Перегляд за Автор "Шеплякова, І. О."
Зараз показано 1 - 20 з 21
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументАКТУАЛЬНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА В СОЦІАЛЬНОМУ ВИХОВАННІ ПІДЛІТКІВ У ЦЕНТРАХ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ(ГО «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», Київ, 2022) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.У сучасних умовах актуальною суспільною потребою є підвищення ефективності соціально-виховної роботи в центрах соціально-психологічної реабілітації дітей з вихованцями підліткового віку з формування їхньої соціальності. Саме соціальне виховання є визначальним у процесі становлення та розвитку особистості, оскільки спрямоване на формування в дитини ієрархії соціальних цінностей, соціальних якостей, просоціальної поведінки. При цьому дієвими суб’єктами соціально-виховного процесу в зазначених соціальних інституціях, від професійних дій яких залежить його ефективність, є соціальні педагоги. Від використання фахівцями арсеналу методів, засобів організації соціально-виховної діяльності з підлітками, які перебувають у складних життєвих обставинах, залежить ефективність соціального виховання вихованців. У статті розкрито особливості дітей підліткового віку, що перебувають в центрах соціально-психологічної реабілітації дітей, їхні потреби; уточнено суть поняття «соціальне виховання підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації дітей». Зважаючи на доведений потенціал засобів театрального мистецтва у соціальному вихованні особистості, що виражається в ігровій природі сценічної дії, синтезі багатьох видів мистецтв, колективному характері театральної творчості, схарактеризовано актуальність використання цихизасобів у роботі з підлітками в центрах соціально-психологічної реабілітації дітей. Розкрито форми роботи, спрямовані на активізацію соціальноготрозвитку вихованців з метою підвищення рівня їхньої соціальності. Основнітметоди, використані в дослідженні, – теоретичний аналіз, синтез, систематизація, узагальнення, порівняння. In modern conditions, the urgent social need is to increase the effectiveness of social and educational work in the centers of social and psychological rehabilitation of children with adolescents to form their sociality. It is social education that is decisive in the process of formation and development of personality, as it is aimed at forming in the child a hierarchy of social values, social qualities, prosocial behavior. At the same time, social educators are effective subjects of the social and educational process in these social institutions, on the professional actions of which its effectiveness depends. The effectiveness of social education of pupils depends on the use of specialists in the arsenal of methods, means of organizing social and educational activities with adolescents who are in difficult life circumstances. The article reveals the features of adolescent children in social and psychological rehabilitation centers for children, their needs; the essence of the concept «social education of adolescents in the centers of social and psychological rehabilitation of children» is specified. Given the proven potential of theatrical arts in the social education of the individual, which is expressed in the playful nature of stage action, synthesis of many arts, the collective nature of theatrical creativity, characterized the relevance of using these tools in working with adolescents in the centers of sociopsychological rehabilitation of children. Forms of work aimed at intensifying the social development of students in order to increase their level of sociality are revealed. The main methods used in the study - analysis, synthesis, systematization, generalization, comparison.
- ДокументВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ БЛАГОДІЙНИХ ФОНДІВ З ЛЮДЬМИ ПОХИЛОГО ВІКУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-10-27) Тараненко, А. Ю.; Шеплякова, І. О.У статті проаналізовано вітчизняний досвід соціальної роботи благодійних фондів з людьми похилого віку в умовах воєнного стану. Розкрито основні напрями, особливості організації та результати діяльності благодійних фондів із зазначеною категорією осіб в умовах воєнного стану. The article analyzes the domestic experience of charity funds social working with elderly people under martial law. The main directions, peculiarities of the organization and results of the activity of charitable funds with the specified category of persons in the conditions of martial law are disclosed.
- ДокументГЕНДЕРНА ОСВІТА ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ: ВИКЛИКИ ДЛЯ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-10-27) Терещенко, В. С.; Шеплякова, І. О.У статті проаналізовано ключові аспекти гендерної освіти молодших школярів у закладах загальної середньої освіти. Виявлено найефективніші форми та методи соціально-педагогічної роботи з формування гендерної культури учнів молодшого шкільного віку в зазначених соціальних інституціях. Запропоновано шляхи удосконалення якості професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі в цьому напрямі у закладах вищої освіти. The article analyzes the key aspects of gender education of junior high school students in general secondary education institutions. The most effective forms and methods of socio-pedagogical work on the formation of gender culture of junior high school students in the specified social institutions have been identified. Ways to improve the quality of professional training of future specialists in the social field in this area in higher education institutions are proposed.
- ДокументДО ПРОБЛЕМИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ ДО СОЦІАЛЬНОГО СУПРОВОДУ ВРАЗЛИВИХ СІМЕЙ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Ткаченко, А. М.; Шеплякова, І. О.У публікації досліджено підготовку майбутніх соціальних педагогів до соціального супроводу вразливих сімей у закладах загальної середньої освіти. З’ясовано, що в процесі підготовки майбутніх соціальних педагогів до соціального супроводу вразливих сімей використовуються як традиційні, так і інноваційні форми та методи навчання. Зроблено висновок, що у процесі підготовки соціальних педагогів у закладах вищої освіти до соціального супроводу вразливих сімей необхідно використовувати весь комплекс інтерактивних форм і методів навчання, поєднувати аудиторні заняття з практичною, дослідною та самостійною діяльністю здобувачів. The publication examines the training of future social workers for social support of vulnerable families in general secondary education institutions. It has been found that in the process of training future social educators for social support of vulnerable families, both traditional and innovative forms and methods of teaching are used. It is concluded that in the process of training social educators in higher education institutions for social support of vulnerable families, it is necessary to use the whole range of interactive forms and methods of teaching, to combine classroom classes with practical, research and independent activities of applicants.
- ДокументДО ПРОБЛЕМИ ФІНАНСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СОЦІАЛЬНІЙ СФЕРІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-10-27) Шеплякова, І. О.У публікації розглянуто фінансування інноваційної діяльності в соціальній сфері. Упровадження інновацій в усі сфери суспільного життя, зокрема й у соціальну, є однією з насущних потреб, яка в умовах воєнного стану набула особливої актуальності. Адже соціальні інновації – це рух вперед, пошук нових, більш ефективних і оптимальних шляхів вирішення проблем на основі раціонального використання вкрай обмежених ресурсів, у тому числі фінансових. Зазначено, що для інноваційної діяльності в соціальній сфері здебільшого характерні інновації ефективності (інновації, що підтримують). Останні спрямовані на розширення переліку, а також удосконалення наявних практик і механізмів надання соціальних послуг, модифікацію соціальних програм. Фінансування інновацій є однією з найважливіших умов для того, щоб інноваційна діяльність соціальних установ здійснювалася на високому рівні. Водночас ефективна реалізація інноваційної діяльності потребує як належної фінансової підтримки, так і розуміння потенційно можливих джерел її отримання. The publication considers the financing of innovative activities in the social sphere. The introduction of innovations in all spheres of public life, in particular in the social sphere, is one of the urgent needs, which has become particularly relevant in the conditions of martial law. After all, social innovation is a movement forward, a search for new, more effective and optimal ways to solve problems based on the rational use of extremely limited resources, including financial ones. It is noted that innovative activity in the social sphere is mostly characterized by efficiency innovations (supporting innovations). The latter are aimed at expanding the list, as well as improving existing practices and mechanisms for providing social services, modifying social programs. Innovation financing is one of the most important conditions for the innovative activity of social institutions to be carried out at a high level. At the same time, the effective implementation of innovative activities requires both adequate financial support and an understanding of the potential possible sources of its receipt.
- ДокументДОСВІД УПРОВАДЖЕННЯ ПРОГРАМИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ПІДЛІТКІВ ЗАСОБАМИ ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА В ЦЕНТРАХ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-10-27) Якимович, Д. Д.; Шеплякова, І. О.У статті проаналізовано досвід упровадження програми соціально-педагогічної діяльності з соціального виховання підлітків засобами театрального мистецтва у центрах соціально-психологічної реабілітації дітей. Розкрито організацію, етапи та результати експериментальної перевірки ефективності впровадження зазначеної програми. The article analyzes the experience of implementing a program of social and pedagogical activities for the social education of teenagers by means of theatrical art in the centers of social and psychological rehabilitation of children. The organization, stages, and results of the experimental verification of the effectiveness of the implementation of the specified program are disclosed.
- ДокументДІАГНОСТИКА РІВНЯ СФОРМОВАНОСТІ ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ(Видавнича група «Наукові перспективи», 2023) Шеплякова, І. О.У сучасних суспільних реаліях актуалізованою є потреба у висококваліфікованих фахівцях з соціального виховання – соціальних педагогах, провідною метою професійної діяльності яких є інтеграція виховних зусиль соціальних інститутів задля забезпечення соціальності особистості, її підтримки й стимулювання до активної життєдіяльності, саморозвитку та самоствердження, її соціальної стабільності. Це зумовлює підвищення вимог до особистості й професійної поведінки фахівця соціально-педагогічної галузі, який повинен бути всебічно розвиненою, професійно освіченою, творчою особистістю, здатною до самовдосконалення, самостійного прийняття відповідальних рішень у ситуаціях морального вибору. Професійна діяльність соціального педагога за своєю природою, характером і результатом включає деонтологічний компонент, а її ефективність залежить від сформованості у фахівця внутрішнього імперативу професійного обов’язку перед суспільством, відповідальності за його належне виконання. Деонтологічний характер професії соціального педагога зумовлює необхідність забезпечення в процесі професійної підготовки фахівця формування його деонтологічної культури. Формування деонтологічної культури майбутніх соціальних педагогів визначено як напрям соціального виховання із забезпечення суб’єктивації особистістю професійних зобов’язань у професійній підготовці студентів шляхом спеціально організованого, цілісного, цілеспрямованого процесу за етапами: накопичення фахівцем знань про існуючі в суспільстві норми діяльності соціального педагога (його професійні зобов’язання); їх осмислення, усвідомлення та суб’єктивація як особистісно важливих та необхідних; вироблення на цій основі імперативів діяльності, що забезпечать його готовність до якісної реалізації нормативних вимог у повсякденній та професійній соціально-педагогічній діяльності. Відповідно до компонентної структури деонтологічної культури соціального педагога виділені та схарактеризовані критерії (когнітивний, ціннісно-мотиваційний, емоційно-вольовий, поведінковий) та відповідні їм показники високого, середнього та низького рівнів її сформованості в майбутніх соціальних педагогів. In modern social realities, the need for highly qualified specialists in social education – social pedagogues, whose leading professional activity is the integration of the educational efforts of social institutions. To ensure the sociality of the individual, its support and stimulation to active life, self-development and self-affirmation, and its social stability, is an urgent need. This leads to an increase in the requirements for the personality and professional behavior of a specialist in the social and pedagogical field. The specialist must be a comprehensively developed, professionally educated, creative person, capable of self-improvement, independent decision-making in situations of moral choice. The professional activity of a social pedagogue by its nature, character, and result includes a deontological component. Its effectiveness depends on the formation of the specialist’s internal imperative of professional duty to society, responsibility for its proper fulfillment. The deontological character of the profession of a social pedagogue determines the need to ensure the formation of his deontological culture in the process of professional training of a specialist. The formation of the deontological culture of future social pedagogues is defined as the direction of social education to ensure the personal subjectivation of professional obligations in the professional training of students. This is done through a specially organized, holistic, purposeful process in stages. The specialist's accumulation of knowledge about the social pedagogue’s existing social norms (his professional obligation); their understanding, awareness and subjectivation as personally important and necessary; developing on this basis the imperatives of activity that will ensure his readiness for the qualitative implementation of normative requirements in every day and professional socio-pedagogical activities. In accordance with the component structure of the deontological culture of a social pedagogue, the criteria (cognitive, value-motivational, emotional-volitional, behavioral) and their corresponding indicators of high, medium and low levels of its formation in future social pedagogues are selected and characterized.
- ДокументКРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ СФОРМОВАНОСТІ ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, Видавництво «Мітра», 2015-11-24) Шеплякова, І. О.Визначені критерії та показники сформованості деонтологічної культури майбутнього соціального педагога. Определены критерии и показатели сформированности деонтологической культуры будущего социального педагога.
- ДокументМЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО СЕМІНАРСЬКО-ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ З ДИСЦИПЛІНИ «АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ І СОЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Васильєва, М. П.; Єсіна, Н. О.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.Методичні рекомендації до семінарсько-практичних занять розроблені згідно з пограмою обов'язкової навчальної дисципліни "Актуальні проблеми соціальної роботи і соціальної педагогіки", складеної відповідно до рівня підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти, галузі знань 23 Соціальна робота, спеціальності 231 Соціальна робота. Мета вивчення навчальної дисципліни "Актуальні проблеми соціальної роботи і соціальної педагогіки" – формування і закріплення у майбутніх фахівців уявлення про сучасну соціальну роботу і соціальну педагогіку як наукові галузі, що розвиваються і мають практичне втілення в оновленій соціальній політиці, соціальній і соціально-педагогічній діяльності. Methodical recommendations for seminar-practical classes were developed according to the program of the compulsory educational discipline "Actual problems of social work and social pedagogy", compiled according to the level of training of specialists of the second (master's) level of higher education, field of knowledge 23 Social work, specialty 231 Social work . The purpose of studying the academic discipline "Actual problems of social work and social pedagogy" is to form and consolidate in future specialists the idea of modern social work and social pedagogy as scientific fields that are developing and have a practical embodiment in updated social policy, social and socio-pedagogical activities.
- ДокументМетодичні рекомендації з виконання кваліфікаційної роботи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Васильєва, М. П.; Кабусь, Н. Д.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.Методичні рекомендації визначають процедуру написання й захисту кваліфікаційної роботи відповідно до вимог професійної підготовки майбутнього фахівця соціальній галузі за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти спеціальності 231 "Соціальна робота" у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Methodological recommendations determine the procedure for writing and defending qualification work in accordance with the requirements of professional training of the future specialist in the social sphere at the first (bachelor's) level higher education specialty 231 "Social Work" at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University.
- ДокументМетодичні рекомендації з виконання кваліфікаційної роботи(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2021) Васильєва, М. П.; Романова, І. А.; Шеплякова, І. О.Методичні рекомендації визначають процедуру написання й захисту кваліфікаційної роботи відповідно до вимог професійної підготовки майбутнього фахівця соціальній галузі за другим (магістерським) рівнем вищої освіти в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди. Методические рекомендации определяют процедуру написания и защиты квалификационной работы в соответствии с требованиями профессиональной подготовки будущего специалиста социальной отрасли по второму (магистерскому) уровню высшего образования в Харьковском национальном педагогическом университете имени Г. С. Сковороды. Methodical recommendations define the procedure for writing and defense of the qualification work in accordance with the requirements of professional training of a future specialist of the social sector on the second (master's) level of higher education in the Kharkiv National Pedagogical University named after G. S. Skovoroda.
- ДокументНормативно-правові засади соціального виховання майбутніх соціальних працівників у закладі вищої освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2019-11-22) Шеплякова, І. О.У статті розглянуто процес соціального виховання майбутніх соціальних працівників у закладі вищої освіти, організацію та регулювання взаємодії між різноманітними соціальними інституціями, задіяними в цьому процесі. Закладена в сучасних державних документах нормативно-правова база створює основу соціального розвитку студентської молоді в процесі освіти, реалізацію завдань соціального виховання у вищій школі. В статье рассмотрен процесс социального воспитания будущих социальных работников в учреждении высшего образования, организацию и регулирование взаимодействия между различными социальными институтами, задействованными в этом процессе. Заложенная в современных государственных документах нормативно-правовая база создает основу социального развития студенческой молодежи в процессе образования, реализацию задач социального воспитания в высшей школе. The article considers the process of social education of future social workers in the institution of higher education, organization and regulation of interaction between different social institutions involved in this process. The normative-legal base laid down in the modern state documents creates the basis for social development of student youth in the process of education, the implementation of the tasks of social education in higher education.
- ДокументПрофесійна підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з соціальної адаптації дітей молодшого дошкільного віку до умов закладу дошкільної освіти(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-05-27) Коломієць, Т. О.; Шеплякова, І. О.У статті визначено поняття "професійна підготовка майбутніх соціальних працівників до роботи з соціальної адаптації дітей молодшого дошкільного віку до умов закладу дошкільної освіти" як процес набуття необхідних знань, умінь, навичок, досвіду щодо особливостей соціальної адаптації дітей молодшого дошкільного віку під час теоретико-практичного навчання у закладі вищої освіти, а також розвиток професійно важливих якостей здобувачів вищої освіти, які забезпечать готовність фахівців до такої роботи у майбутній професійній діяльності. Схарактеризовано структурні компоненти професійної підготовки майбутніх соціальних працівників, визначено поняття та розкрито складові готовності майбутніх соціальних працівників до роботи з соціальної адаптації дітей молодшого дошкільного віку до умов закладу дошкільної освіти. В статье определено понятие "профессиональная подготовка будущих социальных работников к работе по социальной адаптации детей младшего дошкольного возраста к условиям учреждения дошкольного образования" как процесс приобретения необходимых знаний, умений, навыков, опыта относительно особенностей социальной адаптации детей младшего дошкольного возраста при теоретико-практическом обучении в учреждении высшего образования, а также развитие профессионально важных качеств соискателей высшего образования, которые обеспечат готовность специалистов к такой работе в будущей профессиональной деятельности. Охарактеризованы структурные компоненты профессиональной подготовки будущих социальных работников, определено понятие и раскрыты составляющие готовности будущих социальных работников к работе по социальной адаптации детей младшего дошкольного возраста к условиям учреждения дошкольного образования. The article defines the concept of "the professional training of future social workers to the work for the social adaptation of children of young preschool age to the conditions of the preschool" as a process of acquiring the necessary knowledge, skills, experience on the features of social adaptation of preschool children during theoretical and practical training in institutions of higher education, as well as the development of professionally important qualities of applicants for higher education, which will ensure the readiness of professionals for such work in future professional activities. The structural components of professional training of future social workers to the work for the social adaptation of children of young preschool age to the conditions of the preschool are characterized. The concepts are defined and the components of readiness of future social workers to the work for the social adaptation of children of young preschool age to the conditions of the preschool are revealed.
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ПІДЛІТКІВ ЗАСОБАМИ ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА В ЦЕНТРАХ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇЇ ДІТЕЙ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-05-19) Якимович, Д. Д.; Шеплякова, І. О.На основі аналізу наукової літератури в статті визначено поняття «професійна підготовка майбутніх соціальних працівників до соціального виховання підлітків засобами театрального мистецтва у центрах соціальнопсихологічної реабілітації дітей». Проаналізовано сучасний стан підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі в цьому напрямі у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди, запропоновано шляхи удосконалення її якості. Based on the analysis of scientific literature, the article defines the concept of «professional training of future social workers for the social education of teenagers by means of theatrical art in the centers of social and psychological rehabilitation of children». The current state of training of future specialists in the social field in this direction at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University is analyzed, and ways to improve its quality are proposed.
- ДокументПідготовка майбутніх соціальних працівників до формування національної ідентичності учнівської молоді в фахових коледжах(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-23) Шевченко, І. М.; Шеплякова, І. О.На основі аналізу наукової літератури в статті визначено поняття «професійна підготовка майбутніх соціальних працівників до формування національної ідентичності учнівської молоді в фахових коледжах». Проаналізовано сучасний стан підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі в цьому напрямі в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди, запропоновано шляхи удосконалення її якості. Based on the analysis of scientific literature, the article defines the concept of «professional training of future social workers for the formation of the national identity of student youth in vocational colleges». The current state of training of future specialists in the social field in this direction at H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University is analyzed, and ways to improve its quality are proposed.
- ДокументСистема формування деотологічної культури майбутнього соціального педагога в соціально-виховному середовищі ВНЗ(ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2016-11-22) Шеплякова, І. О.Розглянута система формування деотологічної культури майбутнього соціального педагога в соціально-виховному середовищі ВНЗ. Рассмотрена система формирования деотологической культуры будущего социального педагога в социально-воспитательной среде вузах.
- ДокументСОЦІАЛЬНА АДАПТАЦІЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ІНВАЛІДНІСТЮ ДО ВЗАЄМОДІЇ В КОЛЕКТИВІ(Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, 2023-11-14) Зябрєва, А. С.; Шеплякова, І. О.У публікації проаналізовано соціальну адаптацію дітей з інвалідністю. Визначено поняття «соціальна адаптація дітей молодшого шкільного віку з інвалідністю до взаємодії в колективі» як процес та систему заходів, що дозволяє дітям з інвалідністю активно інтегруватися в різні структурні елементи соціального середовища, посильно брати участь у праці та суспільному житті колективу, влаштовувати свій побут відповідно до норм і правил соціуму. Результатом соціальної адаптації дітей молодшого шкільного віку з інвалідністю до взаємодії в колективі є привласнення особистістю соціальних цінностей та активне відтворення набутого соціального досвіду, що втілюється в певний рівень адаптованості дитини до взаємодії в колективі. The publication analyzes the social adaptation of children with disabilities. The concept of "social adaptation of children of primary school age with disabilities to interaction in a team" is defined as a process and a system of measures that allows children with disabilities to actively integrate into various structural elements of the social environment, actively participate in the work and social life of the team, arrange their lives accordingly to the norms and rules of society. The result of social adaptation of children of primary school age with disabilities to interaction in a team is the personal appropriation of social values and active reproduction of the acquired social experience, which is embodied in a certain level of adaptation of the child to interaction in the team.
- ДокументФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ КУЛЬТУРИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Терещенко, В. С.; Шеплякова, І. О.У публікації розглянуто формування гендерної культури молодших школярів у закладах загальної середньої освіти. Зазначено, що це процес гармонізації гендерних відносин між дівчатами та хлопцями як представниками чоловічої та жіночої складових суспільства, які мають рівні можливості самореалізації, самовираження, самоствердження, виконання соціальних і навчальних ролей, попри різні фізіологічні, психологічні та індивідуальні особливості. The publication deals with the formation of gender culture of junior schoolchildren in general secondary education institutions. It is noted that this is the process of harmonising gender relations between girls and boys as representatives of the male and female components of society, who have equal opportunities for self-realisation, self-expression, self-affirmation, and fulfilment of social and educational roles, despite different physiological, psychological and individual characteristics.
- ДокументФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОГО КОМПОНЕНТУ ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020-11-20) Шеплякова, І. О.У статті розглянуто деонтологічний характер професії соціального працівника, який зумовлює необхідність використання деонтологічного підходу до професійної підготовки фахівця задля забезпечення формування його деонтологічної культури, і, насамперед, її ціннісного компоненту. Становлення ціннісного компоненту деонтологічної культури соціального працівника передбачає засвоєння та суб᾽єктивацію здобувачами вищої освіти як особистісно значущих, як ціннісних домінант базових професійно-групових цінностей середовища професіоналізації та формування на цій основі відповідних ціннісних орієнтацій майбутніх фахівців соціальної галузі. Це сприятиме соціальному розвитку здобувачів вищої освіти загалом та їхньому професійному становленню зокрема. В процесі професійної підготовки майбутніх соціальних працівників у закладі вищої освіти особлива увага повинна приділятися формуванню сукупності ціннісних орієнтацій, що відповідають змісту базових професійно-групових цінностей (котрі, будучи теоретично осмисленими, набули характеру деонтологічних категорій), а саме: "професійні зобов᾽язання соціального працівника", "професійний обов᾽язок соціального працівника", "професійна відповідальність соціального працівника". В статье рассмотрен деонтологический характер профессии социального работника, который вызывает необходимость использования деонтологического подхода к профессиональной подготовке специалиста для обеспечения формирования его деонтологической культуры, и прежде всего ее ценностного компонента. Становление ценностного компонента деонтологической культуры социального работника предполагает усвоение и субъективацию соискателями высшего образования как личностно значимых, как ценностных доминант базовых профессионально-групповых ценностей среды профессионализации и формирование на этой основе соответствующих ценностных ориентаций будущих специалистов социальной сферы. Это будет способствовать социальному развитию соискателей высшего образования в целом и их профессиональному становлению в частности. В процессе профессиональной подготовки будущих социальных работников в учреждении высшего образования особое внимание должно уделяться формированию совокупности ценностных ориентаций, соответствующие содержанию базовых профессионально-групповых ценностей (которые, будучи теоретически осмысленными, приобрели характер деонтологических категорий), а именно: "профессиональные обязательства социального работника","профессиональный долг социального работника", "профессиональная ответственность социального работника". The article considers the deontological nature of the profession of social worker, which necessitates the use of deontological approach to professional training to ensure the formation of its deontological culture, and, above all, its value component. The formation of the value component of the deontological culture of a social worker involves the assimilation and subjectivation of higher education as personally significant, as value dominants of basic professional and group values of the professional environment and the formation on this basis of appropriate value orientations of future social workers. This will contribute to the social development of higher education students in general and their professional development in particular. Thus, in the process of professional training of future social workers in higher education, special attention should be paid to the formation of a set of value orientations that correspond to the content of basic occupational group values (which, being theoretically meaningful, acquired the character of deontological categories), namely: obligations of a social worker "," professional duty of a social worker "," professional responsibility of a social worker ".
- ДокументЦИФРОВІ ОСВІТНІ ЦЕНТРИ ЯК ІНСТИТУТИ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ У ГРОМАДАХ, ЩО ПОСТРАЖДАЛИ ВІД ВІЙНИ(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2024-06-04) Шеплякова, І. О.; Рязанова, Н. В.У статті проаналізовано цифрові освітні центри. Зауважено, що на базі цифрових освітніх центрів можуть бути створені умови не тільки для опанування школярами знань з академічних предметів, але й для формування та сприяння розвитку соціальних навичок. Узагальнення результатів проведеного аналізу дозволило зробити висновок про те, що цифрові освітні центри (у безпечному середовищі яких забезпечується доступ дітей до освітніх ресурсів, необхідних для їхнього соціального розвитку у воєнних умовах) є дієвими інститутами соціалізації школярів у громадах, що постраждали від війни. The article analyzes digital educational centers. It was noted that on the basis of digital educational centers, conditions can be created not only for schoolchildren to master knowledge of academic subjects, but also for the formation and promotion of social skills development. Summarizing the results of the analysis made it possible to conclude that digital educational centers (in a safe environment where children have access to educational resources necessary for their social development in wartime conditions) are effective institutions for the socialization of schoolchildren in war-affected communities.