Перегляд за Автор "Щербак, І. М."
Зараз показано 1 - 20 з 22
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВизначення тривожності та нервово-психічного напруження студентської молоді(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2011-04-07) Щербак, І. М.; Пашинський, П. П.В статті розглянуто рівень тривожності у студентської молоді. Тривожність – це властивість, яка постійно або ситуативно проявляється у людини, яка переходить в стан підвищеної тривожності, відчуття страху в специфічних ситуаціях. На відміну від страху як реакції на конкретну загрозу, тривожність представляє собою безпредметний страх. Рівень тривожності та нервово-психічного напруження у студентської молоді можна розглядати як показник соціальної зрілості та культури, а його комплексне визначення дозволяє наблизити студентів до цілей самореалізації і зберегти здоров’я. В статье рассмотрен уровень тревожности у студенческой молодежи. Тревожность – это свойство, постоянно или ситуативно проявляющееся у человека, переходящего в состояние повышенной тревожности, чувство страха в специфических ситуациях. В отличие от страха как реакции на конкретную угрозу тревожность представляет собой беспредметный страх. Уровень тревожности и нервно-психического напряжения у студенческой молодежи можно рассматривать как показатель социальной зрелости и культуры, а его комплексное определение позволяет приблизить студентов к целям самореализации и сохранить здоровье. The article considers the level of anxiety in student youth. Anxiety is a property, constantly or situationally manifested in a person, which transitions to a state of increased anxiety, a sense of fear in specific situations. In contrast to fear as a reaction to a specific threat, anxiety is an objectless fear. The level of anxiety and neuropsychological tension in student youth can be considered as an indicator of social maturity and culture, and its comprehensive definition allows to bring students closer to the goals of self-realisation and health preservation.
- ДокументДіяльністна складова активності у формуванні здоров’яорієнтованого світогляду майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2021) Матвійчук, О. М.; Щербак, І. М.В статті розкрито сутність діяльнісної складової активності у формуванні здоров’яорієнтованого світогляду майбутніх фахівців у процесі професійної підготовки. Проаналізовано різні види діяльності, які характеризують активність людини щодо охорони та зміцнення здоров’я майбутніх фахівців. В статье раскрыта сущность деятельностной составляющей активности в формировании здоровья ориентированного мировоззрения будущих специалистов в процессе профессиональной подготовки. Проанализированы различные виды деятельности, характеризующие активность человека в охране и укреплении здоровья будущих специалистов. The article expands the essence of the activity component of the performance in the formation of a health-oriented worldview of future specialists in the process of professional training. Various types of activities that characterize human activity to protect and promote the health of future professionals have been analyzed.
- ДокументЗастосування здоров’язбережувальних технологій здобувачами вищої освіти в умовах дистанційного навчання та воєнного стану(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-10-20) Кришталь, А. І.; Тютюнник, В. В.; Щербак, І. М.; Дрожик, Л. В.; Пашинський, П. П.В статті досліджено застосування здоров’язбережувальних технологій під час дистанційного навчання та в умовах воєнного стану, що може забезпечити покращення самопочуття, зменшення тривожності та підвищення мотивації щодо навчання. Здоров’язбережувальні технології – це сукупність форм, засобів і методів, які направлені на досягнення оптимальних результатів в підтримці фізичного, психічного, етичного і соціального благополуччя людини, у формуванні здорового способу життя, морального і соціального здоров’я об’єкта і суб’єкта освітнього процесу. The article investigates the use of health-saving technologies in distance learning and under martial law. education and under martial law, which can provide improvement of well-being, reduce anxiety and increase motivation to learn. Health-saving technologies are a set of forms, means and methods that aimed at achieving optimal results in maintaining physical, mental, ethical and social well-being of a person, in the formation of a healthy lifestyle, moral and social health of the object and subject of the educational of the educational process.
- ДокументЗначення рухової активності та фізичних вправ для організму людини(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-05-18) Щербак, І. М.; Ермачкова, Д. О.Визначено значення рухової активності та фізичних вправ для організму людини. Определено значение двигательной активности и физических упражнений для организма человека. The value of physical activity and exercise for the human body is determined.
- ДокументМетодика проведення уроків-тренінгів при вивченні курсу „Основи здоров'я" у середніх класах(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-09-20) Літвін, Л. М.; Нікітіна, О. Є.; Щербак, І. М.Найважливішою цінністю суспільства є життя та здоров'я людини. Проблема збереження здоров'я населення, особливо учнів середніх класів, залишається однією з найактуальніших для держави. Виховуючи людину, слід приділяти велику увагу здатності дитини приймати самостійні рішення, спілкуватися з однолітками, діяти в незвичних ситуаціях, мислити творчо та швидко. Одним із методів розвитку та підготовки дитини є її участь у тренінгах. Під час навчання ситуація моделюється, даються знання та розвиваються навички дитини. Важнейшей ценностью общества является жизнь и здоровье человека. Проблема сохранения здоровья населения, особенно учащихся средних классов, остается одной из самых актуальных для государства. При обучении человека большое внимание следует уделять способности ребенка принимать самостоятельные решения, общаться со сверстниками, действовать в необычных ситуациях, мыслить творчески и быстро. Одним из методов развития и подготовки ребенка является его участие в тренингах. Во время обучения моделируется ситуация, даются знания и развиваются навыки ребенка. Тhe most important value of society is human life and health. The problem of preserving the health of the population, especially middle-class students, remains one of the most pressing for the state. When educating a person, great attention should be paid to the child's ability to make independent decisions, communicate with peers, act in unusual situations, think creatively and quickly. One of the methods of development and preparation of the child is it participation in trainings. During the training, the situation is simulated, knowledge is given and the child's skills are developed.
- ДокументНауково-освітній простір професора Ю. Д. Бойчука(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020) Казачінер, О. С.; Щербак, І. М.Стаття присвячена науковій діяльності Бойчука Юрія Дмитровича, доктора педагогічних наук України, професора, члена-кореспондента Національної академії педагогічних наук України, ректора Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. В ній простежується життєвий і професійний шлях вченого, сповнений сумлінної праці та наполегливості. Все життя, професійна і наукова діяльність Юрія Дмитровича пов’язані з цим закладом вищої освіти. Юрій Дмитрович – керівник нової формації, якому притаманна принциповість, наполегливість, працьовитість, відповідальність за доручену справу, інтелігентність та надзвичайна порядність. Статья посвящена научной деятельности Бойчука Юрия Дмитриевича, доктора педагогических наук Украины, профессора, члена-корреспондента Национальной академии педагогических наук Украины, ректора Харьковского национального педагогического университета имени Г. С. Сковороды. В ней прослеживается жизненный и профессиональный путь ученого, полный добросовестного труда и настойчивости. Вся жизнь, профессиональная и научная деятельность Юрия Дмитриевича связана с этим заведением высшего образования. Юрий Дмитриевич – руководитель новой формации, обладающий принципиальностью, настойчивостью, трудолюбием, ответственностью за порученное дело, интеллигентностью и чрезвычайной порядочностью. The article is devoted to the scientific activity of Boychuk Yuriy Dmytrovych, Doctor of Pedagogical Sciences of Ukraine, Professor, Corresponding Member of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Rector of Kharkiv National Pedagogical University named after GS Skovoroda. It traces the life and professional path of a scientist, full of hard work and perseverance. All his life, professional and scientific activity of Yuri Dmitrovich are connected with this institution of higher education. Yuriy Dmytrovych is the leader of the new formation, which is characterized by principledness, perseverance, diligence, responsibility for the task assigned, intelligence and extraordinary decency.
- ДокументОрганізаційно-педагогічні здоровʼязбережувальні технології на уроках китайської мови(ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Чернігівський національний технологічний університет, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-09-27) Щербак, І. М.; Сєкіна, Н. Д.; Смілянська, О. О.В статті розглянуто, що використання здоровʼязбережувальних технологій на уроках китайської мови в сукупності з охоронними педагогічними режимами навчання відіграє велику роль в житті кожного школяра, дозволяє легше і успішніше оволодіти необхідними знаннями на уроці, подолати труднощі, дозволяє досягти мети, вирішити завдання навчання. В статье рассмотрено, что использование здоровьесберегательных технологий на уроках китайского языка в совокупности с охранными педагогическими режимами обучения играет большую роль в жизни каждого школьника, позволяет легче и успешнее овладеть необходимыми знаниями на уроке, преодолеть трудности, позволяет достичь цели, решить задачи обучения. The article considers that the use of health-preserving technologies in Chinese lessons, together with the protective pedagogical regimes of learning, plays a great role in the life of each pupil, allows easier and more successful mastering of the necessary knowledge in the classroom, overcoming difficulties, allows achieving the goals, solving the problems of learning.
- ДокументПоказники та педагогічні основи створення еколого-орієнтованого освітнього середовища в загальноосвітній школі(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2015) Щербак, І. М.У статті досліджується теоретичне обгрунтування питання про педагогічні засади створення екологоорієнтованого освітнього середовища в загальноосвітній школі, визначення його показників. В статье исследуется теоретическое обоснование вопрос о педагогических основах создания экологоориентированной образовательной среды в общеобразовательной школе, определение его показателей. The paper deals with the researching of theoretical grouding the question about pedagogical foundations of ecologicaldirected educational environment creation at secondary school, determining its’ indicators.
- ДокументПоняття про біоритми, їх значення для здоров’я та причини порушення(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-05-18) Щербак, І. М.; Колодько, А. О.Отже, за допомогою біологічного годинника ми можемо істотно змінити наше життя. Правильно користуючись цим механізмом, можна сильно підвищити працездатність. З іншого боку, можна повністю розладнати своє здоров’я і навіть відібрати у себе кілька років життя (наприклад, працюючи вночі). Итак, с помощью биологических часов мы можем существенно изменить нашу жизнь. Правильно пользуясь этим механизмом, можно сильно повысить работоспособность. С другой стороны, можно полностью расстроить свое здоровье и даже отобрать у себя несколько лет жизни (например, работая ночью). So, with the help of a biological clock, we can significantly change our life. Using this mechanism correctly, you can greatly increase the performance. On the other hand, you can completely upset your health and even take away several years of your life (for example, working at night).
- ДокументПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ ТА ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-19) Тютюнник, В. В.; Савченко, В. В.; Кришталь, А. І.; Щербак, І. М.Запропоновано результати діагностики показників психічного здоров᾽я і якості життя у здобувачів вищої освіти Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди під час карантину та дистанційного навчання. The results of diagnostics of mental health indicators and quality of life in higher education students of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University during quarantine and distance learning are presented.
- ДокументПідготовка майбутніх вихователів до формування рухової активності у дітей дошкільного віку(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2015) Щербак, І. М.У статті розглядаються основні питання підготовки майбутніх вихователів до формування рухової активності у дітей дошкільного віку. Визначено складові підготовки майбутніх вихователів до формування рухової активності та наведено їх характеристику. В статье рассматриваются основные вопросы подготовки будущих воспитателей к формированию двигательной активности у детей дошкольного возраста. Определено составляющие подготовки будущих воспитателей к формированию двигательной активности и подана их характеристика. In the article the main questions of training of future tutors for formation of physical activity at preschoolers are considered. It is defined components of training of future tutors for formation of physical activity and their characteristic is submitted.
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(Сумський державний університет, 2017-10-17) Щербак, І. М.Вивчено теоретичні особливості підготовки майбутніх учителів до сфери охорони здоров'я. Обговорюються критерії готовності майбутніх вчителів до роботи в галузі охорони здоров'я. Изучены теоретические особенности подготовки будущих учителей к медико-санитарной деятельности. Обсуждаются критерии готовности будущих учителей к работе в области здравоохранения.The theoretical features of the training of future teachers in the field of public health have been studied. Criteria for the readiness of future teachers to work in the field of health are discussed.
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО СТВОРЕННЯ ЕКОЛОГО- ВАЛЕОЛОГІЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЯК ОСНОВИ ЗДРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ УЧНІВ(Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2019) Щербак, І. М.; Дрожик, Л. В.У статті розглядаються основні питання створення еколого-валеологічного освітнього середовища в умовах формування нової моделі освіти для сталого розвитку. Наведено основні характеристики та функції еколого-валеологічного освітнього середовища, особливості його впливу на особистість учня, процес формування його екологічної культури. Визначено і описано блоки еколого-валеологічного освітнього середовища: інтелектуальний, соціально-психологічний, ресурсний, духовно-культурний, екологічний блок, здоров’язбережувальний. В статье рассматриваются основные вопросы создания эколого-валеологической образовательной среды в условиях формирования новой модели образования для устойчивого развития. Приведены основные характеристики и функции эколого-валеологической образовательной среды, особенности ее влияния на личность ученика, процесс формирования его экологической культуры. Определены и описаны блоки эколого-валеологической образовательной среды: интеллектуальный, социально-психологический, ресурсный, духовно-культурный, экологический блок, здоровьесберегающий. The article examines the main issues of the creation of eco-valeological educational environment in the formation of a new model of education for sustainable development. The basic features and functions of eco-valeological educational environment are given, especially it’s influence on the individuality of a pupil, the process of formation of his environmental culture. Considered the basis of training of future teacher to creation of eco-valeological educational environment in secondary school, which is an environmental training and psycho-pedagogical process that aims purposeful formation of ecological competent person. Deals with the principles of training of teachers to creation ecovaleological educational environment, the main basis of which are the following: cooperation of teachers and students in the process of professional training, joint productive activity, orientation on the formation of ecological and valeological competence of future teacher; humanization of education as a rejection of technocratic approach to training of future teachers, the formation of students’ thinking, based on environmental values. The role of entity is described: teachers, class teachers, heads of groups, families (parents, relatives, friends), school psychological services, school administration in creation of eco-valeological environment. It is proved that to the group of main functions can refer conservation, restoration and health saving. To the group of developmental functions in relation to the entities of the educational process include the following: integrative, regulative, compensating, structural, socialized. Defined and described blocks of eco-valeological educational environment: intellectual, social and psychological resources, spiritual, cultural, ecological block, health saving.
- ДокументПідготовка майбутніх учителів до створення еколого-орієнтованого освітнього середовища як основи здоров’язбереження учнів: структура і функція(Чернігівський національний педагогічний університет ім. Т. Г. Шевченка, 2015) Щербак, І. М.У статті розглядаються основні питання створення еколого-орієнтованого освітнього середовища в умовах формування нової моделі освіти для сталого розвитку. Наведено основні характеристики та функції еколого-орієнтованого освітнього середовища, особливості його впливу на особистість учня, процес формування його екологічної культури. В статье рассматриваются основные вопросы создания эколого-ориентированного образовательного среды в условиях формирования новой модели образования для устойчивого развития. Приведены основные характеристики и функции эколого-ориентированного образовательного среды, особенности его влияния на личность ученика, процесс формирования его экологической культуры. The article examines the main issues of the creation of eco-oriented educational environment in the formation of a new model of education for sustainable development. The basic features and functions of ecology-oriented educational environment are given, especially its influence on the individuality of a pupil, the process of formation of his environmental culture. Considered the basis of training of future teacher to creation of eco-oriented educational environment in secondary school, which is an environmental training and psycho-pedagogical process that aims purposeful formation of ecological competent person. Deals with the principles of training of teachers to creation eco-oriented educational environment, the main basis of which are the following: cooperation of teachers and students in the process of professional training, joint productive activity, orientation on the formation of ecological and valeological competence of future teacher; humanization of education as a rejection of technocratic approach to training of future teachers, the formation of students’ thinking, based on environmental values. The role of entity is described: teachers, class teachers, heads of groups, families (parents, relatives, friends), school psychological services, school administration in creation of ecooriented environment. It is proved that to the group of main functions can refer conservation,restoration and health saving. To the group of developmental functions in relation to the entities of the educational process include the following: integrative, regulative, compensating, structural, socialized. Defined and described blocks of eco-oriented educational environment: intellectual, social and psychological resources, spiritual, cultural, ecological block, health saving.
- ДокументРАЦІОНАЛЬНЕ ХАРЧУВАННЯ ЯК ОСНОВА ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ МОЛОДІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-19) Медведська, О. П.; Щербак, І. М.У публікації досліджено раціональне харчування, яке важливо для молоді. Воно сприяє збереженню здоров’я, покращення імунітету, активізації фізичної та розумової працездатності, сприяє уникненню хронічних захворювань. The publication explores the importance of healthy eating for young people. It helps to maintain health, improve immunity, enhance physical and mental performance, and helps to avoid chronic diseases.
- ДокументРаціональне харчування – запорука збереження і зміцнення здоров’я(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2018-05-18) Щербак, І. М.; Кічка, Д. В.; Моденко, Т. В.Досліджується вплив раціонального харчування, який є запорукою збереження і зміцнення здоров’я. Исследуется влияние рационального питания, которое является залогом сохранения и укрепления здоровья. The influence of a balanced diet, which is the key to maintaining and strengthening health, is investigated.
- ДокументСтавлення здобувачів вищої освіти до загартовування як методу здоров’язбереження(Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2021-11-18) Щербак, І. М.; Довгопола, М.О.; Медведська, О. П.У статті наведено результати опитування серед випускників вищої освіти Харківського національного педагогічного університету ім Г .С. Сковороди щодо ставлення студентів до загартовуючих процедур. The article presents the results of the survey among of higher education graduates of the H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University regarding students' attitude to body-hardening procedures.
- ДокументСтрес та його вплив на організм людини(ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Чернігівський національний технологічний університет, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-09-27) Щербак, І. М.; Шевченко, А. С.; Грєзєва, Г. Ю.В статті розглянуто стрес. Стрес присутній у житті кожної людини, так як наявність стресових імпульсів в усіх сферах людського життя та діяльності безперечна. Найголовнішою умовою збереження психічного здоров’я студентів є дотримання науково обґрунтованих психогігієнічних норм організації навчання з урахуванням індивідуальних норм навантаження. В статье рассмотрен стресс. Стресс присутствует в жизни каждого человека, так как наличие стрессовых импульсов во всех сферах человеческой жизни и деятельности несомненна. Главным условием сохранения психического здоровья студентов является соблюдение научно обоснованных психогигиенических норм организации обучения с учетом индивидуальных норм нагрузки. The article deals with stress. Stress is present in everyone's life, as the presence of stress impulses in all spheres of human life and activity is undeniable. The main condition for the preservation of mental health of students is the observance of scientifically grounded psychohygienic norms of the organization of training, taking into account individual workload standards.
- ДокументТЕАТРАЛІЗОВАНА ІГРОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ЕМОЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНИКА ІЗ ЗПР(Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2022) Бойчук, Ю. Д.; Дрожик, Л. В.; Науменко, Н. В.; Щербак, І. М.В статті розглянуто шляхи розвитку емоційно-вольової сфери дошкільників із затримкою психічного розвитку. Зазначено, що емоційно-вольова сфера являє собою комплекс властивостей особистості людини, що характеризують зміст, якість та динаміку її почуттів та емоцій. Охарактеризовано специфіку емоційно-вольової сфери у дітей з затримкою психічного розвитку, що проявляється у неможливості на тривалий час сконцентруватися на цілеспрямованій діяльності. Виявлено, що психологічною причиною нестійкості емоційно-вольової сфери є низький рівень довільної психічної активності, прояв негативних характеристик кризового розвитку, труднощі у встановленні комунікативних контактів, поява емоційних розладів. Наголошено на тому, що серед психокорекційних технологій, завдяки яким можна здійснити позитивний вплив на емоційний розвиток дітей із затримкою психічного розвитку, є театралізована ігрова діяльність, оскільки дозволяє дітям емоційно та фізично розрядитися, сприяє формуванню лідерських якостей, умінню спілкуватися з однолітками, знаходити способи спілкування, долаючи почуття боязкості. Досліджено, що корекційно-розвиткова робота з дошкільниками з затримкою психічного розвитку має включати такі напрямки театралізованої діяльності, як режисерські ігри: настільний театр картинок, настільний театр ляльок; ігри-драматизації з пальчиками, ігри-драматизації з ляльками, імпровізація. Охарактеризовано вправи для розвитку уяви та уваги; вправи для формування вмінь розуміти та емоційно виражати стани героїв за допомогою інтонації; знаходити засоби виразності для адекватного вираження свого настрою за допомогою міміки; вправи, які формують вміння психологічно налаштуватися на виконання майбутньої дії, швидко переключатися з однієї на іншу, контролювати міміку, позу, жести; здатність змінювати свої переживання, вираз обличчя, ходу, рух відповідно до емоційного стану. In the article, the ways of development of the emotional and volitional sphere of preschool children with delayed mental development are considered. It is indicated that the emotional and volitional sphere is a complex of properties of a person’s personality, characterizing the content, quality and dynamics of their feelings and emotions. The specificity of the emotional and volitional sphere in children with mental retardation, which is manifested in the inability to concentrate on purposeful activity for a long time, is characterized. Low level of voluntary mental activity, manifestation of negative characteristics of crisis development, difficulties in establishing communicative contacts, emergence of emotional disorders are the psychological reasons for instability of the emotional and volitional sphere. It is noted that among the psychologically corrective techniques through which it is possible to have a positive impact on the emotional development of children with mental retardation, there is theatrical play activity, because it allows children to discharge emotionally and physically, promotes the formation of leadership skills, ability to communicate with peers, to find ways to communicate, overcoming a sense of timidity. It is researched that correctional and developmental work with preschool children with mental retardation should include such directions of theatrical activity as director’s games, table picture theater, table puppet theater; drama games with fingers, drama games with puppets, improvisation. Exercises for the development of imagination and attention are characterized; exercises for the formation of skills to understand and emotionally express the state of the characters through intonation; to find means of expression to adequately express their mood through facial expressions; exercises that form the ability to psychologically tune into the future action, to quickly switch from one to another, control facial expression, posture, gestures; ability to change their experiences, facial expressions, gait, movement according to the emotional state.
- ДокументШляхи формування репродуктивного здоров’я молоді(ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Чернігівський національний технологічний університет, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-09-27) Щербак, І. М.; Кічка, Д. В.Автором було розкрито проблему збереження репродуктивного здоровʼя, яка за своєю значущістю, масштабністю, перспективністю, стратегічним характером на сьогодні є однією з найбільш актуальних. Проблеми збереження репродуктивного здоров’я вимагають особливої уваги. В умовах гострої демографічної кризи надзвичайно актуальним є збереження та покращення репродуктивного здоровʼя молоді. Автором было раскрыто проблему сохранения репродуктивного здоровья, которая по своей значимости, масштабности, перспективности, стратегическим характером на сегодня является одной из наиболее актуальных. Проблемы сохранения репродуктивного здоровья требуют особого внимания. В условиях острой демографического кризиса чрезвычайно актуальным является сохранение и улучшение репродуктивного здоровья молодежи.The author has revealed the problem of reproductive health preservation, which is one of the most topical issues today in terms of its importance, scale, perspective, and strategic nature. Reproductive health problems require special attention. In the context of an acute demographic crisis, preserving and improving the reproductive health of young people is extremely urgent.