Перегляд за Автор "Чжан, Цзе"
Зараз показано 1 - 5 з 5
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументКОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ЯК ОСНОВА ПІДГОТОВКИ СУЧАСНОГО ПОКОЛІННЯ ПІАНІСТІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ КНР(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Чжан, ЦзеУ статті розкрито сутність та охарактеризовано значущість компетентнісного підходу як основи підготовки майбутніх піаністів у сучасних закладах вищої освіти КНР, що надають фортепіанну освіту. Проаналізовано науковий доробок учених, присвячений проблематиці обраного наукового підходу; окреслено основні завдання, що спрямовані на підвищення якості фортепіанної освіти та висвітлено шляхи їх розв’язання на практиці. Серед них названо, передусім, посилення вимог до рівня підготовки майбутніх піаністів-виконавців; до професійної майстерності музично-педагогічних кадрів, що забезпечують підготовку нових поколінь, що обирають фортепіанне мистецтво; до розробки й упровадження в практику підготовки піаністів нових концепцій, педагогічних технологій музичної освіти, сучасних матеріалів й навчальних засобів; до збагачення різних способів й форм стимулювання талановитих музикантів. Висвітлено шляхи імплементації компетентнісного підходу у практику підготовки фахівців у сфері фортепіанного мистецтва в закладах вищої освіти КНР. У ході роботи окреслено перспективи наукового дослідження за визначеною проблематикою. The article explores the essence and significance of the competency-based approach as the foundation for preparing future pianists in contemporary higher education institutions in the People’s Republic of China (PRC) offering piano education. The scientific contributions of scholars addressing the chosen approach are analyzed, and key tasks aimed at improving the quality of piano education are outlined, along with practical solutions for addressing these tasks. Object (goal and objectives of the study) is to analyze the essence, main tasks and ways of implementing the competency approach in the practice of training the modern generation of pianists in higher education institutions of China. Results. The tasks include, first and foremost, strengthening the requirements for the preparation level of future pianist-performers; enhancing the professional expertise of music educators responsible for training new generations of pianists; developing and integrating new concepts, pedagogical technologies in music education, modern materials, and teaching tools into the practice of pianist training; and enriching various methods and forms of stimulating talented musicians. The article highlights the ways to implement the competency-based approach into the training practices of piano art specialists in higher education institutions of the PRC. Prospects for further scientific research in this area are also outlined. Conclusions. It is proven that the professional competence of a specialist in the field of musical art is considered by scientists as a «specific pedagogical phenomenon», as an integrative quality, which is determined by the peculiarities of musical activity, the originality of its tasks, the predominance of artistic and creative forms of practical work and specific methods of artistic training. The list of modern forms, means, methods and technologies of piano training, which are aimed at the formation of a competent pianist-performer and are actively introduced into educational practice, includes audio and video recordings, which record the mastery of performing musical works, conducting master classes and video conferences; applied piano pedagogy of Sindi; the potential of competitive music competitions, etc., as well as the practice of international exchange and cooperation. The result of the implementation of the competency approach should be knowledge of the “essence and features of musical performance, musical and artistic creativity”; perfect, virtuoso mastery of playing a musical instrument; the ability to interpret a musical work, to “creative inspiration and artistry”, the formation of a pianist as a creative personality in general. Prospects for further research are related to the study of the experience of implementing personality-oriented training of future pianists in higher education institutions of the PRC as a leading trend in the development of modern piano education.
- ДокументОРГАНІЗАЦІЯ ФОРТЕПІАННОЇ ОСВІТИ В КНР У СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ КОНСЕРВАТОРСЬКОГО ТИПУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-16) Чжан, ЦзеУ публікації розглянуто розвиток фортепіанної освіти в КНР у спеціальних закладах консерваторського типу. Проведений науковий пошук дає підстави свідчити, що на сьогодні в КНР створена потужна система вищої фортепіанної освіти, вагому роль у якій відіграють спеціальні заклади вищої освіти консерваторського типу. Консерваторії, що були відкриті в КНР ще на початку минулого століття, стали потужними науково-академічними центрами мистецької культури, що надають ґрунтовну музичну освіту в цілому й фортепіанну зокрема. The publication deals with the development of piano education in China in special conservatory-type institutions. The conducted scientific research gives grounds to testify that today a powerful system of higher piano education has been created in China, in which special conservatory-type higher education institutions play a significant role. The conservatories opened in China at the beginning of the last century have become powerful scientific and academic centres of artistic culture, providing a thorough music education in general and piano education in particular.
- ДокументПРОБЛЕМА ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ВИКЛАДАННЯ ФОРТЕПІАНО В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ КНР(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-20) Чжан, ЦзеУ статті схарактеризовано напрями пошуків музичної громадськості й викладацького складу закладів вищої освіти, що надають фортепіанну освіту в КНР, нових шляхів і способів підвищення якості викладання фортепіано й підготовки музичних виконавців в цілому. Висвітлено критику з боку представників сучасної музичної педагогіки застарілих підходів і методів формування виконавської майстерності у майбутніх піаністів. The article depicts the search directions of the musical public and the teaching staff in higher education institutions that providing piano education in the People’s Republic of China as well as the new ways and methods of improving the quality of piano teaching and musical performers’ training, in general. The representatives of modern music pedagogy criticize outdated approaches and methods of forming future pianists’ performance skills.
- ДокументРозвиток фортепіанної освіти в КНР у ХХ – на початку ХХІ століття(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Чжан, ЦзеАктуальність дослідження зумовлена потребою вивчення динаміки розвитку фортепіанної освіти в КНР, яка, як і музичне мистецтво в цілому, має важливе значення у формуванні гуманної особистості, збагаченні її духовного й культурного життя в умовах глобалізації. Метою статті є аналіз динаміки змін, що відбулися у розвитку фортепіанної освіти в КНР в межах періоду ХХ – початку ХХІ століття. З метою вирішення поставленого завдання було використано такі методи дослідження, як: аналіз, синтез, конкретизація музичної та педагогічної літератури для визначення динаміки змін, що відбулися у розвитку фортепіанної освіти в КНР упродовж ХХ – на початку ХХІ століття; узагальнення та порівняння результатів дослідження різних учених щодо розгляду трансформацій, що відбулися в музичній культурі держави в цілому й фортепіанній освіті зокрема, що дозволило визначити чинники й провідні тенденції розвитку обраного нами історико-педагогічного феномену. З’ясовано, що для розвитку фортепіанної освіти Китаю є характерними динаміка й наступність. У переліку провідних тенденцій, що характерні для процесу змін у фортепіанній освіті КНР упродовж обраного нами періоду виділяємо: поступове збільшення кількості музичних установ різних типів і форм власності, в яких суттєву увагу приділяється фортепіанній освіті (музична школа – музичне училище/коледж – консерваторія. Випускники консерваторії мали можливість продовжити власну освіту в аспірантурі); зростання кількості наукових праць із фортепіанного виконавства й музичної культури в цілому, що заклали основи фортепіанної педагогіки, сприяли підвищенню якості підготовки як молодих виконавців, так і музичновикладацьких кадрів (Хун Шикуй І Кай-цзи, Ляо Найсюн, Вей Тнге, Ін Шичжєн та ін.); особистісний вплив відомих в Китаї та за його межами музикантівпедагогів, які стали духовними лідерами свого покоління (Сяо Юмей, Цай Юаньпей, Дін Шанде, У. Леї, Інь Ченцзун та ін.); суттєве зростання участі випускників фортепіанних шкіл КНР у світових міжнародних конкурсах (Лю Ши Кунь, Лі Юньді, Сікіан Лі, Чен Са та інші). The relevance of the study is determined by the need to study the dynamics of the development of piano education in China, which, like musical art in general, is important in the formation of a humane personality, enriching its spiritual and cultural life in the conditions of globalization. The purpose of the article is to analyze the dynamics of changes that took place in the development of piano education in China within the period of the 20th to the beginning of the 21st century. In order to solve the task, the following research methods were used: analysis, synthesis, specification of musical and pedagogical literature in order to determine the dynamics of changes that took place in the development of piano education in the PRC during the 20th - at the beginning of the 21st century; summarizing and comparing the results of the research of various scientists regarding the consideration of the transformations that took place in the musical culture of the country in general and piano education in particular, which made it possible to determine the factors and leading trends in the development of the historicalpedagogical phenomenon chosen by us. It was found out that the development of piano education in China is characterized by dynamics and continuity.In the list of leading trends that are characteristic of the entire process of changes in piano education in the PRC during the selected period, we highlight: a gradual increase in the number of music institutions of various types and forms of ownership, in which significant attention is paid to piano education (music school – music school/college – conservatory. Graduates of the conservatory had the opportunity to continue their own education in graduate school); the increase in the number of scientific works on piano performance and musical culture in general, which laid the foundations of piano pedagogy, contributed to the improvement of the quality of training of both young performers and music teachers (Hung Shikui, Yi Kai-tseng, Liao Naixun, Wei Tngye, Ge Yued, Ying Shijien and others); the personal influence of well-known usicianspedagogues in China and beyond, who became spiritual leaders of their generation (Xiao Yumei, Cai Yuanpei Ding Shande, W. Lei, Yin Chengzong, etc.); a significant increase in the participation of graduates of piano schools of the People's Republic of China in world international competitions (Liu Shi Kun, Li Yundi, Shiqian Li, Chen Sa and others).
- ДокументФОРТЕПІАННА ОСВІТА ДОРОСЛИХ В КНР: ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ(Інститут педагогічної освіти i освiти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-08) Чжан, ЦзеУ статті проаналізовано стан розвитку фортепіанної освіти дорослих в КНР наприкінці ХХ – на початку ХХІ століття. Виділено основні фактори, що сприяли появі закладів і установ, що задовольняли інтерес і бажання дорослих вчитися грі на фортепіано. У статті проаналізовано основні форми фортепіанної освіти дорослих й схарактеризовано їх особливості. The article analyses the state of development of adult piano education in China in the late twentieth and early twenty-first centuries. The main factors that contributed to the emergence of institutions and establishments that satisfied the interest and desire of adults to learn to play the piano are highlighted. The article analyses the main forms of adult piano education and characterises their features.