Перегляд за Автор "Яковенко, Г. Г."
Зараз показано 1 - 20 з 37
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВИХОВАННЯ ТА НАВЧАННЯ ДІТЕЙ У ДВОРЯНСЬКІЙ РОДИНІ ЗАДОНСЬКИХ(Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка (ТНПУ), 2016) Яковенко, Г. Г.У статті висвітлюється процес виховання та навчання дітей у дворянській родині Задонських. Проведена історична реконструкція відтворює освітні стратегії та повсякденні практики, характерні для представників дворянського стану, а також висвітлює особливості виховного процесу. Практика залучення до виховання дітей сторонніх педагогів була поширеною у дворянському середовищі. Від народження – до юнацького віку у родинах дворян були годувальниці, няньки, бонни, гувернери, гувернантки, домашні учителі. В статье освещается процесс воспитания и учебы детей во дворянской семье Задонских. Проведенная историческая реконструкция воссоздает образовательные стратегии и повседневные практики, характерные для представителей дворянского состояния, а также освещает особенности воспитательного процесса. Практика привлечения к воспитанию детей посторонних педагогов была распространённой в дворянской среде. От рождения ребенка до юношеского возраста в семьях дворян были кормилицы, няни, бонны, гувернеры, гувернантки, домашние учителя. The process of upbringing and education of the children in Zadonsks’ noble family is indicated in the article. Conducted historical reconstruction embodies educational strategies and day-to-day practices pertaining to members of the nobility, and it also displays the educational process peculiarities. Practice involvement in education of children unauthorized teachers were common in noble surroundings. There were wet nurses, nannies, bonnes, governesses and tutors from birth to juvenile age in noble families.
- ДокументГувернери у дворянських родинах м. Харкова наприкінці XVIII – на початку ХІХ ст.(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2018) Яковенко, Г. Г.У статті висвітлено становище гувернерів у дворянських сім’ях наприкінці XVIII – на початку XIX ст. Харківські дворяни залучали до виховання своїх дітей педагогів-іноземців. Цю освітню практику мотивували потребою здобути дальшу освіту, підтримати становий статус. Освічені іноземці поширювали європейську культуру на побутовому рівні серед дворянства. Знання іноземних мов – німецької та французької – стало обов’язковою комунікаційною характеристикою цього стану. Для мандрівок за кордон також потрібно було знати іноземні мови. Домашня освіта з перспективою її постійного вдосконалення – навчання в університеті, гімназії, інституті шляхетних дівчат – наповнювали дворянський побут новим змістом. В статье освещается положение гувернеров в дворянских семьях в конце XVIII – в начале XIX в. Харьковские дворяне привлекали к воспитанию своих детей педагогов иностранного происхождения. Мотивация этой образовательной практики объяснялась необходимостью получения дальнейшего образования, поддержки статуса своего состояния. Образованные иностранцы распространяли европейскую культуру на бытовом уровне среди дворянства. Знание иностранных языков – немецкого и французского – стало обязательной коммуникационной характеристикой дворянства. Путешествия за границу также требовали знания иностранных языков. Домашнее образование с перспективой его постоянного совершенствования – учебы в университете, гимназии, институте благородных девиц – наполняли дворянский быт новым содержанием. The article headlines the social status of tutors amongst noble families at the end of 18th and beginning of the 19th centuries. Kharkiv nobles engaged teachers with foreign backgrounds to educate their children. The motivation of this educational practice was related to the need for further education, and was aimed at maintaining status and social position. Highly educated foreigners spear headed European culture with these fair nobles at a household level. Knowledge of foreign languages – German and French, became compulsory communicative characteristics of their social status. Travel abroad was also required to gain knowledge of foreign languages. Home education with the prospect of on going development and university and grammar school, institute of noble women, gave contentment to nobles and was accepted as a fulfillment of status.
- ДокументДОМАШНИЕ УЧИТЕЛЯ В СЕМЬЕ МОНТВИД(УО «Полоцкий государственный университет» (ПГУ), 2016-04-14) Яковенко, Г. Г.Няни и гувернантки учили детей семьи Монтвид. Дети находились под наблюдением для взрослых : они всё время что-то изучали. Крепостные крестьянские девушки прививали любовь к украинской народной культуре. Гувернантки обучали детей иностранному языку. Мать и другие родственники также выступали в качестве учителей. Они прививали детям любовь к чтению и непрерывному самообразованию. Няньки й гувернантки навчали дітей сім'ї Монтвід. Діти перебували під наглядом для дорослих : вони весь час щось вивчали. Фортечні селянські дівчата прищеплювали любов до української народної культури. Гувернантки навчали дітей іноземної мови. Мати і інші родичі також виступали в ролі вчителів. Вони прищеплювали дітям любов до читання і безперервної самоосвіти. Nursemaids, bonnes and governesses educated the Montvid’s family children. They were under the adults’ supervision; they studied something all the time. Serf peasant girls inculcated love towards Ukrainian folk culture. Governesses taught the children a foreign language. The mother and other relatives also were represented as teachers. They inculcated love to reading and continuous self-education in the children.
- ДокументДОМАШНИЕ УЧИТЕЛЯ В СЕМЬЯХ ПОМЕЩИКОВ ХАРЬКОВСКОЙ ГУБЕРНИИ(Пермский государственный гуманитарно-педагогический университет, ООО «Рекламно-издательская группа «ОТ и ДО», 2013-11-05) Яковенко, Г. Г.В статье рассматриваются методологические проблемы истории повседневности, вопросы устной истории, бытовой и трудовой повседневности ; также предметом обсуждения стала проблема власти, общества и личности в практике повседневных взаимоотношений, показаны материальные и личностные отношения помещиков к домашним учителям. Анализ незначительного количества мемуарних источников позволил сделать вывод о том, что образовательные услуги домашних учителей были достаточно востребованы. Даже студенты находили для себя работу. Тот факт, что они долгое время работали в одном доме, говорит о том, что условия труда, заработная плата и отношение их вполне устраивали. У статті розглядаються методологічні проблеми історії повсякденності, питання усної історії, побутової і трудової повсякденності ; також предметом обговорення стала проблема влади, суспільства і особистості в практиці повсякденних взаємин, показано матеріальні і особистісні відносини поміщиків до домашніх учителів. Аналіз незначної кількості мемуарних джерел дозволив зробити висновок про те, що освітні послуги домашніх вчителів були досить затребувані. Навіть студенти знаходили для себе роботу. Той факт, що вони довгий час працювали в одному домі, говорить про те, що умови праці, заробітна плата і ставлення їх цілком влаштовували. The article considers methodological problems of the history of everyday life, questions of oral history, household and labour of everyday life ; it is also the subject of discussion was the problem of power, society and identity in the practice of everyday relationships, shows the material and personal relations of landlords to house teachers. The analysis of small quantities memuarnyh sources has led to the conclusion that the educational services of home teachers was enough demand. Even students have found a job. The fact that they long time worked in the same building, says that working conditions, wages and respect they are quite satisfied.
- ДокументДОМАШНЯ ОСВІТА У ЖИТТІ ТА ДІЯЛЬНОСТІ НАУКОВЦІВ ІМПЕРАТОРСЬКОГО ХАРКІВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ(Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького, Чабаненко Ю. А., 2013-02-01) Яковенко, Г. Г.У статті розглядається участь викладачів Імператорського Харківського університету у домашньому навчанні та заняттях репетиторством. Домашня освіта, одержана у своїх батьків, забезпечила майбутнім ученим їхні професійні досягнення. В статье рассматривается участие преподавателей Императорского Харьковского университета в домашнем обучении и занятиях репетиторством. Домашнее образование, полученное у своих родителей, обеспечило будущим учёным их профессиональные достижения. The participation of Imperial Kharkiv university’s teachers in home training lessons and tutoring is described in the article. The home education given by their parents provided to the future scientists their professional achievements.
- Документ«ДОМАШНЯ ОСВІТА» ЯК ОСВІТНІЙ ТА «ДОМАШНІЙ УЧИТЕЛЬ» ЯК КВАЛІФІКАЦІЙНИЙ РІВЕНЬ ПЕДАГОГІВ ХАРКІВСЬКОЇ ГУБЕРНІЇ НАПРИКІНЦІ XIX СТ.(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, вид-во «Майдан», 2011-01-05) Яковенко, Г. Г.У статті розглядаються професійні перспективи педагогів з кваліфікаційним рівнем «домашня освіта» та званням «домашній учитель» та їх працевлаштування.Визначається питома частина викладачів із домашньою освітою та домашніх учителів у чоловічих і жіночих гімназіях і прогімназіях. В статье рассматриваются профессиональные перспективы педагогов с квалификационным уравнем «домашнее образование» и званием «домашний учитель» и их трудоустройство. Определяется количество учителей с домашним образованием и званием «домашний учитель» в мужских и женских гимназиях і прогимназиях. The professional perspectives of teachers with the qualificatory level “home-school” and the title “home teacher” and their job placement are examined in the article. The quantity of teachers with home education and the title “home teacher” at the male and female gymnasiums and progymnasiums is detected.
- ДокументДомашні вчителі в жіночій освіті м. Миколаєва(Запорізький національний університет, 2017) Яковенко, Г. Г.У статті подається огляд особистих і професійних характеристик іноземних гувернанток і вітчизняних домашніх учителів, які мешкали та працювали у м. Миколаєві. Аналіз конкретних прикладів свідчить про наявність стабільного попиту на освітні послуги домашніх учителів та гувернанток іноземного походження. Кількість жінок-педагогів із інших країн була обмеженою. Вітчизняні домашні учительки працювали у навчальних закладах і приватних будинках. Вони не підвищували свій кваліфікаційний рівень та дуже рідко змінювали місце роботи. В статье дается обзор личных и профессиональных характеристик иностранных гувернанток и отечественных домашних учителей, которые жили и работали в г. Николаеве. Анализ конкретных примеров свидетельствует о наличии стабильного спроса на образовательные услуги домашних учителей и гувернанток иностранного происхождения. Количество женщин-педагогов с других стран была ограниченной. Отечественные домашние учительницы работали в учебных заведениях и частных домах. Они не повышали свой квалификационный уровень и очень редко меняли место работы. This article provides an overview of the personal and professional characteristics of foreign governesses and domestic tutors who lived and worked in Mykolayiv. Specific cases analysis indicates the presence of stable demand for educational services of tutors and foreign governesses. The number of female teachers from other countries was limited. Domestic tutors were working in the educational institutions and private schools. They did not improve the level of proficiency and they very seldom changed their place of employment.
- ДокументДОМАШНІ ВЧИТЕЛІ У ХАРКІВСЬКИХ ГІМНАЗІЯХ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XIX – НА ПОЧАТКУ XX ст.(Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара, 2013-04-15) Яковенко, Г. Г.Висвітлюється динаміка плинності кадрів та професійна мобільність домашніх учителів, які працювали у гімназіях м. Харкова. Освещается динамика текучести кадров и профессиональная мобильность домашних учителей, работавших в гимназиях г. Харькова. The dynamics of the staff turnover and professional mobility home teachers who worked in gymnasiums of Харьков are discussed.
- ДокументДомашні учительки духовного стану(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Яковенко, Г. Г.Професійна група домашніх учительок складалася з представниць різних станів, зокрема, духовного. Станова належність впливала на особливості життєвих стратегій та повсякденних практик цієї групи, визначала необхідність жіночої освіти. Випускниці єпархіальних училищ походили з соціально вразливої частини духовенства. Представниці професійної групи домашніх учительок працювали в різних навчальних закладах. Найбільша кількість була зосереджена у місцях підготовки, зокрема, в Єпархіальних училищах, де вони виконували обов’язки викладачок, виховательок та помічниць виховательок. Для характеристики становища домашніх учительок у жіночих закладах освіти Духовного відомства важливо визначити трудову та професійну мобільність. Навчальні заклади мали внутрішнє кадрове забезпечення, домашні учительки тривалий час працювали в училищі. Тривалість педагогічного стажу була характерною рисою діяльності домашніх учительок була характерною рисою в жіночих училищах Духовного відомства. The professional group of private teachers consisted of different classes representatives, spiritual one in particular. The class affiliation influenced the characteristics of the life strategies and daily practices of this group, determined the need for female education. The graduates of diocesan schools came from a socially vulnerable part of the priesthood. These girls were from large families with a low-income, some of them were orphans. Obtaining a certificate provided them with employment opportunities. The educational training received in the Diocesan schools was implemented in primary schools of different conformations. The professional mobility was low – the teachers rarely tended to improve their professional level, also female teachers rarely tried to change the place of employment. The governesses were considered as the most mobile part of the staff. Former graduates either arranged a personal life or found another job. There were movements within the educational institution, as well as outside the diocese. The professional level of the private teachers provided an opportunity for women to occupy leadership positions. In the private teachers of the spiritual class-community, the women leading the diocesan schools played a significant role. Specific episodes of their behavior and the public perception make it possible to understand the life strategies and everyday practices of the leaders of secondary feminine spiritual based institutions. The private teaching professional group representatives worked in different educational institutions. The largest number was concentrated in places of training, particularly in the Diocesan schools where they discharged the duties of teachers, governesses and assistant governesses. It is important to define both labor and professional mobility in order to characterize the position of private teachers in feminine spiritual based educational institutions. Despite the educational institutions had internal staffing, private teachers worked at the school as well for a long time. The length of the teaching experience was a characteristic feature of the activities of private teachers in the feminine schools of the Spiritual Institution.
- ДокументДОМАШНІ УЧИТЕЛЬКИ м. ОЛЕКСАНДРІВСЬКА(Запорізький національний університет, 2014-04-01) Яковенко, Г. Г.Стаття висвітлює стан домашньої освіти у м. Олександрівську Катеринославської губернії та в Олександрівському повіті. Жіноча освіта у цьому регіоні поширювалася дуже повільно. Єдиний середній навчальний заклад, який готував домашніх учительок, з’явився у місті лише на початку XX ст. До його відкриття початкова педагогічна підготовка місцевих учительок відбувалася у різних середніх жіночих навчальних закладах. Статья освещает состояние домашнего образования в г. Александровске Екатеринославской губернии и в Александровском уезде. Женское образование в этом регионе распространялось очень медленно. Единственное среднее учебное заведение, которое готовило домашних учительниц, появилось в городе лишь в начале XX ст. К его открытию начальная педагогическая подготовка местных учительниц происходила в разных средних женских учебных заведениях. В уезде работало незначительное количество женщин-учителей. The article is "Oleksandrivsk’ home teachers" lights up the state of home education in Oleksandrivsk and in Oleksandrivsk’ district.Women education, in this region, spreads very slowly. Only in educational establishment, that prepared home teachers, appeared in city in the beginning of the XX century Before its opening, pedagogical preparation of local teachers took place in different AV woman establishments. The Children, who entered to initial educational establishments, got preparation at home, but the unknown last names of home teachers, that taught them, have unknowiv. The level of development of home education is related directly to socio-economic position of certain region. In Oleksandrivsk’ district Oleksandrivsk’ these processes passed slowly. Because of the absence of the proper financing the development of education was on the same levet. At the Oleksandrivsk’ municipal woman gymnasium was opened an exemplary preparatory. School with opening of this school the students got possibility to work off pedagogical skills on higher levet. At the Oleksandrivsk’a municipal musculine gymnasium committee operated the of examination, where they passing exams on the receipt of rank of home teachers.
- ДокументДОМАШНІ УЧИТЕЛЬКИ ТА ЇХ ПІДГОТОВКА В КАТЕРИНОСЛАВСЬКІЙ ГУБЕРНІЇ(Дніпропетровський національний університет ім. О. Гончара, вид-во "Ліра", 2014) Яковенко, Г. Г.Розглянуто загальний стан домашньої освіти та підготовки домашніх учителів, а також регіональні особливості її розвитку у Катеринославській губернії як провідному промисловому регіоні. Рассмотрено общее состояние домашнего образования и подготовки домашних учителей, а также региональные особенности его развития в Екатеринославской губернии как ведущем промышленном регионе. The subject matter of the article is home education and preparation of home teachers, and also regional features of its development, is in Katerynoslav province, one of the leading industrial regions. The first educational establishments, with preparation of home teachers, were gymnasia. Home teachers who worked in gymnasiums graduated from different educational establishments: such as Odesa, Poltava, Kharkiv and Moscow Catherine institutes for noble maidens, Moscow Mykolaiv institute, Kyiv women’s gymnasium. The graduating students of gymnasium became the teachers of province. According to statistics, they constituted a majority of teachers. Girls, getting the position of home teacher, were orientated on work at mass schools, in particular, rural, because of the great need, but not in private houses. Analyzing the present lists of graduating students of Diocese schools it is possible to trace the dynamics of increasing of amount of home teachers. Some graduating students finished school studies closed in a sixth grade. They got only a certificate about education but, certificate of home teacher was not given to them. Such difference can be seen, comparing the lists of sixth gra (they were given as exhaust) and seventh which gave primary pedagogical education. Development of home education in Katerynoslav province, one of the leading industrial regions, had own specific. There was not an institute for noble maidens, educational establishment for elite nobility education. Gymnasiums which appeared only in the middle of 19th century, are characterized by democracy. Was equal amount of noblemen, officials, petty bourgeois, artisans, who studied there? The developed school system provided an employment opportune for home teachers. The two diocese schools contributed to development of primary education in rural, because pupils returned home and participated in pedagogical activity.
- ДокументДОМАШНІ УЧИТЕЛІ ТА ЇХНЯ ПІДГОТОВКА У ПОЛТАВСЬКІЙ ГУБЕРНІЇ (XIX ст. – НА ПОЧАТКУ XX ст.)(Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького, Чабаненко Ю. А., 2014-03-27) Яковенко, Г. Г.У статті освітлюється стан домашньої освіти в Полтавській губернії, наводяться загальні відомості про підготовку домашніх учителів, яка відбувалася в Інституті шляхетних дівчат, Маріїнській гімназії і Єпархіальному жіночому училищі. Багато відомих людей Полтавщини отримали домашню освіту. Деякі з них самі займалися домашнім навчанням в поміщицьких будинках. Здобуття початкової педагогічної освіти було дуже важливе для представників полтавського дворянства. В статье освещается состояние домашнего образования в Полтавской губернии, приводятся общие сведения о подготовке домашних учителей, которая проходила в Институте благородных девиц, Мариинской гимназии и Епархиальном женском училище. Много известных людей Полтавщины получили домашнее образование. Некоторые из них сами занимались домашним обучением в помещичьих домах. Получения начального педагогического образования было очень важно для представителей полтавского дворянства. The article highlights the state of home education in the province of Poltava, provides an overview of the training of home teachers held in the Institute for noble maidens, the Mariinsky gymnasium and the Diocesan female school. Many famous people of Poltava region received a home education. Some of them are engaged in home schooling in the landlords ' houses. Obtaining initial teacher education was very important for the representatives of the Poltava nobility.
- ДокументДОМАШНІЙ УЧИТЕЛЬ ТА ДОМАШНЯ ВЧИТЕЛЬКА : ЕКСКУРС У ПРОСТОРІ І ЧАСІ(Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького (ЛНМУ), 2016-03-16) Яковенко, Г. Г.Висвітлено особливості особового складу домашніх учителів у XIX в Харківському та Одеському навчальних округах. З’ясовано особисті та професійні характеристики цієї групи педагогічних працівників. В статье освящаются особенности личного состава домашних учителей Харьковского и Одесского ученого округов, а также личные и профессиональные характеристики этой группы педагогических работников. The tutors’ personnel features are reflected of XIX century in Kharkiv and Odesa educational districts. The personal and professional descriptions of this group of pedagogical workers are found out.
- ДокументДІЛОВОДНІ ДОКУМЕНТИ ДИРЕКЦІЇ НАРОДНИХ УЧИЛИЩ ВОЛИНСЬКОЇ ГУБЕРНІЇ ЯК ДЖЕРЕЛО ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ ДОМАШНЬОЇ ОСВІТИ(Житомирський державний університет імені Івана Франка (ЖДУ), 2011-11-18) Яковенко, Г. Г.В статті висвітлено тему діловодних документів дирекції народних училищ Волинської губернії як джерело для вивчення історії домашньої освіти. В статье освещена тема делопроизводственных документов дирекции народных училищ Волынской губернии как источник для изучения истории домашнего образования.
- ДокументДІЛОВОДНІ ДОКУМЕНТИ ДИРЕКЦІЇ НАРОДНИХ УЧИЛИЩ ВОЛИНСЬКОЇ ГУБЕРНІЇ ЯК ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО(Житомирський державний університет імені Івана Франка (ЖДУ), 2011-10-28) Яковенко, Г. Г.У статті «Діловодні документи дирекції народних училищ Волинської губернії як історичне джерело» проаналізовано інформаційний потенціал діловодних джерел, визначено основні проблеми та регіональні особливості історичного розвитку домашньої освіти. В статье «Деловодные документы дирекции народных училищ Волынской губернии как исторический источник» сделан анализ информационного потенциала деловодных источников, определены основные проблемы и региональные особенности исторического развития домашнего образования. Information potential analysis of record management sources is led in the article Record management documents of popular schools direction in Volyn province as historical development are determined.
- ДокументДІЯЛЬНІСТЬ ХАРКІВСЬКОГО ТОВАРИСТВА ВЗАЄМОДОПОМОГИ УЧИТЕЛЬОК І ВИХОВАТЕЛЬОК (1895–1913)(Центр пам'яткознавства НАН України і УТОПІК ; Зозуля С. Ю., Морозов О. С., 2013-01-17) Яковенко, Г. Г.У статті висвітлено основні напрями діяльності регіональної професійної спілки домашніх учителів (гувернанток, бонн, виховательок). Проаналізовано динаміку розвитку цієї педагогічної організації. Узагальнено досвід щодо надання соціальної та навчально-методичної допомоги членам товариства, а також сприяння у працевлаштуванні. В статье раскрыты основные направления деятельности регионального профессионального союза домашних учителей (гувернанток, бонн, воспитательниц). Показана динамика развития этой педагогической организации. Обобщен опыт по оказанию социальной и учебно-методической помощи членам общества, а также в содействии их трудоустройству. Main activity tendencies of regional professional association, established for giving assistance to home teachers (governesses, nursery governesses) are disclosed in the article. Trends of this pedagogical organization development are shown. The experience of giving social, educational and methodical assistance and help in employment for members of the society is generalized.
- ДокументЕКСКУРСІЙНИЙ МЕТОД У ВИВЧЕННІ СУСПІЛЬСТВОЗНАВСТВА : ПРАКТИЧНИЙ ВИМІР(Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського (МНУ), 2016-05-12) Яковенко, Г. Г.В тезах доповіді до Всеукраїнської науково-практичної конференції висвітлюється тема екскурсійного методу у вивченні суспільствознавства : практичного виміру. Активне залучення до навчально-виховного процесу з суспільствознавства різних типів екскурсій активізує пізнавальну діяльність учнів, формує комплекс важливих компетентностей, які сприяють вихованню активної життєвої позиції випускника загальноосвітньої школи. В тезисах доклада к Международной научно-практической конференции освещается тема экскурсионного метода в изучении обществознания : практического измерения. Активное привлечение к учебно-воспитательному процессу по обществознанию различных типов экскурсий активизирует познавательную деятельность учащихся, формирует комплекс важных компетенций, способствующих воспитанию активной жизненной позиции выпускника общеобразовательной школы.
- ДокументЕКСКУРСІЯ ЯК МОДЕЛЬ ІСТОРИЧНОЇ ЕМПАТІЇ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016-10-28) Яковенко, Г. Г.У статті дається характеристика туристичного маршруту «Стежка Сковороди». Пропонуються різні варіанти проведення екскурсії з використанням методичних прийомів історичної емпатії, що сприятимуть глибокому розумінню філософських ідей Г. С. Сковороди. В статье дается характеристика туристического маршрута «Тропа Сковороды». Предлагаются различные варианты проведения экскурсии с использованием методических приемов исторической эмпатии, способствующих глубокому пониманию философских идей Г. С. Сковороды. The article gives characteristics of the tourist route "the Path of the Pans". Offers a range of guided tours, using techniques of historical empathy, contributing to a deep understanding of the philosophical ideas of G. S. Skovoroda.
- ДокументИСТОРИЧЕСКИЕ ИСТОЧНИКИ О ПОДГОТОВКЕ ДОМАШНИХ УЧИТЕЛЬНИЦ В ЖЕНСКИХ ЕПАРХИАЛЬНЫХ УЧИЛИЩАХ(Витебский государственный университет имени П. М. Машерова, 2015-10-08) Яковенко, Г. Г.В статье освещается тема подготовки домашних учительниц в женских епархиальных училищах, отражённая в исторических источниках. Приведены результаты статистических исследований. Исторические источники Духовного ведомства предоставили возможность восполнить недостающую информацию документов делопроизводства и способствовали созданию целостной картины положения домашних учительниц – выпускниц епархиальных училищ. У статті висвітлюється тема підготовки домашніх учительок в жіночих єпархіальних училищах, відображена в історичних джерелах. Наведено результати статистичних досліджень. Історичні джерела Духовного відомства надали можливість заповнити відсутню інформацію документів діловодства і сприяли створенню цілісної картини положення домашніх учительок – випускниць єпархіальних училищ. The article highlights the subject of the training of home teachers in the women's diocesan schools, as reflected in historical sources. The results of statistical studies. Historical sources of Spiritual Department was given the opportunity to fill in missing information of document records and contributed to the creation of a holistic view of the home teachers – graduates of the diocesan schools.
- ДокументМетодика навчання суспільствознавчих дисциплін(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2017) Яковенко, Г. Г.Навчально-методичний посібник містить програму, конспект лекцій, плани семінарських занять та різнорівневі запитання і завдання для контролю та самостійної роботи студентів. Посібник розрахований для студентів педагогічних навчальних закладів учителів історії, викладачів ВНЗ, коледжів. Учебно-методическое пособие содержит программу, конспект лекций, планы семинарских занятий и разноуровневые вопросы и задания для контроля и самостоятельной работы студентов. Пособие рассчитано на студентов педагогических учебных заведений учителей истории, преподавателей вузов, колледжей. The study guide contains a program, lecture notes, plans for seminars and multi-level questions and tasks for the control and independent work of students. The manual is designed for students of pedagogical educational institutions of history teachers, teachers of universities, colleges.