Перегляд за Автор "Шип, Н."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАНАЛІЗ ЗАСОБІВ ТА МЕТОДІВ КОНТРОЛЮ І ДИСТАНЦІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ-ОРІЄНТУВАЛЬНИКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-12-01) Шип, Н.; Воропаєва, О.У зв’язку з різноманітними чинниками при закритті спортивних секцій, обмеженні вільного пересування та необхідністю для багатьох спортсменів змінити своє місцеперебування, робота з ними була переведена у дистанційний формат. Мета нашого дослідження: провести аналіз засобів та методів дистанційної підготовки і контролю психофізіологічного стану спортсменів-орієнтувальників студентського віку. В нашій роботі запропоновані засоби дистанційної підготовки, що спрямовані на підтримання загальної фізичної форми, внутрішньої мотивації, а також представлений тренінг, що спрямований на раціональне використання часового ресурсу. Надані результати дослідження психофізіологічного стану спортсменів до та під час дистанційного навчання, що спираються на показники електронних щоденників самоконтролю. За результатами спостережень виявлено, що обмеження рухової активності і відсутність можливості щоденних тренувань сприяють зниженню апетиту і погіршення засинання. У зв’язку зі швидким переходом до дистанційного навчання виникла гостра необхідність переосмислення теоретичних положень, що пов’язані з викладацькою, тренувальною та спортивною діяльністю. In connection with various factors in the closure of sports sections, restrictions on free movement and the need for many athletes to change their place of residence, work with them was transferred to a remote format. The purpose of our research: to analyze the means and methods of remote training and control of the psychophysiological state of student-age orienteering athletes. In our work, distance training tools aimed at maintaining general physical shape and internal motivation are proposed, as well as training aimed at rational use of time resources is presented. The results of the study of the psychophysiological state of athletes before and during distance learning, based on the indicators of electronic self-monitoring diaries, are presented. According to the results of observations, it was found that the restriction of motor activity and the lack of daily training contribute to a decrease in appetite and worsening of falling asleep. In connection with the rapid transition to distance learning, there was an urgent need to rethink the theoretical provisions related to teaching, training and sports activities.
- ДокументОсобливості організації спортивних тренувань боксерів-розрядників у період дії воєнного стану(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2023-06-23) Масленніков, С.; Вострокнутов, Л.; Цимбалюк, Ж.; Шип, Н.; Кирпенко, В.; Яровий, М.В статті висвітлено досвід дистанційної організації тренувального процесу боксерів-розрядників, який набув особливостей в період дії правового режиму воєнного стану. Мета дослідження полягає у визначенні факторів, що впливають на ефективність самостійних індивідуальних спортивних тренувань боксерів-розрядників в період воєнного стану. Матеріал та методи дослідження. В дослідженні взяло участь 24 бійці-розрядника. В роботі застосовували наступні методи дослідження: аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури, інформації мережі Інтернет про сучасний досвід організації навчально-тренувального процесу спортсменів різної кваліфікації в період незвичайних ситуацій, тестування, педагогічний експеримент, методи математичної обробки отриманих результатів. Результати. аналіз показників загальної та спеціальної підготовленості боксерів на етапі попередньої базової підготовки за період тренувань в умовах дії правового режиму воєнного стану показав статистично значимий вплив основного фактору «Форма організації занять» у всіх трьох періодах проведення тренувань. Так, у період самостійних індивідуальних спортивних тренувань без керівництва тренера спостерігається погіршення результатів загальної та спеціальної фізичної підготовленості порівняно з показниками тренувань в очному режимі, а наприкінці періоду самостійних індивідуальних спортивних тренувань в дистанційному форматі під керівництвом тренера − їх покращення (розмір ефекту від η2 = 0.812 до η2 = 0.983). Вплив взаємодії фактору «Форма організації занять» та фактору «Стаж навчання» по-різному проявляється на динаміці результатів. В таких вправах як «Біг на 100 м» (F = 24.33; p < 0.001; η2 = 0.65), витривалість «Біг на 2 км» (F = 70.08; p < 0.001; η2 = 0.84), «Кількість ударів по мішку за 15 с» (F = 12.44; p = 0.004; η2 = 0.49) та «Стрибки через скакалку за 1 хв» (F = 39.82; p < 0.001; η2 = 0.75) рік навчання має значення та позитивно впливає на результат при всіх формах навчання. Взаємодії факторів «Форма організації занять» – «Відвідуваність занять» та «Форма організації занять» – «Стаж навчання» – «Відвіду- ваність занять» на результати загальної та спеціальної фізичної підготовленості значущого впливу не мають. Висновки. Доведена ефективність проведення самостійних індивідуальних спортивних тренувань під керівництвом тренера у боксерів- розрядників на етапі попередньої базової підготовки в період дії правового режиму воєнного стану та їх вплив на позитивну динаміку змін показників загальної та спеціальної фізичної підготовленості спортсменів. The article highlights the experience of remote organization of the training process of boxers-dischargers, which acquired peculiarities during the period of the legal regime of martial law. The purpose of the study is to determine the factors affecting the effectiveness of independent individual sports training of boxers-dischargers during the martial law period. Research material and methods. 24 non-combatants took part in the study. The following research methods were used in the work: analysis and generalization of data from scientific and methodological literature, information from the Internet about the modern experience of organizing the educational and training process of athletes of various qualifications in the period of unusual situations, testing, pedagogical experiment, methods of mathematical processing of the obtained results. The results. The analysis of indicators of the general and special training of boxers at the stage of preliminary basic training during the period of training under the conditions of the legal regime of martial law showed a statistically significant influence of the main factor “Form of organization of classes” in all three periods of training. Thus, during the period of independent individual sports training without the guidance of a coach, there is a deterioration of the results of general and special physical fitness compared to the indicators of faceto-face training, and at the end of the period of independent individual sports training in a remote format under the guidance of a coach − their improvement (effect size of η2 = 0.812 to η2 = 0.983). The influence of the interaction of the factor “Form of organization of classes” and the factor “Study experience” is manifested in different ways on the dynamics of results. In such exercises as “Running for 100 m” (F = 24.33; p < 0.001; η2 p = 0.65), endurance “Running for 2 km” (F = 70.08; p < 0.001 ; η2 p = 0.84), “Number of hits on the bag in 15 s” (F = 12.44; p = 0.004; η2 p = 0.49) and “Jumps over the rope in 1 min” (F = 39.82; p < 0.001; η2 p = 0.75) the year of study is significant and positively affects the result in all forms of study. The interaction of the factors “Form of organization of classes” – “Attendance of classes” and «Form of organization of classes» – “Study experienceм – “Attendance of classes” on the results of general and special physical fitness do not have a significant effect. Therefore, the remote format of the organization of the educational and training process of disarmament officers under martial law becomes effective in case of compliance with a number of conditions, the main ones of which are the level of technical support and preparedness of both sides of the educational process (possession of remote methods, self-organization skills, access to the Internet, etc.) and requires timely control and correction of training plans. Conclusions. The effectiveness of conducting independent individual sports training under the guidance of a trainer for boxers-dischargers at the stage of preliminary basic training during the period of the legal regime of martial law and their influence on the positive dynamics of changes in indicators of general and special physical fitness of athletes has been proven.
- ДокументПРОБЛЕМИ ТЕХНІКО-ТАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ-ОРІЄНТУВАЛЬНИКІВ 10-12 РОКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-10-25) Шип, Н.Мета дослідження – визначити можливості методики навчання початківців спортивному орієнтуванню, за якою технічна та фізична підготовка здійснюються узгоджено, враховуючи можливості дітей 10–12 років. Матеріали та методи дослідження: аналіз наукової літератури за тематикою дослідження, анкетування, педагогічний експеримент, методи математичної обробки даних. Впродовж дослідження взяли участь у тренуваннях і тестуванні 40 спортсменів-початківців 10-12 років, які займаються в спортивних секціях. Дослідження відбувалось впродовж року із застосуванням стандартної та експериментальної методик. Результати. Діти, що займались за запропонованою нами методикою протягом року, демонструють краще оволодіння технічними і тактичними навичками, більш ефективне поєднання фізичної і технічної підготовки, ніж їх однолітки, що займаються за традиційною методикою. Висновки. За результатами дослідження можна зробити висновок про ефективність представлених методів тренування та доцільність їх використання у роботі з орієнтувальниками-початківцями. The purpose of the research is to determine the possibilities of the method of training beginners in sports orientation, according to which technical and physical training are carried out in a coordinated manner, taking into account the capabilities of children 10-12 years old. Research materials and methods: analysis of scientific literature on the subject of research, questionnaires, pedagogical experiment, methods of mathematical data processing. During the study, 40 novice athletes aged 10-12, who are engaged in sports sections, took part in training and testing. The research took place throughout the year using standard and experimental methods. The results. The children who practiced according to our proposed method for a year demonstrate better mastery of technical and tactical skills, a more effective combination of physical and technical training than their peers who practice according to the traditional method. Conclusions. Based on the results of the study, it is possible to draw a conclusion about the effectiveness of the presented training methods and the feasibility of their use in working with novice orienteers.