Перегляд за Автор "Ткаченко, Т. В."
Зараз показано 1 - 3 з 3
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВОКАЛЬНО-СЦЕНІЧНА КУЛЬТУРА СТУДЕНТІВ МИСТЕЦЬКИХ ФАКУЛЬТЕТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ВУЗІВ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА(Федорко, 2016) Ткаченко, Т. В.У статті розглядається проблема формування вокально-сценічної культури студентів мистецьких факультетів педагогічних вузів як основи для формування особистості майбутнього викладача музичного мистецтва, розкрито зміст і структуру вокально-сценічної культури студентів мистецьких факультетів педагогічних вузів, технологію й умови викладання профільних дисциплін як засобів її формування на мистецьких факультетах вищого педагогічного навчального закладу. В статье рассматривается проблема формирования вокально-сценической культуры студентов факультетов искусств педагогических вузов как основу формирования личности будущего преподавателя музыкального искусства. Раскрыто содержание и структура вокально-сценической культуры студентов факультетов искусств педагогических вузов, технологию и условия преподавания профильных дисциплин как средства ее формирования на факультетах искусств высшего педагогического учебного заведения. In the article the problem of forming a vocal-stage culture of students of artistic faculties of pedagogical institutes of higher as bases is examined for forming of personality of future teacher of musical art, maintenance and structure of a vocal-stage culture of students of artistic faculties of pedagogical institutes of higher, technology and terms of teaching of type disciplines, is exposed as facilities of its forming on the artistic faculties of higher pedagogical educational establishment. In professional activity of teacher a large value has a level of formed of a vocal- stage culture as the difficult integrated personality formation in unity and harmony of structural and functional components. A vocal-stage culture is the index of level of professional preparation of future teacher. Structural components (motivational, personality, сognitive and activities) enter in the complement of a vocal-stage culture, what associate inter se and with functional components (cognitive, educator, evaluation, communicative, сognitive, recreation). These components summarize, they give 46 to integrity of personality of student of faculty of arts, direct him professionally-pedagogical activity, determine his behavior. a vocal-stage and motivational components are professional soil of culture, personality - by the condition of increase of level of a vocal-stage culture, and activities - by the means of her forming. The indicated formation is not formed spontaneously, but requires the special, stage-by-stage, purposeful work in the process of preparation of students of faculties of arts of pedagogical institution of higher learning during five years of studies, sparing the special attention to work with freshmen in the process of employments after courses “voice, “basis of actor mastery” training”, “stage mastery”, “stage-oratorical culture of teacher”, “basis of language culture of teacher”, “hygiene and guard of voice”.
- ДокументОрганізація порівняльно-педагогічних досліджень у провідних країнах світу (історичний аспект)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022) Кузнецова, О. Ю.; Ткаченко, Т. В.; Штефан, Л. А.У статті схарактеризовано питання організації порівняльно-педагогічних досліджень у провідних країнах світу в історичній ретроспективі, проаналізовано чинники, що вплинули на організацію порівняльно-педагогічних досліджень у провідних країнах світу. Установлено, що зазначений процес бере свої витоки із самих ранніх періодів людської цивілізації. Зацікавленість цими питаннями спостерігається в період давніх цивілізацій, епоху Середньовіччя, Просвітництва, Нових часів. Зокрема, з’ясовано, що в епоху Середньовіччя проведенню досліджень у галузі компаративістики сприяла організація експедицій, які вивчали зарубіжні системи освіти. У XVII-XVIII століттях зміцнюються міжнародні зв’язки, котрі дали можливість вивчити та узагальнити досвід діяльності зарубіжних шкіл. Вагомий внесок в організацію порівняльно-педагогічних досліджень зробили французькі науковці – Марк-Антуан Жульєн Паризький та В. Кузен. Серед провідних компаративістів США можна назвати Джона Гріскома, Олександра Далласа Бейча та Вільяма Гарріса. До вчених-компаративістів Японії можна віднести Івакура Томомі. Доведено, що організація порівняльно-педагогічних досліджень у провідних країнах світу була пов’язана з проведенням у другій половині ХІХ століття різноманітних наукових конгресів. Так, у 1853 році відбувся Перший Міжнародний Статистичний Конгрес. Саме в ХІХ столітті було започатковано важливі агенції, які збирали та поширювали інформацію стосовно стану зарубіжної освіти. Це: Відділ Освіти Об’єднаних Штатів, Музей педагогіки в Парижі, Відділ Спеціальних Досліджень і Звітів у Лондоні. До провідних чинників, котрі вплинули на організацію порівняльнопедагогічних досліджень у провідних країнах світі, можна віднести: проведення порівняльних спостережень; читання лекцій, що були присвячені школам і освітнім системам Європи; започаткування спеціального терміну «порівняльна педагогіка»; масовий випуск праць із порівняльної педагогіки; активна діяльність різних товариств у галузі освіти; поширення ідей компаративістики в світі; залучення до співпраці кращих фахівців з усього світу; проведення конференцій, семінарів тощо. The article characterizes the issues of comparative pedagogical research organization in retrospect and analyses the factors that influenced its development in the leading countries of the world. The study has allowed us to determine that comparative pedagogical research had its origins in the earliest periods of human civilization. Interest in comparative educational studies can be traced in the period of ancient civilizations, during the Middle Ages and Enlightenment, and in Modern times. In particular, it was found out that the organization of expeditions, the mission of which was to get acquainted with foreign education systems, had a great influence on comparative studies development in the Middle Ages. In the 17th and 18th centuries, strengthening of international ties made it possible to further study and generalize foreign school practice. The acquired research data have proved that a significant contribution to the organization of comparative pedagogical research at that time was made by French scholars MarcAntoine Julien of Paris and V. Cousin. Among leading comparativists of the United States, John Griscom, Alexander Dallas Beach and William Harris are worth mentioning. Iwakura Tomomi was one of the prominent comparativist scholars in Japan. The study has proved that in the second part of the 19th century the development of comparative pedagogical research in the leading countries of the world was promoted by holding various scientific congresses. The First International Statistical Congress held in 1853 was of special importance. In the 19th century a number of important agencies (the United States Department of Education, Museum of Pedagogy in Paris, the Department of Special Studies and Reports in London) engaged in collecting and dissemination of information on the state of education in different countries of the world were set up. The study allowed us to determine the factors that influenced the organization of comparative pedagogical research in the leading countries of the world: conducting comparative observations; delivering lectures on schools and educational systems in Europe; introduction of the term "comparative pedagogy"; growth of the number of publications on comparative pedagogy; vigorous activity of various associations dealing with education matters; spread of ideas of comparativism in the world; involvement of the best specialists from around the world in the comparative pedagogical research activities; holding conferences, seminars, etc.
- ДокументФОРМУВАННЯ ВОКАЛЬНО-СЦЕНІЧНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ МИСТЕЦЬКИХ ФАКУЛЬТЕТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ВУЗІВ(ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2016) Ткаченко, Т. В.У монографії розкрито зміст і структуру вокально-сценічної культури студентів мистецьких факультетів педагогічних вузів, технологію й умови постановки голосу та сценічної майстерності як засобів її формування на мистецьких факультетах вищого педагогічного навчального закладу. Автором обґрунтовано й наведено програми з постановки голосу, сценічної майстерності та ін., які передбачають врахування реальних навчальних можливостей студентів, їх вокальних та акторських даних. Запропоновано особистісно-орієнтовану технологію вокально-сценічної підготовки студентів, яка враховує темперамент і настрій студентів, рівень їх вокально-сценічної культури. Призначено для викладачів вокалу факультетів мистецтв педагогічних вузів, вчителів музичного мистецтва, студентів, аспірантів. В монографии раскрыты содержание и структура вокально-сценической культуры студентов факультетов искусств педагогических вузов. Предложено технологию и условия постановки голоса и сценического мастерства как средств формирования вокально-сценической культуры на факультетах искусств высшего педагогического учебного заведения. Автором разработаны и обоснованы программы по учебным дисциплинам «Постановка голоса», «Сценическое мастерство» и др., которые предусматривают учет реальных возможностей студентов, их вокальных и актерских данных. Предложено личностно-ориентированную технологию вокально-сценической подготовки студентов, которая учитывает характер и настроение студентов, уровень их вокально-сценической культуры. Предназначено для преподавателей вокала факультетов искусств педагогических вузов, учителей музыкального искусства, студентов, аспирантов. The scientific work analyzes the content and structure of vocal and theatrical culture of students of art faculties of pedagogical universities. Offered the technology and the conditions for setting voice and stage skills as a means of vocal and theatrical culture. The author of the program are reasonable and disciplines "Setting voice", "Skill Scene", which takes into consideration the real learning opportunities of students, their vocal and dramatic data. Offered a personality-oriented technology vocal and stage of preparation of students, taking into account the temperament and the mood of students, their level of vocal and theatrical culture. Intended for teachers of vocal arts faculties of pedagogical universities, music teachers, students and graduate students.