и методическое (создание основ для понимания студентами механизмов формирования движений без риска травм, формирование у студентов концепции биомеханически рациональных движений в целом); 2 - аналитическое (ознакомление студентов с современными средствами самоанализа уровня технических навыков); 3 - практическое (овладение студентами практическими средствами профилактики травм, т. е. упражнениями, которые будут способствовать формированию биомеханически рациональных движений в любом виде спорта и тем самым предотвратить травмы). Монография содержит алгоритм определения основных кинематических параметров различных моделей оборудования, характерных для студентов с разным уровнем владения спортивной техникой. На основе биомеханического анализа определены основные аспекты техники движения на примере скалолазания, влияющие на уровень травматизма студентов. В монографии также представлены принципы применения средств профилактики травматизма. Монография содержит разработанные и систематизированные средства профилактики травматизма студентов - будущих специалистов по физической культуре и спорту. Эффективность биомеханических технологий при использовании нервно-мышечной тренировки с использованием упражнений по замкнутой кинематической схеме, упражнений в эксцентрическом режиме в сочетании с силовыми упражнениями для профилактики травм и формирования эффективных двигательных приемов альпинистов у студентов специальности «Физическая культура и спорт». Применение разработанной биомеханической технологии профилактики травматизма в процессе подготовки специалистов по физическому воспитанию и спорту положительно сказывается на формировании технических навыков студентов в избранном виде спорта и непрофильных видах спорта. Показано, что применение разработанной биомеханической технологии профилактики травматизма в процессе подготовки специалистов по физическому воспитанию и спорту существенно снижает риск травматизма студентов.