Перегляд за Автор "Сіра, І."
Зараз показано 1 - 20 з 26
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументВИВЧЕННЯ ОСНОВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В РАМКАХ ШКІЛЬНОГО КУРСУ ІНФОРМАТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-15) Масюк, Г.; Сіра, І.У роботі розглянуто вивчення основ штучного інтелекту в рамках шкільного курсу інформатики. Штучний інтелект є однією з потужних цифрових технологій, які здатні змінити світ. Він вже має значний вплив на багато сфер життя, включаючи освіту. Зазначено, що штучний інтелект дає можливість адаптувати освітню платформу до потреб кожного учня, забезпечити інтерактивне навчання в режимі реального часу та надати віртуальних наставників. Штучний інтелект має потужний освітній потенціал: дає змогу «вести» учня у процесі засвоєння матеріалу, підготовки до різних форм контролю, виявляти проблеми у навчанні; дозволяє автоматизувати створення навчальних програм, адаптувати їх під рівень запитів кожного здобувача освіти, допомагає у створенні інтерактивних вправ. The paper examines the study of the basics of artificial intelligence as part of a school computer science course. Artificial intelligence is one of the powerful digital technologies that can change the world. It already has a significant impact on many areas of life, including education. It is noted that artificial intelligence makes it possible to adapt the educational platform to the needs of each student, provide interactive training in real time and provide virtual mentors. Artificial intelligence has a powerful educational potential: it makes it possible to "guide" the student in the process of assimilating the material, preparing for various forms of control, identifying problems in education; allows you to automate the creation of training programs, adapt them to the level of requests of each student of education, helps in the creation of interactive exercises.
- ДокументВІДКРИТТЯ ФРАКТАЛЬНИХ МНОЖИН(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Сіра, І.; Межирицька, Є.Робота присвячена дослідженню фрактальних множин, або просто фракталів. Такі множини відомі вже понад сто років і з'явилися в різних галузях науки. Фрактальні множини відкривають новий підхід до вивчення складних структур у природі та математиці. Фрактальні множини допомагають в розпізнаванні та класифікації геометричних об'єктів. The work is devoted to the study of fractal sets, or simply fractals. Such sets have been known for more than a hundred years and have appeared in various fields of science. It described many mathematical and physical examples of fractal objects. Fractal sets open a new approach to the study of complex structures in nature and mathematics. Fractal sets help in the recognition and classification of geometric objects.
- ДокументДосконалі числа та числа Мерсенна(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Мазур, К.; Сіра, І.В статті розглянуто натуральні числа та прості числа Мерсенна. Свою назву вони отримали в честь французького ченця Мерена Мерсенна (1588–1648), який займався проблемою досконалих чисел. Якщо користуючись формулою Мерсенна почати обчислювати числа для різних простих чисел р, то можна побачити, що вони не всі є простими. Загальними зусиллями було знайдено 23 прості числа Мерсенна. Це дуже велика праця вчених математиків. Наприклад просте число Лукаса М127 має 39 цифр. Навіть обчислення самого великого з відомих простих чисел, числа M11213, є дуже складною задачею. The article considers natural numbers and Mersenne primes. They got their name in honor of the French monk Mersenne (1588–1648), who was engaged in the problem of perfect numbers. If using the Mersenne formula to start calculate the numbers for different primes p, we can see that they are not all are prime. By common efforts 23 Mersenne primes were found. This is a very great work of mathematicians. For example, the Lucas prime number M127 has 39 digits. Even the calculation of the largest known prime number, the number M11213, is a very difficult task.
- ДокументЗапровадження компетентісного підходу у процесі вивчення математики шляхом формування предметних і ключових компетентностей(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Толок, Д.; Сіра, І.В статті розглянуто впровадження компетентнісного підходу до вивчення математики. Забезпечення готовності вчителя до реалізації нових завдань в особистісному та професійному вимірі виступає обов'язковою умовою впровадження компетентнісного підходу до організації педагогічного процесу. Робота зі складеною системою прикладних задач виступає ефективним засобом активізації пізнавальної діяльності студентів. Це відбувається завдяки підвищенню пізнавального інтересу, досягається зосередженням уваги на значенні математичних знань у реальному житті. The article deals with the introduction of a competency-based approach to the study of mathematics. Ensuring the readiness of teacher's readiness to implement new tasks in the personal and professional dimension is a prerequisite for the implementation of a competency-based approach to organization of the pedagogical process. Working with a complex system of applied tasks is an effective means of activating the cognitive activity of students. This is due to increasing cognitive interest, achieved by focusing on the importance of mathematical knowledge in real life.
- ДокументЗастосування трикутника Паскаля при розв’язанні комбінаторних задач(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Рой, О.; Галяс, С.; Сіра, І.В статті розглянуто трикутник Паскаля, який є важливим об‘єктом теорії ймовірностей у шкільному курсі математики, адже активно використовується при розв‘язанні комбінаторних задач. The article considers Pascal's triangle, which is an important object of probability theory in the school mathematics course, because it is actively used in solving combinatorial problems.
- ДокументЗолотий перетин(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Галяс, А.; Рой, О.; Сіра, І.В статті розглянуто золотий переріз, який широко застосовується у природі та у математичних науках, наприклад, як: золотий прямокутник, спіраль Архімеда і інші випадки. Також такий принцип активно використовується у комп‘ютерній техніці та назиається «золотою комп‘ютеризацією». The article considers the golden section, which is widely used in nature and in mathematical sciences, for example, as: the golden rectangle, the spiral of Archimedes and other cases. Also, this principle is actively used in computer technology and is called "golden computerization".
- ДокументКРИСТАЛИ – ПРИРОДНІ МНОГОГРАННИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Сіра, І.; Мелікян, С.; Андрієнко, К.У тезах розкривається походження та види багатогранників, представлених у вигляді кристалів у природі. The thesis reveals the origin and types of polyhedra, represented in the form of crystals in nature.
- ДокументЛЮДМИЛА ДАНИЛІВНА ПОПОВА: ВИТОКИ ТА РОЗВИТОК НАУКОВОЇ ШКОЛИ (ДО 100-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ НАРОДЖЕННЯ)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Гнізділова, О.; Сіра, І.У статті описано життя та наукову діяльність Людмили Данилівни Попової - педагога, ученого-дослідника, яка пройшла шляхами війни і присвятила своє життя освіті. Життєвий досвід, організаторські здібності, високий інтелектуальний потенціал закономірно висунули її в число лідерів наукового колективу Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди, де із 1961 р. вона плідно працювала на посадах асистента, старшого викладача, доцента, професора кафедри педагогіки, а з 2002 - професора кафедри історії педагогіки і порівняльної педагогіки. У 1973-1978 рр. очолювала кафедру педагогіки. Професор, почесний доктор міжнародної кадрової Академії ЮНЕСКО (1998), Л. Д. Попова організувала власну наукову історико-педагогічну школу, в рамках якої відбувається продукування нових знань і підготовка висококваліфікованих фахівців освітянської ниви. Наукова школа професора Л. Д. Попової не тільки зберігає традиції свого засновника, вона є осередком інтенсивної концентрації творчої енергії в процесі наукового пошуку, є зародком нових точок росту історії педагогіки як науки та окремих її напрямів. The article describes the life and scientific activity of Ludmila Danylivna Popova - a teacher, research scientist, who went through the war and devoted her life to education. Life experience, organizational skills, and high intellectual potential naturally put her among the leaders of the scientific team of the Kharkiv National Pedagogical University named after H.S. Skovoroda, where since 1961 she worked fruitfully in the positions of assistant, senior teacher, associate professor, professor of the Department of Pedagogy, and since 2002 - professor of the Department of History of Pedagogy and Comparative Pedagogy. In 1973-1978, she headed the department of pedagogy. Professor, honorary doctor of the International Personnel Academy of UNESCO (1998), L. D. Popova organized her own scientific-historical-pedagogical school, which produces new knowledge and trains highly qualified specialists in the field of education. The Scientific School of Professor L. D. Popova not only preserves the traditions of its founder, it is a center of intense concentration of creative energy in the process of scientific research, is the seed of new growth points in the history of pedagogy as a science and its individual directions.
- ДокументМАТЕМАТИКА СТАРОДАВНЬОГО ВАВИЛОНУ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Сіра, І.; Черкашина, А.Тема «Математика стародавнього Вавилону» присвячена вивченню математичних досягнень і системи обчислень, що використовувалися стародавніми вавилонянами. Ця тема розглядає систему числення, методи арифметики, геометрії та алгебри, які були розвинуті цією давньою цивілізацією. Вивчаючи математику старого Вавилону, ми отримуємо унікальний взірець того, як давні цивілізації сприймали та використовували математику в своєму повсякденному житті і наукових дослідженнях. The theme ‘Mathematics of ancient Babylon’ is dedicated to the study of the mathematical achievements and calculation systems used by the by the ancient Babylonians. This topic covers the number system, methods of arithmetic, geometry and algebra that were developed by this ancient civilisation. By studying the mathematics of ancient Babylon, we get a unique example of how ancient civilisations perceived and used mathematics in their everyday life and scientific research.
- ДокументМЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ БАЗОВОЇ ШКОЛИ У ВИВЧЕННІ ЧОТИРИКУТНИКІВ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Сіра, І.; Білякова, А.Досліджено проблему формування математичної компетентності учнів базової школи під час вивчення чотирикутників. Виявлено недоліки традиційних методик, що часто призводять до формального розгляду матеріалу та недостатнього усвідомлення логічних зв’язків учнями. Акцентовано увагу на актуальності практичного застосування знань про чотирикутники в реальному житті та впровадженні інтерактивних методик у навчальний процес для стимулювання зацікавленості учнів. The problem of forming the mathematical competence of elementary school students during the study of quadrilaterals was investigated. Disadvantages of traditional methods have been revealed, which often lead to formal consideration of the material and insufficient awareness of logical connections by students. Attention is focused on the relevance of the practical application of knowledge about quadrilaterals in real life and the introduction of interactive methods into the educational process to stimulate the interest of students.
- ДокументНавчання історії математики: методичний аспект(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Сіра, І.В статті розглянуто підготовку вчителя математики. Одним з головних компонентів є зміст історико-математичної освіти. Проаналізовано існуючі програми і навчальні посібники з історії математики з точки зору завдань цього курсу. Запропоновано створення навчального посібника для здобувачів, який був б засобом реалізації професійно-спрямованого навчання історії математики, як деякий комплекс. The article deals with the training of teachers of mathematics. One of the main components is the content of historical and mathematical education. The existing programs and textbooks on the history of mathematics are analyzed from the terms of the tasks of this course. It is proposed to create a textbook for applicants, which would be a means of implementing vocationally-oriented training history of mathematics as a complex.
- ДокументНауково-педагогічна діяльність учених харківської науково-педагогічної школи (20 — 80-ті роки ХХ ст.) та їхні думки про педагогічні ідеї Г. С. Сковороди(Харківський національний університет радіоелектроніки, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум», 2022) Сіра, І.Стаття присвячена науково-педагогічній діяльності учених Харківської науково-педагогічної школи (20 — 80-ті роки ХХ ст.) та аналізу їх думок щодо педагогічних ідей Г. С. Сковороди. Мета статті — теоретичний аналіз науково-педагогічної діяльності учених Харківської науково-педагогічної школи з огляду на педагогічні ідеї Г. С. Сковороди у період 20 — 80-ті роки ХХ ст. Виходячи з положень національної програми «Освіта (Україна ХХІ століття)», педагогічна наука в пошуках шляхів та засобів підготовки викладацьких кадрів вищої школи звертається до вивчення та використання спадщини вчених вітчизняної педагогіки. Такий підхід сприятиме виявленню їх теоретичних ідей та досвіду, дозволить доповнити новими матеріалами історію педагогічної думки України, допоможе розкрити можливості творчого використання набутого загально-педагогічного досвіду у сучасних вищих навчальних закладах. З початку 20-х років в Україні сталися істотні зрушення в розвитку педагогічної думки. Йшов процес українізації освіти і науки, розвивалися національна культура, мистецтво, література. Українська мова почала широко використовуватись в навчанні і вихованні, закладалися основи нової системи народної освіти в цілому і вищої педагогічної освіти як її важливої складової. У статті наведено короткі біографії та охарактеризовано педагогічну діяльність таких учених, як: С. А. Литвинов, М. О. Григор’єв, А. І. Зільберштейн, І. Т. Федоренко, які досліджували питання теорії та історії педагогіки, зосереджуючи увагу на розробці проблем дидактики. Зазначено, глибока зацікавленість вчених Харківської науково-педагогічної школи професорів Харківського педагогічного інституту ім. Г. С. Сковороди (М. О. Григор’єва, А. І. Зільберштейна, С. А. Литвинова, І. Т. Федоренка) поглядами учителягуманіста Григорія Сковороди привела до вивчення та узагальнення його педагогічної спадщини. Визначено, що при вивченні творів Г. С. Сковороди, вчені високо оцінювали відношення поета до процесу навчання та виховання, що ґрунтуються на гуманізмі. Доведено, що вчені Харківської науково-педагогічної школи вважали, що педагогічні ідеї Г.С. Сковороди залишили глибокий слід в історії педагогічної думки. The article describes the scientific and pedagogical activity of the researchers of the Kharkiv Scientific and Pedagogical School (20 — 80s of the 20th century) and analyses their opinions regarding the pedagogical ideas of H. S. Skovoroda. The purpose of the article is a theoretical analysis of the scientific and pedagogical activity of the scientists of the Kharkiv Scientific and Pedagogical School based on the pedagogical ideas of H. S. Skovoroda in the 20s-80s of the 20th century. Based on the provisions of the national program “Education (Ukraine of the 21st century)”, pedagogy, in search of ways and means of training higher education teaching staff, turns to the study and use of the heritage of domestic educationalists. This approach will contribute to the discovery of their theoretical ideas and experience, will allow to add new materials to the history of pedagogical thought of Ukraine, will help to reveal the possibilities of creative use of the acquired general pedagogical experience in modern higher educational institutions. Since the beginning of the 1920s, Ukraine has undergone significant changes in the development of pedagogical thought. The process of Ukrainization of education and science was underway, national culture, art, and literature were developing. The Ukrainian language began to be widely used in teaching and education, the foundations of a new system of public education as a whole and higher pedagogical education as its important component were laid. The article contains short biographies and characteristics of the pedagogical activity of such educationalists as: S. A. Litvinov, M. O. Hryhoriev, A. I. Zilberstein, I. T. Fedorenko, who studied the theory and history of pedagogy, focusing on the development of didactics. It was noted that the deep interest of the scientists of the Kharkiv Scientific and Pedagogical School of the professors of the Kharkiv Pedagogical Institute named after H. S. Skovoroda (M. O. Hryhoryev, A. I. Zilbershtein, S.A. Lytvynov, I.T. Fedorenko) through the views of the humanist teacher Hryhoriy Skovoroda led to the study and generalization of his pedagogical heritage. It was determined that when studying the works of H. S. Skovoroda, scientists highly appreciated the poet’s attitude to the process of education and upbringing based on humanism. It has been proven that the scientists of the Kharkiv Scientific and Pedagogical School believed that the pedagogical ideas of H. S. Skovoroda left a deep mark in the history of pedagogical thought.
- ДокументОРГАНІЗАЦІЯ ПОЗАУРОЧНОЇ РОБОТИ З МАТЕМАТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Сіра, І.; Лютова, А.; Архіпова, К.У тезах викладено основний теоретичний матеріал, який стосується методики організації позаурочної роботи з математики. Досліджено види позакласної роботи з математики та її організація в загальноосвітніх закладах. Визначено значення додаткової роботи з учнями, що сприяє розвитку їх творчих здібностей та пізнавальної діяльності. Theses contain the main theoretical material related to the method of organizing extracurricular work in mathematics. The types of extracurricular work in mathematics and its organization in general educational institutions were researched. The importance of additional work with students, which contributes to the development of their creative abilities and cognitive activity, is determined.
- ДокументПРО МОЖЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ ПРОГРАМИ GEOGEBRA НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-05-15) Сіра, І.У публікації розглянуто найпотужнішу, зручну, доступну безкоштовну математичну програму GeoGebra, яка включає геометрію, алгебру, таблиці, графи, статистику та арифметику. GeoGebra дозволяє виконувати побудову як найпростіших геометричних фігур, так і багатогранників, тіл обертання та перетинів, а також будувати функції та виконувати їх динамічні зміни. Завантаження матеріалів із сайту GeoGebrа можливе в різних форматах. GeoGebrа у графічному вигляді може експортувати зображення (графіки функцій, побудови фігур тощо) у буфер обміну комп'ютера. Таким чином, вони можуть бути легко вставлені в текстові документи, що дозволяє створювати привабливі ескізи для тестів, контрольних та самостійних робіт, математичних ігор. У GeoGebra також можливий імпорт зображень для розв’язування практичних задач на їх основі. Зауважено, що GeoGebra — це відмінний інструмент, який дозволить не просто урізноманітнити уроки математики, але і підвищити якість викладання. The post examines the most powerful, user-friendly, free math program available, GeoGebra, which includes geometry, algebra, tables, graphs, statistics, and arithmetic. GeoGebra allows you to construct both the simplest geometric shapes and polyhedra, solids of rotation and intersections, as well as to construct functions and perform their dynamic changes. Materials can be downloaded from the GeoGebra site in various formats. GeoGebra in graphical form can export images (graphs of functions, construction of figures, etc.) to the clipboard of a computer. Thus, they can be easily inserted into text documents, which allows you to create attractive sketches for tests, control and independent works, mathematical games. In GeoGebra, it is also possible to import images for solving practical problems based on them. It was noted that GeoGebra is an excellent tool that will not only diversify mathematics lessons, but also improve the quality of teaching.
- ДокументПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ ДО ВИКОРИСТАННЯ ІСТОРИКО-МАТЕМАТИЧНИХ ВІДОМОСТЕЙ У ШКОЛІ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Сіра, І.У статті визначено мету використання історичних відомостей у навчанні математики, розглянуто питання вибору форм та змісту залежно від мети, відзначені можливості різних форм розкриття історико-математичного змісту, представлені деякі послідовності їх використання. The article defines the purpose of using historical information in the teaching of mathematics, examines the issue of choosing forms and content depending on the purpose, notes the possibilities of different forms of disclosure of historical and mathematical content, presents some sequences of their use.
- ДокументРЕНЕ ДЕКАРТ – СПРАВЖНІЙ ГЕНІЙ XVII СТОЛІТТЯ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Сіра, І.; Лісогор, Т.; Худас, А.У тезах розглянуто основні аспекти життя, філософських поглядів та математичних досягнень Рене Декарта. Особлива увага приділяється його фразі "Cogito, ergo sum" (Я мислю, отже існую) та внеску Декарта в математику, зокрема впровадження аналітичної геометрії. The theses explore the key aspects of René Descartes' life, philosophical views, and mathematical achievements. Special attention is given to his famous statement "Cogito, ergo sum" (I think, therefore I am) and Descartes' contributions to mathematics, particularly the introduction of analytical geometry.
- ДокументРОЗВИТОК ПОНЯТТЯ «ЛОГАРИФМ»(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Сіра, І.; Галяс, А.; Рой, О.У роботі розглянуто питання історії та розвитку поняття логарифма, згадано вчених, які досліджували логарифми. The thesis considers the history and development of the concept of logarithm, mentions scientists who studied logarithms.
- ДокументСТАРОДАВНІ СИСТЕМИ ЧИСЛЕННЯ ТА ЗАРОДЖЕННЯ МАТЕМАТИЧНОЇ СИМВОЛІКИ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Сіра, І.; Андрієнко, К.; Спєсівцева, І.У тезах схарактеризовано які існують стародавні системи числення, їх особливості і їх математичну символіку. The theses characterize what ancient numeral systems exist, their features and their mathematical symbolism.
- ДокументТеорія графів: історичний аспект(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2022-05-11) Зінченко, А.; Сіра, І.В статті розглянуто вивчення теорії графів, що є актуальним розділом математики. Її особливість полягає у геометричному підході при розгляді предметів і задач. Безліч математичних завдань зручніше вирішувати за допомогою теорії графів, тому що саме вони надають рішенню ясність і доступність. Поняття графів сьогодні використовують не тільки технічні науки, а й взагалі всі галузі, де є елементи та зв‘язки між ними. The article deals with the study of graph theory, which is an important branch of mathematics. Its peculiarity lies in geometric approach when considering objects and problems. Many mathematical problems are more convenient to solve using the theory of graphs, because they give the solution clarity and accessibility. The concept of graphs today is used not only not only technical sciences, but in general all areas where there are elements and connections between them.
- ДокументТЕОРІЯ ФЛЮКСІЙ І. НЬЮТОНА(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-11-23) Сіра, І.; Сидоренко, Ф.У тезах розглянуто провідні положення теорії флюксій І. Ньютона. Подано підходи до визначення суті поняття «метод флюксій». Схарактеризовано поняття метод флюксій, флюент, флюксій та наведено використання цієї теорії, що до розв’язання Ньютоном певних задач. The thesis considers the leading provisions of I. Newton's theory of fluxions. Approaches to the definition of the essence of the concept of "method of fluxions" are presented. The concepts of the method of fluxions, fluent, fluxion are given and the use of this theory to solve certain problems by Newton is presented.