Перегляд за Автор "Фомін, В."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументМИСТЕЦЬКА КОМПОРАТИВІСТИКА ЯК ГОЛОВНИЙ ЧИННИК ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА ДО ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ В НУШ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Беземчук, Л.; Фомін, В.У статті розкрито питання мистецької компаративістики в контексті оновленого змісту шкільної освіти на принципах інтеграції. Проаналізовано науковий доробок філософської, психологічної та музично-педагогічної наукової думки, присвячений проблематиці мистецької компаративістики як ключа до викладання інтегрованих курсів. Визначено напрями підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва спеціальності 014.13 (Середня освіта. Мистецтво. Музичне мистецтво) до практичної роботи з учнями над домінантними складовими лініями інтегрованого курсу «Мистецтво» студентів бакалаврського та магістерського рівня різних років навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Попередні результати засвідчили, що студенти, які опанували змістовний модуль «Мистецька компаративістика - ключ до викладання інтегрованого курсу «Мистецтво» в НУШ» мають певні уявлення та можливість самостійно розробляти методичні матеріали для практичної роботи з учнями в середніх класах. Встановлено, що у здобувачів підвищився інтерес до майбутньої професії, розширились уявлення про можливість практичної роботи з учнівською аудиторією на засадах мистецької компаративістики У ході роботи окреслено перспективи наукового дослідження за визначеною проблематикою. The article explores the importance of implementing the content module “Comparative Art Studies as a Key to Teaching the Integrated Course “Art” in the New Ukrainian School. The role of comparative analysis in the context of training future music teachers is revealed. Methods and methodology. The article uses the method of scientific research and practical methods of studying the results of creative work of applicants for higher pedagogical education during the performance of educational tasks. Scientific novelty. For the first time, an attempt is made to include the content module “Comparative Art Studies – the Key to Teaching the Integrated Course “Art” in the New Ukrainian School” in the educational program of professional training of students of the specialty 014.13 Secondary Education (Musical Art). The topic of the module content and the methodology for conducting comparative analysis for work in integrated fine art lessons are revealed. The results of the study showed that students are aware of the existence of comparative art in the field of scientific knowledge and have a certain idea of the integrated principle of teaching in art lessons in secondary education institutions. The interest of students in conducting comparative analysis in the process of comparing different types of art during practical work was established. Creative works in the form of video lessons were demonstrated, where comparative art is the key to understanding the principle of integrated teaching of students. A certain interest in the development of modern trends in online learning, such as fractal graphics, was identified. Conclusions. Given the intensive development of the reforms of the New Ukrainian School, there is a need to actively involve music teachers in this process, who could master the methodology of involving students in integrated learning in the context of the ideas of comparative art. This requires specially organized training of future music teachers within the framework of the implementation of educational programs, the formation of comparative analysis skills in them as the main method of conducting art lessons. Prospects for further research can be considered issues related to the formation of integration and pedagogical skills of future music teachers for working with children in secondary schools.
- ДокументОСНОВНІ АСПЕКТИ РОЗРОБКИ ЯКІСНОГО ДИЗАЙНУ НАВЧАЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023) Бондаренко, С.; Фомін, В.У статті проаналізовано наявний теоретичний та практичний досвід в області педагогічного дизайну. Досліджено основні аспекти розробки якісного дизайну навчальних матеріалів, а саме відповідність дизайну віковим особливостям цільової аудиторії з урахуванням потреб та очікуванням, рівню знань і сучасних технологій. Розглянуто важливість логічного та послідовного викладення нової інформації, а також необхідність оптимізації та актуалізації навчальних матеріалів. Наголошено на важливості типографіки в навчальному дизайні, оскільки вдалий вибір шрифту може покращити читабельність тексту, виділити важливу інформацію і сприяти інтересу до навчання та колірної гами, використання фото та відео матеріалів. Охарактеризовано відмінності проектування дизайну для різних вікових категорій з урахуванням рівня знань та мотивації цільової аудиторії. Висвітлено важливість вибору кольорів у навчальному дизайні, враховуючи їх вплив на настрій і поведінку користувачів. Наведено прийоми для вдалого підбору колірної гами. Виявлено шляхи використання кольору, типографіки та мультимедійних матеріалів задля покращення рівня сприйняття та засвоєння учнями нової інформації. У подальшій роботі планується проаналізувати та конкретизувати різноманітні матеріально-технічні засоби для проектування навчальних матеріалів та розробити серію навчальних шкільних плакатів за допомогою сучасних графічних редакторів. The article analyzes the available theoretical and practical experience in the field of pedagogical design, in particular, the main aspects of the development of high-quality design of educational materials for various target children’s audiences. Methods & methodology. The article uses theoretical methods: comparison, systematization and generalization of scientific sources. The practical principles of creating educational materials and environment, based on the psychological and physiological characteristics of perception by children of different age categories, are highlighted. Among them, the use of a visual series of educational materials in electronic pedagogical presentations is special. The scientific novelty of the article lies in the coverage and practical implementation of modern design technologies for the creation of educational and pedagogical materials for effective perception by children of different age categories due to the influence of the quality of multimedia educational materials on the assimilation of knowledge. Results. The importance of logical and consistent presentation of new information, as well as the need to optimize and update educational materials, is considered. The importance of typography in educational design is emphasized, as a good choice of font can improve the readability of the text, highlight important information and promote interest in learning, and color gamut, use of photos and video materials. The differences in design for different age categories are characterized, considering the level of knowledge and motivation of the target audience. The importance of the choice of colors in educational design is highlighted, considering their influence on the mood and behavior of users, and techniques for the successful selection of a color range are given. Ways of using color, typography and multimedia materials to improve students’ perception and assimilation of new information have been identified. In further work, it is planned to analyze and specify various material and technical means for designing educational materials and to develop a series of educational school posters with the help of modern graphic editors.
- ДокументОСОБЛИВОСТІ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ НА МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЯХ (на прикладі факультету мистецтв ХНПУ імені Г. С. Сковороди)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Васильєва, О.; Фомін, В.У статті досліджено досвід дистанційного навчання на факультеті мистецтв Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди за спеціальностями 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво), 014.14 Середня освіта (Образотворче мистецтво), 022 Дизайн, 024 Хореографія; розглянуто різні аспекти дистанційного навчання в контексті мистецької освіти: використання онлайн-платформ, інтерактивні методи навчання, зворотний зв’язок між студентами та викладачами. Авторами проаналізовано як позитивні аспекти оф-лайн навчання (гнучкий графік, доступність освіти, індивідуальний темп навчання, безперервність освіти), так і виклики, пов’язані з особливостями мистецьких дисциплін (неможливість безпосереднього контакту з викладачем, відсутність доступу до спеціалізованого обладнання, обмеження можливості для розвитку практичних навичок та творчої колаборації ). У ході роботи сформульовано рекомендації щодо оптимізації організації дистанційного навчання на факультеті мистецтв, які можуть бути корисними для інших вищих навчальних закладів, що здійснюють підготовку фахівців у сфері мистецтва. Object. The purpose of this publication is to summarize and systematize the experience of distance learning at the Faculty of Arts of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, identifying the strengths and weaknesses of this form of education in the context of the specific nature of arts disciplines. The objectives of the article focus on evaluating the potential of distance learning for the development of arts education, identifying its advantages and possibilities for individualizing the learning process, as well as determining the main challenges faced by students and faculty in the distance learning format, particularly those related to the specificities of creative processes, practical lessons, and assessment. Methods and Methodology. The study employs traditional theoretical methods of analyzing scientific literature, curricula, methodological materials, and reports to understand the theoretical foundations and practical implementation of distance learning in arts education. In the course of the research, methods such as observation of online learning processes (online classes, forums, chats) were used to identify the features of student-teacher interaction and assess the impact of distance learning on the quality of creative assignments. Research Results. The article offers a detailed analysis of the distance learning experience at the Faculty of Arts of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in key arts specialties: 014.13 Secondary Education (Music), 014.14 Secondary Education (Visual Arts), 022 Design, 024 Choreography. The authors examine how the university has adapted its educational process to contemporary challenges, focusing on aspects such as the use of online platforms, interactive teaching methods, and feedback between participants in the educational process. The article deeply analyzes the problems faced by students and instructors of arts disciplines during distance learning. Among these are the lack of direct contact with the instructor, limited access to specialized equipment, and difficulties in developing practical skills and creative collaboration. The authors provide specific recommendations for improving the organization of distance learning at the Faculty of Arts. They develop strategies to overcome challenges and maximize the benefits of the distance learning format. Conclusions. The study demonstrates that, despite certain challenges related to the specifics of arts disciplines, distance learning at the Faculty of Arts of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University allows for high-quality education and the development of students’ creative abilities. The authors offer a range of practical recommendations that may be useful for other higher education institutions.