Перегляд за Автор "Солошенко, О. М."
Зараз показано 1 - 20 з 23
Результатів на сторінку
Параметри сортування
- ДокументГЕНДЕРНА СКЛАДОВА КИТАЙСЬКОГО СОЦІУМУ: ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-24) Солошенко, О. М.У публікації розглянуто історію гендерної структури китайської сім’ї. Історично прадавня китайська родина була складовою частиною великої патріархальної сім’ї / клану і представляла собою своєрідний соціум із чітким розподіленням ролей, прав та обов’язків. Гендерний статус жінки в стародавньому Китаю формується на релігійному підґрунті. Зазначено, що попри історичний наратив, панування стереотипів та традиційність, сучасний соціум Китаю обрав вектор вирішення гендерних проблем та захисту прав жінок. The publication examines the history of the gender structure of the Chinese family. Historically, the ancient Chinese family was a part of a large patriarchal family / clan and represented a kind of society with a clear division of roles, rights and responsibilities. The gender status of a woman in ancient China was formed on a religious basis. It is noted that despite the historical narrative, the dominance of stereotypes and traditionalism, the modern society of China has chosen the solution vector of gender problems and protection of women's rights.
- ДокументГЕНДЕРНА СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ СУСПІЛЬСТВА ЯК СКЛАДОВА ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В УКРАЇНІ: ПРАВОВИЙ АСПЕКТ(Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, 2023-05-18) Солошенко, О. М.Початок ХХІ століття ознаменувався активним впровадженням гендерних цінностей в Україні, орієнтуючись на міжнародні документи, такі як «Загальна декларація прав людини» та «Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації по відношенню до жінок». Конституція України та Закон «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» стали основою правового забезпечення гендерної рівності. Прийняття Закону «Про запобігання та протидію домашньому насильству» та введення відповідної статті до Кримінального кодексу сприяли боротьбі з домашнім насильством. У відповідь на військову агресію Росії Україна затвердила «Державну стратегію забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року» та схвалила Стратегію впровадження гендерної рівності у сфері освіти. Гендерний розвиток українського суспільства поступово вирішує нагальні проблеми рівності прав та можливостей жінок і чоловіків у контексті євроінтеграції. The beginning of the 21st century marked the active implementation of gender values in Ukraine, focusing on international documents such as the "Universal Declaration of Human Rights" and the "Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women." The Constitution of Ukraine and the Law "On Ensuring Equal Rights and Opportunities for Women and Men" became the foundation for legal gender equality. The adoption of the Law "On Prevention and Combating Domestic Violence" and the introduction of a corresponding article in the Criminal Code contributed to the fight against domestic violence. In response to Russia's military aggression, Ukraine approved the "State Strategy for Ensuring Equal Rights and Opportunities for Women and Men until 2030" and endorsed the Strategy for Implementing Gender Equality in Education. The gender development of Ukrainian society is gradually addressing urgent issues of equal rights and opportunities for women and men in the context of European integration.
- ДокументГромадянська освіта як фундамент багатовекторності освітнього процесу в межах Болонської системи(Харківський національний університет радіоелектроніки, 2023) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.Розглянуто місце і роль суспільних дисциплін в системі сучасної української освіти. Наголошується, що громадянська освіта узагальнює знання суспільних наук, формує загальноукраїнську ідентичність, сприяє громадянській консолідації, виступає інструментом підтримки суспільної злагоди та стабільності держави, розвиває компетентності щодо соціалізації молоді в демократичному суспільстві. Обґрунтовується, що розвиток освіти, створення наукового та інтелектуального потенціалу, формування свідомого покоління висококваліфікованих фахівців — є провідними тенденціями сучасного українського суспільства, що відповідає пріоритетам організації Єдиного європейського освітнього простору в межах Болонського процесу. The reform of the Ukrainian education system began in 2005, when Ukraine joined to Bolonga of process. Basic directions of reform of education provided for: three levels of the higher education system (bachelor, master and doctor of sciences); ЄСТS academic transfer credits; European supplement to the diploma; mobility of students, teachers and scientists; creation of single. European research space, quality control of higher education, etc. Ukraine actively implemented the components of the Bologna process. The national traditionsьof Ukrainian education were preserved. The years of reform gave results. Ukrainian education is developing according to European trends. As in European universities, social disciplines are taught in higher educational institutions of Ukraine. In recent years, the teaching of the Civic Education course has become particularly relevant. This is an integrative course. It includes topics from jurisprudence, political science, cultural studies and other social disciplines. Civic education forms an image of society and is aimed at the formation of civic competences. Civic education contributes to the socialization and national-patriotic upbringing of students. In the conditions of war, the main task of educational policy is the formation of national social and state values in youth as the ideological basis of Ukrainian civic identity. This is the foundation of the consolidation of Ukrainian society, which will lead to the sustainable development of the state. In the future, the intellectual and scientific potential of Ukraine will determine the development of Ukrainian education and society as a whole along the path of European integration.
- Документ«Громадянська освіта» для здобувачів вищої освіти: можливості інноваційних технологій(2023) Солошенко, О. М.; Олійник, О. М.У статті розглянуто сучасні виклики для освіти України, зокрема необхідність формування інтелектуально розвинених та відповідальних громадян. Описано важливість курсу "Громадянська освіта" для досягнення цих цілей та його впровадження у педагогічних закладах вищої освіти. Стаття аналізує можливості та доцільність використання інноваційних технологій у викладанні цього курсу. Розглянуто ефективність інтерактивного навчання, таких як проблемні, бесідні та дискусійні лекції, для активізації критичного та креативного мислення студентів. Вказано на важливість адаптації освітнього процесу до сучасних потреб через використання новітніх технологій, зокрема дистанційного навчання.Таким чином, у статті підкреслюється значення інтерактивних методів викладання курсу "Громадянська освіта" для формування громадянських компетентностей, необхідних для успішного життя в суспільстві, особливо для майбутніх вчителів. The article discusses the contemporary challenges facing education in Ukraine, particularly the need to cultivate intellectually developed and responsible citizens. It emphasizes the importance of the "Civic Education" course in achieving these goals and its implementation in higher educational pedagogical institutions. The article analyzes the opportunities and appropriateness of using innovative technologies in teaching this course. It examines the effectiveness of interactive teaching methods such as problem-based, dialogue-based, and discussion-based lectures to activate students' critical and creative thinking. It points out the importance of adapting the educational process to current needs through the use of modern technologies, including distance learning.Thus, the article underscores the significance of interactive teaching methods in the "Civic Education" course for fostering civic competencies essential for successful life in society, especially for future educators.
- ДокументДо питання наративу ментального здоров’я в освітній діяльності(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.Досліджується важливість впровадження наративів щодо ментального здоров’я в освітній діяльності, особливо в умовах війни. Розглядаються поняття ментального здоров'я, його значення та актуальність для сучасного українського суспільства. Зазначено, що ментальне здоров'я є ключовою складовою стійкості та добробуту людини. Описується Всеукраїнська програма ментального здоров'я «Ти як?», а також державні ініціативи та законодавчі акти, спрямовані на підтримку психологічного здоров'я учасників освітнього процесу. Особлива увага приділяється важливості навчання навичкам життєстійкості та самодопомоги в освітніх програмах. Розглядається досвід ХНПУ імені Г. С. Сковороди у впровадженні курсу, присвяченого ментальному здоров’ю, і наводяться конкретні техніки, що використовуються для підтримки психологічної стійкості. Це дозволяє підготувати майбутніх фахівців до викликів сучасного світу, сприяє зміцненню їхньої особистої психологічної стійкості. Враховуючи сучасні реалії, здобувачі освіти повинні бути озброєні знаннями та вміннями для підтримки власного ментального здоров’я та допомоги іншим, що є ключовим фактором для побудови здорового, продуктивного та стійкого суспільства. The importance of integrating mental health narratives into educational activities, especially in the context of war, is explored in this work. The authors examine the concept of mental health, its significance, and its relevance to contemporary Ukrainian society. It is noted that mental health is a key component of human resilience and well-being. The paper describes the All-Ukrainian Mental Health Program «How Are You?», as well as state initiatives and legislative acts aimed at supporting the psychological health of participants in the educational process. Special attention is paid to the importance of teaching life skills and self-help within educational programs. The experience of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in implementing a course dedicated to mental health is also discussed, with specific techniques used to support psychological resilience provided as examples. This not only prepares future professionals to face the challenges of the modern world but also contributes to the strengthening of their personal psychological resilience. Given the current realities, especially in the context of war, students must be equipped with the knowledge and skills to maintain their own mental health and assist others, which is a key factor in building a healthy, productive, and resilient society. The integration of mental health education within the academic curriculum is increasingly recognized as essential. Institutions worldwide are beginning to adopt similar approaches, reflecting a broader understanding that mental well-being is as crucial as academic achievement. By incorporating mental health training into educational frameworks, we not only address immediate needs but also foster a generation better prepared to navigate the complexities of life with resilience and empathy.
- ДокументЗВИЧАЄВЕ СІМЕЙНЕ ПРАВО В ІСТОРИЧНІЙ РЕТРОСПЕКТИВІ: ПЕРЕДВЕСІЛЬНА ОБРЯДОВІСТЬ(Донецький державний університет внутрішніх справ, 2023-10-06) Солошенко, О. М.Сім’я, як найдавніша соціальна інституція, пройшла значний шлях соціального та культурного розвитку. В Україні сфера сімейного правового регулювання тісно пов’язана з формуванням звичаєвого права, яке засноване на українських традиціях, обрядах та звичаях. Сучасне українське сімейне законодавство продовжує активно розвиватись, враховуючи історичний досвід, що включає періоди, коли сімейне право не підтримувало національні традиції. Дослідження звичаєвого права в контексті сімейних відносин та шлюбу має значний історичний вагомий внесок. Роботи відомих українських істориків та етнографів, таких як М. Сумцов, М. Грушевський, М. Чубатий та інші, сприяли систематизації та аналізу цих норм. Сучасний український інститут сім’ї та шлюбу враховує традиції і звичаї, включаючи вирішення судами сімейних спорів, де враховується місцевий звичай та звичаї національних меншин. Family, as the oldest social institution, has undergone significant paths of social and cultural development. In Ukraine, the sphere of family legal regulation is closely intertwined with the formation of customary law based on Ukrainian traditions, rituals, and customs. Contemporary Ukrainian family legislation continues to evolve actively, taking into account historical experiences, including periods when family law did not support national traditions Research on customary law in the context of family relations and marriage has made a substantial historical contribution. Works by renowned Ukrainian historians and ethnographers such as M. Sumtsov, M. Hrushevskyi, M. Chubatyj, and others have contributed to the systematization and analysis of these norms. The modern Ukrainian institution of family and marriage considers traditions and customs, including the resolution of family disputes in courts, where local customs and the customs of national minorities are taken into account.
- Документ«Необхідні» порушення демократії при режимі воeнного стану в Україні(Харкiвський національний унiверситет радiоелектронiки, Харкiвський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, Приватна фірма «Колегіум», 2023) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.Розглядаються особливості здійснення державної влади при ocобливому (воєнному) режимі, для якого є характерним зacтocувaння нових організаційно-правових форм діяльності державної влaди, oбмeжeння прaв і cвoбoд людини та громадянина тощо. Зазначається, що врeгулювaння суспільних віднocин, які виникaють під час дії надзвичайного рeжиму, здійcнюєтьcя зa дoпoмoгoю «нaдзвичaйнoгo» зaкoнoдaвcтвa, іcнувaння якого є невід’ємною чacтинoю прaвoвoї дeржaви. Детально охарактеризовані права та свободи людини і громадянина, які обмежуються в умовах повномасштабного вторгнення російської федерації. Історичний аналіз формування «надзвичайного» законодавства державами, які існували на теренах українських земель (Велике князівство Литовське, Гетьманщина, панування Російської імперії, період Української революції та інші) свідчить, що обмеження прав і свобод авторитарними й тоталітарними державами не має меж і кордонів, і системи противаг законної сваволі державного примусу. The large-scale invasion of Russia caused changes in the legal field of Ukraine. It is noted that martial law is a special legal regime introduced in Ukraine or in some of its localities in the event of armed aggression or threat of attack, danger to the state independence of Ukraine. The rights and freedoms of a person and a citizen, which are limited in the conditions of a fullscale invasion of the russian federation, are described in detail. Social relations during the operation of the state of emergency are created by «emergency» legislation. A historical analysis of the formation of «emergency» legislation by states that existed on the territory of Ukrainian lands was carried out. Such first examples refer to the times of the Grand Duchy of Lithuania. These were Lithuanian statutes. Certain notions of martial law were in the Constitution of Pylyp Orlika during the Hetmanship period. Since the second half of the 19th century, most of the Ukrainian lands were captured by the Russian Empire. The higher authorities of Russia have repeatedly imposed martial law in response to riots. Their reasons were socio-economic and political factors. The national liberation revolution in Ukraine in 1917 — 1920 led to the adoption of a number of laws aimed at stabilizing the social and military situation. It was, for example, the Constitution of the Ukrainian People's Republic of April 29, 1918. In order to maintain political power, the Bolsheviks passed laws on "state of emergency". In the post-war years, such laws were not adopted. After the declaration of independence in Ukraine, laws on the regulation of special legal regimes were adopted. These were the laws of 1992, 2000 and 2015. The martial law of democratic Ukraine has a legal character and clear boundaries, terms of application and necessary restrictions for citizens of Ukraine. The rationale for the restriction of the constitutional rights and freedoms of a person and a citizen in the conditions of the modern state of war is given.
- ДокументНоворічні свята як елемент радянської пропаганди (1930-ті рр.)(Всеукраїнська асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба», 2024) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.Стаття аналізує ідеологічні аспекти новорічного свята в радянському суспільстві, розглядаючи його як елемент пропаганди 1930-х років. Встановлення більшовицької влади призвело до трансформації традиційних свят, і Новий рік став важливим інструментом для формування «нової людини», що відповідала радянському ідеологічному базису. Відновлення новорічних ялинок у 1935 році стало частиною політичної стратегії, спрямованої на підвищення авторитету влади після Голодомору та репресій. Свято стало платформою для передачі радянських цінностей через дитячі вистави, подарунки та атрибути, що містили політичні та ідеологічні символи. У підсумку, новорічні свята стали важливою частиною радянської пропагандистської машини, а сам Новий рік набув громадського, політизованого характеру. This article analyzes the ideological aspects of the New Year's holiday in Soviet society, examining it as an element of 1930s propaganda. The establishment of Bolshevik power led to the transformation of traditional holidays, with New Year's becoming an important tool in shaping the "new man" aligned with Soviet ideological principles. The revival of New Year’s trees in 1935 was part of a political strategy aimed at increasing the authority of the government after the Holodomor and mass repressions. The holiday became a platform for conveying Soviet values through children's performances, gifts, and decorations that contained political and ideological symbols. In conclusion, New Year's celebrations became a significant part of the Soviet propaganda machinery, and the holiday itself adopted a public, politicized character.
- ДокументПравова компонента сучасної середньої освіти в Україні(Харківська академія неперервної освіти, 2023) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.Становлення демократичної правової держави та дотримання міжнародних стандартів прав людини вимагає підвищення правової свідомості та культури як в цілому суспільства, так і кожного громадянина України. Правова освіта є основою формування свідомого громадянина, здатного вільно та впевнено орієнтуватися в соціокультурному просторі. Важливими аспектами сучасної правової освіти є підготовка молоді з високим рівнем правової свідомості та культури, що включає не тільки знання, а й здатність застосовувати їх на практиці відповідно до закону. У школах України правова компетентність учнів формується через вивчення основних правових дисциплін і розвиток практичних навичок. Програми правової освіти сприяють розумінню правових норм та принципів, що є необхідними для виконання правових завдань у реальному житті, та формують відповідальне ставлення до прав людини та держави. The establishment of a democratic rule of law state and adherence to international human rights standards require the enhancement of legal awareness and culture both within society as a whole and for each citizen of Ukraine. Legal education is the foundation for shaping a conscious citizen, capable of confidently and freely navigating the sociocultural space. Key aspects of modern legal education include preparing youth with a high level of legal awareness and culture, which not only encompasses knowledge but also the ability to apply it in practice according to the law. In Ukrainian schools, students' legal competence is formed through the study of fundamental legal disciplines and the development of practical skills. Legal education programs foster an understanding of legal norms and principles, which are essential for performing legal tasks in real life and developing a responsible attitude toward human rights and the state.
- ДокументПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ КОНСТИТУЦІЙНИХ ОБОВ’ЯЗКІВ В РОЗВИВАЮЧИХ КРАЇНАХ У ХХ СТ.(Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2023-03-23) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.В статті розглядається юридичне врегулювання обов’язків людини і громадянина в країнах Американського та Африканського континентів через призму конституційних документів та декларацій. Особлива увага приділяється «Африканській Хартії прав людини і народів» та «Американській декларації прав і обов’язків людини», які закріплюють взаємопов’язаність прав і обов’язків у соціальній та політичній діяльності. Аналізуються регіональні особливості, такі як впровадження релігійних традицій у юридичні норми Пакистану та Афганістану. Стаття висловлює пропозицію щодо створення «Всесвітньої декларації основних обов’язків людини», що сприяло б гармонізації прав і обов’язків у міжнародному масштабі. The article examines the legal regulation of duties of individuals and citizens in countries of the American and African continents through the lens of constitutional documents and declarations. Special attention is given to the "African Charter on Human and Peoples' Rights" and the "American Declaration of the Rights and Duties of Man," which establish the interconnectedness of rights and duties in social and political activities. Regional peculiarities are analyzed, such as the incorporation of religious traditions into the legal norms of Pakistan and Afghanistan. The article proposes the creation of a "World Declaration of Basic Duties of Humanity" to promote the harmonization of rights and duties on an international scale.
- ДокументПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ(Національний технічний університет «Харківський політехнічний iнститут», 2023-11-17) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.Повномасштабне вторгнення Росії в Україну призвело до значних змін в правовому полі, зокрема у сфері освіти. Воєнний стан спричинив тимчасове обмеження прав і свобод людини, що стосуються освіти, а також вплинув на функціонування позашкільної освіти. Проте, система позашкільної освіти змогла адаптуватися до нових умов, забезпечуючи психологічну підтримку та розвиток творчих здібностей дітей через дистанційні та інші форми навчання. Концепція позашкільної освіти в умовах воєнного стану, яка була розроблена у 2023 році, визначає пріоритети, серед яких національно-патріотичне та військово-патріотичне виховання. Важливими завданнями є покращення нормативно-правової бази, оновлення змісту освіти та підготовка педагогічних працівників. Позашкільна освіта стає важливою складовою національної ідентичності та підтримки соціальної адаптації дітей в умовах війни. The large-scale invasion of Russia into Ukraine led to significant changes in the legal field, particularly in education. Martial law caused temporary restrictions on human rights and freedoms related to education, and it impacted extracurricular education. However, the extracurricular education system managed to adapt to the new circumstances, providing psychological support and developing children's creative abilities through remote and other forms of learning. The Concept of Extracurricular Education in Martial Law, developed in 2023, defines priorities, including national and military-patriotic education. Key tasks include improving the legal framework, updating the content of education, and preparing teaching staff. Extracurricular education has become an essential component of national identity and supports children's social adaptation during the war.
- ДокументПРАВОВИЙ АСПЕКТ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ГАЛУЗІ ТУРИЗМУ В УМОВАХ РЕЖИМУ ВОЄННОГО СТАНУ(Національний університет цивільного захисту України, 2024) Солошенко, О. М.Стаття досліджує особливості державного регулювання туристичної галузі України в умовах воєнного стану. Проаналізовано основні аспекти правового регулювання туризму, вплив війни на туристичну сферу, а також заходи, спрямовані на підтримку галузі. Наведено ключові пріоритети державної політики у сфері туризму, серед яких розвиток внутрішнього та в'їзного туризму, стимулювання інвестицій, гармонізація нормативної бази та забезпечення безпеки туристів. The article examines the specifics of state regulation of Ukraine's tourism sector under martial law. Key aspects of tourism legislation, the impact of the war on the industry, and measures to support the sector are analyzed. The primary priorities of state tourism policy are outlined, including the development of domestic and inbound tourism, investment incentives, regulatory harmonization, and ensuring tourist safety.
- ДокументРОДИЛЬНА ОБРЯДОВІСТЬ ЯК МАРКЕР УКРАЇНСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024-04-18) Солошенко, О. М.; Шкуропадська, І. С.Важливим компонентом для формування національної свідомості та визначення ідентичності є народні звичаї та традиції. Родинні обряди виступають важливими маркерами етнічної ідентичності, відображаючи багатовіковий досвід, життєву мудрість та національну самобутність українського народу. Серед них, обряди народження дитини мають особливе значення, оскільки вони не лише символізують продовження роду, а й залучення новонародженого до сімейного кола та громади. Ці традиції формують основу для збереження української культури та ідентичності на кожному етапі життя. Folk customs and traditions play a significant role in fostering national consciousness and defining identity. Family rituals serve as important markers of ethnic identity, embodying the accumulated wisdom, life experience, and national uniqueness of the Ukrainian people. Among these, childbirth customs hold special significance as they symbolize not only the continuation of the family lineage but also the inclusion of newborns into the family and community. These traditions are vital in preserving Ukrainian culture and identity at every stage of life.
- ДокументУЧАСТЬ ПРИВАТНИХ ТА ОРЕНДНИХ ПІДПРИЄМСТВ У ПЕРЕРОБЦІ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ В РОКИ НЕПУ В УКРАЇНІ(Український селянин, 2023-12-29) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.Мета роботи показати еволюцію розвитку приватної та орендної підприємницької діяльності в галузі переробної сільськогосподарської продукції в роки непу. Наукова новизна статті полягає у висвітленні реалій приватного виробництва в сільськогосподарських галузях та стратегії радянської влади на її поступове витіснення та знищення. Розглянута орендна плата та інші економічні чинники в шкірохутровій та у харчовій галузях, які більшою мірою носили сільськогосподарський характер. Щоб гарантувати високий рівень орендної платні і зацікавити підприємця в збільшенні виробництва продукції, модернізації устаткування губраднаргоспи встановлювали обов’язковий його мінімум, порівняно з довоєнним періодом. За своїми розмірами та технічною оснащеністю приватновласницькі та орендні підприємства поступалися державним, на них дуже часто не було ніяких механічних двигунів. Водночас продуктивність праці на них була в 1,7 – 2 рази вищою. Додатковий прибуток на приватних і орендованих підприємствах отримувався шляхом збільшення робочого дня до 10, 12, а іноді і до 16 годин, скорочення обідньої перерви, використання дитячої та жіночої праці за зменшену платню, економії коштів за рахунок не дотримання санітарно-гігієнічних умов праці. Як правило, використовувалася відрядна форма оплати праці. Розмір заробітної платні встановлювався залежно від індивідуального виробітку. Приватники більш ретельно підбирали кадровий склад робітників. Заробітна платня була на 15 – 60% вищою ніж на державних підприємствах, водночас підприємці організовували виробничий цикл таким чином, що робітники працювали із більшою інтенсивністю, іноді понаднормово без додаткової оплати. Висновки. Не зумівши отримати перемогу в конкурентному змаганні, радянська держава відмовилася від економічних методів боротьби з приватним підприємництвом в цих галузях і застосувала суто адміністративні, вольові методи. Так, на початку 1926 р. тарифи на залізничні перевезення для приватних підприємств названих виробництв були збільшені в три рази. Наркомату шляхів сполучення СРСР було рекомендовано не тільки обмежити їх обслуговування, а навіть відмовляти приватникам в цьому. Державним і кооперативним організаціям заборонялося продавати приватникам зерно, шкіри та іншу сировину, вони взагалі позбавлялися можливостей отримати кредити. Місцевим органам влади ставилося завдання: шукати шляхи розриву угод на оренду млинів, круподерок та олійниць. У результаті такої політики відбулося різке скорочення приватного виробництва в названих галузях і зниження його відносної й абсолютної питомої ваги в народному господарстві. The aim of the paper is to show the evolution of the development of private and rented entrepreneurship in the field of agricultural processing during the NEP years. The scientific novelty of the article consists in highlighting the realities of private production in agricultural sectors and the strategy of the Soviet power of the Bolsheviks to gradually displace and destroy it. Rent and other economic factors in the leather and food industries, which were mostly agricultural in nature, are considered. In order to guarantee a high level of rent and interest the entrepreneur in increasing production, modernization of equipment gubradnarkhoziv established a mandatory minimum of it in comparison with the pre-war period. In terms of their size and technical equipment, private and rental enterprises were inferior to state-owned ones, and very often they did not have any mechanical engines. At the same time, their labor productivity was 1.7 - 2 times higher. Additional profit at private and leased Enterprises was obtained by increasing the working day to 10, 12, and sometimes up to 16 hours, reducing the lunch break, using child and women’s labor for reduced wages, saving money due to non-compliance with sanitary and hygienic working conditions. As a rule, a piecework form of remuneration was used. The amount of wages was set depending on individual output. Private traders more carefully selected the personnel of workers. Wage s were 15-60% higher than in state-owned enterprises, while entrepreneurs organized the production cycle in such a way that workers worked with greater intensity, sometimes overtime at no extra charge. Conclusions. Having failed to win a competitive competition, the Soviet state abandoned economic methods of combating private entrepreneurship in these industries and begins to use purely administrative, strong-willed methods. Thus, at the beginning of 1926, tariffs for railway transportation for private enterprises of these industries were tripled. The people’s Commissariat of Railways of the USSR was recommended not only to limit their maintenance, but even to refuse private owners this. State and cooperative organizations were forbidden to sell grain, leather and other raw materials to private owners, and they were generally deprived of the opportunity to get loans. Local authorities were given the task: to look for ways to break agreements for the lease of Mills, scourers and creameries. As a result of this policy, there is a sharp reduction in private production in these industries and a decrease in its relative and absolute share in the national economy.
- ДокументФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В КУРСІ «ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА І МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ»: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-06-14) Солошенко, О. М.У публікації проаналізовано формування громадянської компетентності в курсі «Громадянська освіта і методика викладання». Наведено основні громадянські компетентності, які є інструментом для розширення можливостей розвитку особистості в суспільстві, стимулювання її мотивації, автономії та відповідальності, що визначені в Концепції розвитку громадянської освіти в Україні. Зазначено, що громадянська компетентність як здатність реалізовувати на практиці відповідальність, спільно виробляти рішення й брати участь у його реалізації, толерантність до різних етнокультур та релігій, гармонійне поєднання своїх інтересів із потребами та вимогами суспільства, участь у функціонуванні демократичних інститутів, в актуалізації та реалізації власного потенціалу, здатності до саморозвитку формується при вивченні навчальної дисципліни «Громадянська освіта і методика викладання». The publication analyzes the formation of civic competence in the course" Civic education and teaching methods". The basic civic competences are presented, which are a tool for expanding the opportunities for the development of the individual in society, stimulating his motivation, autonomy and responsibility defined in the Concept of Development of Civic Education in Ukraine. It is noted that civic competence is the ability to realize responsibility in practice, jointly make a decision and participate in its implementation, tolerance for different ethnic cultures and religions, harmonious combination of one's interests with the needs and demands of society, participation in the functioning of democratic institutions, in the actualization and implementation of one's own potential, the ability to self-development is formed when studying the educational discipline" Civic education and teaching methods".
- ДокументФОРМУВАННЯ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА В УКРАЇНІ ВІДПОВІДНО ДО ЄВРОПЕЙСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ(Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка, 2023-05-18) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.Стаття розглядає перші кроки України у забезпеченні захисту прав і свобод людини після отримання незалежності. Конституція України визначає новий статус людини і громадянина, забезпечуючи правову допомогу та визначаючи зміст та захист прав і свобод. У статті обговорюються конституційні права і свободи, які не є вичерпними і гарантуються на кожному етапі розвитку суспільства, за винятком введення надзвичайного або воєнного стану. Виділяється роль України у міжнародно-правових ініціативах, зокрема участь у «Всесвітній конференції з прав людини» та підписання Угоди про асоціацію з Європейським Союзом. Наголошується на потребі подальшого удосконалення законодавства для ефективного захисту прав і свобод громадян України в контексті європейської інтеграції та активного опору російській агресії. The article examines Ukraine's initial steps towards ensuring the protection of human rights and freedoms following its independence. The Constitution of Ukraine establishes a new status for individuals and citizens, providing legal assistance and defining the content and protection of rights and freedoms. The article discusses constitutional rights and freedoms, which are not exhaustive and guaranteed at every stage of societal development, except in cases of emergency or wartime conditions. Ukraine's role in international legal initiatives is highlighted, including participation in the "World Conference on Human Rights" and the signing of the Association Agreement with the European Union. Emphasis is placed on the need for further legislative improvement to effectively safeguard the rights and freedoms of Ukrainian citizens amidst European integration efforts and active resistance to Russian aggression.
- ДокументЦивільний захист як освітня компонента професійної освіти (з досвіду викладання в ХНПУ ім. Г. С. Сковороди)(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.; Васильєва, М. В.На сучасному етапі надзвичайної ситуації воєнного характеру особливого практичного значення набувають знання населення з цивільного захисту. Повномасштабне вторгнення актуалізувало для кожного українця усвідомлення готовності до будь-якого розвитку подій та небезпек. У відповідності до «Кодексу цивільного захисту України» всі категорії населення повинні отримувати навчання щодо дій в надзвичайних ситуаціях різного характеру. Для здобувачів всіх видів освіти таке навчання є обов’язковим. До 2014 р. відповідна навчальна дисципліна була нормативною для здобувачів вищої освіти ЗВО, але після розпорядження Кабінету Міністрів України у травні 2014 р. цивільний захист втратив статус обов’язкового курсу, і МОН України припинило здійснювати регулювання його викладання. Наприклад, сьогодні цивільний захист для здобувачів освіти ХНПУ ім. Г. С. Сковороди викладається як окремий модуль в межах інтегрованого курсу «Здоров’я та безпека людини». Для кожного факультету при викладанні модулю «Цивільний захист» враховується професійний вектор здобувачів освіти, зокрема пропонуються поглиблені тематичні заняття, методики організації позакласної роботи. Проте, обмежена кількість годин не дає можливості в повній мірі висвітлити теми цивільного захисту як компоненти професійної освіти. У підсумках зазначається, що створення ефективної та результативної системи освіти з цивільного захисту дозволить підняти рівень обізнаності здобувачів освіти, отримати відповідні компетентності, закріпити їх та застосовувати в подальшій професійній діяльності. In the conditions of war, knowledge of civil defense is important for the population. The full-scale invasion actualized for every Ukrainian the awareness of readiness for any development of events. In accordance with the "Civil Defense Code of Ukraine", all categories of the population must receive civil defense training. Such training is mandatory for students of all types of education. Until 2014, the corresponding academic discipline was normative for higher education applicants. In May 2014, the civil defense discipline lost its status as a mandatory course. The Ministry of Education and Science of Ukraine stopped regulating its teaching. The civil defense education system that existed until today was traditionally organized. The attitude of society to the relevant discipline became indifferent. One of the reasons is the peaceful policy direction of the Ukrainian state. The scope of the civil defense discipline in institutions of higher education was reduced, or the course was completely eliminated. For example, today civil defense is taught as a separate module within the integrated course "Human Health and Safety" for students of H. S. Skovoroda KhNPU. The professional vector of students’ education determines the peculiarity of the subject of the module. For example, at the faculty of preschool education, attention is focused on the algorithm of actions during emergency situations in which preschool children became participants. For future psychologists, the emphasis is on highlighting issues related to the provision of primary psychological assistance in emergency situations. An important component of the teaching of the civil defense module are topics devoted to the organization and methodology of extracurricular activities on relevant issues. In conclusion, it is noted that the creation of an effective system of education in civil defense will allow raising the level of awareness of education seekers, obtaining relevant competencies, consolidating them and applying them in further pedagogical activities.
- ДокументЧернігівщина в дослідженнях Олександра Русова(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-03-29) Солошенко, О. М.; Токарєв, О. І.Олександр Русов – видатний науковець, громадський діяч, фундатор української статистичної науки. Його статистичні дослідження, поєднані із даними з географії, історії, економіки, демографії, етнології Чернігівської губернії. Праці науковця-практика О. Русова є ґрунтовною та змістовною спадщиною для комплексного дослідження історії та розвитку регіону XVIII-XIX ст. Oleksandr Rusov is an outstanding scientist, public figure, founder of Ukrainian statistical science. His statistical research, combined with data from the geography, history, economy, demography, ethnology of the Chernihiv province. The works of the scientist-practitioner O. Rusov are a thorough and meaningful heritage for a comprehensive study of the history and development of the region of the XVIIIXIX centuries.
- ДокументЧИСЕЛЬНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ ГАЛУЗЕЙ ЗАЙНЯТОСТІ ЄВРЕЇВ ХАРКІВСЬКОЇ ГУБЕРНІЇ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНИ ХІХ СТ.(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024-04-26) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.Дослідження присвячене вивченню ідентичності та особливостей зайнятості євреїв Харківської губернії в другій половині ХІХ століття. Наприкінці ХІХ століття в Харківській губернії склалася стійка демографічна ситуація, що характеризувалась зростанням чисельності населення, формуванням багатонаціональної структури регіону. Євреї займали третє місце за чисельністю серед національних груп. Дослідження аналізує демографічну структуру, галузі зайнятості та соціальний статус євреїв Харківської губернії на основі первинних джерел, зокрема даних перепису населення 1897 року, харківських календарів та інших статистичних матеріалів. Результати показують значне зростання єврейської популяції в регіоні, особливо в містах, що стало наслідком розвитку капіталістичних відносин та активної участі євреїв у торгівлі, ремеслах та інших сферах. Попри правові обмеження на поселення євреїв у певних районах, вони знайшли можливості для зайнятості в таких галузях, як торгівля, виготовлення одягу, медицина та освіта. Дослідження висвітлює основні законодавчі акти, що визначали становище євреїв у Російській імперії, зокрема їхні трудові моделі та соціальну мобільність у межах Харківської губернії. The study explores the identity and peculiarities of the employment sectors of Jews in the Kharkov Governorate during the second half of the 19th century. By the mid-19th century, Kharkov Governorate witnessed significant demographic changes under the influence of economic factors, marked by population growth and the formation of a multinational regional structure. Jews were the third largest ethnic group in the region. The study analyzes the demographic structure, employment sectors, and the social position of Jews in Kharkov Governorate based on primary sources, including data from the 1897 population census, Kharkov Governorate calendars, and other statistical materials. The research shows that the Jewish population in the region grew significantly, particularly in urban areas, driven by the development of capitalist relations and the active participation of Jews in trade, crafts, and various other sectors. Despite legal restrictions that limited Jewish settlement in certain areas, Jews found opportunities in occupations such as trade, clothing manufacturing, medicine, and education. The study highlights the main legislative frameworks that shaped the lives of Jews in the Russian Empire, with a focus on their employment patterns and social mobility within Kharkov Governorate.
- ДокументІван Климентович Рибалка – науковець та вчитель(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2023-03-29) Олійник, О. М.; Солошенко, О. М.Висвітлено основні наукові та педагогічні здобутки видатного вченого Харківського університету, доктора історичних наук, професора Івана Климентійовича Рибалки. Охарактеризована його спадщина, як науковця та викладача, зокрема: сфера наукових інтересів, результативність досліджень вчених його наукової школи, видання підручників тощо. Зазначено, що І. К. Рибалка зробив вагомий внесок у підготовку не одного багатьох поколінь істориків – випускників Харківського університету Ivan Rybalka is a well-known historian, teacher, doctor of science, professor at Kharkov University. For more than 50 years he worked at the Department of History of Ukraine, studied the events of the period 1917-1920. Ivan Rybalka founded a scientific school. Under his leadership, young scientists successfully conducted research on the history of Ukraine. He is the author of more than 200 studies, including the most systematized and generalized textbook on the history of Ukraine for students of history. Graduates of the Faculty of History appreciate the knowledge and experience they received from Іvan Rybalk, a talented teacher and experienced scientist.